Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:01

tienus63 schreef:
Oh, dat heb ik gemist. Dank voor de tip. Kijk ik het terug.

Ik vond het geen journalistiek hoogstandje moet ik bekennen. Ging bijv. over dat ze verwachten dat het met enorme groei gaat komen en dat het gebied wordt uitgebreid door de wolf richting brabant en de utrechtse heuvelrug............waarbij ik dacht: Daar zitten ze allang :D

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:12

Ik keek het net terug.
Een deskundige met verhaal uit ‘22 erbij,
Noem me gek, maar het potentiële gebied is toch het gebied waar ze maar wat graag van de landbouw -en veeteelt afwillen.
Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:17

Persoonlijk geloof ik dat complot niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:25

Ik begrijp volledig de frustraties over aanlijn plicht in normaal losloopgebied. Echter persoonlijk zou ik inmiddels met huidige informatie mijn hondje niet meer los durven laten lopen in een gebied met wolven. Hij is mijn hondje, mijn huisdier, mijn maatje en geen wolven voer. Ik weet ook wel dat ik niets begin tegen wolven. Mogelijk wel tegen 1 wolf. Ik vermoed wel dat aangelijnd en vlot bij mij in mijn armen mogelijk iets meer overlevingskansen geeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:28

Benzz schreef:

Ik weet het oprecht niet.
Ik weet wel dat het onder de huidige richtlijnen vanaf 2029 natura2000 wordt als er een wolf langer dan 6 maanden in een gebied zit.
En met de groei van het aantal wolven en dat ze menen dat er plek is voor 66 roedels in Nederland, dan kunnen we onze lol op.
Dan mogen wij nog net vrij in onze achtertuin bewegen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:28

dierenfan schreef:
Ik begrijp volledig de frustraties over aanlijn plicht in normaal losloopgebied. Echter persoonlijk zou ik inmiddels met huidige informatie mijn hondje niet meer los durven laten lopen in een gebied met wolven. Hij is mijn hondje, mijn huisdier, mijn maatje en geen wolven voer. Ik weet ook wel dat ik niets begin tegen wolven. Mogelijk wel tegen 1 wolf. Ik vermoed wel dat aangelijnd en vlot bij mij in mijn armen mogelijk iets meer overlevingskansen geeft.

Maar ik snap de frustratie van natuurbeheerders ook. Hoevaak reekalfjes wel niet verstoten worden omdat op de loop zijn omdat er weer loslopende honden rondlopen.

Beetje rekening houden met elkaar kan geen kwaad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:29

tienus63 schreef:
Benzz schreef:

Ik weet wel dat het onder de huidige richtlijnen vanaf 2029 natura2000 wordt als er een wolf langer dan 6 maanden in een gebied zit.
En met de groei van het aantal wolven en dat ze menen dat er plek is voor 66 roedels in Nederland, dan kunnen we onze lol op.

Volgens mij werd er juist gezegd dat er geen plek voor 66 roedels is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:50

tienus63 schreef:
Benzz schreef:

Dat zou echt om te huilen zijn. We hebben nu al te veel kleine verdeelde plukjes natura2000. Nergens goed voor, hooguit voor het vastlopen van de woningbouw.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 07:39

Gelukkig goed afgelopen!

Wolf tussen koppel van 6 pony’s Katwijk Frl
Citaat:
Katlijk Friesland
24-03-2025
19.00 uur
Wolf bij pony’s !

Vanavond om 19.00 uur een wolf in Katlijk zouden net de pony's op stal zetten. Ze stonden alle 6 naar in punt te staren. En ineens brak de paniek bij alle 6 uit! En toen zag mijn dochter m lopen! Alle pony's compleet over de toeren.
De wolf kwam van rechts liep door ons weiland richting Mildam
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DfZJo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 07:48

Citaat:
24 maart 2025/Nieuwe Oogst

'Wolf verliest zijn vrijheid'
Wolven zorgen voor groeiende overlast op ons platteland, maar het einde is in zicht. Beheer wordt makkelijker. De Canis lupus, oftewel de wolf, verloor mede dankzij mijn voorstel eerder deze maand de status van strikt beschermd in de Conventie van Bern, een internationaal verdrag over bedreigde dier- en plantensoorten.
Terecht, want de ruim 20.000 wolven in Europa zijn niet meer bedreigd. Alleen al in Nederland lopen naar schatting 100 à 130 wolven. Hun overlast verdubbelt voortdurend: ons land telde vorig jaar 770 dodelijke aanvallen op duizenden schapen en andere landbouwhuisdieren. Ieder bloedbad leidt tot schade en leed.

