Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:30

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:31

Zelenski heeft inderdaad al aangegeven dat er 100 tot 200 doden vallen en honderden gewonden . Tot 1000 doden en gewonden in een guerrilla strijd in de steden kan ik me goed voorstellen. Het is het dubbele van “ normaal” met 200 tot 500 doden en gewonden. Rusland vuurt tien keer zoveel artillerie af dan de Oekraïners kunnen. Daarom moeten die wapenleveranties er heel rap naar toe, Oekraïne gebruikt oud Russisch materiaal waar ze zo goed als doorheen zijn.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:33

Zelensky is heel helder dat het niet goed gaat de laatste tijd en dat er geleverd moet worden. Rusland is vele male sterker. Er sterven zoveel jonge mensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:48

Ik vraag me wel af waar jullie vandaan hebben dat Ukraïne nog maar 10% van de toegezegde wapens heeft ontvangen?
In de geplaatste link lees ik:
https://www.nu.nl/buitenland/6206701/oe ... apens.html

Citaat:
Tot dusver is uit het buitenland maar 10 procent van het militaire materieel geleverd dat Oekraïne nodig heeft om zich te kunnen verdedigen, zei plaatsvervangend defensieminister Hanna Maliar op tv.

Dat lees ik als "we krijgen maar 10% van wat we daadwerkelijk nodig zouden hebben" en niet per-sé als "we krijgen maar 10% van wat is toegezegd".

Sowieso lijkt het me super pijnlijk als de Russen mee kunnen lezen wat "wij" allemaal van plan zijn om naar de Ukraïne te sturen.... en dat het dan vervolgens tijden duurt voordat het daar misschien wel-misschien niet aankomt.... zo dom zijn we toch hopelijk niet... :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:53

pien_2010 schreef:
De dagelijkse update van Nu.nl. USA gaat wederom voor 1 miljard extra sturen, de Russen zijn sterker en interessant nieuws

https://www.nu.nl/buitenland/6206701/oe ... redirect=1

Heb ik gisteren geplaatst waarin te lezen valt

Citaat:
Tot dusver is uit het buitenland maar 10 procent van het militaire materieel geleverd dat Oekraïne nodig heeft om zich te kunnen verdedigen, zei plaatsvervangend defensieminister Hanna Maliar op tv.
Dus er is 10% geleverd van wat ze nodig hebben dus 90 % te weinig.
Op twitter stond het scherper nog geformuleerd maar moet nu weg.
Jij leest het anders als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:50

In Severodonetsk is nu een herhaling van Mariupol aan de gang. Oekraïense troepen zijn omsingeld en verdedigen zich vanuit de Azot chemische fabriek. Naar verluid zitten er 500 - 1,200 burgers tussen de troepen verscholen. Zonder uitweg zal dit hoogst waarschijnlijk op dezelfde manier eindigen als Mariupol.

https://www.ndtv.com/world-news/ukraine ... um-3068922

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:26

enzino schreef:
In Severodonetsk is nu een herhaling van Mariupol aan de gang. Oekraïense troepen zijn omsingeld en verdedigen zich vanuit de Azot chemische fabriek. Naar verluid zitten er 500 - 1,200 burgers tussen de troepen verscholen. Zonder uitweg zal dit hoogst waarschijnlijk op dezelfde manier eindigen als Mariupol.

https://www.ndtv.com/world-news/ukraine ... um-3068922

Klopt. Arme mensen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:25

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:30

De link opent niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:39

Zou je misschien ook een korte toelichten bij de link willen plaatsen, als per forum regels?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:56

Denk dat de p er niet helemaal bij past. Ben benieuwd wat er vandaag in Kiew gaat gebeuren. Hopelijk iets positiefs.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 13:08

Macron ovet het EU kandidaatschap:

French President Emmanuel Macron said Wednesday that he wanted the EU to send a “clear and positive signal” to Ukraine and Moldova ahead of a decision next week on whether they should be granted EU candidacy status.

“I want us to send a clear and positive signal, but we have to build unanimity among EU members. I don’t think we can dissociate Moldova from Ukraine in the prospects that we give,” he said, speaking alongside Maia Sandu, Moldova’s president.

Macron said that granting EU candidacy status was something the EU “owed [Moldova] and the region.”

He admitted granting EU candidacy status to Ukraine and Moldova would be an exceptional move.

“If we applied normal rules, we would not grant [the status of EU candidacy]. It’s the context of war that makes us consider this move,” he said.

Dat interpreteer ik persoonlijk als: die blijven tot sintjuttemus kandidaat as symboolpolitiek.

https://www.politico.eu/article/macron- ... -week/amp/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:11

Ik denk dat dat heel erg afhangt hoe de oorlog afloopt. En het mogen dan de twee armste landen zijn, ze willen wel. In tegenstelling tot Turkije , die zijn al 23 jaar kandidaat en doen weinig moeite om er echt bij te komen. Misschien dat de gigantische inflatie van meer dan 70% Erdogan eronder krijgt maar anders? Die juttemis gaat voor turkije echt op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 13:24

Als de EU al flink uit de slof geschoten is (deze week) vanwege de koppigheid van Zwitserland over „slechts“ enkele punten in een handsovereenkomt dan zie ik eigenlijk niet echt hoe dan een „exceptional move“ dan in het EU plaatje gaat passen.
Maar wellicht is dat te pessimistisch.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:56

enzino schreef:
Zou je misschien ook een korte toelichten bij de link willen plaatsen, als per forum regels?

Ja ach, er staat dat er iemand dapper is en 't is de NOS, dus geen ellenlang verhaal van een eng linkje of zo. Wel dom dat ie het niet doet.
Voormalig aanvoerder van Russisch elftal heeft Poetin een brief geschreven en hem gesmeekt te stoppen met de speciale militaire operatie.

Nieuwe poging:
https://nos.nl/artikel/2432879-oud-aanv ... -in-de-cel

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:07

Hoe reëel is het dat Rusland de oorlog verliest. In europa en Amerika stort de economie in, maar in Rusland groeit ie juist. Zou het niet gewoon beter zijn naar een vrede toe te werken en te stoppen met het leveren van wapens. Wapens zijn er om mensen te doden en niet om naar een vrede toe te werken. Wanneer de kans op overwinning er niet is, wat heeft het dan voor zin om noch meer mensenlevens op te offeren?

Heb het verhaal gelezen. Hier in Duitsland wordt een onafhankelijk journaliste aangeklaagd. Ze mag zeker op drie jaar gevangenisstraf rekenen, omdat ze net als vele andere journalisten niet berichten wat hier in de media verschijnt. Zij is daar aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 16-06-22 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:10

Dinopino schreef:
Hoe reëel is het dat Rusland de oorlog verliest. In europa en Amerika stort de economie in, maar in Rusland groeit ie juist. Zou het niet gewoon beter zijn naar een vrede toe te werken en te stoppen met het leveren van wapens. Wapens zijn er om mensen te doden en niet om naar een vrede toe te werken. Wanneer de kans op overwinning er niet is, wat heeft het dan voor zin om noch meer mensenlevens op te offeren?

Stoppen met wapenleveren betekent dat Poetin doorstoot en weer pakt wat volgens hem, van hem is. Dus dan is Oekraïne er niet meer en krijgen andere landen dezelfde moord ellende.
Nieuws tot je nemen meiske! Poetin heeft dit zelf gezegd en de link is meermalen in dit topic gezet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:14

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:16

pien-2010 en dus is het maar beter heel veel levens te offeren in een kansloze strijd? Waarom zie ik hier dan geen link van de toespraak van Putin in het Duits in het Duitse parlement. Waarin hij benadrukt dat hij geen oorlog wil en Duitsland de grenzen van het Pruisische rijk zelfs aanbied. Waarom lees ik hier niets van het feit dat Duitse kanseliers al jaren proberen, de uitbreiding naar het Oosten te stoppen van de NATO. Dat er papieren zijn overhandigd waarin de afspraak ook schriftelijk wordt bevestigd.

Omdat het westen graag wil dat de Oekraine blijft bestaan, met amper fascisten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:19

pmarena schreef:
Ik vraag me wel af waar jullie vandaan hebben dat Ukraïne nog maar 10% van de toegezegde wapens heeft ontvangen?
In de geplaatste link lees ik:
https://www.nu.nl/buitenland/6206701/oe ... apens.html

Citaat:

Dat lees ik als "we krijgen maar 10% van wat we daadwerkelijk nodig zouden hebben" en niet per-sé als "we krijgen maar 10% van wat is toegezegd".

Sowieso lijkt het me super pijnlijk als de Russen mee kunnen lezen wat "wij" allemaal van plan zijn om naar de Ukraïne te sturen.... en dat het dan vervolgens tijden duurt voordat het daar misschien wel-misschien niet aankomt.... zo dom zijn we toch hopelijk niet... :?

Ik begrijp dat het toch wel echt gaat om beloofde wapens die nog niet zijn geleverd.
https://nos.nl/liveblog/2432587-slechts ... minder-gas

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3521134 ... n-oekraine

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:22

Dinopino schreef:
pien-2010 en dus is het maar beter heel veel levens te offeren in een kansloze strijd? Waarom zie ik hier dan geen link van de toespraak van Putin in het Duits in het Duitse parlement. Waarin hij benadrukt dat hij geen oorlog wil en Duitsland de grenzen van het Pruisische rijk zelfs aanbied. Waarom lees ik hier niets van het feit dat Duitse kanseliers al jaren proberen, de uitbreiding naar het Oosten te stoppen van de NATO. Dat er papieren zijn overhandigd waarin de afspraak ook schriftelijk wordt bevestigd.

Omdat het westen graag wil dat de Oekraine blijft bestaan, met amper fascisten?

Omdat Rusland door de hele geschiedenis heen heeft bewezen een onbetrouwbare partij te zijn. Beloven en niet doen? Zou dat het zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:26

Om te beginnen internationaal recht en internationaal erkende grenzen. Daarnaast is het gezien hoe de Russen omgaan met mensen onder hun controle geen garantie dat die veilig zijn of in leven zullen blijven. Oorlog stoppen, stopt daarmee geen levens. En kijkende naar de geschiedenis qua hoe Rusland met niet russen omging in landen die het onder controle kreeg, zijn de aantallen doden nog relatief beperkt tot dus verre, maar het doelbewust deporteren (evacueren noemen ze dat) en het importeren van wel volgzame russen in ruil daarvoor is al gaande. Geeft in heel veel landen een excuus om binnen te vallen, want russen in gevaar...
Liggen inmiddels genoeg VN rapporten over en ook de NOS schrijft er over.
En als Poetin die een aantal jaar geleden de mond vol had van internationaal recht en interne aangelegenheden nu net zo makkelijk grondgebieden herverdeeld die volgens internationaal recht binnen landen met soevereine, internationaal erkende grenzen horen is dat internationaal recht kennelijk enkel relevant als dat hem het beste uit komt. Onbetrouwbaar dus en uitgaande van de propaganda is dat inherent aan het niet rus/rusland zijn van deze mensen en landen, die hebben daarom niks in te brengen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:48

2 amerikaanse soldaten zijn door de russen gevangengenomen rond Charkiv. Ze hadden net een voltreffer afgeschoten, maar dat schot verraadde ook hun positie...

Gasprijzen vandaag 24% omhoog lees ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:59

Dinopino schreef:

Heb het verhaal gelezen. Hier in Duitsland wordt een onafhankelijk journaliste aangeklaagd. Ze mag zeker op drie jaar gevangenisstraf rekenen, omdat ze net als vele andere journalisten niet berichten wat hier in de media verschijnt. Zij is daar aanwezig.

Hoe kom je erbij dat de Russische economie groeit?
Dat was het 1e kwartaal van 2022 omdat daar nog een deel van vóór de invasie /oorlog was.

https://www.nu.nl/economie/6204247/russ ... ijven.html

En heb je een link over de vervolging van de journaliste?
Jouw berichten kloppen vaak niet, dus ik lees graag zelf de aanklacht. ;)
Via Google vind ik nl. geen vervolging van een Duitse journaliste.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:59

https://twitter.com/Kateryna_Kruk/statu ... 5xWM4DgRww

Als je Russische barbaarsheid met eigen ogen ziet dan ziet dat er zo uit, met foto van de 3 mannen die Oekraïne bezoeken, Macron, Draghi, Scholz in Irpin. De foto spreekt boekdelen. Ik heb Macron nog nooit zo zien kijken.