Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:15

pien_2010 schreef:
Helder. Toen Baudet in de kamer kwam en zijn eerste toespraak hield, kreeg ik letterlijk kippenvel en het gevoel dat het een wolf in schapenkleren was. Dus toen heb ik wel dat programma helemaal gelezen en was er heel erg van geschrokken (1ste programma). Ik vond het zeer vrouw onvriendelijk, conservatief, uiterst rechts op het fascistische af en schokkende meningen als het gaat om de klimaatproblematiek.
Toen Zembla de betalingen verkregen van Rusland en de contacten die Baudet onderhoudt met Russische hoge Pieten bloot legde, toen werd ik wederom bevestigd in mijn letterlijke kippenvel gevoel en ik wil dus niets meer van die partij weten.

Ik stem niet op die partij. Maar voor de eerlijkheid vind ik dat je wel moet nuanceren dat toen Baudet begon, er nog geen oorlog was begonnen door Rusland. Allerlei ook Nederlandse bedrijven en personen zaten daar en\of deden er zaken mee. Dat wist men toen toch niet dat het zich zo zou ontwikkelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:25

Wonderlijke manier van campagnevoeren houdt men er bij de partij voor de dieren op na.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... es-bepalen

Er nog een schepje bovenop.
Ben benieuwd wanneer ze naar buiten gaan komen met alles wat Esther fout gedaan heeft. Vlak voor de verkiezingen zou een mooi moment zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:32

Loretta schreef:
Wonderlijke manier van campagnevoeren houdt men er bij de partij voor de dieren op na.

Ben benieuwd wanneer ze naar buiten gaan komen met alles wat Esther fout gedaan heeft. Vlak voor de verkiezingen zou een mooi moment zijn.

Doen ze niet. Hetzelfde vieze spelletje wordt er nog steeds met Khadija gespeeld.
Die heeft ook nog steeds niet gehoord door wie ze van wat is beschuldigd

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:50

ik heb net het verhaal aangehoord. tja... kleuterschoolniveau is het wel. Maar als er kennelijk meerdere klachten zijn over Esther, dan zal dat vast wel een keer naar buiten gaan komen. Doet de partij geen goed uiteraard. Toch kan ik niet zeggen dat het me echt verbaasd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:58

Loretta schreef:

Bedankt voor de link. Het is en blijft vaagheid en geheimzinnig doen. Het geinterviewde ex- bestuurslid zegt dat hij toch wel straks op de PvdD blijft stemmen. Ik dus niet meer na 20 jaar lid te zijn geweest maar dat heeft enkel met hun pro-wolf standpunt te maken en niets met het intermenselijke geruzie. Ik vraag me trouwens echt af of die wolven er helemaal niets mee te maken hebben want ik kan me niet voorstellen dat alle leden dat veroorzaakte dierenleed maar normaal vinden. Ik had al sinds de vorige verkiezingen het gevoel dat men meer met stikstof en het klimaat bezig was dan met het individuele dier, maar dat is slechts mijn gevoel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:02

anjali schreef:
pien_2010 schreef:
Helder. Toen Baudet in de kamer kwam en zijn eerste toespraak hield, kreeg ik letterlijk kippenvel en het gevoel dat het een wolf in schapenkleren was. Dus toen heb ik wel dat programma helemaal gelezen en was er heel erg van geschrokken (1ste programma). Ik vond het zeer vrouw onvriendelijk, conservatief, uiterst rechts op het fascistische af en schokkende meningen als het gaat om de klimaatproblematiek.
Toen Zembla de betalingen verkregen van Rusland en de contacten die Baudet onderhoudt met Russische hoge Pieten bloot legde, toen werd ik wederom bevestigd in mijn letterlijke kippenvel gevoel en ik wil dus niets meer van die partij weten.

Ik stem niet op die partij. Maar voor de eerlijkheid vind ik dat je wel moet nuanceren dat toen Baudet begon, er nog geen oorlog was begonnen door Rusland. Allerlei ook Nederlandse bedrijven en personen zaten daar en\of deden er zaken mee. Dat wist men toen toch niet dat het zich zo zou ontwikkelen.

Baudet heeft de oorlog nooit veroordeelt, integendeel. Baudet heeft gezorgd dat het associatie verdrag door Nederland vertraging ondervond hetgeen zeer negatief uitpakte voor Oekraïne. En Baudet heeft de Russen gewoon waar gegeven voor hun geldt ook door dezelfde leugens als die Rusland verspreidt over de oorlog te verspreiden en doet zo dus net als Rusland mee aan allerlei rookgordijnen opwerpen om desinformatie de ruimte te geven. Zo fout.
Geen goed woord voor over!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:05

Avalanche schreef:
Eens hoor Loretta. Ik ben idd ook geen fan van de SP. Ik vermoed dat ik weeral richting D66 of GroenLinks ga.

