Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 02:00

bigone schreef:
Ik zeg nergens dat veel geld voor wederopbouw een reden voor toelating is.

Oh, ik dacht dat je redenen gaf waarom je hoopte dat ze mochten toetreden, want je reageerde op mijn stuk waarop ik aangaf dat het veel geld ging kosten. Waarom noemde je dan dat er veel geld voor wederopbouw naar toe moet gaan?

Wat was je Griekenland/Hongarije argument nou precies?
En was Oekraïne nou wel of niet zo arm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 02:06

Karl66 schreef:
Ach zo was Nederland ook ooit een arm land binnen de EU, waar geld naartoe ging. Wij hebben daar volop van geprofiteerd en zijn nou een rijk land wat netto betaalt voor de voordelen van de EU. Dat is namelijk het mooie van de EU, het is een welvaartverhoger voor alle leden.

Waren we ooit een arm land binnen de EU?
Heb je daar wat getallen bij om het te onderbouwen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:29

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Ach zo was Nederland ook ooit een arm land binnen de EU, waar geld naartoe ging. Wij hebben daar volop van geprofiteerd en zijn nou een rijk land wat netto betaalt voor de voordelen van de EU. Dat is namelijk het mooie van de EU, het is een welvaartverhoger voor alle leden.

Dat zou ik ook weleens willen weten. Ik kan me niet anders herinneren dat Nederland een rijk land was. Dat is het nog steeds alleen mankeert er iets aan de welvaartsverdeling.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:29

Kan iemand dit vertalen?
Afbeelding

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:41

enzino schreef:
Karl66 schreef:

Misschien eens een geschiedenisboek over de Nederlandse geschiedenis openslaan, dan had je geweten dat Nederland tot 1962 een arm naoorlogs land was, zonder kolonieen, met Marshall hulp en die begon te profiteren van het gas? En dan had je misschien ook geweten dat Nederland tot de jaren negentig van de vorige eeuw een netto ontvanger van de EU was.

Man, man, man, ik mag toch hopen dat je wat basale kennis van je eigen land hebt. Straks vraag je me nog om bronnen om te bewijzen dat er ooit een tachtigjarige oorlog is geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:01

Het laatste overzicht van nu.nl

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

Citaat:
Rusland vraagt de overgebleven militairen in de strategische stad Severodonetsk om zich over te geven. Ondertussen lijken de Russen kleine vooruitgangen te boeken in hun gevecht om de Oekraïense regio Kharkiv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:07

Karl66 schreef:
Misschien eens een geschiedenisboek over de Nederlandse geschiedenis openslaan, dan had je geweten dat Nederland tot 1962 een arm naoorlogs land was, zonder kolonieen, met Marshall hulp en die begon te profiteren van het gas? En dan had je misschien ook geweten dat Nederland tot de jaren negentig van de vorige eeuw een netto ontvanger van de EU was.

Man, man, man, ik mag toch hopen dat je wat basale kennis van je eigen land hebt. Straks vraag je me nog om bronnen om te bewijzen dat er ooit een tachtigjarige oorlog is geweest.

Nee, ik hoef geen bron als bewijs dat er ooit een 80-jarige oorlog was, want dat staat hier niet ter discussie en heeft niets met het onderwerp te maken.

Wel zou ik graag een bron van je stelling zien dat Nederland een relatief arm land was binnen de EU. Dat was jouw stelling namelijk. En een antwoord als "sla er maar een geschiedenisboek over open" is natuurlijk eenzelfde antwoord als "google het zelf maar". Jij maakt de stelling, jij zal het moeten onderbouwen.

(je verwijten/beledigingen mag je trouwens weg laten, dat voegt weinig toe)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:45

enzino schreef:
Karl66 schreef:

Nee, ik hoef geen bron als bewijs dat er ooit een 80-jarige oorlog was, want dat staat hier niet ter discussie en heeft niets met het onderwerp te maken.

Wel zou ik graag een bron van je stelling zien dat Nederland een relatief arm land was binnen de EU. Dat was jouw stelling namelijk. En een antwoord als "sla er maar een geschiedenisboek over open" is natuurlijk eenzelfde antwoord als "google het zelf maar". Jij maakt de stelling, jij zal het moeten onderbouwen.

