Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:26

De geluiden van Putin die NAVO landen aan zou willen gaan vallen, nemen toe en dat is voor ons zeer zorgwekkend. Maar even versimpeld gedacht.... op welke manier zou het nou eigenlijk precies in het belang van Putin zijn als hij 'de NAVO bezig gaat houden' voor de Chinezen...?

Zijn kansen om Ukraine en andere landen te bemachtigen en zijn positie in eigen land nemen daardoor niet echt toe lijkt mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:03

Op het moment dat navo bezig is met Putin is Taiwan extra kwetsbaar!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:18

Ja dat is logisch....? Maar waar is het voordeel voor Putin...?

Die zit er toch helemaal niet op te wachten om nog meer gedonder te krijgen....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:30

2 fronten oorlog is nadelig voor wie dat moet doen (het was een belangrijk stuk van hoe Duitsland onderuit ging in WOII). Als de navo dus en in Oekraine/Europa aan de bak moet en in Azie/Taiwan, dan staat Amerika voor dat probleem. En dan is de vraag of ze de mensen, kunde!! en materiaal hebben daarvoor.
EU/Europa is nu nog niet in staat tot zelf Rusland terug hok in meppen en met Trump / Hegseth die dan in de VS en 2 fronten moeten regelen begint het met de vraag of ze niet stomweg voor 1 kiezen en daarmee Amerika qua aanzien een enorme klap toebrengen. Nog afgezien van de vraag hoe competent het Amerikaanse leger is onder het huidige bestuur gezien alle ontslagen van competente top officieren daar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:48

Ja dat is ook het enige dat ik kan bedenken, dat het een hele grote gok zou zijn in de hoop dat de USA zich dan volledig op Taiwan richt en Rusland in 1 keer een heleboel in kan pikken.

Maar dat is toch niet echt een heel slimme gok... :?
De Russen krijgen Ukraine er nu al niet onder.... en dan zouden ze daarnaast óók nog een ander land aan moeten vallen.... :?

Waarmee ze toch sowieso de NAVO er echt heel duidelijk bij gaan betrekken, of de USA nu mee zal doen of niet, bij de andere landen zal dan wel de rem er af gaan die er nu nog op staat, en dankzij die rem kunnen ze nu juist Ukraine aan blijven vallen.

Het zou verder best een interessant experiment zijn hoor, wie gaat Taiwan steunen en wie Europa, en op welke manier. Maar het lijkt me vooral voor China erg interessant en voor Rusland vooral een wel heel erg grote gok met grote kans dat de situatie er voor hen niet beter op wordt.

Maar misschien mis ik iets.

Het zou natuurlijk kunnen dat China ze iets voor houdt van als jullie dit voor ons doen dan gaan wij jullie meer ondersteunen. Maar dat moet je ook maar afwachten dan hoe dat gaat lopen...

De USA geeft vind ik wel de indruk dat als ze zouden moeten kiezen, ze liever de Chinezen tegenhouden dan de Russen. De Europeanen zouden dan te druk zijn met Rusland om de USA daar te helpen. Maar wat zouden de andere NAVO landen doen....?

Ik heb geen idee wat die andere landen (wel of geen NAVO lid) zouden kiezen als ze echt een keuze zouden moeten maken.
In hoeverre dat die warmere banden hebben (grotere belangen hebben...) met Taiwan dan met Europa...?

Ik ben zo naief om te denken dat de Amerikanen nou niet echt vrienden hebben gemaakt de laatste tijd dus dat een Canada misschien liever ons helpt dan de Amerikanen. Maar ik heb geen idee hoe die tegenover het helpen van Taiwan / het tegenhouden van China staan, hoe belangrijk ze dat vinden.

