steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:19

Brainless schreef:
Jessix schreef:
Ja onder de streep zul je niet veel overhouden dan. Zeker als je er nog ergens een leuk vrijstaand huis voor terug wil kopen.

Ze mogen huis/grond gewoon houden, dus ze kunnen er blijven wonen als ze willen of alsnog grond+opstal verkopen en ergens anders wat terug kopen.

Oh dan is het zeker geen verkeerde deal!

Sakura789

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:24

Hier in de familie goede ervaringen met uitkopen. Belangrijk is wel dat je een expert in de arm neemt die je belangen goed kan vertegenwoordigen. Die verdienen zichzelf gewoon terug. In dit geval was het totale uitkoop van land en alle opstallen (net gerenoveerde boerderij, waarbij ook alle eigen gemaakte klusuren vergoed zijn). Met een flexibele uitkoop, dus vertrekken binnen maximaal 48 maanden. Dus ook geruim de tijd om iets anders terug te kopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:28

Nikass schreef:
Ruitje ik ben bepaald niet gecharmeerd van de overheid, maar daarom heb ik er ook bijgezegd dat de overheid uit eigen belang zal zorgen dat de boer niet met financiële problemen achterblijft. En waarschijnlijk ook vanwege de sterke landbouw lobby binnen de rechtse partijen.
Ik heb mijn opmerking juist gemaakt vanwege de toeslagenaffaire en bijvoorbeeld Groningen. Die mensen worden niet zo netjes afgekocht.
Dat er onderhandelingen aan vooraf zijn gegaan, Popstra, dat denk ik ook, en dat is misschien niet gemakkelijk geweest, dat weet ik niet.
Ik kan me ook voorstellen dat dat niet voor iedereen een gemakkelijke opgave is. Maar ik denk dat ondernemers daar vaak juist wel beter in zijn.

Popstra ik geloof niet dat ik het woord "schuldig" ooit gebruikt heb. Als dat wel zo is quote me even dan, dan kan ik zien in welke context en of ik daar nog achter sta.
Maar volgens mij ben jij vooral degene die dat woord in de mond neemt.
Feit blijft wel dat de intensieve veehouderij veel stikstof veroorzaakt. Maar dat is een andere benadering dan een individuele boer als schuldige aanwijzen.

Nee klopt, ik bedoel dat schuldig in het algemeen en vooral zoals de media ons doet geloven.
Er moet zeer zeker wat aan het hele milieu gebeuren.
Het is jammer dat alles er zo ingeslopen is. Zie het tij maar eens te keren.
Niemand houd van grote veranderingen maar die zijn wel nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:14

Brainless schreef:
Jessix schreef:
Ja onder de streep zul je niet veel overhouden dan. Zeker als je er nog ergens een leuk vrijstaand huis voor terug wil kopen.

Ze mogen huis/grond gewoon houden, dus ze kunnen er blijven wonen als ze willen of alsnog grond+opstal verkopen en ergens anders wat terug kopen.

Oh Ruitje vertelde toch iets heel anders; de boel moest gesloopt worden op hun kosten.. Ik heb dat direct aangenomen, maar dat had ik beter niet gedaan want het blijkt niet te kloppen.
Hoe komt het eigenlijk dat jij dit dan zo stellig beweert Ruitje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:16

Ze krijgen 2,5 miljoen, woningen en grond mogen ze houden, stallen zelf slopen. Zijn varkensboeren dus waarschijnlijk geen 10tallen hectare grond.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:17

Nikass schreef:
Oh Ruitje vertelde toch iets heel anders; de boel moest gesloopt worden op hun kosten.. Ik heb dat direct aangenomen, maar dat had ik beter niet gedaan want het blijkt niet te kloppen.

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... n-stikstof

Citaat:
Het bedrijf moet binnen een jaar gestopt zijn. Van het bedrag dat de eigenaren hebben ontvangen moeten ze wel de sloop van hun stallen betalen. Hun huizen mogen op het perceel blijven staan.