(je verwijten/beledigingen mag je trouwens weg laten, dat voegt weinig toe)

Het gaat hier om een oorlog, niet om het gelijk van het grote IK. Stop er toch eens mee, met die ego pisserij.
Precies zo onstaan oorlogen, door dit soort gedoe. We vinden dat we gelijk hebben en stoppen de vingers in de oren tegen argumenten van de ander. Lekker volwassen....

In een discussie zijn meningen altijd van belang, hoe klein de lettertjes ook zijn en hoe je ook probeert meningen aan de kant te schuiven of belachelijk te maken. Deal ermee. De verwijten haal je jezelf steeds op de nek. Denk er eens over na of ben je Calimero?

Back on topic please.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:51

Het onderwerp is Oekraïne, onderdeel daarvan is de discussie of ze toegelaten zullen worden tot de EU en de argumenten voor en tegen toelating. Om dat inhoudelijk te kunnen voeren is het niet mogelijk om wilde stellingen te plaatsen en vervolgens deze niet verder te willen toelichten of onderbouwen.

Als een onderdeel van discussies die hier voorbij komen je niet zinnen, dan kan je ze natuurlijk overslaan. Veel dingen die jij post vind ik niet interessant, maar ik ga je niet zeggen te stoppen met posten daarom. Laat andere mensen ook vrij om inhoudelijke discussies te voeren over aspecten die jij niet interessant vind. Dank je.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:18

Een interessant draadje op twitter gepost, althans voor mij en het gaat over 1941 deportaties door Rusland waarbij de vergelijking met de vernietiging van het heden door Rusland van Ukraine en Oekraïners wordt getrokken:
https://twitter.com/kajakallas/status/1 ... Gg5YU4vAzQ

Citaat:
Today is the 81st anniversary of June 1941 mass deportation of Estonians to Siberia by the Soviet regime. Deportation is a crime against humanity. It was an attempt to destroy Estonians, just like today we are witnessing attempts by Russia to destroy Ukraine and Ukrainians.

irmaz

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:40

Het eerste schip met maïs uit Ukraïne is gisteren in Spanje aangekomen. Omdat de route via de Zwarte Zee geblokkeerd is is er hard gewerkt aan een nieuwe route die via Polen naar de Baltische zee leidt en vanaf daar per schip verder gaat. De VS gaat silos bouwen aan de Poolse grens met Ukraïne om ook het graan uit Ukraïne te krijgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:41

enzino schreef:
Het onderwerp is Oekraïne, onderdeel daarvan is de discussie of ze toegelaten zullen worden tot de EU en de argumenten voor en tegen toelating. Om dat inhoudelijk te kunnen voeren is het niet mogelijk om wilde stellingen te plaatsen en vervolgens deze niet verder te willen toelichten of onderbouwen.

Als een onderdeel van discussies die hier voorbij komen je niet zinnen, dan kan je ze natuurlijk overslaan. Veel dingen die jij post vind ik niet interessant, maar ik ga je niet zeggen te stoppen met posten daarom. Laat andere mensen ook vrij om inhoudelijke discussies te voeren over aspecten die jij niet interessant vind. Dank je.

Ik kan prima dealen met inzichten van anderen. Voor is jou dat kennelijk moeilijker. Jij blokkeert dit topic door voortdurend je gelijk te moeten halen. Anderen te forceren feiten op te tafel te leggen en meningen wens je niet te horen. Als je voortdurend met feiten in de weer wilt, ga wetenschappelijk onderzoek verrichten. Een discussie is een samenraapsel van meningen en feiten. Zien waar men elkaar treft. Niet waar men elkaar zoveel mogelijk uit elkaar drijft. Daar is tegenwoordig een mooi woord voor. Daarvan zijn er kennelijk meerdere in dit topic aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:50

Karl maakt een stelling, nu mag Karl die stelling onderbouwen.

Ik snap niet goed waarom jij hier nu al twee maal over post. Laat Karl gewoon zijn bronnen zoeken en lees mijn berichten niet als je je eraan ergert. Het topic is helemaal niet geblokkeerd, zowel pien als irmaz hebben in de tussentijd al over iets heel anders gepost. Maar jij blijft nu maar hier over doorgaan.

Pareltjes schreef:
Anderen te forceren feiten op te tafel te leggen ...

