Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:28

Duidelijk, behorend tot de betere klasse. Niet erg, geniet ervan ( voor zolang het nog duurt met Trump straks) ik gun jullie echt het beste maar zie het nogal somber in voor veel Amerikanen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:22

Texnex schreef:
nps schreef:
Amerika is best een gek land hoor, cultuurwise. Gesticht door de cowboys en gelukszoekers, zeer conservatief, diep religieus - veel religieuzer dan andere "ontwikkelde" landen, niet al te goed opgeleid... Tot op zekere hoogte gebouwd op slavernij en ongelijkheid. Wij zijn er twee keer geweest, de geschiedenis is heel voelbaar. Wij gingen een keer per ongeluk achterin een bus zitten. Er zaten alleen maar zwarte mensen in, en wij. We werden echt aangekeken. Het is echt nog een ding. Leuk detail, we waren in de Deep South - de meest conservatieve staten - in verkiezingstijd. De vlaggetjes in de tuin, de berichtgeving op tv, de ontzettend vriendelijke maar oppervakkige mensen, de goedkope motels met bijbehorend shady volk, de industrie langs de rivier... Ik vind het een heel interessant iets, kan iedereen die dat ook vind dit: https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/ boek aanraden. Een sociologe die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het verhaal van de meest conservatieve staten. Waarom die altijd zo tegen hun eigen belang stemmen, wat hun drijft. Vond ik zelf heel boeiend.

@Vuurvleugels - bizar om te lezen zeg! Racisme is echt heel, heel diep geworteld in de Amerikaanse cultuur.

Je kan Amerika echt niet zo over 1 kam scheren := Ik ervaar Amerika totaal niet zo, en ik woon hier al 6+ jaar, ipv 2 bezoekjes. :+

Leuk voor jou, maar zo hebben wij het wel degelijk ervaren toen we er waren.
Amerika is echt véél religieuzer dan landen met vergelijkbare welvaart. Invloed van godsdienst in politiek is ook veel groter. Onze twee bezoekjes waren trouwens route66 en deep south, dus we hebben wel redelijk wat getoerd (houston, de muziekstededen, smoky mountains etc). En ook wel eens in de lesser towns en dan goedkope motels tussen de crackmensen, wat soms echt wel vrij ongemakkelijk was. Hoe mensen over politiek begonnen ook tegen ons (nadat we ze twee seconden kenden vaak ;)). De vlaggetjes in de tuinen, toch nog best wat confederate vlaggetjes gezien…

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 05:56

BigOne schreef:
Duidelijk, behorend tot de betere klasse. Niet erg, geniet ervan ( voor zolang het nog duurt met Trump straks) ik gun jullie echt het beste maar zie het nogal somber in voor veel Amerikanen.

Wat vindt jij de "betere klasse"? Vage gok wanneer ik zeg dat ik een goede zorgverzekering heb dankzij mijn man zijn werk :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 06:01

Het was niet mijn tekst maar als je werkgever je zorgverzekering betaald in Amerika zit je overduidelijk toch niet in de laagste klasse daar:') je geeft zelf ook aan een hogere levensstijl te kunnen hanteren dan hier en dat geldt ook niet voor iedere Amerikaan vermoed ik zo.

Nu is hoger relatief maar ik snap de opmerking wel.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 06:38

Mijn man is militair, niet echt een "betere klasse" baan aangezien je niet meer dan een diploma nodig hebt van de middelbare school.

Maar goede gok, try again. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:33

Maar het is dan toch wel zo dat het financieel wat makkelijker is dan mensen die geen verzekering kunnen betalen? Of is dat echt zo raar gedacht?

Of is het altijd zo dat als je beiden werkt dat de zorg dan gratis is? Of je verzekering heel laag? Ik heb geen flauw idee hoe dat daar werkt?