Wat ik hierin lees is dat ze de stallen wel moeten slopen. Dat zal misschien zijn om te voorkomen dat er toch weer wat in komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:24

En zo krijg je dus misinformatie de wereld in. Mensen die beweren dat je alles slopen moet en en ergens anders moet gaan wonen :=

Dat is gewoon niet waar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:26

Jessix schreef:
Nikass schreef:

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... n-stikstof

Citaat:
Het bedrijf moet binnen een jaar gestopt zijn. Van het bedrag dat de eigenaren hebben ontvangen moeten ze wel de sloop van hun stallen betalen. Hun huizen mogen op het perceel blijven staan.

Wat ik hierin lees is dat ze de stallen wel moeten slopen. Dat zal misschien zijn om te voorkomen dat er toch weer wat in komt?

Ah op die manier. Dus het klopte wel gedeeltelijk. Thanks voor de info!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:26

ruitje schreef:
Nikass schreef:
Er is nu een varkensboer in Brabant uitgekocht voor 2,5 miljoen!
En maar klagen dat ze het zo slecht hebben..

Daar moeten ze de sloop van hun bedrijf van betalen en mogen ze nooit meer ergens anders boeren.

Of jullie lezen gewoon even wat ik schrijf.... Lekker hoor zo'n sneer erin over wat ik stellig beweer terwijl je zelf niet goed leest :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:28

Waarom vind je het dan nog steeds zo'n waardeloze regeling? Ze krijgen 2,5 miljoen! En kunnen er gewoon blijven wonen. Het komt niet uit de lucht vallen ofzo dat zeker varkensboeren zullen moeten stoppen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:29

Van 2,5 miljoen moet je natuurlijk wel je bedrijf ontmantelen, leningen afbetalen, etc. Je weet niet hoeveel ze er uiteindelijk aan overhouden, en dus ook niet of het een goede deal is of niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:29

Spenk schreef:
En zo krijg je dus misinformatie de wereld in. Mensen die beweren dat je alles slopen moet en en ergens anders moet gaan wonen :=

Dat is gewoon niet waar.

Ja inderdaad! :j

Ruitje, waarschijnlijk elkaar gekruist, maar ik schreef al dat het toch gedeeltelijk bleek te kloppen.
Je informatie was wel vollediger geweest als je erbij had vermeld dat ze hun woningen mogen behouden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:30

ruitje schreef:
Of jullie lezen gewoon even wat ik schrijf.... Lekker hoor zo'n sneer erin over wat ik stellig beweer terwijl je zelf niet goed leest :')

Jullie? Volgens mij wordt je door één persoon aangesproken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:30

Exitium schreef:
Van 2,5 miljoen moet je natuurlijk wel je bedrijf ontmantelen, leningen afbetalen, etc. Je weet niet hoeveel ze er uiteindelijk aan overhouden, en dus ook niet of het een goede deal is of niet.

Zouden ze het aanpakken als het geen goede deal was denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:33

Exitium schreef:

Het lijkt me opzich niet raar dat je er niet de rest van je leven van leven kan? Als het bedrijf waar je werkt stopt zal je ook een andere baan moeten zoeken.

Dus als het bedrijf ontmantelt kan worden alle leningen afbetaald en je houdt nog een beetje over is het in mijn ogen een prima deal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:33

Exitium schreef:

Nou, ik denk dat het voor hun een goede deal is, anders hadden ze niet getekend en het nog langer gerekt.
Ze zijn nl de eerste en ook niet onteigend (die procedure was ook nog geeneens begonnen), er waren alleen nog maar gesprekken met meerdere boeren om te kijken wie er evt wilde stoppen en voor welk bod.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:34

@Spenk Als je eerst sorry zegt over dat je dingen verkeerd leest en zegt dat ik misinformatie de wereld in help wil ik er nog eens over denken om hier te reageren :') .

De jullie was voor Spenk en Ninx, 2 mensen = jullie. Zal er voortaan namen bij zetten :)

@Nikass, jouw eerste post over die 2.5 miljoen( jij was de eerste die het aanstipte) had ook een stuk vollediger geweest als je alles gedeeld had :+

Maar ben er nu eigenlijk al weer klaar mee, ik doe niets anders dan feiten aandragen en dingen uitleggen ( ook waarom het weinig is, is deze pagina door meerderen uitgelegd)

Er valt niet te discussiëren met mensen die het stikstof probleem ontkennen, maar er valt ook niet te discussiëren met mensen die principieel tegen de boeren/veehouderij zijn en nu in dit topic zitten.