He bah! Hoe durf ik toch om feiten te vragen. Ik zal me eens diep gaan schamen!
Haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:54

irmaz schreef:
Het eerste schip met maïs uit Ukraïne is gisteren in Spanje aangekomen. Omdat de route via de Zwarte Zee geblokkeerd is is er hard gewerkt aan een nieuwe route die via Polen naar de Baltische zee leidt en vanaf daar per schip verder gaat. De VS gaat silos bouwen aan de Poolse grens met Ukraïne om ook het graan uit Ukraïne te krijgen.

Vond het ook wel grappig dat Belarus zich opwierp als route om het graan te ontsluiten. Alsof het dan op de juiste plek aan gaat komen..

Ik las dat pas 10% van de wapentoezeggingen ook daadwerkelijk is geleverd... dat schiet ook niet op zo.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2940112 ... s-geleverd
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-06-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:55

enzino schreef:
Karl maakt een stelling, nu mag Karl die stelling onderbouwen.

Ik snap niet goed waarom jij hier nu al twee maal over post. Laat Karl gewoon zijn bronnen zoeken en lees mijn berichten niet als je je eraan ergert. Het topic is helemaal niet geblokkeerd, zowel pien als irmaz hebben in de tussentijd al over iets heel anders gepost. Maar jij blijft nu maar hier over doorgaan.

Pareltjes schreef:
Anderen te forceren feiten op te tafel te leggen ...

He bah! Hoe durf ik toch om feiten te vragen. Ik zal me eens diep gaan schamen!
Haha

GAAN is het kernwoord.......

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:06

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 15-06-22 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:16

Waarom zal ik bronnen moeten gaan zoeken om de stelling van Karl te onderbouwen? Hij maakt de claim, hij moet het onderbouwen. Het is volledig on-topic en mogelijk dat meerdere mensen interesse hebben in de historische welvaartsverschillen binnen de EU om er een vergelijking mee te maken hoe Oekraïne binnen de huidige EU zal passen.

Regels en richtlijnen NM schreef:
Richtlijnen
- Presenteer je mening of eigen ervaring niet als feit.
- Onderbouw feiten waar nodig met bronnen zoals nieuwsartikels of onderzoeken.

Mensen die vinden dat ik niet naar bronnen mag vragen kunnen misschien beter een pb naar mij sturen want het heeft inhoudelijk niets met het topic te maken. Val niet iedereen daarmee lastig, spreek mij maar direct aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:27

irmaz schreef:

Gisteren las ik verschillende posts op Twitter en op nieuws sites, dat de Poolse douane totaal niet meewerkt en het oponthoud daar huge is. Zelfs de EU vrachtwagens die niet oneindig lang hoeven te wachten en de heenweg met goederen naar Oekraïne reizen en de terugweg graan meenemen, (ook al is dat een druppel op de gloeiende plaat, ze doen het wel) rijden de lange rijen voorbij om vervolgens nog paar uur te moeten wachten.
Daar zal wel echt wat aangedaan moeten worden anders bereikt het graan nooit Africa waar het hopelijk als eerste naar toe gaat omdat daar al echte honger aanwezig is. Hier in Nederland waar we nu zijn, zien we erg hoge prijzen in de supermarkten, maar er is gelukkig volop eten en als je goed uitkijkt→ en dat doen wij, kun je nog voor redelijk klein bedrag lekker eten (wij eten hier geen vlees en vis want vinden dat erg duur en eigenlijk te duur).

Links plaats ik niet, daar ik weinig op Bokt ben en niet alles ga terug zoeken nu waar ik dat gelezen heb, want vanwege vakantie in Nederland en druk programma ben ik weinig op Bokt en op Twitter en volg alleen nog nieuws over Oekraïne hier en elders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:56

Veel plezier met je kinderen en kleinkinderen Pien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:11

bigone schreef:
Veel plezier met je kinderen en kleinkinderen Pien.

