Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:26

Ah oke, bedankt voor de uitleg.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:23

Ik heb inmiddels wat beelden voorbij zien komen van eerdere interviews met Kash Patel waarin hij specifiek benoemt dat hij Hunter wil vervolgen voor uncharged crimes. Dus ik gok dat Biden met dit pardon dat op deze manier probeert te voorkomen. Zijn wel interviews met rechtse kanalen, dus dat hitst elkaar lekker op.

Heeft iemand trouwens Jesse Watters gehoord over Trudeau bij Trump op Fox?

https://x.com/Acyn/status/1863760959229354127

Citaat:
Watters: At one point Trump told him to get the trade deficit under control, telling the prime minister it's unacceptable for the U.S. to run up to a.. trade deficit, and if they don't, they can expect a flat 25% tariff on all Canadian goods on day one. Trudeau apparently wasn't thrilled. "Sacre bleu, you will kill our economy!" And he said they are free to join America as our 51st state. When someone at the table pointed out that would probably be a pretty Democratic state, Trump said we will split Canada two, the liberal side and the conservative side.. If Justin wants to stick around he could be Canada's governor.

Ik weet niet wat ik erger vind. Het feit dat dit uitgezonden wordt als zijnde 'nieuws', of dat er een mogelijkheid is dat Trump dit werkelijk gezegd zou hebben. De 'reactie' van Trudeau lijkt mij gefabriceerd, maar ik durf niet te zeggen of een fractie van dit gesprek op deze manier zou hebben plaatsgevonden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:38

Die tariffs van Trump zijn ook belachelijk := Volgens mij importeert de US heel veel uit Canada (olie en hout, meen ik) dus ze hebben vooral zichzelf ermee...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:53

Ik snap het wel. Trump helpt een van de basisprincipes van democratie - onafhankelijke rechtsspraak - compleet om zeep en maakt deze ontzettend politiek. Ik kan me voorstellen dat Biden zoiets heeft, oké, dat kan ik ook, ik red mijn zoon nu het nog kan. Ik snap, ook in Nederland niet, dat er zo ontzettend met twee maten wordt gemeten. REchtspopulistische politici kunnen echt met alles wegkomen (verkrachting, strafbare feiten, openlijke discriminatie), en gematigde politici worden keihard aangevallen op veel kleinre feiten. #hoedan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:11

Cer schreef:
Nou ja het ging er blijkbaar met name om dat het was Trump, die uitspraken aan zn laars lapt EN dat van tevoren zegt vs de enorm rechtvaardige uitspraak van Biden die zegt 'ik laat het recht zijn beloop gaan, ik ga me er niet mee bemoeien" en dat toch doet.

En dat heeft hij ook heel lang gedaan :j

Het recht zijn beloop laten. Er van uit gaande dat bij echt fatsoenlijke rechtspraak, Hunter er fatsoenlijk vanaf zou komen. Maar het recht had helaas niet zijn beloop :n Dus dan is het imo okee dat die belofte niet meer geldt omdat "het recht" zijn kant van "de deal" niet gehouden heeft.

Ik vind het eerlijk gezegd ergens toch al wel knap dat je als vader je zoon niet helpt, die eigenlijk alleen maar in deze problemen zit door jouw zoon te zijn -O- Dat je ze dan zo lang laat sollen met je zoon, die net uit een verslaving komt omdat hij zeg maar de last van het leven niet meer aan kon. Die krijgt dan dàt ook nog eens over zich heen.... Biden zit dus denk ik al heel lang op zijn vingers.

Maar genoeg is genoeg. Hij hoeft zijn zoon niet op te offeren. Zou hij trouwens ook weinig mee bereiken want ze verzinnen toch wel lelijke dingen.

