Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marigold schreef:@Mac: als wolven zo krap in de ruimte komen dat zelfs plekken dichtbij de bebouwing al in gebruik worden genomen zou de politiek / natuurwet toch eens eerlijk moeten zijn over de haalbaarheid van het maar toelaten van onbeheerde voortplanting in ons land dat na 150 jaar zonder wolven, helemaal op mensen is ingericht geraakt.
Ik ben niet voor ik ben niet tegen. Ik wil gewoon dat er eerlijk met het wild en diens behoeftes wordt omgegaan. Bij bescherming hoort ook beschermen van geschikt leefgebied. Kan dat niet: doe dan iets aan de strenge bescherming van het diersoort.
gillian schreef:Dus omdat die mensen nu niet meer het losloopgebied in kunnen met hun hond, moeten ze hun hond maar wegdoen ofzo?
Of hoe moet ik dat zien?
Waarschijnlijk lopen er veel mensen met hun honden in gebieden waar wolven leven. Maar die mensen met hun honden leven daar ook.
Ook al sluit je die leefgebieden van wolven, ze hebben pootjes en lopen gewoon de bebouwde kom binnen. Hoe los je dat dan op?
Zelfs eigen erven/tuinen zijn niet veilig.
Citaat:24 februari 2026/Aa en Hunze/Drenthe
MOTIE: Grip op de Wolf – Veiligheid Voorop AANGENOMEN
De aanwezigheid van de wolf in Aa en Hunze is geen theoretische discussie meer, maar dagelijkse realiteit. Voor de VVD staan de veiligheid van onze inwoners en de bescherming van onze dieren altijd voorop.
Onze motie is zojuist aangenomen met 11 stemmen voor en 9 stemmen tegen.
Dit betekent dat we concrete stappen gaan zetten voor:
Betere bescherming van melders tegen intimidatie en publieke beschuldigingen.
Druk op het Rijk en de Provincie voor een herziening van de Gunstige Staat van Instandhouding, de interventierichtlijnen en de juridische ruimte voor populatiebeheer.
Vrijheid voor ondernemers om schade te melden zonder druk vanuit pachtcontracten.
Betere communicatie en informatievoorziening vanuit BIJ12, om monitoring en transparantie te verbeteren.
Duidelijkheid over het handelingskader bij incidenten met een probleemwolf of risicovolle situaties.
Wij kiezen voor gezond verstand en een veilig buitengebied.
Want zonder beheer heb, houd of krijg je niets.
Hier lees je de door ons ingediende motie:
https://www.vvd.nl/wp-content/uploads/s ... ENOMEN.pdf

Citaat:Beilen, Drenthe
24-02-2026
11.25 uur
Zichtmelding
Wolf gezien op de n381 bij hectometerpaal 61.4.
meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:Hoenderloo, Gelderland
24-02-2026
Tussen 10.30u en 11.00u
Zichtmelding
Tekst van melder:
“Vanmorgen in Hoenderloo wel 6x deze wolf tegengekomen tijdens 1 wandeling.”
Dit is op dezelfde locatie als de confrontatie met de honden eerder die ochtend.
#geenwolf

Citaat:24 februari 2026
Aanlijnplicht voor honden gaat weer in: 'Wolf kan hond als bedreiging zien'
Provincie Utrecht - Hondeneigenaren moeten hun hond vanaf 15 maart tot en met 15 september weer aanlijnen in de bossen rond de Leusderheide. Dat hebben Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap en de provincie besloten. Dat om confrontaties tussen honden, mensen en wolven te voorkomen.
De maatregel geldt juist dan omdat wolven in de lente en zomer welpen krijgen en ze die willen beschermen, zeggen Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer. Het aanlijnen van honden verkleint volgens de organisaties de risico's op confrontaties.
De maatregel gold afgelopen jaar ook. Dat zorgde voor veel minder incidenten, zeggen de organisaties. In 2024 gold er alleen een advies om je hond aan te lijnen en werden er tientallen incidenten geregistreerd. Toen aanlijnen vorig jaar verplicht werd was dat er nog één. Daaruit blijkt dat de aanlijnplicht werkt, zeggen Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer. Dat staat in een evaluatie van de provincie die nog gepubliceerd moet worden.
De provincie kondigde vorig jaar al aan dat de maatregel waarschijnlijk dit welpenseizoen opnieuw ingevoerd zou worden. Gedeputeerde Mirjam Sterk zei eind december dat ze de maatregel wel eerst nog wilde evalueren. Nu is dus definitief besloten dat de aanlijnplicht er opnieuw komt.
In andere bosgebieden van de Utrechtse Heuvelrug geldt een aanlijnadvies. Dat is niet alleen in verband met de wolf, maar ook om andere dieren in het broedseizoen te beschermen.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/400999 ... qtxSATXhhA
Citaat:20 februari 2026
Recordaantal wolven in Nederland — het gevaar voor de mens blootgelegd
Klopt het dat Nederland wereldwijd koploper is als het gaat om de wolvendichtheid per vierkante meter? En hoe gevaarlijk is het recordaantal wolven in Nederland precies voor de mens? In Spotlight #6 duikt onderzoeksjournalist David Boerstra dieper in een dossier waar Nederland maar geen antwoord op lijkt te hebben.
Citaat:24 februari 2026/Hijken/Drenthe
Zichtmelding wolf.
N381 Hijken thv hmp. 59.2 in weiland.
1 wolf lopend richting televisietoren Hoogersmilde

