Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 00:06

Raineri schreef:
interessante informatie zeg! Echt leuk dat je dit allemaal weet door je achtergrond
Historische feitjes mag je wat mij betreft altijd zonder gêne deponeren in dit topic *\o/*

Ah, leuke post! Blijft een beetje een hobby , dat geschiedenis :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 00:19

Shadow0 schreef:
Swah schreef:
Ik snap er zooo geen bal van waarom je zulke dingen voor een ander zou willen bepalen. Wat is je probleem?

Dat is een denkwijze die eh... niet zo heel natuurlijk komt bij de SGP-achterban. Dat bepalen van wat anderen wel en niet mogen en zouden moeten doen is een essentieel onderdeel van hun bestaan en hun visie op het leven. Ik snap het ook niet, maar de situaties waarin SGP anderen min of meer met rust laten is vooral omdat de wet en de werkelijkheid hen ertoe dwingen, niet omdat ze dat zelf los zouden willen laten.

CU is inderdaad echt anders, maar wordt helaas ook weer het conservatieve netwerk in getrokken. Jammer - volgens mij wilden heel veel mensen dat helemaal niet.

Ik kreeg laatst per toeval een inkijkje hierin. Iemand die vanuit zijn geloof moeite had met thema's zoals inclusiviteit etc. Ja, hij vond het prima om iedereen in waarde te laten, maar er proactief aan bijdragen niet. In de bijbel staat namelijk heel duidelijk man en vrouw, en geen andere varianten daarop.

Ik weet niet in hoeverre deze mening representatief voor andere gelovigen is, en het is ook helemaal niet mijn mening, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als dit oprecht jouw interpretatie van het geloof/bijbel is en ook van de mensen uit jouw "bubbel", dat dit dan tegen jouw gevoel in gaat van wat 'goed' is en je hier dus niet 'voor' wil stemmen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 00:21

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:
De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt :)

Wow, dat is wel superheftig zeg, tjongejonge nou, zomaar de sacramenten ontzegd, jemigdepemig :list: :n <:) . Hebben de kerken eigenlijk een klinkende rol gespeeld in het verzet tegen de nazi's?

Dat is grappig dat je dat ( als ik het goed lees) zo sarcastisch stelt...

Maar Nederland heeft hier echt een hele bijzondere positie in. Het is het enige land waarin de kerken samen protesteerden. In andere landen werd dat veel meer op individuele basis door personen gedaan.

Overigens, als reactie op dit protest liet Duitsland direct alle katholiek gedoopte Joden naar Auschwitz deporteren...

En verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 06:34

In het kader van de historie van gelovig Nederland kwam ik dit stuk tegen (uit 2022). Een beetje kort door de bocht op sommige punten wat mij betreft, maar wel een interessant vergelijk:
Citaat:
Nederlanders hebben nogal een traditie in het achterstellen van minderheidsgroepen. De hedendaagse klachten uit het SCP-rapport lijken als twee druppels water op die van de katholieken uit de negentiende eeuw. Jos Palm van het VPRO-geschiedenisprogramma OVT pleegt te zeggen: de katholieken waren de Marokkanen van de negentiende eeuw
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/i ... erstelling.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:43

Toch valt er nog wel wat af te dingen op de moraal van kerkelijk Nederland destijds.

Dat vinden ze zelf althans want de PKN heeft een paar jaar geleden nog een soort schuldbekentenis afgelegd voor hun falen vóór en tijdens WOII.

https://nos.nl/artikel/2353291-protesta ... n-in-wo-ii

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:44

irmaz schreef:
Karl66 schreef:
Wat wel heel raar aan dat dicht langs de FvD schuren is, is dat ze tijdens de bezetting juist heel actief waren in het verzet. Het Nederlandse verzet was vooral een combinatie van communisten en orthodoxe gereformeerden.

Daar denkt het document https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/ dat BigOne deelde toch wat anders over (Kersten is de oprichter van de SGP)

"In 1946 mocht Kersten van de na-oorlogse Zuiveringscommissie niet terugkeren in het parlement. De commissie nam het de SGP-voorman met name kwalijk dat die tijdens de Tweede Wereldoorlog verzet tegen de bezetter had afgekeurd"

Calvinistisch commentaar...

Waarschijnlijk kennen jullie die ene regel uit het Wilhelmus nog wel: "De ko (ho-ho-)ning van Hispanje heb ik altijd geëerd."

Dat was namelijk nogal een ding.
Flink wat Calvinisten lezen de bijbel een beetje anders dan ik.
'De overheid (is) de dienares van God' schreef Paulus - ja, dat is een mooi visioen.
Ik hoor tot diegenen die er niets van geloven dat hij daarmee de toenmalige Romeinse onderdrukker mee aanduidde.
Bovendien vind ik Jezus veel belangrijker en de zei ook niet "Buig maar voor de Romeinen en wees maar nederig en volgzaam tegen die lui." (Laat staan dat ze de wil van de Eeuwige zouden uitvoeren...)

Maar er is dus enorme discussie (geweest en soms nog) over de vraag of je je mag verzetten tegen de overheid.
...in termen van het Wilhelmus: dat heeft deze "Wilhelmus van Nassau-we van Duitsen bloed" uiteindelijk wel gedaan.
Bravo, vind ik.
Maar het was nogal lastig te verantwoorden destijds.
En voor sommigen nog steeds.

En ik zeg altijd dat twee 'kerken' zeer actief in het verzet waren: de communisten en de ("synodaal", doorgaans) gereformeerden.
Sociologisch twee clubs met een stevige plaatselijke organisatie, en een geschiedenis van onderdrukking - en een leer dat verzet geboden was. In elk geval de gereformeerden hadden weinig met 'hogerhand moet het maar zeggen'.

Mbt het verzet van de Roomse broeders, inclusief de toenmalige kardinaal De Jong (de hoogste hotemetoot in een zeer hiërarchisch systeem)
- uitsluiting van de sacramenten was de hardste maatregel die hij kon opleggen. Concreet betekende het dat de kans dat Sint Petrus later de hemelpoort voor jou zou opendoen uiterst klein werd.

Maar er waren helaas calvinisten die niet verder kwamen dan 'Onze overheid, dat zijn nu de Duitsers en nou moeten we hen gehoorzamen...'. |(
(Om van te ijzen...)

Mbt de schuldbelijdenis mbt de tamelijk passieve rol van de hervormde kerk (inmiddels opgegaan in de PKN)
die is rond 1983 opgesteld en herhaaldelijk uitgesproken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:03

Ander klein detail: midden in de oorlog heeft een dominee een koeriersters naar 'kerkvader' Karel Barth in Zwitserland gestuurd.
"Wat moeten we met dat gebod van 'geen vals getuigenis geven', mogen we liegen tegen de Duitsers?"

Ik ben geen fan van Barth om andere redenen, maar deze reactie vond ik mooi.
Het kwam neer op: "'getuigenis geven' kun je opvatten als onderduikers in huis nemen, of ander verzet tegen onrecht. En daarin moet je niet 'vals' zijn: dus bescherm je je onderduikers door te liegen."
(De man heeft beslist stommere dingen gezegd.)

Waar gebeurd: tijdens een razzia wordt aangebeld bij een huis met legio onderduikers.
Er wordt een emmer water in de gang gegooid, het dienstmeisje doet open, zegt "Heil H., ik ben net de gang aan het boenen, komen jullie over een half uur terug, dan heb ik Kaffee mit Kuchen."
....de onderduikers slopen stilletjes naar de buren waar al gezocht was, en een half uur later rook de gang goed naar zeep, de keuken naar koek - en het huis is nog een beetje doorzocht.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:16

ruitje schreef:
De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt :)
ruitje schreef:
Veronica2 schreef:

Wow, dat is wel superheftig zeg, tjongejonge nou, zomaar de sacramenten ontzegd, jemigdepemig :list: :n <:) . Hebben de kerken eigenlijk een klinkende rol gespeeld in het verzet tegen de nazi's?

Dat is grappig dat je dat ( als ik het goed lees) zo sarcastisch stelt...

Maar Nederland heeft hier echt een hele bijzondere positie in. Het is het enige land waarin de kerken samen protesteerden. In andere landen werd dat veel meer op individuele basis door personen gedaan.

Overigens, als reactie op dit protest liet Duitsland direct alle katholiek gedoopte Joden naar Auschwitz deporteren...

En verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.

Klopt hoor, ik ben er zelf niet zo van onder de indruk, ik heb niks met religie ;). Maar ik zie ook wel dat het waarschijnlijk een van de weinige maatregelen was die ze voorhanden hadden om direct in te zetten. Plus dat met zwaardere maatregelen de zichtbaarheid in het geding zou komen en men minder openlijk de NSB zouden steunen. De kerken zijn natuurlijk ook nog erg afhankelijk van de bijdragen van hun leden om te blijven bestaan.

Dank overigens voor de aanvullende informatie, interessant om te lezen allemaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:31

irmaz schreef:
In het kader van de historie van gelovig Nederland kwam ik dit stuk tegen (uit 2022). Een beetje kort door de bocht op sommige punten wat mij betreft, maar wel een interessant vergelijk:
Citaat:
Nederlanders hebben nogal een traditie in het achterstellen van minderheidsgroepen. De hedendaagse klachten uit het SCP-rapport lijken als twee druppels water op die van de katholieken uit de negentiende eeuw. Jos Palm van het VPRO-geschiedenisprogramma OVT pleegt te zeggen: de katholieken waren de Marokkanen van de negentiende eeuw
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/i ... erstelling.

Het is een beetje een warrig verhaal en er wordt wel heel veel bijgesleept om naar het heden te verwijzen. Wat je er misschien uit op kan maken is dat het voor mensen psychologisch een reflex is om tegen zaken te zijn die niet in hun eigen belevingswereld voorkomen en dat het menselijk is om er met argusogen naar te kijken.
Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat de as van de godsdienstoorlogen in ons land redelijk is neergedaald, elders op de wereld en in ook in Europa staan katholieken en protestanten nog lijnrecht tegenover elkaar. Wij hebben geen muren en wapens, wel een grens van boven en onder de rivieren en dat is prima. Dat dit zo gekomen is, is al veel eerder in de geschiedenis ontstaan en heeft alles te maken met de handelsactiviteiten van ons kleine kikkerlandje. Tegen opportunisme is geen kerkbaas opgewassen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:46

Citaat:
verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.

Ja want volgens mij is het zo dat er geloofd wordt dat je zonder sacramenten niet naar de hemel gaat.

Dus als je daar in gelooft is het een hele vieze smerige straf!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:49

@ Veronica: ontzeggen van de toegang tot de sacramenten was van een andere orde dan wat jij zegt.
De maatregel was openbaar, dus de bezetter wist ervan.
Het was nadrukkelijk geen kleinigheidje, en in die zin getuigde het van lef. Het had kardinaal De Jong zijn leven kunnen kosten, en -tig andere katholieken erbij.

De scheiding in Nederland van 'boven en onder de grote rivieren' vind ik niet zo prima.
"Wij" hebben bezuiden de grote rivieren de oorlog van Spanje verloren en de jaren/ eeuwen daarna waren volgens mij 'boven' de grote rivieren veel leuker dan 'er onder'.

En vwb Noord Ierland: dat heeft niets, niente niemendal met godsdienst van doen.
Engeland/ 'de protestanten' sinds Hendrik Acht van de zes vrouwen
bezet Noord Ierland (en heeft heel Ierland in de greep gehad), het groene eiland is zo'n 1800 jaar katholiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:55

pien_2010 schreef:
Citaat:
verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.

Ja want volgens mij is het zo dat er geloofd wordt dat je zonder sacramenten niet naar de hemel gaat.

Dus als je daar in gelooft is het een hele vieze smerige straf!!

Ja. De Roomse kerk kent 'de laatste sacramenten', als ik het goed zeg een optelsom van Avondmaal/ eucharistie, biecht plus absolutie (vergeving) en ziekenzalving.
Idealiter ga je daarna regelrecht naar de hemel.

En ivm plotselinge dood is het aan te bevelen regelmatig de combinatie biecht plus Avondmaal te doen.

Als dat allemaal verboden is (nu ja: biechten mocht, maar als je dan verzwijgt dat je NSB lid bent uit overtuiging 'dan is het niet geldig'...)
... dan moet je op eigen houtje Sint Petrus zien te overtuigen dat je toch echt de hemel in mag.