Het is ook niet echt een raad spelletje trouwens, het is een oprechte vraag :)

Zijn verzekeringen ook anders per staat?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:54

Er zijn daar aardig wat mensen die speciaal om deze reden de militaire dienst in gaan in de usa..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:02

Texnex schreef:
BigOne schreef:

Wat vindt jij de "betere klasse"? Vage gok wanneer ik zeg dat ik een goede zorgverzekering heb dankzij mijn man zijn werk :')

Betere klasse is imo niet in de schulden zitten, een dak boven je hoofd, redelijk betaald werk, gezondheidszorg. Dat is namelijk al heel wat.
Ipv veel mensen die dakloos zijn, geen toegang tot gezondheidszorg, drie laagbetaalde baantjes hebben om nog te kunnen leven enz.
Andere vraag, stel jullie gaan uit elkaar of je man wordt ontslagen? Is het dan nog mogelijk om normaal te leven? Of kom je dan terug naar Nederland?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:43

Sintara schreef:
Er zijn daar aardig wat mensen die speciaal om deze reden de militaire dienst in gaan in de usa..

Ik heb begrepen dat er echt actief wordt geronseld onder kansarme jongvolwassenen…

Maar wat wil je zeggen Texnex? Amerika is eigenlijk helemaal niet zo religieus of racistisch? Racisme speelde geen enkele rol in de geschiedenis van Amerika? Als arme Amerikaan hoef je geen zorgen te maken als je een ongeluk krijgt, want goede zorg is voor iedereen betaalbaar? Beetje vermoeiend, dit raadspelletje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:40

Ik denk dat het vooral per staat heel erg verschillend is. Er is niet één Amerika, net als dat er niet één Europa is. Ieder land, en in Amerika iedere staat, heeft een eigen identiteit, eigen gebruiken en normen en waarden.

Ik heb Amerikaanse kennissen, en hoe Texnex de gezondheidszorg omschrijft, zo ervaren zij het niet. De moeder van één van hen moest tijdens haar chemo behandelingen gewoon doorwerken, anders was ze en haar baan kwijt en konden ze de zorg niet betalen. Ik vind dat echt enorm heftig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:15

_San87_ schreef:
Ik denk dat het vooral per staat heel erg verschillend is. Er is niet één Amerika, net als dat er niet één Europa is. Ieder land, en in Amerika iedere staat, heeft een eigen identiteit, eigen gebruiken en normen en waarden.

Ik heb Amerikaanse kennissen, en hoe Texnex de gezondheidszorg omschrijft, zo ervaren zij het niet. De moeder van één van hen moest tijdens haar chemo behandelingen gewoon doorwerken, anders was ze en haar baan kwijt en konden ze de zorg niet betalen. Ik vind dat echt enorm heftig.

Hier idem: ik heb een half jaar in Amerika gewerkt en een directe collega moest 3 baantjes aanhouden en werkte zich kapot omdat haar man chronisch ziek was en de kosten daarbij ontzettend de pan uit liepen. En jongeren die zich aansloten bij de militairen zodat hun opleiding betaald werd, maar daarna dus wel in dienst moesten. Dit was overigens wel 2013, wellicht is er inmiddels eea veranderd.

Leuk dat Texnex gratis verzekering heeft maar een grote groep Amerikanen hebben deze of niet of betalen er de hoofdprijs voor.

Maar Texnex, is jouw ervaring van het land dan ook niet gestuurd door de cirkels waarin je je bevindt? Misschien heb ik het fout hoor, maar meende dat je als militair aardig ook in militaire bubbels zit dus mensen in dezelfde situatie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:13

Ik denk dat het belangrijk is, wat San87 ook aangeeft, dat “de Amerikaan” niet bestaat. Ook niet “de democraat” of “de republiekein”.. en er wordt hier wel heel makkelijk van alles op 1 hoop geveegd.

Zelfs in het pietepeuterige Nederland zijn er enorme verschillen tussen mensen en lagen, er zijn ook mensen die hun rekening niet kunnen betalen.. enorm religieuze delen en het tegenovergestelde..
de tegenstelling tussen de Randstad en het platteland is soms al enorm (want in de randstad snappen ze niks van het platteland, en vice versa) en dat ligt maar max 3 uur bij elkaar vandaan ..

Overigens, een militaire opleiding doen en dan in dienst moeten lijkt mij dan wel weer logisch

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:13

Cer schreef:
Ik denk dat het belangrijk is, wat San87 ook aangeeft, dat “de Amerikaan” niet bestaat. Ook niet “de democraat” of “de republiekein”.. en er wordt hier wel heel makkelijk van alles op 1 hoop geveegd.

