Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:En hoe verwacht je dat anderen hun ecologische voetafdruk laag houden? Dat ze hetzelfde leven als jij? Mag je dat bij anderen neerleggen?
Dan kom je ook weer uit bij dat CO2 paspoort misschien.. mag iemand zonder kinderen een vliegreis maken bijv.
Janneke2 schreef:... toen ik schreef:
"Laten we er aan toevoegen dat ik mijn eigen ecologische voetafdruk laag weet te houden en dat ik nadrukkelijk vind dat andere mensen dat ook zouden moeten doen.
Dees schreef:Tiepvoutje... jij wilt het niet snappen. Dat is wat anders
Janneke2 schreef:... *raapt alle geduld bijeen*..
Ik neem aandat 'niet halen' hier betekent 'overschrijding'...?
Janneke2 schreef:(Dan ligt er een logische vraag.
"In 44 gebieden gaan we er overheen, ook als we nu acuut met alles zouden stoppen - wat nu?")
In grote lijnen vind ik dat ik antwoord heb gegeven, toen ik schreef:
"Laten we er aan toevoegen dat ik mijn eigen ecologische voetafdruk laag weet te houden en dat ik nadrukkelijk vind dat andere mensen dat ook zouden moeten doen.
"We moeten goede voorouders zijn, we hebben de aarde te leen van onze kinderen en kleinkinderen" - en een global warming van twee graden staat daarmee op zeer gespannen voet."
Dat is de grondgedachte,
en daarna naar goed gebruik 'polderen en de pijn verdelen'.
Janneke2 schreef:FDF (... om het zo uit te drukken...) zelf zal daar zeer zeker anders over denken.
(Anders boeren ligt wat buiten hun comfort zone, om het wat omfloerst te zeggen.)
Tiepfoudt schreef:Dat gezegd hebbende zou ik graag aan jou willen vragen of jij mij uit kunt leggen op welke manier het bouwen van huizen en aanleggen van infrastructuur geen negatief effect gaat hebben op de natuur, die volgens dezen en genen in een dramatische staat verkeert (als in "het is 5 voor 12", etc.). Ik wil dat namelijk best snappen, alleen uit de antwoorden die ik (niet) krijg blijkt het toch verdomd lastig om iets wat heel krom is recht te l*llen. Maar steek vooral van wal en laat mij zien dat ik het helemaal verkeerd heb
Dees schreef:Tiepfoudt schreef:Dat gezegd hebbende zou ik graag aan jou willen vragen of jij mij uit kunt leggen op welke manier het bouwen van huizen en aanleggen van infrastructuur geen negatief effect gaat hebben op de natuur, die volgens dezen en genen in een dramatische staat verkeert (als in "het is 5 voor 12", etc.). Ik wil dat namelijk best snappen, alleen uit de antwoorden die ik (niet) krijg blijkt het toch verdomd lastig om iets wat heel krom is recht te l*llen. Maar steek vooral van wal en laat mij zien dat ik het helemaal verkeerd heb
Jij bent nogal van de doelredenatie en het is duidelijk dat jij vooral belangen hebt om 0,0 aan het boerenbestand en de veepopulatie te veranderen. Geeft niets. Er zijn extremere vormen van jouw geloof, maar puur omdat jij het in de redenatie opzoekt, wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt.
Het bouwen van huizen en aanleggen van infrastructuur heeft een veel beperkter negatief effect op de natuur dan zo doorgaan met boeren.
Simpelweg al als gevolg van de economies of scale: huizenbouw en infrastructuur beslaan véél minder grond dan boerenbedrijven. Véél minder. Op veel van die boerengrond wordt veehouderij gepleegd. Aantoonbaar de meest vervuilende soort van boeren in het kader van stikstofuitstoot.
Stikstofcricis ontkennen is inmiddels voorbij iedere vorm van discussie: *klik*
Daarnaast is in die veehouderijen de stikstofuitstoot dagelijks en dat jaar in, jaar uit. Al decennia lang.
Het bouwen van huizen en het aanleggen van infrastructuur is kwa stikstoofuitstoot echt niets meer dan een éénmalige exercitie.
Daarnaast vindt het bouwen van huizen en het aanleggen van infrastructuur vooral plaats ver buiten de natuurgebieden. Tuurlijk zijn daarop uitzonderingen (heel Gelderland is praktisch een natuurgebied - moeten de Gelderse mensen dan maar ergens anders gaan wonen?), maar echt de meeste huizen worden gebouwd aan de rand van reeds bestaande bouwkommen. Daar waar veehouderijen nogal eens plaats hebben in de directe nabijheid van natuurgebieden.
Dees schreef:Jij bent nogal van de doelredenatie
Dees schreef:en het is duidelijk dat jij vooral belangen hebt om 0,0 aan het boerenbestand en de veepopulatie te veranderen.
Dees schreef:Geeft niets. Er zijn extremere vormen van jouw geloof, maar puur omdat jij het in de redenatie opzoekt, wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt.
Dees schreef:Het bouwen van huizen en aanleggen van infrastructuur heeft een veel beperkter negatief effect op de natuur dan zo doorgaan met boeren.
Dees schreef:Simpelweg al als gevolg van de economies of scale: huizenbouw en infrastructuur beslaan véél minder grond dan boerenbedrijven. Véél minder. Op veel van die boerengrond wordt veehouderij gepleegd. Aantoonbaar de meest vervuilende soort van boeren in het kader van stikstofuitstoot.
Stikstofcricis ontkennen is inmiddels voorbij iedere vorm van discussie: *klik*
Dees schreef:Daarnaast is in die veehouderijen de stikstofuitstoot dagelijks en dat jaar in, jaar uit. Al decennia lang.
Het bouwen van huizen en het aanleggen van infrastructuur is kwa stikstoofuitstoot echt niets meer dan een éénmalige exercitie.
Dees schreef:Daarnaast vindt het bouwen van huizen en het aanleggen van infrastructuur vooral plaats ver buiten de natuurgebieden. Tuurlijk zijn daarop uitzonderingen (heel Gelderland is praktisch een natuurgebied - moeten de Gelderse mensen dan maar ergens anders gaan wonen?), maar echt de meeste huizen worden gebouwd aan de rand van reeds bestaande bouwkommen. Daar waar veehouderijen nogal eens plaats hebben in de directe nabijheid van natuurgebieden.
Dees schreef:Ik hoop oprecht dat je iig geen lid bent van die hufterclub FDF.
Dees schreef:Ik ben het wel met je eens dat al dat gerecreëer in natuurgebieden aan banden moet worden gelegd. Met name dat gerecreëer op gemotoriseerde voertuigen.
Tiepfoudt schreef:Mwah, te simpel gesteld denk ik. Volgens het PBL heeft de natuur in Nederland twee problemen:
1. Hoeveelheid
Dit is precies de reden waarom ik, als het om natuur en klimaat gaat, tegen biologische landbouw ben. Doorgaans liggen de opbrengsten/ha in de biologische landbouw (veel) lager dan in de gangbare landbouw. Dat is zo logisch als wat, minder intensief gebruik van grond geeft minder opbrengst.
Citaat:2. Kwaliteit
Hier gaat het vooral over verzuring, versnippering, verdroging, waarbij volgens mij de landbouw een grote rol speelt maar zeker niet de enige is.
Citaat:Grondwaterstanden worden niet alleen maar verlaagd om landbouw mogelijk te maken, maar ook om gebieden bewoonbaar te maken.
Citaat:Ik vind het frappant dat we het nooit hebben over krimp van het verkeer. Dan geloven we plotseling en masse in innovatie.
Cer schreef:Moet Schiphol al krimpen, en Tata Steel.. ik hoor daar niet veel over, maar misschien is het achter de schermen..?