Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:01

Jeetje wat een floeperts. Dit speelt de Russen alleen maar in de kaart om nucleair op te gaan schalen.
Bizar bizar dit commentaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:14

O hemel deze Belgische krant schrijft over vermeende mishandelingen die Russische soldaten zouden moeten ondergaan door hun eigen commandanten. Er zijn 8soldaten die zich hebben overgegeven want ze zijn banger voor hun eigen leger als voor de Oekraïense gevangenis.
Dit is natuurlijk niet te verifiëren maar als dit zo is dan is het erg verdrietig
https://www.hln.be/buitenland/kijk-russ ... ~a0823904/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:56

Wat ik gezien heb van Russische soldaten die door hun eigen mensen gemarteld worden, wordt je misselijk van. Slepen achter een auto, vastbinden aan boom en lading klappen krijgen waarna de mishandelaar ook nog even over je heen pist. Gekruisigd worden in een schuurtje , je kunt het zo gek niet bedenken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:58

Onder Stalin werd je doodgeschoten als je gevangengenomen was door de nazi's en het overleefde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 07:51

https://x.com/front_ukrainian/status/19 ... 2933251476
De NAVO heeft bevestigd dat de Oekraïense veiligheidsdienst minstens 40 Russische vliegtuigen heeft geraakt als gevolg van Operatie Spiderweb

Volgens de inschatting van de Noord-Atlantische Alliantie was dit de “meest succesvolle operatie” van Oekraïne tegen de Russische strategische luchtvaart.

"We zien dat minstens 40 vliegtuigen beschadigd zijn. Tussen de 10 en 13 vliegtuigen zijn volledig vernietigd. Dit heeft een kritieke impact op de Russische capaciteiten", aldus een vertegenwoordiger van de leiding van de Alliantie, die anoniem wilde blijven.
Volgens hem werden door de aanval 34% van de in Rusland beschikbare raketdragers vernietigd.

Door de senaat is - buiten Trump om (ja,ja dat kan) - is een sanctiepakket tegen Rusland samengesteld dat o.a. landen die handelen met Rusland een 500% tarief op alle handel met USA krijgen opgelegd. Dit pakket werd door 81 congresleden w.o. ook republikeinen gesteund. Trump heeft hen nu dringend gevraagd om dit sanctiepakket uit te stellen.

Trump zei dat Poetin hem had gewaarschuwd dat hij "zou moeten reageren" op de aanval op Russische vliegvelden. Hij uitte in zijn bericht geen afkeuring over Poetins acties en waarschuwde ook niet voor mogelijke Amerikaanse reacties in dat geval.
Trump heeft zijn post op Truth Social een dag later weer verwijderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:48

Dat zou zo maar eens kunnen BigOne.
Bedankt Babootje. Gisteren zag ik dat er vanuit hoge militaire Pieten, sorry geen link, gevreesd werd voor nucleaire revanche waarbij er stond dat Oekraïne hiermee wel een grens heeft overtreden.
Ik merk dat ik me dan zo vreemd voel, want ik vind dat de omgekeerde wereld. Hoezo mag Rusland Oekraïne binnen vallen, Hoezo mag Oekraïne bommenwerpers waarmee Kiviv wordt gemaild niet vernietigen?
Bizar vond ik dat en stom dat ik die link niet hier geplaatst heb. Maar ik was wat pissig en heb het boos weggeklikt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:18

Klopt Pien , allemaal pro Russen incl een stelletje Amerikanen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:59

Ok fijn dat je het in de juiste context plaats BigOne. En in mijn vorige bericht staat gemaild (spellingcontrole) maar ik bedoel natuurlijk gemold!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:37

Ben het eens met Zelensky dat Europa en Amerika de druk op Poetin moet opvoeren.
https://nos.nl/artikel/2570149-zelensky ... k-opvoeren