En ik vraag me ook in hoeverre Australië dan bij gaat dragen aan het 1 of ander.
Die zitten daar toch ook dichtbij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:02

Australie zal dan tegen China aan de bak moeten, anders staan de chinezen bij hen voor de deur.
Kanada, hoe lief en gemotiveerd ook heeft niet zo veel gewicht in de schaal te leggen om Europa te steunen, zoveel hebben die nl ook niet gedaan qua leger en zoveel mensen wonen er ook niet.
Navo is Europa, Amerika, Kanada. De aziatische groep amerika vriendjes heet anders en heeft een andere focus gezien de gezamelijke buurman daar.
Australie zit wel in de gezamelijke spionnen groep qua grote landen, maar het is een eiland continent in een uithoek van de planeet, ze hebben weinig redenen om een groot leger te hebben en ook een reistijd probleem qua bondgenoten met spoed gevallen helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:05

Tja, je weet niet hoe Poetin in de zak bij China zit of wat ze elkaar hebben beloofd.
Ik denk wel dat de loslippigheid van Rutte als waarschuwing bedoeld is naar beide landen. Iets van We hebben/houden jullie in de gaten en bereiden ons erop voor. Conform de militaire bewegingen die je nu ziet. Opbouw van troepen, materieel en versterkingen in Polen en de Baltische staten en de opbouw van troepen van Rusland aan de andere kant. Er gaat iets gebeuren en wellicht nog wel eerder dan nu wordt gedacht.
Het kan best zijn, dat wil Rusland de steun van China niet verliezen, ze snel moet gaan acteren, want Rusland verzwakt steeds verder door de weerstand van Oekraine. Oekraine innemen gaat ze niet lukken nu, maar als China er vol instapt waarschijnlijk wel. Maar Taiwan staat hoger op China's prioriteitenlijst.
Ik denk dus zoiets van, Rusland valt Baltische staten/Polen aan, Navo stapt in, China richt zich tegelijkertijd op Taiwan, denkt deze door de verdeelde Navo / US aandacht snel in handen te hebben en kan er dan vol in bij Rusland.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:14

De waarschuwing : "2025 is de laatste rustige zomer qua Europa" heb ik al een paar keer langs zien/horen komen. Dus herfst of volgend jaar zomer en dat zal ook een deel weer factor zijn.
Hoe correct dat is gezien de klappen die Rusland krijgt in Oekraine is de vraag. Maar Rusland schijnt ook met troepenopbouw bezig te zijn al wordt het ook wel uitgelegd als gewone oefeningen (dienstplicht gaat gewoon door namelijk), er wordt ook gewerkt aan meer manschappen voor het russische leger en die bases liggen in het westen van Rusland ... Inzet russische manschappen Oekraine zou gezakt zijn van 700.000 naar 619.000 naar nu 600.000 en dan rijst de vraag of dat enkel geen nieuwe usefull idiots kunnen vinden is, het geld opraakt (ja ook factor) of dat er ook geld, mensen en middelen naar een 2e operatie geschoven worden. Kat in het nauw maakt rare sprongen zeggen ze wel eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:20

Poetin heeft nog steeds geen algemene mobilisatie uitgeroepen volgens mij, dat durft hij ook niet want dan moeten er rijkere jochies onder de wapenen. Wat een grote onvrede onder de moskovieten teweeg kan brengen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:29

pmarena schreef:
De geluiden van Putin die NAVO landen aan zou willen gaan vallen, nemen toe en dat is voor ons zeer zorgwekkend. Maar even versimpeld gedacht.... op welke manier zou het nou eigenlijk precies in het belang van Putin zijn als hij 'de NAVO bezig gaat houden' voor de Chinezen...?

Zijn kansen om Ukraine en andere landen te bemachtigen en zijn positie in eigen land nemen daardoor niet echt toe lijkt mij.

Terecht vraag, want de NAVO heeft niets van doen met China en ook niet met Taiwan. Ze zijn geen lid, liggen niet in/bij/aan de Noord-Atlantische oceaan. Dus niks. Misschien zijn ze bang voor Amerika, maar dat is iets anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:39

Uiteraard de USA.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:27

Het grote geld ligt voornamelijk bij de AI bedrijven.
En geld = macht.
Ik zou toch denken dat bedrijven als Nvidia, Open Ai, Deepseek etc gebaat zijn bij behoud van klandizie, en dat is dan toch een wereld die niet in een totale oorlog verwikkeld is maar in vrede met huizen en levens vol technische afhankelijkheden en veel koop vermogen?
Of zit hun verdienmodel vooral in wapens.. en zo ja, hoe zien die bedrijven de toekomst van de wereld en daarmee hun technieken dan, uiteindelijk, ook na een oorlog?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:09

Trump begint een beetje te snappen dat hij de oorlog in Oekraïne niet kan beëindigen. Of hij wil het helemaal niet beëindigen maar er aan verdienen. Lucht verdediging leveren Patriot en betalen door, vul maar in. Zowiezo zal Poetin niet stoppen in Oekraïne met de huidige sterkte van Oekraïne. Immers hij is al een eind op weg, veroverd elke dag meer, aanvallen Oekraïne stellen niets voor. Zolang de vrienden van Oekraïne niet o.a. te beginnen met het leveren van 1000 drones per dag dan beter de stekker eruit. En die drones zijn om te beginnen nodig om Rusland terug te dringen uit Oekraïne.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:18

Duitsland heeft toegezegd die patriots te betalen. Dus Trump verdient er inderdaad aan.

Drones zijn relatief goedkoop en worden ook al door Oekraïne zelf gemaakt, toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:54

Nico12 schreef:
Trump begint een beetje te snappen dat hij de oorlog in Oekraïne niet kan beëindigen. Of hij wil het helemaal niet beëindigen maar er aan verdienen. Lucht verdediging leveren Patriot en betalen door, vul maar in. Zowiezo zal Poetin niet stoppen in Oekraïne met de huidige sterkte van Oekraïne. Immers hij is al een eind op weg, veroverd elke dag meer, aanvallen Oekraïne stellen niets voor. Zolang de vrienden van Oekraïne niet o.a. te beginnen met het leveren van 1000 drones per dag dan beter de stekker eruit. En die drones zijn om te beginnen nodig om Rusland terug te dringen uit Oekraïne.

Oekraine produceert zelf genoeg drones. Dat is het probleem niet. Rusland produceert nu zelf ook shaheds maar zal er nu minder uit Iran krijgen.
Het probleem is luchtverdediging. Op dit moment zijn de patriots nog de enige goede verdediging tegen met name de kruisraketten. Het enige wapen dat de Khinzals kan stoppen (als ze niet weigeren bij lancering :D )
Deze zullen nu als het goed is worden geleverd uit de US inclusief meer lange afstandswapens. De financiering komt uit bevroren Russische tegoeden.
En verder is er meer artillerie nodig. Het bezoek van Lavrov aan Kim Jong Un heeft een toezegging van 12 miljoen artilleriegranaten opgeleverd. Daar is niet tegenop te produceren. Lange afstandswapens kunnen wel de toevoer hiervan naar Rusland stoppen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:28

Nico12 schreef:

Bemesting moet je netjes verdelen, niet op 1 hoop laten vallen.
Een slak was al lang bij de poolse grens geweest trouwens.
Qua cijfers : 28% in '22, nu 19% van oekraine bezet.
Van 700.000 naar nu 600.000 russische soldaten.
1.000.000 dood of te stuk om terug naar de frontline te jagen.
Leeftijd russische soldaten loopt ook fors op trouwens, meer en meer 45-50+ dat geaccepteerd wordt bij aanmelding.
De boel kraakt aan russische kant ernstig, maar verhalen en cijfers zien er oppervlakkig mooi uit. Prik je zo doorheen als je vragen gaat stellen, vergelijk is eerder duitsland tussen 41 en 45, al verloren, maar nog niet gestopt met bommen smijten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:04

Dat hoop en denk ik ook. Een oorlogseconomie zoals die van Dld destijds en Rusland nu, is maar een paar jaar vol te houden. Economen zeggen dat ook en zelfs uit Rusland zelf komen twijfelachtige berichten als het gaat om de economie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:09

Zelensky bedankte net Rutte op X, in het Oekraïns is het dus Mark Rjoette.