Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Texnex schreef:nps schreef:Amerika is best een gek land hoor, cultuurwise. Gesticht door de cowboys en gelukszoekers, zeer conservatief, diep religieus - veel religieuzer dan andere "ontwikkelde" landen, niet al te goed opgeleid... Tot op zekere hoogte gebouwd op slavernij en ongelijkheid. Wij zijn er twee keer geweest, de geschiedenis is heel voelbaar. Wij gingen een keer per ongeluk achterin een bus zitten. Er zaten alleen maar zwarte mensen in, en wij. We werden echt aangekeken. Het is echt nog een ding. Leuk detail, we waren in de Deep South - de meest conservatieve staten - in verkiezingstijd. De vlaggetjes in de tuin, de berichtgeving op tv, de ontzettend vriendelijke maar oppervakkige mensen, de goedkope motels met bijbehorend shady volk, de industrie langs de rivier... Ik vind het een heel interessant iets, kan iedereen die dat ook vind dit: https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/ boek aanraden. Een sociologe die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het verhaal van de meest conservatieve staten. Waarom die altijd zo tegen hun eigen belang stemmen, wat hun drijft. Vond ik zelf heel boeiend.
@Vuurvleugels - bizar om te lezen zeg! Racisme is echt heel, heel diep geworteld in de Amerikaanse cultuur.
Je kan Amerika echt niet zo over 1 kam scherenIk ervaar Amerika totaal niet zo, en ik woon hier al 6+ jaar, ipv 2 bezoekjes.
BigOne schreef:Duidelijk, behorend tot de betere klasse. Niet erg, geniet ervan ( voor zolang het nog duurt met Trump straks) ik gun jullie echt het beste maar zie het nogal somber in voor veel Amerikanen.
Texnex schreef:BigOne schreef:Duidelijk, behorend tot de betere klasse. Niet erg, geniet ervan ( voor zolang het nog duurt met Trump straks) ik gun jullie echt het beste maar zie het nogal somber in voor veel Amerikanen.
Wat vindt jij de "betere klasse"? Vage gok wanneer ik zeg dat ik een goede zorgverzekering heb dankzij mijn man zijn werk
Sintara schreef:Er zijn daar aardig wat mensen die speciaal om deze reden de militaire dienst in gaan in de usa..
_San87_ schreef:Ik denk dat het vooral per staat heel erg verschillend is. Er is niet één Amerika, net als dat er niet één Europa is. Ieder land, en in Amerika iedere staat, heeft een eigen identiteit, eigen gebruiken en normen en waarden.
Ik heb Amerikaanse kennissen, en hoe Texnex de gezondheidszorg omschrijft, zo ervaren zij het niet. De moeder van één van hen moest tijdens haar chemo behandelingen gewoon doorwerken, anders was ze en haar baan kwijt en konden ze de zorg niet betalen. Ik vind dat echt enorm heftig.
Cer schreef:Ik denk dat het belangrijk is, wat San87 ook aangeeft, dat “de Amerikaan” niet bestaat. Ook niet “de democraat” of “de republiekein”.. en er wordt hier wel heel makkelijk van alles op 1 hoop geveegd.
Zelfs in het pietepeuterige Nederland zijn er enorme verschillen tussen mensen en lagen, er zijn ook mensen die hun rekening niet kunnen betalen.. enorm religieuze delen en het tegenovergestelde..
de tegenstelling tussen de Randstad en het platteland is soms al enorm (want in de randstad snappen ze niks van het platteland, en vice versa) en dat ligt maar max 3 uur bij elkaar vandaan ..
Overigens, een militaire opleiding doen en dan in dienst moeten lijkt mij dan wel weer logisch
nps schreef:Sintara schreef:Er zijn daar aardig wat mensen die speciaal om deze reden de militaire dienst in gaan in de usa..
Ik heb begrepen dat er echt actief wordt geronseld onder kansarme jongvolwassenen…
Maar wat wil je zeggen Texnex? Amerika is eigenlijk helemaal niet zo religieus of racistisch? Racisme speelde geen enkele rol in de geschiedenis van Amerika? Als arme Amerikaan hoef je geen zorgen te maken als je een ongeluk krijgt, want goede zorg is voor iedereen betaalbaar? Beetje vermoeiend, dit raadspelletje.
mysa schreef:Pilotenopleidingen zijn overal extreem duur. Dus beter ander voorbeeld kiezen.
ruitje schreef:Een inwoner van een land vertellen dat die geen eerlijk beeld heeft van een land maar dat wij het wel juist zien
nps schreef:Ik wou net zeggen, iemand die buitenaf in de ahcterhoek woont kan toch ook niks zeggen over hoe het is in de schilderwijk? Wij hebben Amerika tijdens onze bezoeken wel degelijk zo beleefd, en de statistiek onderschrijft dat gevoel (qua religie en conservatisme). Wij zaten in the deep south in de verkiezingstijd van hillary vs trump, dan krijg je echt wel wat mee. Zo gek dat die ervaring er niet mag zijn ofzo.ruitje schreef:Een inwoner van een land vertellen dat die geen eerlijk beeld heeft van een land maar dat wij het wel juist zien
Nee, je hele beeld van een land baseren op de ervaring van één iemand op een forum is een veel beter idee. Er bestaat gewoon data van hoe religieus en racistisch amerika is, en daaruit blijkt toch echt dat bijv Amerika veel religieuzer is dan andere landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau en religie een veel grotere rol speelt in de politiek. Ook dat Amerika wel degelijk racistische roots heeft (hallo, slavernijverleden?). Als iemand iets als niet racistisch ervaart, wil niet zeggen dat het niet zo is.
Zie oa: https://www.pewresearch.org/social-tren ... rica-2019/ en voor de liefhebbers https://www.pewresearch.org/topic/polit ... arization/ deze over polarisatie en de invloed van Trump
Pandora2 schreef:Trump, Zelensky en Macron samen op de foto voor de officiële opening van de Notre-Dame in Parijs.
Hopelijk zet deze uitnodiging en de gesprekken vooraf eindelijk zoden aan de dijk voor Oekraïne.
Elon was er uiteraard ook bij![]()
En mevrouw Biden zonder echtgenoot blijkbaar.
Pandora2 schreef: