Raineri schreef:interessante informatie zeg! Echt leuk dat je dit allemaal weet door je achtergrond
Historische feitjes mag je wat mij betreft altijd zonder gêne deponeren in dit topic
Ah, leuke post! Blijft een beetje een hobby , dat geschiedenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Swah schreef:Ik snap er zooo geen bal van waarom je zulke dingen voor een ander zou willen bepalen. Wat is je probleem?
Dat is een denkwijze die eh... niet zo heel natuurlijk komt bij de SGP-achterban. Dat bepalen van wat anderen wel en niet mogen en zouden moeten doen is een essentieel onderdeel van hun bestaan en hun visie op het leven. Ik snap het ook niet, maar de situaties waarin SGP anderen min of meer met rust laten is vooral omdat de wet en de werkelijkheid hen ertoe dwingen, niet omdat ze dat zelf los zouden willen laten.
CU is inderdaad echt anders, maar wordt helaas ook weer het conservatieve netwerk in getrokken. Jammer - volgens mij wilden heel veel mensen dat helemaal niet.
Veronica2 schreef:ruitje schreef:De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt
Wow, dat is wel superheftig zeg, tjongejonge nou, zomaar de sacramenten ontzegd, jemigdepemig![]()
![]()
. Hebben de kerken eigenlijk een klinkende rol gespeeld in het verzet tegen de nazi's?
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/i ... erstelling.Citaat:Nederlanders hebben nogal een traditie in het achterstellen van minderheidsgroepen. De hedendaagse klachten uit het SCP-rapport lijken als twee druppels water op die van de katholieken uit de negentiende eeuw. Jos Palm van het VPRO-geschiedenisprogramma OVT pleegt te zeggen: de katholieken waren de Marokkanen van de negentiende eeuw
irmaz schreef:Karl66 schreef:Wat wel heel raar aan dat dicht langs de FvD schuren is, is dat ze tijdens de bezetting juist heel actief waren in het verzet. Het Nederlandse verzet was vooral een combinatie van communisten en orthodoxe gereformeerden.
Daar denkt het document https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/ dat BigOne deelde toch wat anders over (Kersten is de oprichter van de SGP)
"In 1946 mocht Kersten van de na-oorlogse Zuiveringscommissie niet terugkeren in het parlement. De commissie nam het de SGP-voorman met name kwalijk dat die tijdens de Tweede Wereldoorlog verzet tegen de bezetter had afgekeurd"
ruitje schreef:De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt
ruitje schreef:Veronica2 schreef:
Wow, dat is wel superheftig zeg, tjongejonge nou, zomaar de sacramenten ontzegd, jemigdepemig![]()
![]()
. Hebben de kerken eigenlijk een klinkende rol gespeeld in het verzet tegen de nazi's?
Dat is grappig dat je dat ( als ik het goed lees) zo sarcastisch stelt...
Maar Nederland heeft hier echt een hele bijzondere positie in. Het is het enige land waarin de kerken samen protesteerden. In andere landen werd dat veel meer op individuele basis door personen gedaan.
Overigens, als reactie op dit protest liet Duitsland direct alle katholiek gedoopte Joden naar Auschwitz deporteren...
En verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.
irmaz schreef:In het kader van de historie van gelovig Nederland kwam ik dit stuk tegen (uit 2022). Een beetje kort door de bocht op sommige punten wat mij betreft, maar wel een interessant vergelijk:https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/i ... erstelling.Citaat:Nederlanders hebben nogal een traditie in het achterstellen van minderheidsgroepen. De hedendaagse klachten uit het SCP-rapport lijken als twee druppels water op die van de katholieken uit de negentiende eeuw. Jos Palm van het VPRO-geschiedenisprogramma OVT pleegt te zeggen: de katholieken waren de Marokkanen van de negentiende eeuw
Citaat:verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.
pien_2010 schreef:Citaat:verder nog: voor een Katholiek is je sacramenten niet krijgen best een ding...Rond 1930 was ongeveer 1/3e van de NL bevolking katholiek.
Ja want volgens mij is het zo dat er geloofd wordt dat je zonder sacramenten niet naar de hemel gaat.
Dus als je daar in gelooft is het een hele vieze smerige straf!!
irmaz schreef:Karl66 schreef:Wat wel heel raar aan dat dicht langs de FvD schuren is, is dat ze tijdens de bezetting juist heel actief waren in het verzet. Het Nederlandse verzet was vooral een combinatie van communisten en orthodoxe gereformeerden.
Daar denkt het document https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/ dat BigOne deelde toch wat anders over (Kersten is de oprichter van de SGP)
"In 1946 mocht Kersten van de na-oorlogse Zuiveringscommissie niet terugkeren in het parlement. De commissie nam het de SGP-voorman met name kwalijk dat die tijdens de Tweede Wereldoorlog verzet tegen de bezetter had afgekeurd"
hwn schreef:Wow, wat is het bij jullie in Nederland ingewikkeld. Hier in België heb je denk ik geen protestanten, of toch maar een kleine minderheid, ik weet er dan ook bitter weinig vanaf (hetgeen ik op school geleerd heb erover is duidelijk niet blijven hangen).
irmaz schreef:hwn schreef:Wow, wat is het bij jullie in Nederland ingewikkeld. Hier in België heb je denk ik geen protestanten, of toch maar een kleine minderheid, ik weet er dan ook bitter weinig vanaf (hetgeen ik op school geleerd heb erover is duidelijk niet blijven hangen).
Voor zuid Nederland geldt hetzelfde als bij jullie in België, tenminste toen ik opgroeide in de vorige eeuw. Hier speelde geloof eigenlijk helemaal geen rol, of tenminste, ik heb nooit iets gemerkt dat er verschilende groepen waren.
Als ik alles zo lees lijkt me Nederland veel minder 1 land dan het op het eerste oog lijkt
ruitje schreef:Anderzijds weet ik ook niet wat ik ervan vind dat je dus iemand die daar behoort te zijn vanuit zijn functie feitelijk 'dwingt' tot het maken van excuses.
Citaat:Dus wat is dan het doel? Ik vind her moeilijk, ik weet niet of dit zo aanpakken dus op enige wijze een goede uitkomst had gehad?
irmaz schreef:hwn schreef:Wow, wat is het bij jullie in Nederland ingewikkeld. Hier in België heb je denk ik geen protestanten, of toch maar een kleine minderheid, ik weet er dan ook bitter weinig vanaf (hetgeen ik op school geleerd heb erover is duidelijk niet blijven hangen).
Voor zuid Nederland geldt hetzelfde als bij jullie in België, tenminste toen ik opgroeide in de vorige eeuw. Hier speelde geloof eigenlijk helemaal geen rol, of tenminste, ik heb nooit iets gemerkt dat er verschilende groepen waren.
Als ik alles zo lees lijkt me Nederland veel minder 1 land dan het op het eerste oog lijkt