Dat hij hem voor 11 jaar een pardon heeft gegeven vind ik wel ontzettend specifiek trouwens :=
Je vraagt je af waarom dat precies is, zijn er toch dubieuze dingen gebeurd...? Of is het gewoon om "safe" te zijn dat die MAGA etterballen niet weer iets anders gaan verzinnen :(:)

Want dat laatste kan ik me ook heel prima voorstellen. Ze zoeken, zieken en zuigen en melken alles uit dat niks is maar wel leuk te verdraaien valt, om de schijn te wekken dat het iets groots is -O-

nps schreef:
Ik snap het wel. Trump helpt een van de basisprincipes van democratie - onafhankelijke rechtsspraak - compleet om zeep en maakt deze ontzettend politiek. Ik kan me voorstellen dat Biden zoiets heeft, oké, dat kan ik ook, ik red mijn zoon nu het nog kan. Ik snap, ook in Nederland niet, dat er zo ontzettend met twee maten wordt gemeten. REchtspopulistische politici kunnen echt met alles wegkomen (verkrachting, strafbare feiten, openlijke discriminatie), en gematigde politici worden keihard aangevallen op veel kleinre feiten. #hoedan?

Nou dit dus...... zó bizar -O-

Dat je allerlei schijnbare onzin gelooft over de tegenpartij, en daar boos over bent, dat is 1 ding.
Maar vervolgens de veel ergere variant van je eigen partij afdoen als "ach dat geeft toch niet" :?
Echt super hypocriet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:21

Trump heeft inderdaad gezegd dat Canada dan maar de volgende staat moest worden :+
En postte dit op z’n sm daarbij gruwelijk de fout ingaand want de foto is van de Matterhorn, idioot. Afbeelding

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:58

nps schreef:

Dit werd mij pas écht heel duidelijk toen dit laatst in Nederland gebeurde: Wilders die aangifte ging doen vanwege een 'aanval op de persoon' van Timmermans (volgens mij?), terwijl hij in de maanden daarvoor helemaal niks anders had gedaan dan Kaag op de persoon afbranden tot er niks meer van haar over was. Ik weet dat dit topic niet gaat over NL politiek, maar het was voor mij wel inzichtelijk hoe onvoorstelbaar diep die hypocrisie bij rechtspopulisme eigenlijk echt gaat. En zo ook in Amerika dus.

Over Amerika: nog een ander interessant ding over Amerikaanse politiek, in de categorie "nooit over nagedacht". Michelle Obama besprak in een interview waarom ze er nu zo anders uit ziet dan toen ze First Lady was (cornrows vs. stijl haar, tracksuits vs. mantelpakjes) en dat was dus omdat het hele gezin Obama tijdens hun presidentschap 'zo wit mogelijk' moesten zijn. In dat interview had ze het erover dat ze dan weliswaar als zwarte mensen in het witte huis zaten, maar dat álles zo wit mogelijk moest zijn om de (relatieve) steun van het Amerikaanse volk te behouden. En toen pas besefte ik me het privilege waarin ik zit als wit persoon, want ik had er echt nooit over nagedacht dat hoe ze erbij liepen en zich hielden helemaal niet 'natuurlijk' of 'getrouw' naar hun eigen lichaam (haar) en cultuur was. Dat hele gezin heeft eigenlijk elke ochtend zichzelf in de spiegel aangekeken en gedacht 'oké, weer een dag van zo wit mogelijk gedragen, let's go'. En ze besprak dus ook hoe ongelooflijk vrij ze zich nu voelen om die zwarte cultuur weer wat meer uit te dragen, ondanks dat ze ervoor belachelijk worden gemaakt (dat ze 'in verval' zouden zijn geraakt als gezin.........).

Zó stom, maar gewoon nooit over nagedacht vanwege de 'normaalheid' van mijn eigen huidskleur. Er klikte toen echt iets in me, ik heb veel van dat interview geleerd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:46