Zelfs in het pietepeuterige Nederland zijn er enorme verschillen tussen mensen en lagen, er zijn ook mensen die hun rekening niet kunnen betalen.. enorm religieuze delen en het tegenovergestelde..
de tegenstelling tussen de Randstad en het platteland is soms al enorm (want in de randstad snappen ze niks van het platteland, en vice versa) en dat ligt maar max 3 uur bij elkaar vandaan ..

Overigens, een militaire opleiding doen en dan in dienst moeten lijkt mij dan wel weer logisch

Oh ik snap het ook wel, maar meer dat een opleiding zo dusdanig duur is dat de normale Amerikaan er eigenlijk niet onderuit komt. Meen dat ze het destijds hadden over een opleiding (tot piloot) van 40k per jaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:23

Pilotenopleidingen zijn overal extreem duur. Dus beter ander voorbeeld kiezen.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:26

nps schreef:
Sintara schreef:

Ik heb begrepen dat er echt actief wordt geronseld onder kansarme jongvolwassenen…

Maar wat wil je zeggen Texnex? Amerika is eigenlijk helemaal niet zo religieus of racistisch? Racisme speelde geen enkele rol in de geschiedenis van Amerika? Als arme Amerikaan hoef je geen zorgen te maken als je een ongeluk krijgt, want goede zorg is voor iedereen betaalbaar? Beetje vermoeiend, dit raadspelletje.

Wat ik wil zeggen is dat je met 2 bezoekjes naar Amerika helemaal niet kan zeggen hoe leven is in Amerika. We hebben 50!!! Verschillende staten, met allemaal verschillende laws. Amerika is meer dan 200x groter dan Nederland. Duh, er is armoede en racisme in Amerika. In Nederland ook. Mijn man ervaarde meer Racisme in Nederland dan ooit in Amerika, en dat was tijdens een bezoekje van 10 dagen.

Ik heb niet het gevoel dat ik in een militaire bubbel zit :+ Ik woon niet op de basis. We wonen in een gewone stad.

In dienst gaan zodat je opleiding betaald word en dan verbaasd zijn dat je in dienst moet? Ik snap hem niet :') Mijn opleiding is gewoon door de staat betaald overigens. In Nederland heb ik mijn middelbare school diploma nooit af kunnen maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:42

mysa schreef:
Pilotenopleidingen zijn overal extreem duur. Dus beter ander voorbeeld kiezen.

https://educationdata.org/average-cost- ... 04%20years.

En toch zijn de kosten om te studeren in amerika fors hoger dan die in Nederland –niet alleen een universiteitsopleiding tot piloot. Misschien is piloot een verkeerd voorbeeld, maar vrienden van hen deden andere opleidingen en die hadden ook een ziek hoog jaarlijks collegegeld, maar ik weet niet meer welke opleidingen dat waren.

Overigens is het in dienst moeten omdat een partij je collegegeld betaalt niet gek hoor, maar ging me vooral om de vrijwel onmogelijkheid om het zonder die partij voor mekaar te boxen vanwege de kosten.

@Texnex: Maar die militaire bubbel kan ook zo zijn door (keuze in) vrienden etc. he. Niet alleen door het leven op de basis. Net als dat ik in een over het algemeen hoogopgeleide bubbel zit in Nederland, net als bijv. de 'standaard' PVV-stemmers in een PVV bubbel zitten (etc etc etc). Zo'n bubbel, wat voor een dan ook, kan een eerlijk/transparant beeld van de situatie best verstoren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:46

Een inwoner van een land vertellen dat die geen eerlijk beeld heeft van een land maar dat wij het wel juist zien.

De VOC zou trots zijn op deze mentaliteit :D

Dat gezegd hebbende, het is er toch beiden zijn?

Waarom nou zo zwart wit. Er zijn mensen die het super goed hebben daar, en mensen die het niet goed hebben.

