Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:16

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het tegen de regels is.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 17-06-22 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:18

Kan je misschien een korte samenvatting geven wat er in die link staat en waarom het interessant is? Dat is wel zo netjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 14:18

Dat bijtreden in de EU gaat sowieso nog heel lang duren of wellich komt het er zelfs nooit van.
Het gaat om het kandidaatschap.
Dus ik snap eigenlijk sowieso niet waarom het er op dit moment toe doet hoe arm of rijk iemand is.
Misschien kunnen ze eerst eens stoppen met elkaar doodmaken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:20

Hèhè, was dat nu zo moeilijk om zelf op onderzoek uit te gaan, daar hebben we tenminste wat aan in plaats van al die nutteloze posten alleen over dat dingen niet kloppen. Dank je wel.
Overigens ben ik het verder wel eens met het commentaar van Babootje, ik mis vooral ook de netto bedragen (uitgaven - inkomsten) van de EU landen.

Hier nog even een bronnetje waarom Nederland het na 1950 zo snel relatief goed deed:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan

Om een klein beetje een idee te krijgen waarom Ukraïne zo 'under-performed' is de serie 'Servant to the people' op Netflix een aanrader.
!!! Disclaimer voor degenen die moeite hebben onderscheid te maken tussen feiten en fictie: de serie is een fictief verhaal waarin Zelensky de president van Ukraïne speelt. De serie is uit 2015
https://www.imdb.com/title/tt6235122/?ref_=fn_al_tt_1

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:29

irmaz schreef:
Overigens ben ik het verder wel eens met het commentaar van Babootje, ik mis vooral ook de netto bedragen (uitgaven - inkomsten) van de EU landen.

Hier nog even een bronnetje waarom Nederland het na 1950 zo snel relatief goed deed:

Als je die bedragen mist dan zou je ze zelf misschien op kunnen zoeken? Ik heb daar geen behoefte aan omdat ik dat stuk niet in twijfel trok. Laat het ons weten wat je kan vinden.

En ja, Nederland kreeg net zoals vreselijk veel Europese landen hulp vanuit Amerika. Hoe heeft dat precies iets te maken met wat ik of Karl schreef?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:32

Dat Oekraïne nu het armste land van Europa is komt ook gedeeltelijk door Poetin , door de Krim inname is het grootste toerisme gebied ingenomen en een haven. Daarom zijn ze net onder Moldavië gezakt.
Qua inkomen per hoofd van de bevolking mogen ze dan arm zijn maar ook het leven is daar een heel stuk goedkoper. Ik hoop dat ze de oorlog winnen, incl de Krim en de Donbas en dat ze bij de EU komen als kandidaat lid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:34

enzino schreef:
En ja, Nederland kreeg net zoals vreselijk veel Europese landen hulp vanuit Amerika. Hoe heeft dat precies iets te maken met wat ik of Karl schreef?

Geen idee, schrijf ik ergens dat dat zo is?

Nederland kreeg relatief wel een beetje meer dan al die andere Europese landen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:35

bigone schreef:
Dat Oekraïne nu het armste land van Europa is komt ook gedeeltelijk door Poetin , door de Krim inname is het grootste toerisme gebied ingenomen en een haven. Daarom zijn ze net onder Moldavië gezakt.
Qua inkomen per hoofd van de bevolking mogen ze dan arm zijn maar ook het leven is daar een heel stuk goedkoper. Ik hoop dat ze de oorlog winnen, incl de Krim en de Donbas en dat ze bij de EU komen als kandidaat lid.

Ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:39

irmaz schreef:
Nederland kreeg relatief wel een beetje meer dan al die andere Europese landen...

We waren niet de grootste ontvanger in $$$.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:41

bigone schreef:
Qua inkomen per hoofd van de bevolking mogen ze dan arm zijn maar ook het leven is daar een heel stuk goedkoper.

De GDP per capita getallen zijn aangepast voor de koopkracht (PPP).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:43

irmaz schreef:
Hèhè, was dat nu zo moeilijk om zelf op onderzoek uit te gaan, daar hebben we tenminste wat aan in plaats van al die nutteloze posten alleen over dat dingen niet kloppen. Dank je wel.

Om een klein beetje een idee te krijgen waarom Ukraïne zo 'under-performed' is de serie 'Servant to the people' op Netflix een aanrader.
!!! Disclaimer voor degenen die moeite hebben onderscheid te maken tussen feiten en fictie: de serie is een fictief verhaal waarin Zelensky de president van Ukraïne speelt. De serie is uit 2015
https://www.imdb.com/title/tt6235122/?ref_=fn_al_tt_1

Dit is waarom ik dit topic zo interessant vind. Ik vond geschiedenis op school maar saai. Maar inmiddels bere interessant. We zijn er allemaal onderdeel van. En worden het ook.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:04

Moderatoropmerking:
Wij willen jullie hier met klem verzoeken respectvol naar elkaar te blijven, elkaar geen woorden in de mond te leggen en elkaars mening te respecteren. We zien dat dit topic nu al een aantal keer (flink) uit de hand loopt. Iedereen mag zijn mening hier hebben. Mocht je het niet met elkaar eens zijn, zet de betreffende bokker dan op je foeilijst of negeer elkaar. We krijgen behoorlijk wat tems per dag van dit topic binnen over verschillende gebruikers. Mocht de sfeer in dit topic zo blijven, dan zijn wij genoodzaakt een (tijdelijk) slotje op het topic te plaatsen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:16

enzino schreef:
irmaz schreef:

We waren niet de grootste ontvanger in $$$.