Vandaag ook een filmpje langs zien komen op Instagram (Yuiilia mijn vriendin) waarin een jonge vrouw rustig op haar telefoon zit te appen en buiten is te zien: een brand, gebouwen die in puin liggen en eigenlijk een oorlogsgebied waar je U tegen zegt. De jonge vrouw is daar niet mee bezig, ze heeft alleen maar aandacht voor haar telefoon.
Zo normaal kan oorlog dus worden en ook wat het aanricht. Ik vond het confronterend want zo is het natuurlijk wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:25

Het is weer een en al ellende in Ukraine, tijdens de g7 bombarderen Russen Ukraine met veel doden en gewonden. Het zal wel een escalatie zijn maar wat mij betreft brengt Ukraine nu de oorlog naar Moskou. En een van de redenen dat Trump nog niets gedaan heeft ?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2019_Tr ... ne_scandal

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:36

Mijn sympathie voor Poetin is lang geleden al naar nul gedaald, ik WAS een fan. Nu staan de beste stuurlui aan wal. De aanpak van de EU zoals sancties beschouw ik als een lachertje. Voorbeeld sancties, of uitbreiding sancties is belachelijk. Belangrijkste bijdragen om de oorlog te beëindigen zijn: als Rusland 300 drones stuurt naar Oekraïne dan er 400 terug en als ze 500 sturen dan 600 terug. Als dat niet mogelijk zou zijn, er vallen onnodig dagelijks doden dus Oekraïne opgeven. En de NAVO moet zijn agressiviteit beëindigen en niet continu uitbreiding, snap je dit niet praat eens met Russen of reis er naar het kan nog steeds probleemloos. Omgekeerd niet, Russen kunnen geen visum naar NL krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:18

Je bent geen fan van Putin maar sorry hoor, je blaat hem nog perfect na met je Oekraïne opgeven. Je geeft een democratisch land met 44 miljoen inwoners niet op omdat een dictator die leeft in het verleden vindt dat het geen bestaansrecht heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:23

Als Oekraïne opgegeven wordt dan zijn de Baltische staten aan de beurt. Dus dat is juist wat Poetin wil en koren op zijn molen.
Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Strategisch een ongewenst signaal want dan gaat hij verder.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:16

Nico12 schreef:
Mijn sympathie voor Poetin is lang geleden al naar nul gedaald, ik WAS een fan. Nu staan de beste stuurlui aan wal. De aanpak van de EU zoals sancties beschouw ik als een lachertje. Voorbeeld sancties, of uitbreiding sancties is belachelijk. Belangrijkste bijdragen om de oorlog te beëindigen zijn: als Rusland 300 drones stuurt naar Oekraïne dan er 400 terug en als ze 500 sturen dan 600 terug. Als dat niet mogelijk zou zijn, er vallen onnodig dagelijks doden dus Oekraïne opgeven. En de NAVO moet zijn agressiviteit beëindigen en niet continu uitbreiding, snap je dit niet praat eens met Russen of reis er naar het kan nog steeds probleemloos. Omgekeerd niet, Russen kunnen geen visum naar NL krijgen.

Vervelend voor burgers maar blij toe voor het Russische regime. Want voor je het weet valt hier ook iedereen uit het raam...

Oekraïne opgeven is Rusland belonen voor zijn leugens dat ze de onbestaande 'nazi's' in Oekraïne aanvallen. Oekraïne vecht voor het voortbestaan van het land. De Russen vechten tegen het gezichtsverlies van Poetin. Welk van de twee is zinvoller?

En welke agressiviteit van de Navo? Het ondersteunen van Oekraïne?
Als Rusland niet wilde dat de navo dichterbij zou komen, hadden ze Oekraïne niet aan moeten vallen. Als Oekraïne wel zou zijn gevallen was er immers ook geen buffer meer tussen Rusland en de Navo landen geweest.

https://nos.nl/l/2509369

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:19

Afbeelding

Dit is wel het meest lachwekkende staaltje van Russische propaganda ooit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:52

Die vent is gevlucht naar Rusland en heeft zich aardig belachelijk gemaakt, alweer. Hij heeft het verwijderd , oen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:00

Maar gelukkig hebben we de screenshots hihi.
Waren al die Russische propagandisten maar zo dom.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:17

journee schreef:
Nico12 schreef:

Vervelend voor burgers maar blij toe voor het Russische regime. Want voor je het weet valt hier ook iedereen uit het raam...

