steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:30

loriene schreef:
Nikass schreef:
Jarenlang niets doen voor het milieu (de politiek) heeft nu consequenties. Het had niet zo drastisch gehoeven als er eerder actie was ondernomen. Ik hoop dat ze zich niet weer onder de normen uit weten te wurmen, met alle gevolgen van dien.
Jammer dat de boeren zo hun kont tegen de krib gooien en niet zelf het voortouw nemen.

Misschien omdat het stikstof probleem alleen op papier bestaat?

Tuurlijk _O- Ontkennen is de beste strategie **\O/**[/quote]

Hoe kan ik iets ontkennen wat niet bestaat?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:37

Nikass schreef:
Er is nu een varkensboer in Brabant uitgekocht voor 2,5 miljoen!
En maar klagen dat ze het zo slecht hebben..

Daar moeten ze de sloop van hun bedrijf van betalen en mogen ze nooit meer ergens anders boeren.

Vaarwel familie bedrijf wat je generaties lang heb opgebouwd.

Slecht is relatief he, of maakt geld alles goed?

Daarnaast heb je een krom beeld van de waarde van gebouwen en bedrijven. Een beetje eengezinswoning midden in de stad hier kost al een half miljoen.

Hoe verklaar je het afstand nemen van de KDW's waar nu over gesproken word? Dan bestaat er dus nu op papier een probleem voor een bedrijf, terwijl als er straks andere normen zijn, er misschien geen probleem meer is voor hetzelfde bedrijf.

Dat is wat anders dan de problemen met de natuur ontkennen ( dat doe ik niet) . Maar blijkbaar verschuift het probleem op papier straks weer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:42

En/of een groot deel de bank terugbetalen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:01

ruitje schreef:
Nikass schreef:

Daar moeten ze de sloop van hun bedrijf van betalen en mogen ze nooit meer ergens anders boeren.

Vaarwel familie bedrijf wat je generaties lang heb opgebouwd.

Slecht is relatief he, of maakt geld alles goed?

Daarnaast heb je een krom beeld van de waarde van gebouwen en bedrijven. Een beetje eengezinswoning midden in de stad hier kost al een half miljoen.

Geld maakt niet alles goed, nee, dat is zo. Maar het het helpt wel.
Genoeg mensen die hun hele leven een baan hebben waar ze elke dag met tegenzin naartoe gaan en waar ze netto net boven uitkeringsniveau voor krijgen. Die krijgen nooit zo'n aanbod.

Ik heb een krom beeld? Wat is mijn beeld dan volgens jou?

loriene

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:17

Geld maakt niet alles goed, nee, dat is zo. Maar het het helpt wel.
Genoeg mensen die hun hele leven een baan hebben waar ze elke dag met tegenzin naartoe gaan en waar ze netto net boven uitkeringsniveau voor krijgen. Die krijgen nooit zo'n aanbod.

Hadden ze boer moeten worden *D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:32

Loriene, de tijd van het ontkennen van het stikstofprobleem is voorbij, hoor.
Het is er en het is een feit.

Ruitje, het is heel goed mogelijk dat die kdw helemaal niet van tafel gaat. Er is immers nog niets beters. Er is toegezegd dat er naar wordt gekeken, das toch ietje anders dan "gaat van tafel".
Reken er maar op dat mochten er andere normen komen, deze zeer waarschijnlijk eerder stringenter dan soepeler zullen uitpakken.

Ik ben zelf geen boer en ben altijd heel blij geweest met mijn kantoorbanen. Heb werkelijk niet een dag in mijn leven boer willen worden.

Of die varkensboer met 2,5 mln er goed uit springt is zo niet te zeggen. Wellicht heeft ie 2 mln schulden in die toko zitten en moet ie ook afstand doen van het vastgoed. Je weet het niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 06:54

Nikass schreef:

Dat is een helemaal geen raar bedrag voor grond met bedrijf en woning vandaag de dag...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:16

Ik zeg ook niet dat het een raar bedrag is, maar je kunt ook niet zeggen dat ze zo slecht worden behandeld.