Liefhebbers zeggen dat Nederland ruimte heeft voor nog meer wolven. Zij vinden dat elke veehouder een wolfwerend hek moet plaatsen of schapen 's nachts moet binnenzetten. Maar dat werkt niet. De hekken kosten te veel geld en tijd, de subsidie is niet genoeg, maar ze bieden uiteindelijk geen garantie op het tegenhouden van de wolf. Ook zo al kan worden berekend dat voor dergelijke aantallen wolven onvoldoende prooibasis is aan wild en dus geen duurzame plek is in Nederland.

Alleen beheer helpt. We moeten naar een lager aantal wolven in Nederland en Europa. Een betere balans tussen wolven en schapen is nodig. Dat kan door afschot, maar ook door vangen, verdrijven of onvruchtbaar maken.

Mijn oproep aan staatssecretaris Jean Rummenie van LVVN is: grijp die geboden kans uit Brussel
Bert-Jan Ruissen, lid van het Europees Parlement voor SGP

Wolvenbeheer mag al, bijvoorbeeld ter voorkoming van ernstige schade. Een topambtenaar van de Europese Commissie bevestigde me dat onlangs in het Europees Parlement nog. Voor dit beheer gelden strenge voorwaarden. Veel provincies in Nederland schrikken nog terug van de strenge EU-voorwaarden hiervoor.

Die rompslomp kan grotendeels verdwijnen, nu de wolf niet langer strikt beschermd hoeft. Provincies en regeringen krijgen meer de vrije hand voor beheer. De EU en de lidstaten moeten de verlaging van de beschermingsstatus alleen nog formeel doorvoeren in hun regelgeving. De Europese Commissie kwam op 7 maart met een voorstel. Dat kan wat mij betreft als hamerstuk door het Europees Parlement en de gezamenlijke EU-landen.

Mijn oproep aan staatssecretaris Jean Rummenie van LVVN is: grijp die geboden kans uit Brussel, benut de vrijheid. Ik ken Rummenie als een deskundig man. Hij schrijft vast al een voorstel om de ruimere EU-regels in Nederland toe te passen. Hopelijk stemt de Tweede Kamer dan snel in. Op de SGP kan hij rekenen. Dan kan Nederland de wolf makkelijker beheren, zodat veehouders minder vaak opschrikken van een bloedbad op een schapenwei.
Het einde van de overlast gloort.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... jQthhZtcyA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1A8f3Z ... tid=wwXIfr

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:15

Wat een mooi geschreven stuk! Erg doeltreffend.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:31

tienus63 schreef:
Noem me gek, maar het potentiële gebied is toch het gebied waar ze maar wat graag van de landbouw -en veeteelt afwillen.
[ Afbeelding ]

Wij zijn 'ze'? Wat zou er dan voor in de plaats van agrarisch gebied moeten komen?
Asielzoekers? :+ Natuur? :+ Industrie en woningen? :)* dat laatste zal het ooit wel worden, maar dat gaan wij niet meer meemaken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 09:06

De overheid wil natuur en woningen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:07

Vergeet de zonnepanelen velden niet...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 09:08

https://wibnet.nl/natuur/extreem-zeldza ... e-als-zorg

Extreem zeldzaam wolvenpaar wekt zowel enthousiasme als zorg
De waarneming van een uniek wolvenpaar kan de wolvenpopulatie in Europa versterken. Het heeft ook geleid tot een explosief conflict – en één wolf is al gewond geraakt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:09

DuoPenotti schreef:
Vergeet de zonnepanelen velden niet...

Ohja prachtig, zo mooi uitgestrekt veld vol van die glimmende zonnepanelen, dan kom ik helemaal tot rust dan -O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:10

tienus63 schreef:
https://wibnet.nl/natuur/extreem-zeldza ... e-als-zorg

Extreem zeldzaam wolvenpaar wekt zowel enthousiasme als zorg
De waarneming van een uniek wolvenpaar kan de wolvenpopulatie in Europa versterken. Het heeft ook geleid tot een explosief conflict – en één wolf is al gewond geraakt.

Citaat:
De autoriteiten hebben daarom 25 boeren toestemming gegeven om de wolven neer te schieten als ze worden verdacht van aanvallen op vee.

Eeeej, hoezo kan dat daar wel?!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:10

Nu volgen Fransen vaak een andere logica dan wij, maar waarom is het feit dat ze allebei andere roots hebben een goede reden voor afschot?

Ik ken uit Nederland wel wat verhalen die meer kans maken in mijn ogen :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 09:42

Zichtmelding Epe Gld
Citaat:
Epe, Gelderland
25-03-2025
06.30

Zichtmelding wolf.

Vanmorgen tijdens het hardlopen zag de meldster een wolf oversteken, de wolf stak de renderklippenweg over richting de hei.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DqnDL ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 10:06

Zichtmelding Mussel Gr
Citaat:
Mussel Groningen
25-03-2025
07.00 uur
Zichtmelding Wolf
Dit is op de beetserwijk een straat in Mussel.
Ook liep hij via de Mussel A kanaal oz naar de wz en verdween richting Mussel of Musselkanaal.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1B2TeW ... tid=wwXIfr

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:28

Benzz schreef:
dierenfan schreef:

Maar ik snap de frustratie van natuurbeheerders ook. Hoevaak reekalfjes wel niet verstoten worden omdat op de loop zijn omdat er weer loslopende honden rondlopen.

Beetje rekening houden met elkaar kan geen kwaad.

De aanlijnplicht is er toch ivm aanwezigheid van wolven en mogelijk nest en niet vanwege reekalfjes? Of ben ik abuis...

Voor die reekalfjes gaat aanlijnplicht weinig helpen. De gemiddelde bewuste honden eigenaar let daar sowieso wel op en degene die vinden dat ze alles kunnen maken vinden dat ook met aanlijnplicht.
Heb veel medelijden met die kalfjes in wolven gebieden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:52

Ik denk dat je juist om de reekalfjes losloopgebieden moet toestaan. Dat zijn maar beperkte stukken bos en is meestal geen wild te vinden. Laat daar de honden maar loslopen, daar kunnen ze wat dat betreft weinig kwaad. Ik zie het aan mijn eigen hond ook. Die is veel meer bezig met sporen buiten het losloop gebied. En wat dierenfan ook al schrijft, er zijn sowieso genoeg mensen die enkel hun eigen regels volgen. ;)

Maar goed, dit alles heeft verder niet met de wolf te maken. Het gaat hierbij zuiver om het voorkomen van incidenten net als vorig jaar. De hele winter hebben de wolven op de UH zich naar mensen toe rustig gehouden, zover bij mij bekend. Wellicht veranderd dat nu het drukker in het bos wordt er ze waarschijnlijk weer welpen hebben/krijgen.

Het grootse deel rondom Den Treek (überhaupt van de UH) was trouwens al honden aan de lijn. Daar is nu het losloop gebied van (een deel van) Zeist en Austerlitz bij gekomen. Andere losloop gebieden zijn nog gewoon open. Wel is er overal aanlijn advies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:34

Ik denk dat er wel verschil zit in een losloopgebied met een hek er om of eentje die helemaal open is en alleen afgebakend met borden en misschien bepaalde wegen/paden.
Overigens als ik zie dat mensen hun hond aan een lijn hebben die 10 mtr is uitgetrokken heeft die aanlijnplicht tegen de wolf ook weinig nut.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:08

als een wolf binnen 10 meter komt is het sowieso geen schuwe wolf.

Onze lijnen zijn ook van die roldingen van 5 meter.
Ik vind dat wel fijn wandelen, want je hoeft zelf niet elke snuffel stil te staan.

Plus zou een wolf grijpen kan hij er niet mee weg rennen, zoals wel al is gebeurt.
En die honden liepen ook allemaal dichtbij de baas. Dus dat verplicht aanlijnen is enkel daarvoor nuttig.
Niet dat het een aanval tegen gaat houden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:09

DubbelFun schreef:
Ik denk dat er wel verschil zit in een losloopgebied met een hek er om of eentje die helemaal open is en alleen afgebakend met borden en misschien bepaalde wegen/paden.
Overigens als ik zie dat mensen hun hond aan een lijn hebben die 10 mtr is uitgetrokken heeft die aanlijnplicht tegen de wolf ook weinig nut.

Maar als wolven zo schuw zijn als de experts zeggen, dan is 10 m toch meer dan voldoende afstand?