<3 Laten we het daar maar niet over hebben want het was zo gaaf onze 1ste hele oppasdag met mijn oudste kleinkind <3 Het is het liefste en grappigste kindje van de hele wereld :+ , schrijft een verliefde oma :knuffel: en ik geniet nog zo na. VAndaag samen eten met de oudste kleinkinderen van mijn man. Zijn zo'n gave volwassen mensen geworden <3
:x Mond houden verder oma ~~}> is off topic :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:37

Mag even hoor, het is je gegund.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:58

Ik probeer dit soort onzinnige discussies met enzino zoveel mogelijk te mijden, omdat je met hem niet op inhoud kan discussiëren. Maar om toch nog even zelf ook een inhoudelijke reactie te geven na al die andere mensen. Ik poneer geen stelling, ik benoem twee feiten, Nederland was vanaf de tweede wereldoorlog tot 1962 binnen Europa een arm land en Nederland was tot de jaren '90 van de vorige eeuw een netto ontvanger van de EU.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:29

Karl66 schreef:
Ik probeer dit soort onzinnige discussies met enzino zoveel mogelijk te mijden, omdat je met hem niet op inhoud kan discussiëren. Maar om toch nog even zelf ook een inhoudelijke reactie te geven na al die andere mensen. Ik poneer geen stelling, ik benoem twee feiten, Nederland was vanaf de tweede wereldoorlog tot 1962 binnen Europa een arm land en Nederland was tot de jaren '90 van de vorige eeuw een netto ontvanger van de EU.

Rare aanpak in een discussie. Eerst reageer je op mijn post maar als ik je vervolgens vraag om onderbouwing dan wil je dat niet omdat een discussie met mij onzinnig is. Waarom reageer je dan op mij in de eerste plaats? Het lijkt op troll gedrag: een reactie uitlokken en vervolgens weigeren verder mee te doen. Zeggen dat ik niet op de inhoud kan discussiëren, maar het vertikken om ook maar enige inhoud aan te leveren.

Ik heb dan maar de moeite genomen om je "feit" te checken met de data van de WorldBank en een andere bron, en het lijkt erop dat je geschiedenisboeken aan een update toe zijn!

De voorloper van wat nu de EU is stamt uit 1952. We moeten dus een maatstaf vinden voor "rijkdom" uit die periode voor de 6 landen die toen de samenwerking begonnen. Rijkdom wordt meestal uitgedrukt in GDP per capita in $ (de euro was er toen nog niet) en dat passen ze aan met de koopkracht.

Hieronder de cijfers uit 1950, met bronvermelding:
Belgie ($5346)
Duitsland ($4281)
Frankrijk ($5221)
Italie (3425)
Luxemburg (niet gegeven)
Nederland ($5850)
https://www.nationmaster.com/country-in ... ta-in-1950

Nederland was in 1950 dus niet het armste land van wat de EU een paar jaar later zou worden. En het was ook zeker niet arm, in vergelijking met de omliggende landen.

De cijfers komen niet overeen met World Bank data die pas vanaf 1960 beschikbaar is, maar dat komt door aanpassingen in de methodiek hoe het cijfer weergeven wordt. Bovenstaande cijfers geven dus slechts de verhouding tussen landen weer en kan je niet 1:1 vergelijken met de cijfers hieronder. De datapunten voor 1960 (en 1970):
Netherlands $1,069 ($2927)
Germany $???? ($2761) -> Duitsland was opgesplitst in Oost en West wat vergelijken moeilijk maakt
Italy $804 ($2107)
Belgium $1274 ($2766)
France $1335 ($2857)
Luxemburg $2242 ($4298)
https://knoema.com/jesoqmb/historical-g ... =Luxembour

Zoals iedereen kan zien was ook in 1960 Nederland niet het armste land van de EU, dat was Italië. En zelfs in 1970 was Nederland niet het armste land van de EU, dat was wederom Italië. En het was ook zeker niet arm, in vergelijking met de omliggende landen.

Nu noemde Karl de ontdekking van gas in Nederland, wat een hoop "rijkdom" bracht. Gas werd in Nederland in 1959 ontdekt in Groningen, maar de winning begon in 1963. Dat heeft dus geen invloed gehad op de rijkdom van Nederland tijdens de oprichting van de EU en speelde niet mee in de GDP cijfers van 1960.

Waarom is dit nu van belang?
De reden is simpel, de EU neemt de lidmaatschap van Oekraïne in overweging. En Oekraïne zal met een groot verschil het armste land van de EU worden als ze toegelaten worden. Op zich niet erg indien de EU slechts een handelsverdrag was, maar zoals iedereen weet gaat er ook een hoop geld rond in de EU. Die geldstromen gaan voornamelijk van de rijke landen (onder andere Nederland) naar de arme landen door middel van Poverty Relief Programs en ontwikkelingsprogramma's.