Ik heb absoluut nooit boer willen worden, maar heb ook het geluk tot de categorie te behoren die een hele fijne baan heeft.

Ik begrijp dat het niet leuk is om afscheid te moeten nemen van een bedrijf waar generaties hard voor gewerkt is, maar als er generaties lang een erg grote voetdruk is achtergelaten, is het al heel erg lang tijd voor een flinke stap terug.

Loriene: ik kan niet discussiëren met ontkenners. Dus op jou reageer ik niet meer.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:22

Of het stikstofprobleem een feit is , daar zijn de (professionele) meningen nog lang niet uit!
Dus laten ze eerst maar eens minitieus uitzoeken of het probleem er daadwerkelijk is!
En daar weten wij op bokt helemaal niks van! Ook de mensen die pretenderen het te weten!
Wij wonen aan de rand van het bos en hier is werkelijk jaaaaaaren niks meer gebeurd, ja een boom die omgewaaid over een wandelpad weg gehaalt en 2 meter verderop weer neer gegooid, de schaapsherder heb ik hier al een jaar een 10 niet meer gezien, gek he dat de hei overwoekerd wordt door andere gewassen! Die zouden namelijk door de schapen zorgvuldig worden weg gegeten. Maar ik ga de discussie niet meer aan, het is ook maar net wat je wil lezen en wil geloven, wij zijn dus hier niet de deskundigen!

En ja 2,5 miljoen is een heel vermogen, maar wat ze er onder de streep aan over houden is bizar weinig!
Vaak hebben ze torenhoge leningen bij de bank en zal ook de fiscus er een grote hap uithalen, zodat een deel ook zo de staatskas weer instroomt!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:36

2,5 miljoen vind ik ook helemaal geen gek bedrag. Dan ga ik er zelfs vanuit dat er niet veel grond bij zit. De varkensboer in Brabant moet voor dat bedrag ook de stallen nog slopen, dus om te beginnen hebben ze al geen 2,5 miljoen.

Verder hebben we geen idee hoeveel hypotheek er nog op dat bedrijf zit. Zijn het oude of nieuwe stallen? Welke investeringen hebben ze daaraan gedaan? Hebben ze grond, en hoeveel? Dan kan de hypotheek al heel snel fors oplopen…

Vaak vergeten mensen dat de vorige generatie ook nog betaald moet worden. Dus een huis voor de ouders, evenals hun pensioen. Ook dat gaat nog van het bedrag af.

En als dat allemaal betaald is, en als er dan nog wat over is, moet het bedrag nog gedeeld worden door 2. Het bedrijf is door 2 zoons overgenomen. En dán zit je pas op het bedrag wat er per gezin wordt overgehouden. En ik gok zomaar dat we daar niet jaloers op hoeven zijn :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:39

Ik vind het een passend bedrag. En logisch dat je daarvan je schulden moet aflossen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:42

Nou reken maar dat het allemaal goed geregeld is hoor. De overheid laat zo'n boer echt niet met financiële problemen achter, al was het maar om niet in een slecht daglicht te komen te staan.

Ook heel aardig als de hele familie wordt gehuisvest, inclusief pensioen. Ook dat is lang niet iedereen gegund.

Karrij: er is voldoende bewezen, en opnieuw tijd rekken met nieuwe onderzoeken is geen goed idee.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:49

Ik zeg ook niet dat ze financiële problemen hebben of krijgen. Ik denk dat het bedrag passend is. Niet te veel en niet te weinig.

En nog over die ouders; die hebben daar zelf heel hun leven voor gewerkt hè. Daar hebben ze het bedrijf voor opgebouwd. Net als ieder ander pensioen opbouwt. Dat is niet iets wat ze ‘gewoon’ krijgen. Heeft niks met ‘hele familie huisvesten inclusief pensioen’ te maken. De schoonouders zullen het toch echt zelf moeten betalen :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:35

Nikass schreef:
Nou reken maar dat het allemaal goed geregeld is hoor. De overheid laat zo'n boer echt niet met financiële problemen achter, al was het maar om niet in een slecht daglicht te komen te staan.