Same here. Mijn basis uitgangspunten zijn niet ineens totaal anders dan vorige verkiezingen. Ik neig nog steeds naar D66 vanwege hun goede programma op digitalisering én omdat ze mij helemaal niet teleurgesteld hebben. Ondanks dat het een zeer onpopulair en ondankbaar thema was hebben ze hun poot stijf gehouden op klimaat en stikstof. Maar tactischer is GL / pvdA als groot links blok wat coalitie potentieel heeft. Ander wordt het een heel rechts blok in de coalitie met een zweempje conservatisme, brrrr. Ik vind het maar lastig. Volt vind ik ook de moeite maar iets te radicaal.

Ik vind dat pvdd gebeuren echt zo.n ver van mijn bed show. Die hele partij boeit me gewoon niet echt… net als FvD. Ik vind het wel echt eng dat een partij als FVD zo snel zo groot kon worden. Zegt iets over hoe gevoelig mensen zijn voor populistische retoriek én dat polarisatie loont dmv media aandacht. Neigt stevig naar trump, heel eng dat mensen dat een goede volksvertegenwoordiging vinden.

pien_2010 schreef:
Baudet heeft de oorlog nooit veroordeelt, integendeel. Baudet heeft gezorgd dat het associatie verdrag door Nederland vertraging ondervond hetgeen zeer negatief uitpakte voor Oekraïne. En Baudet heeft de Russen gewoon waar gegeven voor hun geldt ook door dezelfde leugens als die Rusland verspreidt over de oorlog te verspreiden en doet zo dus net als Rusland mee aan allerlei rookgordijnen opwerpen om desinformatie de ruimte te geven. Zo fout.
Geen goed woord voor over!

Nou, Baudet was volgens mij toch niet alleenheerser over handel met Rusland? Dat we nu zo duur uit zijn met gas is omdat we grotendeels afhankelijk zijn / waren van Rusland, dus ook NL dealt rustig met redelijke boevenstaten. De populistische Baudets van de wereld (denk ook weer Trump :)) lijken wel vaker een zacht hartje te hebben voor boevenstaten en communistische regimes.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:11

Ach, het is vooral de waan van de dag, denk ik. Zie hoe BBB gehyped werd en nu Omtzigt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:13

Is het ook. Maar een best een deel van de mensen zijn dus best gevoelig voor de waan van de nieuwe dag en de volgende blinkende, nieuwe partij vol mooie woorden en niet doorgerekende, loze beloften. Ik vind daar wel wat van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:58

Snotverdorie iets anders kan ik er niet van maken. ;( Hier gaan weer veel mensen buiten de boot vallen. Werken en kinderen en huren gaan er dan iets op vooruit. Niet kunnen werken (waar je soms niks aan kan doen) geen kinderen (ook dat is niet altijd vrijwillig) of iets boven de toeslagen grens jammer dan. De met veel tam tam aangekondigde maatregelen tegen armoede zijn meer een soort sigaar uit eigen doos

En veel meer belasting binnen halen via andere methodes. -O-

Wel per maand 12 euro aan de ziektekosten verzekerings basis meer gaan betalen, de aanvullenden zullen ook vast wel stijgen. -O- en de accijns op brandstof zal ook vast wel verhoogd gaan worden en duurdere verzekeringen en duurdere gemeentelijke lasten enz

geen idee hoe ze daar een + van 1,8% van kunnen maken?

Jakkes en nog eens jakkes.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8068925 ... n-verwacht
Citaat:
Eerder lekte al uit wat dit kabinet nog doet aan koopkrachtsteun. Zo gaat de huurtoeslag met ruim 400 euro per jaar omhoog en wordt het kindgebonden budget voor het eerste kind opgeplust met 750 euro. Beide maatregelen zijn effectieve knoppen om de armoedecijfers terug te dringen. Voor werkenden met een inkomen tussen ongeveer 23.000 en 37.000 euro gaat de arbeidskorting met 115 euro omhoog. Ouders met kinderen boven 12 jaar krijgen ook een extraatje. Daar tegenover staat een stijging van de zorgpremie met ongeveer 12 euro per maand. Door de bank genomen levert het een koopkrachtstijging van 1,8 procent op.