Oekraïne opgeven is Rusland belonen voor zijn leugens dat ze de onbestaande 'nazi's' in Oekraïne aanvallen. Oekraïne vecht voor het voortbestaan van het land. De Russen vechten tegen het gezichtsverlies van Poetin. Welk van de twee is zinvoller?

Als Rusland niet wilde dat de navo dichterbij zou komen, hadden ze Oekraïne niet aan moeten vallen. Als Oekraïne wel zou zijn gevallen was er immers ook geen buffer meer tussen Rusland en de Navo landen geweest.

Ik hoor zowel de Nederlandse als de Russische propaganda. Ondanks dat ik minder twijfel aan de Nederlandse propaganda is het huidige oorlog voeren zinloos. Zolang ik persoonlijk van meerdere Russen, waarvan ik al letterlijk een klap op mijn kop heb gehad, wij zijn aan de winnende hand en jullie verdoezelen wat je aanricht in Rusland, jullie nieuws verdoezeld de schade door bommen aan de burgers in Rusland. Woest waren ze ook over de aanval op de Krimbrug alhoewel het schade door een mugje was. Agressiviteit Navo, tja bij alleen Nederlandse propaganda is dat er niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:31

Ze vinden het dus raar dat als hun moedertje Rusland dagelijks Ukraine aanvalt en met raketten bestookt, de Ukrainers zichzelf verdedigen en terugvechten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:09

Nico12 schreef:
journee schreef:

Ik hoor zowel de Nederlandse als de Russische propaganda. Ondanks dat ik minder twijfel aan de Nederlandse propaganda is het huidige oorlog voeren zinloos. Zolang ik persoonlijk van meerdere Russen, waarvan ik al letterlijk een klap op mijn kop heb gehad, wij zijn aan de winnende hand en jullie verdoezelen wat je aanricht in Rusland, jullie nieuws verdoezeld de schade door bommen aan de burgers in Rusland. Woest waren ze ook over de aanval op de Krimbrug alhoewel het schade door een mugje was. Agressiviteit Navo, tja bij alleen Nederlandse propaganda is dat er niet.

Ik vind het bijzonder dat je het woord propaganda gebruikt bij Nederlands nieuws. In Rusland wordt al het nieuws gecensureerd, maar dat is in Nederland niet het geval. Hoe groot acht jij de kans dat de gemiddelde Rus Nederlands nieuws te zien krijgt?

In Nederland zien we wel geregeld Russisch nieuws en dat is inderdaad propaganda. Poetin had gedacht dat hij Oekraïne wel even zou innemen, maar dat had hij toch mooi mis. En hoewel Oekraïne financieel ondersteund wordt door de 32 navo landen, zijn er totaal 57 landen die Oekraïne steunen.

Op dit moment geeft de navo geen militaire steun, dus als de Russen denken dat dit wel zo is zegt dat wel iets over de inzet van de Oekraïners. Maar wel typisch poetin, "het westen" de schuld te geven van een probleem wat hij zelf begonnen zijn en ook zelf op elk moment kan beëindigen. Ze hoeven alleen maar Oekraïne te verlaten en terug naar Russisch grondgebied te gaan. Ik weet zeker dat de Oekraïners ze met alle liefde begeleiden, mochten de Russen de weg niet meer weten. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:22

Nederland heeft nieuws dat niet gecensureerd wordt door de staat. Dat zie je aan het verschil van berichtgeving in bv de Telegraaf en de Volkskrant. Dus propaganda is een woord dat van toepassing is op nieuws dat gestuurd wordt door de staat. Verschillende malen de reactie in Nieuwsuur gezien vanuit de Russische belangrijke TV kanaal die HET nieuws mag verzorgen. Dat is gestuurd nieuws vanuit het Kremlin, waar niet vanaf geweken mag worden en dat noemt men propaganda.
De ouderen kijken vooral de Staatstelevisie, de jongeren beheersen meerdere talen en via VPN ontvangen zij ook het Westers nieuws (bron een Russisch -Engelse tolk die gevlucht is uit Rusland naar Europa).

