Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:38

BigOne schreef:
Het is niet voor niets dat gemeentes waar de SGP en CU ( alhoewel minder) het voor het zeggen hebben er bijna geen asielzoekers en/of crisisopvang voor asielzoekers is. Of statushouders. Naastenliefde eindigt bij sommigen bij huidskleur/geloof want blanke Oekraïnse vluchtelingen vind je er wel.

Ik moet zeggen, dat hebben wij wel.
Opvang voor Oekrainers en we hadden een boot voor asielzoekers, die is 2 jaar geleden verplaatst naar een buurgemeente, maar vanaf september komt er weer een boot te liggen voor asielzoekers.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:39

Al gevonden waar de SGP voor staat, in een motie van gisteren:

Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:41

irmaz schreef:

[ [url=m/q6ZdIS.png]Afbeelding[/url] ]

Wat?!
Hebben ze niet op het verkeerde stemknopje gedrukt of zo? Ben wel benieuwd naar hun motivatie. Zelfs pvv stemt voor :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:43

Raineri schreef:
irmaz schreef:

[ [url=m/q6ZdIS.png]Afbeelding[/url] ]

Wat?!
Hebben ze niet op het verkeerde stemknopje gedrukt of zo? Ben wel benieuwd naar hun motivatie. Zelfs pvv stemt voor :=

Ik heb mijn bril gepakt, want dacht dat ik het niet goed zag :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:43

irmaz schreef:
_San87_ schreef:
Same here. Een groot SGP-bokwerk.

:D ik heb beeld

Maar goed, klinkt als een naar en intollerant kluppie dat alleen maar uit is op eigenbelang. 1 voordeel vind ik wel dat al die intollerante, nare kluppies hun eigen intollerantie en naarheid het beste vinden zodat ze mooi apart blijven en met een beetje geluk elkaar gaan bestrijden 8-) Heeft iemand hen al verteld dat GW uit een katholiek nest komt? Ik heb nog een bidprentje van zijn opa om het te bewijzen :j

De ene is de andere niet.

Maar over het algemeen heb ik niks op met SGP.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:45

Met het uitzwaaien van Kees van der Staaij hebben ze de menselijkheid ook de deur uit gedaan .

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:48

Eens BG, ik heb niets met hun ideologie, maar Kees van der Staaij was wel een plezierige persoonlijkheid.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:51

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:56

BigOne schreef:
Met het uitzwaaien van Kees van der Staaij hebben ze de menselijkheid ook de deur uit gedaan .

Dat was al langer hoor. De SGP heeft gewoon gezegd dat ze de rechtstaat en grondwet van nu helemaal niet fundamenteel vinden, en dat als ze die kunnen afschaffen, ze dat zouden doen. Met grote tegenzin hebben ze een aantal jaar terug vrouwen moeten toestaan, en de discussie met Raven van Dorst over dat de SGP geen zin had om intersekse te erkennen, recht in het gezicht van Raven was ook wel opmerkelijk. Daar is niets nieuws aan.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:01

Ik snap er zooo geen bal van waarom je zulke dingen voor een ander zou willen bepalen. Wat is je probleem?

Ik vind overigens wel een enorm verschil zitten tussen GP en CU. Niet te vergelijken

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:12

Electra63 schreef:
SGP wil vooral macht voor de kerk.
Vrouwen terug achter het aanrecht, tegen abortus en euthanasie, geen winkels open op zondag, pro-Israel en daarom tegen hulp aan Palestijnen.
Waar ik woon is SGP de grootste en daarna PVV, bij de vorige verkiezingen BBB en daarna SGP.
In ieder geval weinig tolerant en weinig naastenliefde, behalve als je van dezelfde kerk bent.

Kan dat laatste ook nog met donaties aan de kerk en de partij te maken hebben? Gewoon follow the money om te zien welke belangen worden gediend?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:12

Swah schreef:
Ik snap er zooo geen bal van waarom je zulke dingen voor een ander zou willen bepalen. Wat is je probleem?

Dat snap ik dus ook niet. Vorige week nog een discussie ( of meer, hij zendde en ik reageerde niet) met iemand die zo heftig tegen niet conservatieve homoś was.

Echt, wat is je probleem, laat iedereen lekker zijn wie die wil zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:16

Swah schreef:

Dat is een denkwijze die eh... niet zo heel natuurlijk komt bij de SGP-achterban. Dat bepalen van wat anderen wel en niet mogen en zouden moeten doen is een essentieel onderdeel van hun bestaan en hun visie op het leven. Ik snap het ook niet, maar de situaties waarin SGP anderen min of meer met rust laten is vooral omdat de wet en de werkelijkheid hen ertoe dwingen, niet omdat ze dat zelf los zouden willen laten.