Ook heel aardig als de hele familie wordt gehuisvest, inclusief pensioen. Ook dat is lang niet iedereen gegund.

Karrij: er is voldoende bewezen, en opnieuw tijd rekken met nieuwe onderzoeken is geen goed idee.

Nee, zo is de overheid niet? Misschien heb je de toeslagen affaire of de situatie in Groningen gemist? Daar gebeurde zaken die de overheid ook niet perse in goed daglicht zetten :+

Het was gewoon een opmerking die de plank missloeg met je 2.5 miljoen en dan 'klagen dat ze het zo slecht hebben' en nu uitgelegd word hoeveel er dan onder de streep overblijft zou je empathie kunnen tonen en zeggen: ja nu ik er zo over nadenken is het eigenlijk niet zoveel.

@Dees, het feit dat er naar gekeken gaat worden, zegt imo iets over het feit dat ze zelf ook nog niet zo zeker zijn over de manier van rekenen. Zoals Typfoudt al een paar keer heeft uitgelegd zijn de KDW's onmogelijk te halen in ons land, dus dat het strenger gaat worden dat denk jij( reken er maar op? Stellig, maar dat is jouw mening, geen feit)

Die KDW's kloppen van geen kant, het feit dat de rest van de EU geen cijfers aanlevert over de staat van de natuurgebieden klopt van geen kant. De laatste pagina's werd NL weggezet als 'slechtste jongetje van de klas' , maar dat is vrij makkelijk als de rest gewoon de toets niet maakt he :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:42

Nikass schreef:
Ik zeg ook niet dat het een raar bedrag is, maar je kunt ook niet zeggen dat ze zo slecht worden behandeld.

Ik heb absoluut nooit boer willen worden, maar heb ook het geluk tot de categorie te behoren die een hele fijne baan heeft.

Ik begrijp dat het niet leuk is om afscheid te moeten nemen van een bedrijf waar generaties hard voor gewerkt is, maar als er generaties lang een erg grote voetdruk is achtergelaten, is het al heel erg lang tijd voor een flinke stap terug.

Loriene: ik kan niet discussiëren met ontkenners. Dus op jou reageer ik niet meer.

Zo een bedrag als die 2,5 word ook niet gelijk geboden. Daar gaat een hele tijd van onderhandelen aan vooraf.
En geloof mij daar komt ook wat intimidatie aan de kant van het rijk bij kijken. Je moet dan sterk in je schoenen staan wil je niet al eerder toe happen.
En verder kun je het uit zoeken want je moet eerst je eigen vermogen op eten. Dus nee, overheid helpt verder niet

En ja de boeren worden al een hele tijd in het kwaad daglicht gezet alsof zij de enige schuldigen zijn aan een stikstof probleem. Dat zijn zij niet. Ze zijn mede schuldig. En dat woord schuldig is ook niet zo aardig. Net of ze alles expres gedaan hebben en dat is niet zo.
Die generaties die een flinke voetstap achter gelaten hebben horen wij en jij ook bij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:49

Ruitje, in de politiek betekent "we gaan er naar kijken" ook heel vaak "joh, tuurlijk, doen we niet maar als jij blij wordt van zo'n nietszeggende toezegging, krijg jij zo'n nietszeggende toezegging". Waarmee ze dus stugge boeren weer een tijdje kalm hebben.
Ik geloof er niet zo in, omdat ze a. Niets anders hebben en b. Geen tijd hebben om iets anders te verzinnen alvorens in actie te moeten komen.