Je hebt gelijk dat deze oorlog zinloos is. De Russen hebben daar niets te zoeken en in 1991 heeft Oekraïne hun kernwapens arsenaal overgedragen aan de Russen waarbij Rusland, UK en de VS een verdrag hebben ondertekent dat zij Oekraïne zullen verdedigen bij een aanval!.
De belofte van Rusland is op een schandelijke manier gebroken met de inval in 2014 van de Krim en later de inval in 2021.

De Oekraïense hebben geen keuze als zich met hand en tand te verdedigen want als ze dit verliezen en hun land kwijt raken aan de Russen dan wordt Rusland de verplichtte taal en zal de Oekraiense cultuur vernietigd worden en de Oekraïense Orthodoxe kerk dat zich vanwege de inval in Oekraïne heeft losgemaakt van de Russische kerk, weer bij Rusland worden ingelijfd.

Dus het gaat wel ergens over
Ben je het bloedbad bij Budcha vergeten Nico? Heb je gezien hoe mishandeld de Oekraïense gevangen terug komen? Martelen is een systematisch wapen dat ingezet om de bevolking en de soldaten angst aan te jagen. Dat lukt ook wat de Oekraïense soldaten deserteren bij bosjes.

De Oekraieners hebben alles te verliezen als ze Oekraïne kwijt raken, en dat is de reden dat ze zo hard zich verdedigen en militaire objecten vernietigen in Rusland waarmee ze aangevallen worden.

In de link van hierboven werd Poetin vergeleken met Hitler. Hitler heeft zich verslikt toen ze Rusland aanvielen waarvan ze dachten dat lukt wel even. Poetin heeft de zelfde inschatting fout gemaakt met Oekraïne. Er ligt geen plan B. Gelukkig maar. Honderd duizend soldaten worden als kanonnen voer de oorlog ingestuurd. Echt afschuwelijk en gruwelijk en ja dat doet me veel verdriet. Dus Poetin stop ajb en trek alles terug en respecteer de grenzen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:41

pien_2010 schreef:
Martelen is een systematisch wapen dat ingezet om de bevolking en de soldaten angst aan te jagen. Dat lukt ook wat de Oekraïense soldaten deserteren bij bosjes.

Je bedoelt: De Russische soldaten deserteren bij bosjes.

En, de Russen kunnen dan wel woest worden dat de Krimbrug is aangevallen, maar internationaal is De Krim (nog steeds) niet erkend als Russisch grondgebied en is het aanvallen van de Krimbrug in feite legitiem.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:13

Jammer dat ik onvoldoende duidelijk heb gemaakt dat de huidige manier van steunen Oekraïne zinloos is. De Krimbrug opblazen is prima maar het was een fonteintje. 57 landen die Oekraïne steunen geweldig maar het levert al jarenlang niets op. Koersk daar zijn de Oekraïners al weer weg. Ik begrijp niet waarom deze oorlog onvoldoende gesteund wordt, dan kun je er beter mee stoppen. Dus 400 drones uit Rusland is 500 terug sturen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:15

Nico12 schreef:
Jammer dat ik onvoldoende duidelijk heb gemaakt dat de huidige manier van steunen Oekraïne zinloos is. De Krimbrug opblazen is prima maar het was een fonteintje. 57 landen die Oekraïne steunen geweldig maar het levert al jarenlang niets op. Koersk daar zijn de Oekraïners al weer weg. Ik begrijp niet waarom deze zinloze oorlog gesteund wordt

Omdat wij in Europa geen Russisch willen hoeven leren. :)