CU is inderdaad echt anders, maar wordt helaas ook weer het conservatieve netwerk in getrokken. Jammer - volgens mij wilden heel veel mensen dat helemaal niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:41

BigOne schreef:
Het is niet voor niets dat gemeentes waar de SGP en CU ( alhoewel minder) het voor het zeggen hebben er bijna geen asielzoekers en/of crisisopvang voor asielzoekers is. Of statushouders. Naastenliefde eindigt bij sommigen bij huidskleur/geloof want blanke Oekraïnse vluchtelingen vind je er wel.

De reden waarom het vorige kabinet is gevallen is omdat vooral de CU een veel humaner asielbeleid wilde dan de rest. Het is echt onzin om de CU en tegen asielzoekers met elkaar te combineren.

De SGP aan de andere kant was de politieke tak van de gereformeerde kerk vrijgemaakt, ook wel bekend als artikel 31. Dit is (of tegenwoordig moet je zeggen was) een extreem conservatieve stroming binnen het protestantisme. Dit is echt een partij voor witte mannen en er is dan ook best wel veel kruisbestuiving bij de jongere leden van de SGP en de FvD. Er is echt weinig humaans aan die partij en die aardige van der Staaij wil ook gewoon dat je als vrouw achter het aanrecht hoort. In de praktijk mag je als vrouw misschien wel actief zijn in de partij, maar het wordt nog steeds niet gewaardeerd.

Wat wel heel raar aan dat dicht langs de FvD schuren is, is dat ze tijdens de bezetting juist heel actief waren in het verzet. Het Nederlandse verzet was vooral een combinatie van communisten en orthodoxe gereformeerden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:42

Karl66 schreef:
BigOne schreef:

De reden waarom het vorige kabinet is gevallen is omdat vooral de CU een veel humaner asielbeleid wilde dan de rest. Het is echt onzin om de CU en tegen asielzoekers met elkaar te combineren.

De SGP aan de andere kant was de politieke tak van de gereformeerde kerk vrijgemaakt, ook wel bekend als artikel 31. Dit is (of tegenwoordig moet je zeggen was) een extreem conservatieve stroming binnen het protestantisme. Dit is echt een partij voor witte mannen en er is dan ook best wel veel kruisbestuiving bij de jongere leden van de SGP en de FvD. Er is echt weinig humaans aan die partij en die aardige van der Staaij wil ook gewoon dat je als vrouw achter het aanrecht hoort. In de praktijk mag je als vrouw misschien wel actief zijn in de partij, maar het wordt nog steeds niet gewaardeerd.

Wat wel heel raar aan dat dicht langs de FvD schuren is, is dat ze tijdens de bezetting juist heel actief waren in het verzet. Het Nederlandse verzet was vooral een combinatie van communisten en orthodoxe gereformeerden.

Ik heb weleens gehoord dat op de veluwe zoveel geld zit bij mensen omdat de zwaar gereformeerden nsbers waren. Klopt dat?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 22:45

Ik heb soms het idee dat FvD zichzelf juist ziet als 'het verzet' zeg maar, tegen de huidige maatschappij? Ik weet niet zo goed hoe ik dat onder woorden moet brengen, maar zou dat het raakvlak kunnen zijn?

@pien, geen excuses nodig hoor!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:58

Karl66 schreef:

Daar denkt het document https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/ dat BigOne deelde toch wat anders over (Kersten is de oprichter van de SGP)

"In 1946 mocht Kersten van de na-oorlogse Zuiveringscommissie niet terugkeren in het parlement. De commissie nam het de SGP-voorman met name kwalijk dat die tijdens de Tweede Wereldoorlog verzet tegen de bezetter had afgekeurd"

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 23:01

Benzz schreef:
Ik heb weleens gehoord dat op de veluwe zoveel geld zit bij mensen omdat de zwaar gereformeerden nsbers waren. Klopt dat?

In principe zat door de geschiedenis van de NSB heen het grootste ledenaantal niet in die provincies. Ook lijkt het mij niet kloppen bij de toen sterk aanwezige verzuiling. De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt :)

Ik heb hier wel eens gesproken over dat ik geloof in democratie als het gaat om mij geen zorgen maken om te radicale partijen.