Ik vond dit trouwens een super goed stuk over de armoede, bijvoorbeeld ook over hoe rijk die eigenaren van trailerparks dan zijn, vond ik echt schokkend :o

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be161c77/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:22

Je kunt als inwoner van een land best een gekleurd beeld hebben. Ik merk het aan mezelf. Ik heb niet alle cijfers paraat laat staan de verhalen erachter.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:52

Ik wou net zeggen, iemand die buitenaf in de ahcterhoek woont kan toch ook niks zeggen over hoe het is in de schilderwijk? Wij hebben Amerika tijdens onze bezoeken wel degelijk zo beleefd, en de statistiek onderschrijft dat gevoel (qua religie en conservatisme). Wij zaten in the deep south in de verkiezingstijd van hillary vs trump, dan krijg je echt wel wat mee. Zo gek dat die ervaring er niet mag zijn ofzo.

ruitje schreef:
Een inwoner van een land vertellen dat die geen eerlijk beeld heeft van een land maar dat wij het wel juist zien

Nee, je hele beeld van een land baseren op de ervaring van één iemand op een forum is een veel beter idee. Er bestaat gewoon data van hoe religieus en racistisch amerika is, en daaruit blijkt toch echt dat bijv Amerika veel religieuzer is dan andere landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau en religie een veel grotere rol speelt in de politiek. Ook dat Amerika wel degelijk racistische roots heeft (hallo, slavernijverleden?). Als iemand iets als niet racistisch ervaart, wil niet zeggen dat het niet zo is.

Zie oa: https://www.pewresearch.org/social-tren ... rica-2019/ en voor de liefhebbers https://www.pewresearch.org/topic/polit ... arization/ deze over polarisatie en de invloed van Trump

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:06

Trump, Zelensky en Macron samen op de foto voor de officiële opening van de Notre-Dame in Parijs.
Hopelijk zet deze uitnodiging en de gesprekken vooraf eindelijk zoden aan de dijk voor Oekraïne.
Elon was er uiteraard ook bij :D
En mevrouw Biden zonder echtgenoot blijkbaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:10

nps schreef:
Ik wou net zeggen, iemand die buitenaf in de ahcterhoek woont kan toch ook niks zeggen over hoe het is in de schilderwijk? Wij hebben Amerika tijdens onze bezoeken wel degelijk zo beleefd, en de statistiek onderschrijft dat gevoel (qua religie en conservatisme). Wij zaten in the deep south in de verkiezingstijd van hillary vs trump, dan krijg je echt wel wat mee. Zo gek dat die ervaring er niet mag zijn ofzo.

ruitje schreef:
Een inwoner van een land vertellen dat die geen eerlijk beeld heeft van een land maar dat wij het wel juist zien

Nee, je hele beeld van een land baseren op de ervaring van één iemand op een forum is een veel beter idee. Er bestaat gewoon data van hoe religieus en racistisch amerika is, en daaruit blijkt toch echt dat bijv Amerika veel religieuzer is dan andere landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau en religie een veel grotere rol speelt in de politiek. Ook dat Amerika wel degelijk racistische roots heeft (hallo, slavernijverleden?). Als iemand iets als niet racistisch ervaart, wil niet zeggen dat het niet zo is.

Zie oa: https://www.pewresearch.org/social-tren ... rica-2019/ en voor de liefhebbers https://www.pewresearch.org/topic/polit ... arization/ deze over polarisatie en de invloed van Trump

Huh? Ze zegt toch dat er racisme is? Of dat religie geen rol speelt lees ik ook nergens?

Je cijfers kloppen en dat is er toch ook, maar zoals Texnex het leven ervaart: zo zijn er toch ook miljoenen Amerikanen?

Zoals ik zei: het is er alletwee.

Dat is hier toch ook, er is zoals je zelf aanhaalt de Achterhoek en er is de Schilderswijk. En die hebben beiden een manier van leven die bestaat in NL toch?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:35

Als iemand een slavernij verleden heeft is het Nederland wel :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:38

Pandora2 schreef:
Trump, Zelensky en Macron samen op de foto voor de officiële opening van de Notre-Dame in Parijs.
Hopelijk zet deze uitnodiging en de gesprekken vooraf eindelijk zoden aan de dijk voor Oekraïne.
Elon was er uiteraard ook bij :D
En mevrouw Biden zonder echtgenoot blijkbaar.

Was dat niet de echtgenote van Macron? Die lijken nogal op elkaar. Dus denk dat je ze door elkaar haalt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:02