Citaat:Sellingen, Groningen
24-02-2026
16:00 uur.
Zichtmelding.
Verhaal van een melder.
Vanmiddag liet ik mijn honden aangelijnd uit in het bos tussen de dennenweg en de lageweg.
Op een enig moment keek ik achterom en zag ik op ongeveer 100 meter een grote bruin-grijze hond op het brede pad staan. Toen ik het beest aan de zijkant zag, zag ik aan zijn grote pluimstaart dat het een wolf moest zijn.
Mijn honden hielpen zich rustig en ik ben doorgelopen.
Telkens als ik mij omdraaide stond de wolf ook stil.
Hij is niet dichterbij gekomen waardoor het moeilijk was om een duidelijke foto te maken.
Aan het einde van de bos ben ik de lageweg ingeslagen, de wolf zag ik op het bospad dat evenwijdig aan de lageweg.
Het beest volgde ons op ongeveer 50 meter afstand.
Hij toonde geen interesse is ons en draaide zich om en verdween in het bos.
Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:Wageningen Gelderland
24-02-2026
Aanval op schapen
1 schaap gedood, taxateur heeft om 18 uur monsters genomen.
#geenwolf

Citaat:24 februari 2026/Frankrijk
Frankrijk, Veehouders mogen hun dieren met vuurwapens verdedigen tegen wolven
Op dinsdag 24 februari publiceerde de regering een nieuw decreet in het Staatsblad dat de regels voor wolvenbeheer aanzienlijk wijzigt. Het jaarlijkse afschotquotum wordt met twee procentpunten verhoogd en de voorwaarden voor het doden van wolven ter verdediging van vee worden aanzienlijk versoepeld.
Alle boeren mogen nu schieten ter verdediging van hun kuddes.
Het nationale quotum staat nu de afschot van 21% van de geschatte wolvenpopulatie in Frankrijk toe, vergeleken met de vorige 19%. Van de ongeveer duizend wolven die in het land zijn geteld, komt dit neer op ongeveer 210 dieren die jaarlijks mogen worden gedood.
Naast de aantallen is de belangrijkste verandering de spelregels voor boeren die met wolvenaanvallen te maken krijgen.
Ze mogen nu direct schieten ter zelfverdediging, ongeacht of hun kudde beschermd is of niet. Voorheen was deze optie alleen beschikbaar voor diegenen die beschermende maatregelen hadden genomen, zoals versterkte hekken of waakhonden.
De procedures voor het doden van wolven buiten situaties van directe aanval zijn ook vereenvoudigd.
Voorlopig een symbolische verwijdering van de lijst met beschermde diersoorten.
Met het decreet wordt de wolf ook verwijderd van de Franse lijst van beschermde landzoogdieren, die in 2007 werd opgesteld
Ondanks deze verwijdering van de lijst blijft het doden van wilde dieren echter verboden, behalve in verband met de bescherming van vee.
Annie Genevard kondigde deze versoepelingen vorige week aan, na te zijn gezwicht voor herhaalde eisen van landbouworganisaties sinds januari.
De minister van Landbouw komt hiermee haar beloftes aan de veesector na in het licht van de druk van roofdieren. Het valt nog te bezien of deze veranderingen in de praktijk daadwerkelijk effect zullen hebben.
https://www.chassepassion.net/actualite ... 7cXcaPF3pg
Citaat:Om in Nederland legaal een jachtgeweer te bezitten, moet u minimaal 18 jaar oud zijn, beschikken over een geldig jachtdiploma (jachtexamen), een jachtakte (omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit) hebben, en een geldige jachtverzekering en een veilige wapenkluis bezitten. De jachtakte moet jaarlijks worden verlengd via de politie.