Amerika is best een gek land hoor, cultuurwise. Gesticht door de cowboys en gelukszoekers, zeer conservatief, diep religieus - veel religieuzer dan andere "ontwikkelde" landen, niet al te goed opgeleid... Tot op zekere hoogte gebouwd op slavernij en ongelijkheid. Wij zijn er twee keer geweest, de geschiedenis is heel voelbaar. Wij gingen een keer per ongeluk achterin een bus zitten. Er zaten alleen maar zwarte mensen in, en wij. We werden echt aangekeken. Het is echt nog een ding. Leuk detail, we waren in de Deep South - de meest conservatieve staten - in verkiezingstijd. De vlaggetjes in de tuin, de berichtgeving op tv, de ontzettend vriendelijke maar oppervakkige mensen, de goedkope motels met bijbehorend shady volk, de industrie langs de rivier... Ik vind het een heel interessant iets, kan iedereen die dat ook vind dit: https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/ boek aanraden. Een sociologe die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het verhaal van de meest conservatieve staten. Waarom die altijd zo tegen hun eigen belang stemmen, wat hun drijft. Vond ik zelf heel boeiend.

@Vuurvleugels - bizar om te lezen zeg! Racisme is echt heel, heel diep geworteld in de Amerikaanse cultuur.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:20

Dank, ik heb hem op m'n ereader gezet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:35

Zegt ze dat in de Netflix documentaire? Die moet k nog bekijken :j Lijkt me heel interessant. De podcasts van Obama waren ook leuk wat dat betreft.

Amerika is ook een heel ander land, en ik denk dat je het gewoon niet kan bekijken met Nederlandse ogen.

Qua democratie, pardon geven is gewoon iets wat een president kan doen. Ik weet niet of je dan Trump kan kwalijk nemen dat hij democratie om zeep helpt, hij is ook niet de president met de meeste pardons denk ik? Of bedoelen jullie niet op die manier 'de democratie om zeep helpen'?

In die elf jaar pardon zit dan net dat gedoetje met china en oekraine , zeg ik even uit mn hoofd. Ik heb daar heel snel wat over gelezen, maar verder niet gecheckt. Dus de vraag die men kan stellen is waarom hij dat dan doet. Maar goed, dat zal ook wel boven water komen. Als de media een beetje zn best doet.

Het gedoe met die laptop was onder andere dat zowel facebook als twitter berichtgeving over die laptop bewust achter hielden (dus censuur) terwijl ze zeiden dat niet te doen en daarna heeft Musk X gekocht (met zn argument 'freedom of speech' en nieuws). En volgens mij de main stream media er ook niet echt veel, of iig onjuiste dingen over schreven. Daarmee heeft media zichzelf in de voet geschoten en ik denk dat Trump daar handig op inspeelt. Veel amerikanen weten denk ik niet goed wie ze moeten geloven.. (maar dat is invulling van mijn kant).

En de Matterhorn.. ach, weten Amerikanen nou helemaal van de rest van de wereld :')

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:28

Cer, ik denk dat het allergrootste deel van de Amerikanen net zo in het leven staat als de Russen: we weten wat we zien in de media en verder weten wij van niets.

Amerikanen weten ook weinig van de wereld buiten hun eigen land, het is echt verbijsterend.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:15

Veronica2 schreef:
Amerikanen weten ook weinig van de wereld buiten hun eigen land, het is echt verbijsterend.

Dat idee had ik ook, tot ik een paar weken geleden in Vietnam was en me realiseerde dat ik echt inhoudelijk helemaal NIETS weet van dat land. Nu weet ik een heel klein beetje meer door gidsen en musea.
Het is niet typisch Amerikaans om niets te weten van 'ver weg' landen, heb er nu iets meer begrip voor ook := . Dat wij in Europa redelijk veel weten over Amerika komt natuurlijk door films en series uit Amerika.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:36

Nou ja idd Veronica, dat denk ik ook. En dan is de vraag hoe betrouwbaar vinden zij hun media?

Wat mij opviel, tijdens een reis door de midwest (cowboy country zeg maar, volgens mij vnl rode staten ook, en erg fire-arm friendly) is ten eerste hoe vriendelijk ze zijn, en ten tweede hoe self-made ze zijn. Ten derde hoe erg in de middle-of-nowhere veel mensen wonen.. oh ten vierde, hoe ongezond veel mensen (lijken te) zijn.. Nu hebben wij maar een topje van de ijsberg gezien en ik ben zeker geen kenner. En wij zaten in hoog touristische plekken natuurlijk. Maar ik weet zeker dat veel mensen de genoemde MAGA mensen zijn, en die willen waarschijnlijk ook gewoon iets beters..
Maar evengoed ook mensen gesproken die erg anti wapens zijn (en terecht) en mensen die voor zijn (en ook met goede reden).. ik vind het zelf gewoon heel lastig om vanuit ons perspectief er van alles van te vinden, het is denk ik gewoon heel veel kleuren grijs, en toch heb je daar maar twee kleuren zeg maar...