Hieronder een overzicht van de GDP per capita:

Afbeelding

Het stukje historie, waar Karl verkeerde informatie over aanleverde, is belangrijk omdat je kan zien dat alle EU landen in het begin van de EU redelijk dicht bij elkaar lagen qua GDP per capita. Zelfs als Nederland de armste was, dan waren de verschillen niet onoverkoombaar. Indien Oekraïne mag toetreden dan liggen ze ver beneden het gemiddelde. Het idee dat we er dan tijdelijk wat geld in kunnen steken en dat ze binnen de kortste keren een netto betaler worden ging misschien op bij Nederland, maar in geval van Oekraïne zal dat vele malen langer duren. Dat zijn dan flink wat jaren dat Nederlandse betalingen richting Oekraïne gaan. Zelfs oost Duitsland is nu, na 30 jaar hulp, nog steeds armer dan west Duitsland.

Op zich ook niet erg, we schenken ook geld aan Afrika zonder dat we daar iets voor terug verwachten (haha, natuurlijk verwachten we wat terug, maar dat valt nu buiten de scope van dit betoog). Maar heeft de EU dat geld wel? Het verschil met giften naar Afrika is dat het vrijwillig is, giften naar Oekraïne zullen niet meer vrijwillig zijn als ze eenmaal toetreden. En hoe arm is Oekraïne precies? Zo arm:

Afbeelding

En waarom is Oekraine nog steeds zo arm?
Citaat:
Ukraine should have been a prosperous, middle-income country by now. Instead, it is one of the poorest in Europe. Ukrainians are only slightly richer than Moldovans.

Since Ukraine’s independence, we, as members of the diaspora, have had a keen interest in the country’s development. With the disintegration of the Soviet Union, there were great expectations that the economic stagnation imposed on Ukraine by the Communist system would be a thing of the past. With its abundance of natural resources and human potential, we thought that Ukraine would evolve rapidly into a prosperous European nation.

Dat gebeurde dus niet.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/u ... l-so-poor/

Oekraine lijkt altijd al een onderperformer te zijn geweest, ook in haar eigen regio:
Citaat:
In 1991 Ukraine was one of the poorest Soviet republics. Statistics for the time are notoriously uncertain, but the best ones available show Ukraine’s GDP at just $1,307 per capita. Only Azerbaijan, Georgia, Kyrgyzstan, Tajikistan, and Uzbekistan lagged behind Ukraine; even Moldova and Turkmenistan, generally regarded as very poor Soviet republics, were ahead of Ukraine.

Ukraine’s economy contracted annually between 9.7 and 22.7 percent in 1991–1996. The country experienced hyperinflation and an exceptionally huge production decline for a country not ravaged by a major war. Official GDP collapsed by almost half from 1990 to 1994, and slow decline continued throughout the decade. Economic growth would not resume again until 2000.

https://carnegieendowment.org/2012/03/0 ... -pub-47451

Om een quote te geven over hulp aan arme landen: No more charity. No more kindness. No more doing something for nothing. In inflationary times, everyone becomes more grasping. Morality takes a back seat and generosity is no more. It’s every man for himself. This can only get more brutal.

Het toelaten van Oekraine tot de EU zal daarom een gigantische uitdaging voor de EU worden. De belangen van Oekraine zijn nu eenmaal zowel economisch als in de geopolitiek volledig anders dan van veel andere landen in de EU en de vrijgevigheid zal snel verdwijnen met hoge inflatie en een recessie. De historische economische groei van de afgelopen 50-70 jaar komt niet meer terug: de samenstelling van de bevolking was toen ideaal (veel kinderen die zouden opgroeien om te gaan werken), vrouwen traden toe tot de arbeidsmarkt, productiviteit schoot omhoog door automatisering en de internationale handel schoot omhoog. Dat zal niet meer herhaald kunnen worden, de komende 50 jaar gaan we naar een krimp in de bevolking, willen we productie terughalen naar onze eigen gebieden ipv uitbesteden aan China, is iedereen die kan werken al gemobiliseerd en zullen zorgkosten steeds zwaarder gaan drukken.