Jij bent niet bekend met het woord relatief?

Citaat:
Nederland kreeg een bijdrage van 112 dollar en voor België en Luxemburg lag dit rond de 87 dollar per hoofd. Het Verenigd Koninkrijk telde toen 50 miljoen inwoners en kreeg 66 dollar per hoofd. Italië kreeg in totaal iets meer hulp dan Nederland, maar telde in 1950 wel bijna vijfmaal zoveel inwoners als Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:53

Dat woord ken ik wel.

Schrijf ik ergens dat dat niet klopt dan wat je zei?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:05

Dit gebakkelei heeft niet veel meer te maken met de oorlog in de Ukraine...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:18

Eens.

Wat er wel mee te maken heeft zijn de uitspraken van de Portugese PM in de FT dat beloftes tot toetreding tot de EU verkeerde verwachting scheppen en voor een breuk binnen de EU kan zorgen: "The best we can offer is European unity."

https://www.ft.com/content/1b8abda1-467 ... 90c9647d5d

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:28

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 06:37

Jeetje, ik hou daar toch het gevoel aan over van we gaan eind juni even rustig om tafel zitten.... en in de tussentijd maar hopen dan dat er nog genoeg Ukraïners overblijven om te vechten.... terwijl het land helemaal de puinpoeier ingeschoten wordt....

Zo zachtjes aan krijg ik toch het gevoel van zou het niet beter zijn om even met zijn allen die Russen terug in hun hok te duwen.... maarja het is voor de bühne wel beter als de Ukraïners het zelf doen natuurlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 06:48

Of er nog genoeg Oekraïners overblijven:
Citaat:
Up to 1,000 Ukrainian soldiers are being killed or wounded each day in the Donbas region of eastern Ukraine, with 200 to 500 killed on average and many more wounded, a top Ukrainian official said on Wednesday.

https://www.axios.com/2022/06/15/ukrain ... -arakhamia

Dat zijn getallen die behoorlijk afwijken van de 60-100 doden per dag die Zelensky twee weken geleden noemde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 06:59

Rusland speelt daar ook handig op in.
De vroegere russische President Dmitri Medwedew heeft de EU en de US er even op gewezen dat geld stoppen in iets wat over 2 jaar misschien niet meer bestaat onlogisch is. Stukje psychologische oorlogsvoering want politieke mannen kunnen het over het algemeen slecht hebben als je zegt dat ze dom zijn en hun geld verkeerd investeren.
Geeft tevens aan dat Rusland echt niet gaat stoppen omdat het geen zakgeld meer krijgt.

Er moeten gewoon nog hardere sankties (en/of wapens) komen als men wil dat Oekraine kan standhouden anders gaat dit gewoon nog jaren duren tot er inderdaad geen Oekrainers meer zijn. Immers delen ze ook al gratis Russische paspoorten uit in bezette gebieden en is het onderwijs omgesteld op volledig Russisch.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-22 07:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:01

enzino schreef:
Of er nog genoeg Oekraïners overblijven:
Citaat:
Up to 1,000 Ukrainian soldiers are being killed or wounded each day in the Donbas region of eastern Ukraine, with 200 to 500 killed on average and many more wounded, a top Ukrainian official said on Wednesday.

https://www.axios.com/2022/06/15/ukrain ... -arakhamia

Dat zijn getallen die behoorlijk afwijken van de 60-100 doden per dag die Zelensky twee weken geleden noemde.

Als je goed hebt gelezen zegt hij dat nu niet meer. Nu zegt hij dat er aan Oekrainse kant zware verliezen worden geleden. Reden is (staat ook in jouw artikel) dat er nog maar 10% van de door het westen toegezegde wapens is geleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:04

Ik noemde de getallen van Zelensky erbij om aan te geven dat het opeens flink harder gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:14

enzino schreef:
Ik noemde de getallen van Zelensky erbij om aan te geven dat het opeens flink harder gaat.

Dat gaat het ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:25

Zo triest dat maar 10% van de wapens geleverd zijn. Ik vind dat echt een schande. Elke dag lees je gigantische bedragen dat geleverd gaat worden, en dan blijkt dit helemaal niet te gebeuren. Bah.
pmarena dat gevoel krijg ik ook meer en meer, dus maar goed dat wij niet aan de touwtjes trekken.