BEKIJK OOK:
Dit zijn de maatregelen die het kabinet tegen armoede neemt
Waar het kabinet vorig jaar nog met stoom en kokend water een energieplafond in elkaar zette, zijn er nu minder maatregelen gericht op de energierekening. Het Tijdelijk Noodfonds Energie blijft wel in stand, daar kunnen mensen aankloppen die er echt niet uitkomen met een hoge energienota. In totaal moet het pakket zo’n 2 miljard euro kosten.

De middenklasse komt niet of nauwelijks aan bod in het koopkrachtpakket van het kabinet. Daar kan de Tweede Kamer de komende week tijdens de algemene politieke beschouwingen nog veranderingen in aanbrengen. Bijvoorbeeld door de accijnzen op de alsmaar stijgende prijzen aan de pomp te verlagen. Eind dit jaar loopt een eerder ingevoerde belastingkorting op brandstoffen af, waardoor een liter benzine op 1 januari in één klap ruim 20 cent duurder zou worden zonder ingrijpen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... etsplannen

Citaat:
De koopkracht stijgt volgend jaar gemiddeld met 1,8 procent. Dat blijkt uit de Miljoenennota die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd en die de politieke redactie van RTL Nieuws heeft ingezien. Om te voorkomen dat het aantal mensen dat niet kan rondkomen nog verder groeit, trekt het kabinet ruim twee miljard euro uit.

"Te veel volwassenen en kinderen leven in armoede", schrijft demissionair minister van Financiën Kaag in het voorwoord van de Miljoenennota. Omdat het kabinet is gevallen, is de begroting die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd grotendeels beleidsarm. Alleen voor armoedebestrijding trekt het kabinet wel de portemonnee. "Een evenwichtig pakket. Zo zorgen we voor meer ruimte in de portemonnee en hopelijk minder stress", aldus Kaag.

Zonder overheidsingrijpen zou het aantal mensen dat in armoede leeft in 2024 stijgen tot bijna een miljoen. De Tweede Kamer had er daarom bij het kabinet op aangedrongen om - ook al is het demissionair - toch met maatregelen te komen om dat te voorkomen.

Zo groot is de armoede in ons land
02:22
In deze video schetsen we hoe groot de armoede is in ons land
Kindgebonden budget
Vooral de laagste inkomens profiteren van een reeks maatregelen die het kabinet neemt. Voor verhoging van het kindgebonden budget trekt het kabinet 1,1 miljard euro uit. Het maximale bedrag voor het eerste kind gaat met 750 euro omhoog, voor het tweede kind en verder met 883 euro.

Wie in een huurhuis woont en recht heeft op huurtoeslag, kan ook rekenen op een extraatje. De maximale huurtoeslag gaat volgend jaar met 416 euro omhoog. En het noodfonds voor mensen die moeite hebben de energierekening te betalen blijft ook in 2024 bestaan.

Iedereen die een baan heeft profiteert daarnaast van verhoging van de arbeidskorting. Dat is een belastingkorting voor werkenden. Deze gaat met 115 euro omhoog.

Een bezuiniging op jonggehandicapten wordt teruggedraaid. En het kabinet trekt 30 miljoen per jaar uit voor armoedebestrijding in het Caraïbisch deel van het koninkrijk.

Hogere inkomens
"Dit wordt voor het grootste deel betaald uit herverdeling, waarbij mensen hoog inkomen iets meer betalen", schrijft Kaag. Hoge inkomens vallen eerder in het hoogste tarief en gaan dus meer belasting betalen. Dat levert 1,6 miljard euro op. Verder gaan accijns op tabak en alcohol omhoog. Dat moet de schatkist jaarlijks 100 miljoen euro opleveren.

Minister Kaag van Financiën sprak eind augustus ook al van een evenwichtige begroting ‘met oog voor hen die het moeilijk hebben’. In de plannen van het kabinet gaan de laagste inkomens er ruim twee procent op vooruit.

Uit de stukken blijkt verder dat de Nederlandse economie volgend jaar met 1,5 procent groeit. De staatsschuld daalt verder naar 46,9 procent.

Sobere begroting
"Behalve de maatregelen om stijging van de armoede tegen te gaan is het een sobere begroting", zegt politiek verslaggever Roel Schreinemachers. "De verwachting is wel dat de Tweede Kamer nog het een en ander gaat verbouwen aan de plannen."

"Zo willen verschillende partijen de accijnsverhoging voor brandstoffen die volgend jaar van kracht wordt geheel of gedeeltelijk terugdraaien. En gaan er ook stemmen op om nu al met extra maatregelen te komen om te zorgen dat mensen met de laagste inkomens beter kunnen rondkomen. In andere woorden: om hun bestaanszekerheid te verbeteren."
Bron: RTL Nieuws

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:48

tja, het wordt er voor veel mensen denk ik niet beter op inderdaad.

mag het nieuwe kabinet de begroting helemaal overhoop halen? of staat dat ongeveer vast?

Ik hoop echt dat die accijnsverhoging op brandstof niet doorgaat. En we gaan weer shoppen op de ziektekostenverzekering.

dat kindgebondenbudget is wel prettig, verder zie ik weinig positief voor mij persoonlijk.
Ik overweeg dit jaar voor het eerst de 'vrijwillige bijdrage' voor school een keer niet te betalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:07

... ach, de Telegraaf moet het weer hebben over hoe duur het aan de pomp zou zijn.

Ja, ik snap waar het over gaat.
Maar ik vind wel dat je dan minstens 30 jaar achter loopt.
Het Kyoto protocol is achterhaald.
Het accoord van Parijs dreigen we niet te halen.
En als je kijkt naar de records van 2023 moeten we echt opschieten.

Dus ja, betaal maar aan de pomp.
Of liever nog: betaal maar mee aan het herstel van de schade die je veroorzaakt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:37

Tja, met alle respect vind ik het eigenlijk belachelijk dat kinderlozen nog steeds financieel benadeeld worden ten opzichte van ouders. We hadden toch een probleempje met overbevolking..? Zullen we niet eens stoppen met het stimuleren van kinderen krijgen dan?

(Ik heb niks tegen kinderen krijgen an sich, als je dat wilt moet je dat echt vooral doen, maar er is vanuit de politiek geen enkele incentive om één of twee dreumesen minder op aarde te zetten als alle financiële hordes worden weggenomen. Dat vind ik, als bewust kinderloze grotendeels i.v.m. overwegingenover bijvoorbeeld het klimaat, oneerlijk.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:40

VuurVleugels schreef:
Tja, met alle respect vind ik het eigenlijk belachelijk dat kinderlozen nog steeds financieel benadeeld worden ten opzichte van ouders. We hadden toch een probleempje met overbevolking..? Zullen we niet eens stoppen met het stimuleren van kinderen krijgen dan?

(Ik heb niks tegen kinderen krijgen an sich, als je dat wilt moet je dat echt vooral doen, maar er is vanuit de politiek geen enkele incentive om één of twee dreumesen minder op aarde te zetten als alle financiële hordes worden weggenomen. Dat vind ik, als bewust kinderloze grotendeels i.v.m. overwegingenover bijvoorbeeld het klimaat, oneerlijk.)

Omdat in Nederland de bevolking niet groeit, maar juist krimpt. En dat heeft ook best wel wat gevolgen voor ons als samenleving dat we daardoor vergrijzen. Er zijn heel veel zaken waar je lekker in het westen mee moet beginnen als het om het oplossen gaat, maar de groei van de wereldbevolking is nou net een onderwerp waar dat niet voor geldt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:42

Dat snap ik Vuurvleugels dat dit dubbel vorlt.

Persoonlijk ben ik wel blij daarmee daar mijn dochter als alleengaande moeder ipv de gewenste twee opeens drie kinderen had (oeps tweeling).
Maar jij hebt ook zeker een punt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:24

Vergeet ook niet dat het lang niet altijd een keuze is. Wat als je al in armoede zit, je wordt zwanger en je wil geen abortus bijv vanwege je eigen geloof, welke dat ook mag zijn? Of zoals Piens voorbeeld hierboven? Moet je dan maar “met de gebakken peren zitten”?

Daar kan je eigenlijk niet op ‘testen’ als je zegt oh die krijgen wel vergoeding en anderen niet. Dat is misschien nog wel oneerlijker, vind je niet?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:28

Ja ik zeg ook niet "schaf alle vormen van financiële bijstand" af. Maar waarom kan het niet afhankelijk van inkomen, zoals zorgtoeslag? En natuurlijk snap ik wel dat mensen geld geven als ze géén kinderen op de wereld zetten een beetje een raar systeem wordt, maar het voelt voor mij alsnog oneerlijk. Ongetwijfeld omdat ik hier (wederom) aan het kortste eind trek.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:35

VuurVleugels schreef:
Ja ik zeg ook niet "schaf alle vormen van financiële bijstand" af. Maar waarom kan het niet afhankelijk van inkomen, zoals zorgtoeslag? En natuurlijk snap ik wel dat mensen geld geven als ze géén kinderen op de wereld zetten een beetje een raar systeem wordt, maar het voelt voor mij alsnog oneerlijk. Ongetwijfeld omdat ik hier (wederom) aan het kortste eind trek.

En weet je wat ook oneerlijk voelt ( en misschien ook wel is ), is dat mannen nu bij een pasgeborene 6 weken vrij krijgen ! Terwijl als je als stel bijv. door medische reden geen kinderen krijgt, maar wel extra zorgtaken hebt, je geen vrij krijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:45

VuurVleugels schreef:

Ik ben ook voorstander van inkomensafhankelijke kinderbijslag. Als voorbeeld familie van mij met een inkomen van algauw 7000 netto per maand, zien de kinderbijslag als een leuk extraatje voor de vakantie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:58

VuurVleugels schreef:

Zou ik prima vinden :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:08

Ja, ik vind dat lastig. De een vliegt veel, de ander rookt, weer de volgende werkt maar part time maar krijgt wel toeslagen.

Er is toch altijd iemand die iets doet waarvan ik denk: jij kost mij geld :') .

Zo werkt ons systeem toch een beetje?

Bedankt voor het delen van het interview over de PvdD, als ik dat zie ben ik benieuwd wat er naar buiten komt betreft die meldingen over Esther, dat zou dan toch niet best zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:20

ruitje schreef:
Ja, ik vind dat lastig. De een vliegt veel, de ander rookt, weer de volgende werkt maar part time maar krijgt wel toeslagen.

Er is toch altijd iemand die iets doet waarvan ik denk: jij kost mij geld :') .

Zo werkt ons systeem toch een beetje?

Bedankt voor het delen van het interview over de PvdD, als ik dat zie ben ik benieuwd wat er naar buiten komt betreft die meldingen over Esther, dat zou dan toch niet best zijn.

Maar zo zou het toch niet moeten werken?
Die sociale pot geld, waar we allemaal inleggen, zou alleen moeten zijn voor degenen die het echt nodig hebben.
De mensen die niet (meer) kunnen werken. Of die wel werken en het alsnog niet redden omdat ze met een minimumloon of modaal ook kinderen moeten onderhouden.
Maar mensen met een ruim boven modaal inkomen kgb etc geven, slaat helemaal nergens op.
En dan nog. Je kiest zelf voor kinderen, zou je er ook zelf voor moeten (kunnen) zorgen.
Dat het systeem zo in elkaar zit dat toeslagen en andere hulp nodig is, is eigenlijk al bezopen.
Vroegah was het als gezin goed te doen met 1 inkomen. Nu werken beide ouders en is het nog allemaal kiele kiele, zelfs ondanks sponsoring van de overheid.
Klopt toch geen drol van?!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:48

sponsoring van de overheid is even mooi maar ze halen het dubbel terug, verhogen de accijns, voedselprijzen dalen nog niet ect. want de sponsoring moet ergen vandaan komen,

dus liever geen sposoring -nationaal en internationaal - maakt normale prijzen mogelijk

Maar Rutte vond/vind internationaal prestige belangrijker en geld speelde daarbij geen rol, dat is meer een manier van leven geworden wat ons nu gaat opbreken.

Misschien brengt de nieuwe regeing uitkomst, en maakt ons sociale stelsel minder aantrekklijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:13

@Veneri.

Mijn punt is. Iemand die zelf kiest om te roken betaal ik ook zorgpremie voor. Iemand die zelf kiest om part time te werken zodat ze onder de toeslagen drempel blijft betaal ik ook voor. Iemand die in de bijstand zit maar wel 9 huisdieren heeft etc etc.

Daar kiezen mensen ook zelf voor? En zo zijn er vast nog heel veel voorbeelden waar ik niet op kom. Ik vind dat dat niet te controleren is. Ik laat dat maar los, want als je echte 'gelijkheid' /geen 'oneerlijkheid' wil in de 'subsidie' van de overheid....

Nou ik weet eigenlijk niet hoe dat uit te voeren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:24

Dat valt niet te controleren, maar dat is maar goed ook, want iedereen moet het recht hebben om eigen keuzes te maken. Dus ik ben ook niet tegen kinderbijslag, maar wel tot een bepaalde inkomensgrens. Zo gaat het toch ook met de andere toeslagen?