*bovenstaande cijfers van Oekraïne zijn gebaseerd op de economie voor de oorlog. Logischerwijs zal alles er nu flink slechter voor staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:58

Ben niet onder de indruk van de hele lap uitleg Enzino. Het is namelijk niet vergelijkbaar met de door Karl66 genoemde feiten.
De jaren 45 tot 50 ontbreken in jouw verhaal. En het overzicht uit jouw lijstje betreffen ook niet "alle landen" uit Europa. En het geeft ook geen antwoord op de vraag of NL nu wel of niet een netto ontvanger van de EU was. Het lastige is dat we nu niet kunnen voorsorteren op hoe het straks allemaal gaat lopen. Wat we wel weten is dat Rusland Oekraine heel graag wil hebben. En dat is niet alleen omdat het vroeger tot Rusland behoorde. Het is gewoon een rijk land qua bodemschatten en landbouw. En als dat goed en veilig ge-exploiteerd kan worden komt Oekraine er best weer bovenop en kan het maar beter in de EU liggen, zodat het ook kan bijdragen aan de EU.

Karl66 schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:11

Babootje schreef:
Ben niet onder de indruk van de hele lap uitleg Enzino. Het is namelijk niet vergelijkbaar met de door Karl66 genoemde feiten.

Dank je. Karl maakt een statement maar wil het niet toelichten. Dan krijg ik verwijten dat ik lui ben en niet inhoudelijk kan discussiëren. Zoek ik er vervolgens alle data bij die ik hier opsom en de bron erbij geef en vervolgens ben jij "niet onder de indruk van de hele lap uitleg". Dat zijn erg bemoedigende woorden om tijd en moeite in een inhoudelijke discussie hier te steken.

Babootje schreef:
De jaren 45 tot 50 ontbreken in jouw verhaal. En het overzicht uit jouw lijstje betreffen ook niet "alle landen" uit Europa.

Karl heeft een mooie bait-and-switch uitgevoerd, en jij trapt erin. Dit is een stuk van het originele bericht van Karl waar het mee begon:
Karl66 schreef:
Ach zo was Nederland ook ooit een arm land binnen de EU, waar geld naartoe ging.

Karl heeft het over de EU, niet Europa. Dus waarom zou ik Europa erbij halen? En zelfs haal je Europa erbij, denk je dat andere landen het veel beter deden na de Tweede Wereldoorlog? Misschien wil jij ook wat moeite nemen en mooi de GDP per capita voor alle Europese landen in 1945-1950 erbij zoeken? Karl wil geen onderbouwing geven en ik heb net tijd en moeite in het zoeken van deze data gestoken, dus wanneer komt er een inhoudelijke tegenreactie met cijfers en onderbouwing?

De voorloper van de EU stamt uit 1952. Dus wat heeft 1945-1950 ermee te maken?
Niets, Karl haalt dat er later bij om welke reden dan ook.

Babootje schreef:
En het geeft ook geen antwoord op de vraag of NL nu wel of niet een netto ontvanger van de EU was.

Alleen sprak ik daar niet over. Ik trek dat helemaal niet in twijfel, ik zou daar echter wel graag een bron bij zien. Ga jij die opzoeken voor ons? Nogmaals, zijn stelling was dat Nederland een arm land was, daar reageerde ik op. Of ze netto ontvanger of betaler waren heeft daar niet zo heel veel mee te maken. Er waren toen namelijk minder en andere programma's om dit te bepalen.

Babootje schreef:
Het lastige is dat we nu niet kunnen voorsorteren op hoe het straks allemaal gaat lopen. Wat we wel weten is dat Rusland Oekraine heel graag wil hebben. En dat is niet alleen omdat het vroeger tot Rusland behoorde. Het is gewoon een rijk land qua bodemschatten en landbouw. En als dat goed en veilig ge-exploiteerd kan worden komt Oekraine er best weer bovenop en kan het maar beter in de EU liggen, zodat het ook kan bijdragen aan de EU.

Maar ze gaan voornamelijk ontvangen van de EU. Als alternatief blijven ze zelfstandig en kopen wij hun spullen gewoon op de wereldmarkt. Niet elk land hoeft bij de EU om er handel mee te kunnen drijven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt