Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:27

Electra63 schreef:
Populistische partijen zeggen wat het publiek wil horen.

Of het mogelijk is enz. maakt niet uit.

Goede gelegenheid voor andere partijen om dat dan uit te leggen, en aan te geven hoe zij dat zouden doen.. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:38

Ja, maar wil het publiek het horen? Als ik lees hoe vaak men al geen nieuws meer kijkt ?
Kijken ze dan wel naar de kamerdebatten?

We willen natuurlijk allemaal zoveel mogelijk voorzieningen en rechten en zo min mogelijk verplichtingen.

En zoals Fokfanaat al aangaf, hoe ga je zaken regelen, als het niet binnen wetgeving past of als er geen personeel is of al de gevolgen groot zijn.

fokfanaat

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:47

De clou is een beetje, als er ergens meer geld naartoe moet. Moet er ergens anders bezuinigd . Dat is een realistische boodschap, maar dat willen veel mensen niet horen. Alleen maar roepen waar extra geld genomen is makkelijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:50

juval schreef:
Electra63 schreef:

maar als dat is wat 'het publiek' wil. Waarom is dat dan bij voorbaat onmogelijk? ik begrijp dat het in sommige gevallen veel geld kost dat er niet is, maar soms is het echt een kwestie van wat regels aanpassen of anders optreden.

Niet wat HET publiek wil horen, maar wat HUN publiek wil horen.

De meeste Nederlanders stemmen namelijk niet op PVV.

En het gaat niet om geld of wat regels.
Maar bv de grondwet of internationale afspraken waar we ons vanuit Europa, NAVO of VN aan moeten houden.
Dat kan je niet eenzijdig gaan wijzigen of als een land je eigen ding gaan doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:56

oke, maar HUN publiek zorgt er kennelijk wel voor dat ze op dit moment 37 zetels hebben in de kamer.. dus toch iets om rekening mee te houden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:01

is het program van het CDA beter!!
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... r-AA1L9S0q

o.a.:
Het CDA wil de dienstplicht weer herinvoeren. "We herstellen de militaire opkomstplicht zodat er altijd genoeg mensen klaarstaan om ons te verdedigen. Vrijheid en veiligheid vraagt inzet van iedereen. Ook kun je bijdragen via maatschappelijke diensttijd, als reservist of in buurtcrisisteams", zo staat in het programma.

Voor jongeren tot 30 jaar die niet deelnemen aan de militaire dienstplicht, bestaat de 'maatschappelijke diensttijd', waar men zich moet inzetten voor de samenleving of de zorg.

Migratie en asiel
Op migratie kiest het CDA een stevigere koers dan het vorige verkiezingsprogramma. "Asielaanvragen moeten buiten Europa plaatsvinden, zodat mensensmokkel stopt."

Ook illegaliteit wordt strafbaar: uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan een terugkeer, maken zich strafbaar. Hulp aan illegalen wordt niet strafbaar, zo staat in het verkiezingsprogramma. De spreidingswet, die gemeenten dwingt om asielopvang te regelen, blijft bestaan.

puntje:
waar ga je de dienstplicht uitvoeren, maar `n nobel streven is het wel.
openen van de kazernes die er nog zijn!! is dat mogelijk?! ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:11

juval schreef:
Electra63 schreef:

maar als dat is wat 'het publiek' wil. Waarom is dat dan bij voorbaat onmogelijk? ik begrijp dat het in sommige gevallen veel geld kost dat er niet is, maar soms is het echt een kwestie van wat regels aanpassen of anders optreden.

Omdat de kiezer niet altijd gelijk heeft. Als hetgeen wat de kiezer wil gebaseerd is op racistische grondslagen dan hoeft dat niet tot uitvoering te komen.
Daarnaast is het een parlemtaire democratie. Al is er een meerderheid, dan dient dit nog in de kamer besproken te worden. Het is niet dat als een meerderheid hierop stemt het dan maar tot uitvoerig hoeft te komen, et is ook een grote meerderheid die daar niet op stemt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:13

Electra63 schreef:
Ja, maar wil het publiek het horen? Als ik lees hoe vaak men al geen nieuws meer kijkt ?
Kijken ze dan wel naar de kamerdebatten?
.

Ook weer een mooie uitdaging voor de andere partijen om mensen te bereiken… (en als ik het zo inschat maar dat is speculeren, is er een grote groep die niet naar de debatten luistert, dus die moeten ze op een andere manier proberen te bereiken)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:23

Het is lastig concurreren met jouw realistische programma metniemand die gouden bergen beloofd maar het niet waar kan maken.

Een eerlijk speelveld, met allemaal doorgerekende, realistische programma’s zou veel beter en eerlijker zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:30

Ik snap echt niet waarom dat niet gewoon verplicht is als je mee wil doen aan verkiezingen. Een doorgerekend en op wettelijkheid getoetst programma, en alles wat er niet door komt gewoon niet mogen beloven.
Dan gaat het vertrouwen in de politiek misschien ook weer een beetje omhoog.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:33

Het PVV programma staat bol van maatregelen waarmee je groepen in de maatschappij buiten sluit.Dat kun je met goed fatsoen niet uitvoeren. En waarom wil je als kiezer eigenlijk zo graag andere mensen buiten sluiten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:44

omdat er heel veel egoïstische mensen zijn, die enkel en alleen naar hun eigen situatie kijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:46

julius_juut schreef:
Ik snap echt niet waarom dat niet gewoon verplicht is als je mee wil doen aan verkiezingen. Een doorgerekend en op wettelijkheid getoetst programma, en alles wat er niet door komt gewoon niet mogen beloven.

dit lijkt me een heel goede!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:55

fokfanaat schreef:
omdat er heel veel egoïstische mensen zijn, die enkel en alleen naar hun eigen situatie kijken.