Gaat nergens meer over dit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:40

Waarom voel jij je aangesproken? Ik noem nergens jouw naam dus je verzint zelf erbij dat het over jou gaat. Iemand anders noemde dat jij specifiek onwaarheden verteld. Ik noem toch je naam niet of wel soms ? Er stond hier in het topic meer over dat het geen goede deal was want ze moeten weg daar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:46

Brainless schreef:
Exitium schreef:

Nou, ik denk dat het voor hun een goede deal is, anders hadden ze niet getekend en het nog langer gerekt.
Ze zijn nl de eerste en ook niet onteigend (die procedure was ook nog geeneens begonnen), er waren alleen nog maar gesprekken met meerdere boeren om te kijken wie er evt wilde stoppen en voor welk bod.

Dat denk ik ook. Ze zullen heus wel hebben laten doorrekenen wat er uiteindelijk van overblijft en dat zal de moeite waard zijn geweest.

Anders ben je niet heel slim bezig.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:46

Spenk schreef:
Exitium schreef:

Het lijkt me opzich niet raar dat je er niet de rest van je leven van leven kan? Als het bedrijf waar je werkt stopt zal je ook een andere baan moeten zoeken.

Dus als het bedrijf ontmantelt kan worden alle leningen afbetaald en je houdt nog een beetje over is het in mijn ogen een prima deal.

Er zit heel veel ruimte tussen 'niet zo'n goede deal' en 'er de rest van je leven van kunnen leven' natuurlijk. Voor de mensen die het geaccepteerd hebben zal het vast een acceptabele deal geweest zijn (en daar kunnen ook andere dingen bij meespelen, wellicht hadden ze bijvoorbeeld geen opvolgers), maar zoals gezegd kun je daar zonder meer info vrij weinig over zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:49

Exitium schreef:
Er zit heel veel ruimte tussen 'niet zo'n goede deal' en 'er de rest van je leven van kunnen leven' natuurlijk. Voor de mensen die het geaccepteerd hebben zal het vast een acceptabele deal geweest zijn (en daar kunnen ook andere dingen bij meespelen, wellicht hadden ze bijvoorbeeld geen opvolgers), maar zoals gezegd kun je daar zonder meer info vrij weinig over zeggen.

Daar ben je dan toch echt zelf bij imo.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:54

Jessix schreef:
Exitium schreef:

Daar ben je dan toch echt zelf bij imo.

Not the point. Punt is dat je op basis van "ze zijn uitgekocht voor 2,5 miljoen" simpelweg niet kan oordelen of dat een goede deal is of dat ze € 2.499.999 kwijt zijn aan het afbetalen van leningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:56

In het geval je zoveel aan lening moet afbetalen mag je maar wat blij zijn je uitgekocht bent. Ik zou niet weten hoe zo'n bedrijf dat anders terug betalen moet behalve ook de verkoop van je bedrijf aan een andere partij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:58

Exitium schreef:
Not the point. Punt is dat je op basis van "ze zijn uitgekocht voor 2,5 miljoen" simpelweg niet kan oordelen of dat een goede deal is of dat ze € 2.499.999 kwijt zijn aan het afbetalen van leningen.

Dan ben je imo gewoon dom bezig. Verder eens met Spenk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:07

Als je als bedrijf jaarlijks genoeg winst maakt om je aflossing te kunnen betalen, waar nodig te investeren, te sparen en er nog een leuk salaris uit kan halen, is het geen enkel probleem om leningen te hebben, ook niet als die wat hoger zijn.. Punt is dat het aan allerlei kanten ("het is een goede deal", "ze houden er een flink bedrag aan over", "ze zullen wel flink wat aan leningen af moeten lossen", etc) allemaal gebaseerd is op aannames die hier gedaan worden. Dat is gewoon te kort door de bocht.