VuurVleugels schreef:Ik zie overigens in de Kamervragen niet heel veel schadelijks, maar ik kan me voorstellen dat als je al anti bent dingen sneller heftiger opgevat worden (zoals ik ook dingen heftiger opvat van bijvoorbeeld de FvD).
Ik ben inderdaad anti wolf. Maar ik vind de hele suggestie van die ene vraag nogal arbitrair.
PVDD schreef:Op welke manier kan de huidige wetgeving rondom haatzaaien, bedrog en
misleiding ingezet worden om desinformatie over de wolf te bestrijden, zeker als
dit kan leiden tot strafbare handelingen die gericht zijn tegen een beschermde
diersoort?
Wie gaat er bijvoorbeeld bepalen wat desinformatie is? Wanneer je zegt dat een wolf een gevaar vormt voor vee is dat dan desinformatie? Welke informatie is dan geen desinformatie? Mag je alleen de goedgekeurde informatie delen afkomstig van de Faunabescherming? Als je zegt dat je vreest dat de wolf zijn schuwheid weleens zou kunnen verliezen. Moet je dan vervolgd kunnen worden vanwege haatzaaien en verspreiden van desinformatie?
Een behoorlijk zwaar statement als je het mij vraagt. Het komt er dus op neer dat je geen kritische vragen meer zou kunnen stellen over een bepaald onderwerp. En wanneer we het dan over het onderwerp wolf hebben. Waarom zouden we deze aanpak van haatzaaien en desinformatie dan niet op tal van andere onderwerpen uit gaan breiden. Tot voor kort wilde de PVV graag zien dat de koran verboden werd. En in Rusland is het al enkele jaren verboden om homoseksualiteit te promoten.
Kortom een partij die met zulke statements komt daar heb ik zo of zo al geen vertrouwen meer in. Het begint met iets kleins maar is uiteindelijk een glijdende schaal.
De minister heeft dan ook deze vraag zeer goed beantwoord.
Minister van der wal schreef:Desinformatie valt in principe onder de bescherming van de vrijheid van
meningsuiting. Uitspraken over de wolf vallen ook onder de vrijheid van
meningsuiting en deze mogen worden geuit en verspreid, ook door
belangenorganisaties. Toch kunnen zich situaties voordoen dat een uiting
strafbaar is, bijvoorbeeld wanneer dit aanzet tot haat (artikel 137d Sr). Dit is
echter gericht op haat tegen mensen, en niet tegen dieren. Wel kunnen in
sommige gevallen de gevolgen van het verspreiden van onwaarheden leiden tot
strafbare feiten. Bijvoorbeeld wanneer een persoon op basis van onjuiste
informatie over de wolf het besluit neemt een wolf te doden, wat in strijd is met
artikel 3.5, eerste lid, van de Wet natuurbescherming. Hierbij kan iemand niet
vervolgd worden voor het verspreiden van desinformatie of onwaarheden, maar
voor het plegen van een strafbaar of onrechtmatig feit.