Sprak ik als calvinist. Want het beeld (van een poort met Peter als portier) gebruiken we niet, en in principe ben ik niet bezig met dat soort zaken - maar zo moet je het als calvinist sowieso doen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:11

irmaz schreef:
Karl66 schreef:
Wat wel heel raar aan dat dicht langs de FvD schuren is, is dat ze tijdens de bezetting juist heel actief waren in het verzet. Het Nederlandse verzet was vooral een combinatie van communisten en orthodoxe gereformeerden.

Daar denkt het document https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/ dat BigOne deelde toch wat anders over (Kersten is de oprichter van de SGP)

"In 1946 mocht Kersten van de na-oorlogse Zuiveringscommissie niet terugkeren in het parlement. De commissie nam het de SGP-voorman met name kwalijk dat die tijdens de Tweede Wereldoorlog verzet tegen de bezetter had afgekeurd"

Je moet, zeker bij de gereformeerde kerken onderscheid maken tussen de kerk, de gemeenten en de leden. De gereformeerde kerken zijn heel decentraal georganiseerd en daardoor kunnen de gemeenten een hele andere houding hebben dan de overkoepelende kerk en zelfs binnen de gemeenten wordt van de leden verwacht dat ze zelfonderzoek doen en op basis daarvan hun keuzes maken. Dat Kersten als voorman van de kerk een bepaalde houding innam, zegt in dit geval niet zoveel over hoe de gemeenten en de leden binnen die gemeenten handelden. Ik ben geen kenner van deze kerk, maar er is geen reden om aan te nemen dat dit bij de vrijgemaakten heel anders werkte dan bij de andere orthodoxe gereformeerden, omdat de manier van organiseren dezelfde was.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:32

Ja klopt.
Er is binnen de gereformeerde kerken niet een hele echte hiërarchie. En 'ieder mens staat persoonlijk voor God' en heeft het eigen geweten te volgen. (Ruzies en scheuringen zijn niet van de lucht 'het zijn net mensen' ;) .)

En er is midden in de oorlog (1944) nog een kerkscheuring geweest. Er is wel eens gemopperd 'hadden ze niets belangrijkers te doen?!' -
maar er zijn ook aanwijzingen dat de ruzie over de voorwaardelijke wedergeboorte bij het doopsel (...vraag me niet te veel over wat ze daar nou precies mee bedoelden...)
de manier was om een serie andere ruzies niet te hoeven benoemen.

Het weinige wat ik er ooit van begrepen heb is wel een belangrijk thema - en kan veel verklaren over de spanning tussen gereformeerden.
Namelijk de vraag in hoeverre "moet je zelf aanpakken om te zorgen dat het goed gaat"
of kun je/ mag je je toevertrouwen aan de verdiensten 'van de gemeenschap'.

Degenen die in het verzet zaten, knokploegen leidden, illegale kranten rond brachten en onderduikers herbergerden zaten meer in de hoek van 'laten we zelf dingen doen',
...en wie braaf en vaak ook met verdriet alleen maar boog voor de bezetter zat meer in de hoek van het 'laat ik mij maar toevertrouwen aan wat ons gezegd is'...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:45

Wow, wat is het bij jullie in Nederland ingewikkeld. Hier in België heb je denk ik geen protestanten, of toch maar een kleine minderheid, ik weet er dan ook bitter weinig vanaf (hetgeen ik op school geleerd heb erover is duidelijk niet blijven hangen).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:52

hwn schreef:
Wow, wat is het bij jullie in Nederland ingewikkeld. Hier in België heb je denk ik geen protestanten, of toch maar een kleine minderheid, ik weet er dan ook bitter weinig vanaf (hetgeen ik op school geleerd heb erover is duidelijk niet blijven hangen).

Voor zuid Nederland geldt hetzelfde als bij jullie in België, tenminste toen ik opgroeide in de vorige eeuw. Hier speelde geloof eigenlijk helemaal geen rol, of tenminste, ik heb nooit iets gemerkt dat er verschilende groepen waren.
Als ik alles zo lees lijkt me Nederland veel minder 1 land dan het op het eerste oog lijkt :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:11

irmaz schreef:
hwn schreef:

Voor zuid Nederland geldt hetzelfde als bij jullie in België, tenminste toen ik opgroeide in de vorige eeuw. Hier speelde geloof eigenlijk helemaal geen rol, of tenminste, ik heb nooit iets gemerkt dat er verschilende groepen waren.
Als ik alles zo lees lijkt me Nederland veel minder 1 land dan het op het eerste oog lijkt :?