Ja nou ja dat doen veel mensen… bijv met de wolf, of met de kinderbijslag/toelage, verduurzamen etc…

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:02

tuurlijk, neemt iedereen zijn eigen situatie mee, maar om helemaal alleen maar daarnaar te kijken en scheit te hebben aan andere mensen en hun situatie is wel heel kortzichtig

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:11

fokfanaat schreef:

Ik vind dat toch te makkelijk gedacht. Er zijn veel mensen die de laatste jaren hun situatie hebben zien verslechteren, hun wijken achteruit hebben zien gaan en die zien dat hun kinderen geen woning meer kunnen krijgen. Ze willen dat daar wat aan gedaan wordt. Dat is nog niet per sé groepen uit willen sluiten.

Dan komt er een Wilders die hun problemen oppikt, daar een zondebok aan hangt, en dan denken die mensen hé, eindelijk iemand die ons begrijpt en - en hier gaat het mis - als we de migratie stoppen dan wordt het allemaal weer beter voor ons!

Met wel of niet doorrekenen van het programma hebben die mensen die niet zoveel, die willen gewoon dat hun problemen opgelost worden en als Geert zegt dat het kan en er komt weinig tegengeluid op de kanalen waar zij hun informatie vandaan halen, dan nemen ze het voor waar aan. Dat is de kracht van populisme.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:12

fokfanaat schreef:
tuurlijk, neemt iedereen zijn eigen situatie mee, maar om helemaal alleen maar daarnaar te kijken en scheit te hebben aan andere mensen en hun situatie is wel heel kortzichtig

Maar dat is inherent aan de mens? Ik doe zelf ook aan de lopende band dingen die "niet goed" zijn. Zelfs onze wereldleiders doen dingen die redelijk kortzichtig zijn

Ik krijg steeds meer twijfels over de democratie. Maar goed, elk politieke systeem zal met z'n beperkingen en bijsymptomen komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:50

Bij het vorige verkiezingsdebat, had je de vraag van een PVV-stemmer over het ER. Timmermans gaf een onderbouwd antwoord en Wilders reageerde: nee, deze mensen kunnen niet wachten, het ER moet per direct worden afgeschaft.
We weten wat er is gebeurd..... dit jaar gewoon € 385 en volgend jaar gehalveerd..... met een verhoging van de zorgpremie....... dus wat nu: het moet DIRECT worden afgeschaft?

Een mooi voorbeeld van een populistische belofte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:11

juval schreef:
oke, maar HUN publiek zorgt er kennelijk wel voor dat ze op dit moment 37 zetels hebben in de kamer.. dus toch iets om rekening mee te houden.

Dus maar een kwart van alle stemmen, driekwart stemt dus niet op de PVV.

Je hoeft er dus niet alle rekening mee te houden, de meerderheid geldt nog steeds.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:26

Maar het zou dan toch fijn zijn als die mensen een beetje meer toelichting krijgen van andere partijen? Ook al lijkt dat misschien hopeloos… want bij een aantal onderwerpen is het misschien het ontbreken van info waardoor ze denken goed te stemmen
En dit: “ en als Geert zegt dat het kan en er komt weinig tegengeluid…[..]”

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:26

julius_juut schreef:

Deels, maar we zijn ook een democratie. Het is nadrukkelijk ook de verantwoordelijkheid van iedere burger om hier ook zorgvuldig mee om te gaan. Mijn vertrouwen in de politiek is niet geweldig, maar dat medemensen zo gemakkelijk de chaos aanmoedigen in plaats van kwaliteit te willen... dat snap ik nog veel minder.

(En ja, een deel van de boosheid is wel te verklaren vanuit de eindeloze beeldvorming en herhaling. Maar dat de reactie daarop is dat je liever je land bij het grofvuil zet dan iets te willen verbeteren, daar kan ik dus niet bij.)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:29

Dat is het nou juist Shadow, voor de meesten voelt dat niet als het land bij het grof vuil zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:32

Het cda had ook iets over politieke partijen in hun programma staan, dan wordt de pvv uitgesloten. Goede zaak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:37

prompter schreef:
Dat is het nou juist Shadow, voor de meesten voelt dat niet als het land bij het grof vuil zetten.

Maar zou het niet? Want ze zien de verschraling in de maatschappij wel degelijk, en volgens mij zien ze ook hoe Wilders gewoon helemaal niks constructiefs heeft gedaan en zelfs geen beschikking heeft over zelfs maar matig capabele mensen. Hoe kun je dat nou zien en dan denken dat dat iets biedt?

Het verhaal van de proteststem is nu toch wel op zou je denken. Er is niet zoveel meer te bereiken met meer protest, meer schreeuwen en meer niks doen. Dat zou toch iets zijn dat voor de meeste volwassenen wel te doorzien is? Dat een land niet kan bestaan als het niet onderhouden wordt en er niemand regeert?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:06

fokfanaat schreef:

Maar ik krijg er geen cent meer om als anderen kapot gemaakt worden. Ook worden jouw problemen niet opgelost door simpel amderen in de problemen te gooien.