Overigens, op de touristische plekken kwamen we, uiteraard, veel amerikanen tegen die ook hun rondje rond de wereld wel gereist hadden.. de meesten hadden meer van Europa gezien dan wij :')

Wij zijn als land best klein, en misschien tamelijk onbelangrijk, op de grote schaal gezien.. Dus ik snap wel dat wij meer de wereldpolitiek volgen (ik niet perse trouwens hoor, ik krijg het zijdelings mee maar ik weet er echt niet veel van) dan de mensen die hemelsbreed tussen Nevada en Tennesee wonen ofzo

Ik bedoel de gemiddelde Fransman spreekt toch weinig Engels.. ik vind daar ook wat van :') Maar wij schijnen weer idioot veel engels te spreken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:07

Hoe zag je dat ze self-made waren? Wij zagen vooral veel armoede buiten de steden…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:12

Hun eigen ranches, air b&b’s, restaurants… en daarnaast ook mensen die 2 of 3 banen hadden
Echt veel armoede hebben wij niet gezien, maar we zaten ook niet in grote steden. Dus naast toerisme was er verder weinig, geen zichtbare drugsproblematiek of daklozen ofzo, maar er is ook niks.
Dat in tegenstelling tot berichten uit grote steden als Los Angeles (maar daar zijn wij dus niet geweest)

Edit: maar dat waren wel maar een handjevol mensen natuurlijk, niet een enorme berg aan volk :+

Edit 2: ik zie dat ik “veel” heb geschreven.. dat is dus niet helemaal waar…

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:46

Qimm schreef:
Veronica2 schreef:

Dat idee had ik ook, tot ik een paar weken geleden in Vietnam was en me realiseerde dat ik echt inhoudelijk helemaal NIETS weet van dat land. Nu weet ik een heel klein beetje meer door gidsen en musea.
Het is niet typisch Amerikaans om niets te weten van 'ver weg' landen, heb er nu iets meer begrip voor ook := . Dat wij in Europa redelijk veel weten over Amerika komt natuurlijk door films en series uit Amerika.

Ik gok dat ze in de VS nog wel iets over Vietnam weten.. maar er is natuurlijk nog wel een verschil tussen weinig kennis hebben van Chili , Vietnam of Laos of Canada niet aan kunnen wijzen op een landkaart, hetgeen in een groot deel van de VS niet ongebruikelijk is..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:57

Veel Amerikanen hebben wel eens gehoord over 'Nam, Saigon, Vietcong, maar ze weten echt alleen dat ze daar naartoe moesten om de communisten te verslaan, verder hebben ze geen flauw idee. Vietnam is onderdeel van de militaire cultuur en dat is een heel bijzonder ding. Amerikanen vinden het bijvoorbeeld best heel gekkig dat je hier geen militairen ziet in het straatbeeld. Zelf ben ik in 8 staten geweest en het ene Amerika is het andere niet, maar overal in het land worden militairen met respect bejegend. Het "thank you for your service" hoor je veel op plekken in de buurt van militaire bases.

Over communisme gesproken, ze snappen het echt niet, deze heb ik gepikt van bluesky:
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:51

nps schreef:
Ik vind het een heel interessant iets, kan iedereen die dat ook vind dit: https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/ boek aanraden. Een sociologe die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het verhaal van de meest conservatieve staten. Waarom die altijd zo tegen hun eigen belang stemmen, wat hun drijft. Vond ik zelf heel boeiend.

Ik heb inmiddels de eerste 100blz. gelezen en het is zeker interessant! Ik heb alleen hier en daar wat moeite met de vertaling. Dan moet ik een zin een paar keer lezen.

