Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:31

BigOne schreef:

Volwassen ook. Non polariserend. Voor alle Nederlanders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:47

BigOne schreef:
Onder invloed van BBB is bvb een organisatie als agractie wel toegestaan om te procederen want dat zijn commerciële partijen en hebben leden.
Maar echt, de individuele burger of bvb MOB , die kunnen het schudden.
Dit is waar ik al vaak voor waarschuwde. Tegenstanders van regeringsbesluiten worden monddood gemaakt. We trappen er met open ogen in.

Hoe snel is een ideeele organisatie commercieel te maken?

(eerst maar eens afwachten of het wetsvoorstel erdoorheen komt, en wat de redenen erachter zijn)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:43

esje01

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:03

Goed stuk Pien.
Ik ga het ook nog een keertje bestuderen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:05

Ik had dit artikel al eens eerder gelezen.
Het is voor mij een bevestiging zoals ik de meeste PVV-ers ken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 00:42

Ruitje had die eerder al eens in een topic gedeeld. Ik vond het ook echt de moeite waard om te lezen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:07

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:12

Ladyson schreef:
Ruitje had die eerder al eens in een topic gedeeld. Ik vond het ook echt de moeite waard om te lezen!

Die heb ik dan gemist. Sorry Ruitje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:03

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:27

prompter schreef:
Dit zegt toch wel iets over het niet hebben van geschikte kandidaten in je eigen partij die de grootste is geworden: na Ronald Plasterk (PvdA) werd Marnix van Rij van het CDA gepolst voor de positie van MP:

https://www.ad.nl/politiek/wilders-vroe ... ~a9e211a2/

Ik denk eerder dat de VVD en NSC de eis hadden, geen MP uit het PVV kamp ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:49

listiglistje schreef:
prompter schreef:
Dit zegt toch wel iets over het niet hebben van geschikte kandidaten in je eigen partij die de grootste is geworden: na Ronald Plasterk (PvdA) werd Marnix van Rij van het CDA gepolst voor de positie van MP:

https://www.ad.nl/politiek/wilders-vroe ... ~a9e211a2/

Ik denk eerder dat de VVD en NSC de eis hadden, geen MP uit het PVV kamp ;)

De PVV heeft wel degelijk last van lijstuitputting:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5452852/pvv-heeft-weinig-reserve-kamerleden-bewindslieden-moeten-van-buiten

Citaat:
Hoe zit het precies met kieslijsten en 'lijstuitputting'?
Voor de Tweede Kamer had de PVV in totaal 45 kandidaten op de kieslijst. Bij de verkiezingen zijn 37 kandidaten gekozen. Maar zowel de nr. 44 als nr. 45 zit al als senator in de Eerste Kamer. Er zijn nog maar zes kandidaten niet verkozen.

Voor de Eerste Kamer had de PVV elf kandidaten op de kieslijst. Bij de verkiezingen zijn vier kandidaten gekozen. Vijf andere kandidaten stonden ook op de lijst in de Tweede Kamer en zijn daar verkozen. Er zijn dus nog maar twee mensen op de lijst die niet zijn verkozen.

Een van de kandidaten op de reservebank staat zowel op de lijst voor de Eerste Kamer als op de lijst voor de Tweede Kamer.

Het is niet toegestaan om tegelijkertijd in de Tweede en de Eerste Kamer te zitten. Als er geen kandidaten meer beschikbaar zijn en sprake is van 'lijstuitputting', dan blijft de zetel onbezet, zo laat de Kiesraad weten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:04

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:13

prompter schreef:
Nou, het is wel de dag van het politieke nieuws vandaag; NSC'er legt functie neer omdat hij zich niet kan vinden in een aantal PVV-ministers:

https://www.ad.nl/politiek/vertrouwelin ... ~a2e4bf2e/

Terecht. Op korte termijn misschien schadelijk. Maar uiteindelijk op de lange termijn beter. Dit soort personen/visies mogen nooit genormaliseerd worden. VVD is daar in september mee begonnen en pvv schoot direct omhoog in de peilingen. Een lastig en dapper besluit, en de beste denk ik uiteindelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:03

prompter schreef:
Nou, het is wel de dag van het politieke nieuws vandaag; NSC'er legt functie neer omdat hij zich niet kan vinden in een aantal PVV-ministers:

https://www.ad.nl/politiek/vertrouwelin ... ~a2e4bf2e/

Eindelijk eentje van NSC met ruggegraat en echte principes. Ik ben benieuwd hoeveel er nog gaan volgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:42

Heel verstandige keuze die denk ik wel heel wat hoofdbrekens heeft gekost. Je niet laten meeslepen in oh joepie regeren ten koste van wat dan ook maar principes houden en dat belangrijker vinden. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:49

Hier in België is 't bijzonder rustig wat communicatie met de pers betreft over de onderhandelingen voor de nieuwe regeringen. Ook nog nooit meegemaakt :D
Ze zijn druk bezig en enkel Brussel schijnt nogal moeilijk te liggen om een coalitie te vormen.
Voor Vlaanderen, Wallonië en federaal loopt het blijkbaar wel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:36