In Den Haag hebben ze geen keuze hoor. Dit doen ze niet omdat ze het zo graag willen, dit gebeurd omdat ze inmiddels gewoon domweg moeten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:05

Ruitje ik ben bepaald niet gecharmeerd van de overheid, maar daarom heb ik er ook bijgezegd dat de overheid uit eigen belang zal zorgen dat de boer niet met financiële problemen achterblijft. En waarschijnlijk ook vanwege de sterke landbouw lobby binnen de rechtse partijen.
Ik heb mijn opmerking juist gemaakt vanwege de toeslagenaffaire en bijvoorbeeld Groningen. Die mensen worden niet zo netjes afgekocht.
Dat er onderhandelingen aan vooraf zijn gegaan, Popstra, dat denk ik ook, en dat is misschien niet gemakkelijk geweest, dat weet ik niet.
Ik kan me ook voorstellen dat dat niet voor iedereen een gemakkelijke opgave is. Maar ik denk dat ondernemers daar vaak juist wel beter in zijn.

Popstra ik geloof niet dat ik het woord "schuldig" ooit gebruikt heb. Als dat wel zo is quote me even dan, dan kan ik zien in welke context en of ik daar nog achter sta.
Maar volgens mij ben jij vooral degene die dat woord in de mond neemt.
Feit blijft wel dat de intensieve veehouderij veel stikstof veroorzaakt. Maar dat is een andere benadering dan een individuele boer als schuldige aanwijzen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:14

Er is wel degelijk consensus onder de wetenschappers over stikstof. Net als over klimaatverandering.
Een enkele mafkees roept wat anders, maar die zijn vaak niet uit de vakgebied zelf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:20

inmiddels bladzijde 357 en ik lees es weer ff een paar pagina's mee.
Wat is nu precies de steun aan de boeren hier, zoals de titel van het topic is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:21

Dees schreef:
(...) het is heel goed mogelijk dat die kdw helemaal niet van tafel gaat. Er is immers nog niets beters. Er is toegezegd dat er naar wordt gekeken, das toch ietje anders dan "gaat van tafel".
Reken er maar op dat mochten er andere normen komen, deze zeer waarschijnlijk eerder stringenter dan soepeler zullen uitpakken.

... op zich vind ik die kdw iets verdrietigs, vergeleken met voedsel is het zoiets als 'hoeveel "gif" kan er nog in zitten zonder dat je ziekteverschijnselen krijgt'.

En als het om 'gezond' maken van de natuur gaat...
(hoe klinkt dat... - krom als een hoepel vind ik zelf)
... dan is het verstandig om niet naar 1 enkel ingrediënt te kijken, maar naar het hele beeld.

Wellicht is het dan qua stikstof iets soepeler, maar dan wordt er ook gekeken naar ik gok fosfaat en wellicht methaan.
(En mijn volgende gok is, dat intensieve veehouderij met deze andere normen net zo goed niet meer kan doorgaan op oude voet.)

Citaat:
Of die varkensboer met 2,5 mln er goed uit springt is zo niet te zeggen. Wellicht heeft ie 2 mln schulden in die toko zitten en moet ie ook afstand doen van het vastgoed. Je weet het niet.

Eens.
Hypotheken van twee miljoen zijn geen uitzondering.

De rabobank heeft mondjesmaat gezegd 'dat ze het met de kennis "van nu" anders gedaan zouden hebben'.
De aanhalingstekens zijn van mij, want de rabobank wist het drommels goed.
Trouw berichtte hier over - en de rabobank heeft een klacht ingediend en om rectificatie gevraagd.
Voorlopig krijgen ze die rectificatie niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:33

Ja onder de streep zul je niet veel overhouden dan. Zeker als je er nog ergens een leuk vrijstaand huis voor terug wil kopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:47

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:55

Die boeren, twee broers die het ooit van hun ouders hebben overgenomen las ik, kunnen er wel blijven wonen. Ik kan me niet voorstellen dat hun hypotheek twee miljoen is, dan zouden ze vast niet akkoord zijn gegaan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:58

Mysa, dat blijft speculatie. Zolang we geen inzage hebben in de boekhouding, kun je er werkelijk helemaal niets over zeggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:58

Jessix schreef:
Ja onder de streep zul je niet veel overhouden dan. Zeker als je er nog ergens een leuk vrijstaand huis voor terug wil kopen.

Ze mogen huis/grond gewoon houden, dus ze kunnen er blijven wonen als ze willen of alsnog grond+opstal verkopen en ergens anders wat terug kopen.