(En ik ben professioneel lezer en opgeleid vertaler, dus ik denk niet dat het aan mijn leesvaardigheid ligt).

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:02

nps schreef:
Amerika is best een gek land hoor, cultuurwise. Gesticht door de cowboys en gelukszoekers, zeer conservatief, diep religieus - veel religieuzer dan andere "ontwikkelde" landen, niet al te goed opgeleid... Tot op zekere hoogte gebouwd op slavernij en ongelijkheid. Wij zijn er twee keer geweest, de geschiedenis is heel voelbaar. Wij gingen een keer per ongeluk achterin een bus zitten. Er zaten alleen maar zwarte mensen in, en wij. We werden echt aangekeken. Het is echt nog een ding. Leuk detail, we waren in de Deep South - de meest conservatieve staten - in verkiezingstijd. De vlaggetjes in de tuin, de berichtgeving op tv, de ontzettend vriendelijke maar oppervakkige mensen, de goedkope motels met bijbehorend shady volk, de industrie langs de rivier... Ik vind het een heel interessant iets, kan iedereen die dat ook vind dit: https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/ boek aanraden. Een sociologe die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het verhaal van de meest conservatieve staten. Waarom die altijd zo tegen hun eigen belang stemmen, wat hun drijft. Vond ik zelf heel boeiend.

@Vuurvleugels - bizar om te lezen zeg! Racisme is echt heel, heel diep geworteld in de Amerikaanse cultuur.

Je kan Amerika echt niet zo over 1 kam scheren := Ik ervaar Amerika totaal niet zo, en ik woon hier al 6+ jaar, ipv 2 bezoekjes. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:38

Ik denk ook niet dat je alle ins en outs van een land weet, als je er niet woont? Wel heb ik kennissen daar wonen die zich zorgen maken om Trump en dat kan ik wel snappen.. maar ik kan nooit precies weten wat het echt betekent omdat ik het niet ervaar, denk ik.
Ik zit hier gewoon met m’n ziektekostenverzekering zonder vuurwapens op scholen in de bebouwde kom met allemaal verschillende mensen in de buurt…

Wel waren wij daar toevallig met memorial day bij een parade en dat was echt indrukwekkend.. het respect voor de mensen was bijna tastbaar, ik vond dat zelf heel indrukwekkend (misschien dat dat niet overal is, maar daar wel :) )

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:53

Nee tuurlijk kan je niet alle ins en outs weten, daarom kan je ook niet zulke dingen zeggen. My case in point.

Mijn ziektekostenverzekering kost me overigens $0 per jaar en is prima, mijn ziekenhuis bevalling was $0, een operatie die me $0 heeft gekost, medicatie die $0 kost, etc. :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:08

Texnex schreef:
Nee tuurlijk kan je niet alle ins en outs weten, daarom kan je ook niet zulke dingen zeggen. My case in point.

Mijn ziektekostenverzekering kost me overigens $0 per jaar en is prima, mijn ziekenhuis bevalling was $0, een operatie die me $0 heeft gekost, medicatie die $0 kost, etc. :+

Kijk ik snap dat je als inwoner meer informatie weet maar deel deze dan.

Zoals: waarom betaal jij minder dan vele Amerikanen?

}>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:05

Ik zag dat een ziektekosten verzekering in Texas rond de 800 dollar is.. is dat dan voor als je niet via je werkgever verzekerd bent ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:46

Texnex schreef:

Geldt dit ook voor de arme werkloze mensen?

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:52

Douce schreef:
Texnex schreef:

Kijk ik snap dat je als inwoner meer informatie weet maar deel deze dan.

Zoals: waarom betaal jij minder dan vele Amerikanen?

}>

Via mijn man zijn werk. :)

Amerika is niet perfect, verre van. Vele sociale vangnetten die Nederlanders wel hebben, hebben wij niet. Maar het is lang niet zo erg als de meeste hier denken. Ik voel mij hier meer op mijn plek dan in Nederland, en ik geniet hier van een hogere standard of living dan terug in Nederland :o