Ik ben in Rotterdam geboren en getogen. Wij hebben in de jaren 80 toen een huis gekocht. In dit stukje Rotterdam woonden veel streng-gereformeerden. Zo streng, geen TV, heel veel kinderen (8-11), op zondag 2 x naar de kerk, meisjes geen lange broek.
Kinderen gingen naar het reformatorisch onderwijs.
Wij hadden er geen last van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 18:51

Dit topic kan inmiddels wel het 'algemene ontwikkelingstopic' heten, leuk hoe het van het een naar het ander slingert.

Ik ben al een paar dagen aan het denken wat ik van de situatie vind van het niet uitnodigen van de kamervoorzitter.

Enerzijds snap ik dat je als organisatie niet iemand een krans wil laten neerleggen die het niet meent.

Anderzijds weet ik ook niet wat ik ervan vind dat je dus iemand die daar behoort te zijn vanuit zijn functie feitelijk 'dwingt' tot het maken van excuses. Zouden we dan het idee hebben dat dat gemeend is? Als Bosma nu sorry zegt gelooft ook niemand dat en denkt iedereen ook maar dat het een papieren excuus is.

Dus wat is dan het doel? Ik vind her moeilijk, ik weet niet of dit zo aanpakken dus op enige wijze een goede uitkomst had gehad?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:19

ruitje schreef:
Anderzijds weet ik ook niet wat ik ervan vind dat je dus iemand die daar behoort te zijn vanuit zijn functie feitelijk 'dwingt' tot het maken van excuses.

Nee, het is een verzoek tot reflecteren. Men wil dat Bosma werkelijk nadenkt over wat hij gezegd heeft en wat dat met mensen doen. Een oppervlakkig excuus is niet wat men wil (maar soms kan een oppervlakkig excuus het begin zijn van een iets betere verstandhouding, waardoor het begrip daarna verder kan groeien.)

Het is ook goed dat het hier niet gaat om Bosma: het is een herdenking over het leed dat slavernij gebracht heeft, door nakomelingen van mensen die in slavernij gedwongen zijn. ZIJ staan centraal. Het is geen toneelstuk: het betekent iets.

Citaat:
Dus wat is dan het doel? Ik vind her moeilijk, ik weet niet of dit zo aanpakken dus op enige wijze een goede uitkomst had gehad?

Ja, er zou een goede (of in elk geval betere) uitkomst kunnen zijn, door als volksvertegenwoordiger en zeker als Kamervoorzitter eens stil te staan bij je eigen verantwoordelijkheid. De keuze die gemaakt wordt om dat nadrukkelijk niet te doen is ook duidelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:00

Wij, heel veel blanke mensen zingen Gospel ter ondersteuning van de bruin/zwarte familie die onze voorzangers zijn.
Iedereen kent het slaven verleden tragedie van het koor.
Het voelt senang en goed. Onze dirigente is zo blij met ons witte vrouwen en mannen.
Het gaat dus niet om het feit dat Bosma een witte man is. Het gaat om het feit dat zijn utspraken blijk geven van het feit dat hij niets maar dan ook niets begrijpt van de geschiedenis als het gaat om het slavernij verleden. En wat dit betekent voor de zwart/ bruine nazaten. Dat is op zijn minst ernstig te noemen.
Ik vind het goed dat hij niet mag komen. Kamer voorzitter of niet. Hij verdient die eer niet gezien zijn uitspraken.
Wij, ons witte vrouwen koor, verdient die eer wel om met de nazaten van de slavernij geschiedenis mee te mogen zingen en hun zelfs te ondersteunen zodat zij die geschiedenis meer en beter tot uitdrukking kunnen brengen. Hier wonen namelijk te weinig nazaten om.dit op een krachtige manier te doen. Plus los van de geschikte mensen, de Gospels, is zang van hoop voor ieder die struggled met het leven. Dat kan het betekenen in het hier en nu.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:01

irmaz schreef:
hwn schreef:

Er is in de geschiedenis van ons kleine landje wel een hoop voorgevallen in het verleden, zoals de Hugenotenoorlogen in Frankrijk die ook doorklonk in Nederland en België. Voor mij speelt religie ook geen enkele rol, maar een beetje bewustzijn kan geen kwaad. Maar het is dus wel een reden dat er onder de rivieren Carnaval wordt gevierd en daarboven eigenlijk niet. Ook in het westen heb je dorpen waar er nog streng geloofd wordt en waar de gebruiken niet onder doen voor de bible belt. Wij hebben het in Nederland gewoon heel goed geregeld dat de verschillende soorten geloof van over de hele wereld hier gewoon beoefend mogen worden en dat er geen gedoe over is buiten de kringen van PVV, Ja21 en FvD. Een van de wortels hiervoor ligt echt in de openheid van ons land door de eeuwen heen, nog afgezien van de migratie uit de post-koloniale tijd is Nederland altijd een interessant land geweest waar handelaren zich graag vestigden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:48

Tja Bosma, uit zijn functie zou hij er moeten zijn, echter, zijn excuus was zo verschrikkelijk slap dat het inderdaad beter is dat hij er niet bij is.
Zijn excuus over het nadenken /reflecteren over zijn vorige grove discriminerende uitspraken kon hij niet want als Kamervoorzitter is hij neutraal en mag hij niet oordelen over vroegere uitspraken dus ook niet over die van hemzelf!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:48

In Trouw werd oa oud-voorzitter van de Tweede Kamer Deetman geïnterviewd.

Die liet uiterst voorzichtig geen spaan heel van Bosma's flauwiteiten.

"Een Kamervoorzitter die geen commentaar kan geven omdat hij neutraal zou moet zijn noemt Deetman 'totale onzin'".
Volgens Deetman hebben alle Kamervoorzitters tot nu toe dat af en toe gedaan. "Dan ga je gewoon even in een Kamerbankje zitten."
De eis tot neutraliteit staat ook niet in het regelement van de Tweede Kamer.
De voorzitter is ook geen staatshoofd, hij staat niet boven de partijen, hij is en blijft Kamerlid, in dit geval van de pvv, en stemt mee over wetten en moties.
Bosma is dus volgens Deetman gewoon een politicus en 'politici zijn per definitie niet neutraal'.

Verder voegt de redactie politiek toe, dat als voorzitter Bosma regelmatig zijn mening meldt.
Ook Trouw is het nog niet vergeten, dat Laurens Dassen van Volt te horen kon krijgen dat de aanduiding 'extreem rechts' niet gebruikt mocht worden.

Ondertussen is de Amsterdamse gemeenteraad aan het beraadslagen om Bosma te weren bij alle herdenkingen in Amsterdam. (Ik denk aan de Februaristaking, maar er is ook een Nationale Herdenking op 4 mei op de Amsterdamse Dam....)

Wel stellen Deetman en prof staatsrecht Bovend'Eert dat het gezag van de voorzitter en daarmee van de Tweede Kamer wordt aangetast.
Wat volgens hen inhoudt dat de Kamer zich moet beraden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:55

De neutraliteit van Bosma is er alleen tijdens vergaderingen van de Tweede Kamer waar hij voorzitter van is als het gaat om die vergadering op een eerlijke manier voor alle mensen en partijen te leiden.
Dat doet hij uitstekend en daar hoort hij ook boven alle partijen en mensen te staan.
Verder eens dat hij als het op stemmen aankomt gewoon kamerlid is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:00

[code][/code]Goedemorgen

Een podcast over hoe rechtspopulisten hun gedachtegoed normaliseren
https://open.spotify.com/episode/25F6mG ... h1M-H-QWlA

Beschrijving van de podcast zelf:

Het aantal mensen dat stemt op radicaal-rechtse partijen groeit in Europa. Hoe weten deze politici hun gedachtengoed ‘mainstream’ te maken? Redacteur sociale wetenschappen Margriet Oostveen interviewde wetenschappers en komt tot 10 populistische gereedschappen waarmee je de communicatiestrategie van politici als Wilders en Trump beter leert begrijpen. Een tegenstelling creëren tussen volk en elite blijkt cruciaal, net als schaamteloos verspreiden van onwaarheden en het continu aanzwengelen van een 'ophefmachine'.

Voor de personen die liever lezen:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v1041760/