Weet iemand waar de belangen van de SGP liggen? Tot nu toe had ik het idee dat het een wat ouderwetse partij was die graag terug wil naar de jaren 50, maar er verder wel christelijke normen en waarden op nahield zoals beleefdheid en heb je naasten lief.
Maar gisteren stemmen ze tegen een motie om er zo veel mogelijk aan te doen de hongersnood in Gaza te keren en vandaag willen ze de nationale herdenken van de slavernij dissen omdat de huidige 2e kamervoorzitter niet welkom is :oo
Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:03

Pandora2 schreef:
Hier in België is 't bijzonder rustig wat communicatie met de pers betreft over de onderhandelingen voor de nieuwe regeringen. Ook nog nooit meegemaakt :D
Ze zijn druk bezig en enkel Brussel schijnt nogal moeilijk te liggen om een coalitie te vormen.
Voor Vlaanderen, Wallonië en federaal loopt het blijkbaar wel.

Ja, inderdaad, ik heb er gisteren wel nog iets over gezien op tv (in Terzake dacht ik). Federaal is er wel wat vertraging. Eventjes stukje tekst uit een online artikel gepikt: Deze week vervelde hij (Bart De Wever) van informateur tot preformateur. Vooruit en Les Engagés vonden het nog te vroeg om al tot een echte formatie over te gaan.

Ik ben vooral wel blij dat Vooruit er zal bij zitten (al heb ik niet op hen gestemd). Ik hoop dat Caroline Gennez oprecht betrokken is bij de Palestijnse zaak (ja, blijft voor mij hetgeen me meest aan het hart ligt, mijn eigen probleempjes los ik wel zelf op zonder politieke tussenkomst), en dat zij dit op de agenda kan zetten en houden. Dan kan ik me misschien wel schamen dat ik westerling ben, maar niet dat ik Belg ben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:26

irmaz schreef:
Weet iemand waar de belangen van de SGP liggen? Tot nu toe had ik het idee dat het een wat ouderwetse partij was die graag terug wil naar de jaren 50, maar er verder wel christelijke normen en waarden op nahield zoals beleefdheid en heb je naasten lief.
Maar gisteren stemmen ze tegen een motie om er zo veel mogelijk aan te doen de hongersnood in Gaza te keren en vandaag willen ze de nationale herdenken van de slavernij dissen omdat de huidige 2e kamervoorzitter niet welkom is :oo
[ Afbeelding ]

"Het benne nog steilere calvinisten dan ik."
... wat mij betreft slaan ze twee keer totaal de plank mis ipv christelijke normen of waarden.
(Ik gok: vreselijk star pro Israël en supersteil op de vorm "dat bij een nationale herdenking de voorzitter van de Tweede Kamer aanwezig hoort te zijn".....)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:31

irmaz schreef:
Weet iemand waar de belangen van de SGP liggen?

Ze zijn volgens mij in elk geval behoorlijk het internationale conservatieve netwerk in getrokken. En ze hebben ook al eerder zonder moeite gedoogsteun gegeven aan de PVV. (En verder wil de SGP niet terug naar de jaren 50, maar naar een situatie waar de Kerk de almacht heeft. De taliban komt volgens mij het dichtst bij hun onderliggende idee over staatsinrichting.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:39

SGP wil vooral macht voor de kerk.
Vrouwen terug achter het aanrecht, tegen abortus en euthanasie, geen winkels open op zondag, pro-Israel en daarom tegen hulp aan Palestijnen.
Waar ik woon is SGP de grootste en daarna PVV, bij de vorige verkiezingen BBB en daarna SGP.
In ieder geval weinig tolerant en weinig naastenliefde, behalve als je van dezelfde kerk bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:01

Electra63 schreef:
SGP wil vooral macht voor de kerk.
Vrouwen terug achter het aanrecht, tegen abortus en euthanasie, geen winkels open op zondag, pro-Israel en daarom tegen hulp aan Palestijnen.
Waar ik woon is SGP de grootste en daarna PVV, bij de vorige verkiezingen BBB en daarna SGP.
In ieder geval weinig tolerant en weinig naastenliefde, behalve als je van dezelfde kerk bent.

Same here. Een groot SGP-bokwerk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:22

Het is niet voor niets dat gemeentes waar de SGP en CU ( alhoewel minder) het voor het zeggen hebben er bijna geen asielzoekers en/of crisisopvang voor asielzoekers is. Of statushouders. Naastenliefde eindigt bij sommigen bij huidskleur/geloof want blanke Oekraïnse vluchtelingen vind je er wel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:30

_San87_ schreef:
Same here. Een groot SGP-bokwerk.

:D ik heb beeld

Maar goed, klinkt als een naar en intollerant kluppie dat alleen maar uit is op eigenbelang. 1 voordeel vind ik wel dat al die intollerante, nare kluppies hun eigen intollerantie en naarheid het beste vinden zodat ze mooi apart blijven en met een beetje geluk elkaar gaan bestrijden 8-) Heeft iemand hen al verteld dat GW uit een katholiek nest komt? Ik heb nog een bidprentje van zijn opa om het te bewijzen :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:34

Ja Irma: doen...!

"Roomse superstiën. Verschrikkelijk!"