Citaat:
Kwalijke reputatie
Bij de Provinciale Statenverkiezingen op 19 april 1939 verloor de NSB bijna de helft van de stemmen. Met 162.572 stemmen had slechts 3,94 procent van de kiezers voor de partij gekozen. Vanwege het uitbreken van de oorlog kwamen de leden van de Provinciale Staten niet meer toe aan de verkiezingen voor de Eerste Kamer. Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 14 juni 1939 haalde de NSB nog slechts 31.503 stemmen, oftewel 0,85 procent van het totaal. Zou Duitsland Nederland niet binnengevallen zijn, dan was de kans groot geweest dat de NSB in de vergetelheid geraakt zou zijn als slechts één van de kleine protestpartijen uit de eerste helft van twintigste eeuw.

Dit past een beetje bij mijn visie zeg maar :)

Deze link gaat over de NSB, erg boeiend om te lezen

https://historiek.net/nsb-nationaal-soc ... og/129548/
Laatst bijgewerkt door ruitje op 28-06-24 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:02

Voor degenen die willen weten wie waarvoor heeft gestemd in de 2e kamer: https://debatdirect.tweedekamer.nl/ (zie 'stemmingen' op de agenda)
Daar zijn ook de stukken te lezen en de debatten terug te zien

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:12

ruitje schreef:
De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt :)

Wow, dat is wel superheftig zeg, tjongejonge nou, zomaar de sacramenten ontzegd, jemigdepemig :list: :n <:) . Hebben de kerken eigenlijk een klinkende rol gespeeld in het verzet tegen de nazi's?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:25

ruitje schreef:

Zeker boeiend :j

Overigens werd het ambtenaren vanaf 1933 verboden om lid te zijn van de NSB. Grappig genoeg kwam dat verbod in Nederlands Indië pas vlak voor het uitbreken van de oorlog. Mussert werd met veel egards ontvangen in Nederlands Indië ook toen zijn rol in Nederland al aardig gemarginaliseerd was. Het Nederlands kolonialisme paste heel goed bij het fascisme van de NSB.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:26

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:
De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt :)

Wow, dat is wel superheftig zeg, tjongejonge nou, zomaar de sacramenten ontzegd, jemigdepemig :list: :n <:) . Hebben de kerken eigenlijk een klinkende rol gespeeld in het verzet tegen de nazi's?

Jazeker, het was uniek in Europa want de katholieke , hervormde en gereformeerde kerken riepen samen op TEGEN jodenvervolging.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:31

Op regionaal niveau wel, de bisschop van Utrecht heeft bijvoorbeeld echt zijn nek uitgestoken.
En de Landelijke Hulp aan Onderduikers was vooral streng gereformeerd. Ook bij verschillende kp's (knokploegen) zaten gereformeerden.

In Dld had je Bonhoeffer, die heeft zijn anti-nazi houding met de dood moeten bekopen.

Het Vaticaan heeft echter een erg dubieuze rol gespeeld.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:33

ruitje schreef:
Benzz schreef:

In principe zat door de geschiedenis van de NSB heen het grootste ledenaantal niet in die provincies. Ook lijkt het mij niet kloppen bij de toen sterk aanwezige verzuiling. De kerken hebben echt sterk geageerd tegen de NSB, ik las hier dat katholieken die NSB stemden zelfs de sacramenten werden ontzegt :)

Ik heb hier wel eens gesproken over dat ik geloof in democratie als het gaat om mij geen zorgen maken om te radicale partijen.

Citaat:
Kwalijke reputatie
Bij de Provinciale Statenverkiezingen op 19 april 1939 verloor de NSB bijna de helft van de stemmen. Met 162.572 stemmen had slechts 3,94 procent van de kiezers voor de partij gekozen. Vanwege het uitbreken van de oorlog kwamen de leden van de Provinciale Staten niet meer toe aan de verkiezingen voor de Eerste Kamer. Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 14 juni 1939 haalde de NSB nog slechts 31.503 stemmen, oftewel 0,85 procent van het totaal. Zou Duitsland Nederland niet binnengevallen zijn, dan was de kans groot geweest dat de NSB in de vergetelheid geraakt zou zijn als slechts één van de kleine protestpartijen uit de eerste helft van twintigste eeuw.

interessante informatie zeg! Echt leuk dat je dit allemaal weet door je achtergrond
Historische feitjes mag je wat mij betreft altijd zonder gêne deponeren in dit topic *\o/*

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:35

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:

hier is meer daarover te vinden. https://www.absolutefacts.nl/wo2/data/k ... gstijd.htm
oa priester Titus Brandsma is een (in Katholieke kringen) bekende naam, die zijn verzet met de dood in Dachau heeft moeten betalen.