Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:06

Janneke2 schreef:
mce schreef:
iets meer dan alleen iemand een heks noemen

Na slechts één dag is de kandidatuur van de nummer 11 op de D66-lijst alweer voorbij. Publiciste Yesim Candan trekt zich terug nadat een column van haar opdook waarin zij voormalig partijleider Sigrid Kaag een ‘heks’ noemde, D66 omschreef als een ‘elitaire partij’ en ook nog bleek dat zij eerder bij FvD gesolliciteerd heeft.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7caab6e/

Volgende vraag: waarom solliciteerde ze bij FvD?
(Ik herinner me een journalist die bij de pvv solliciteerde - uit nieuwsgierigheid - en tot zijn schrik merkte dat GW de beveiliging aan zijn laars lapte. {Wat menselijkerwijs te begrijpen valt.})

...dus ZOU het gaan om 'het enkele feit' vind ik het klinken naar een cancelcultuur.

En een elitaire partij, hmm - minstens veel mensen zien dat zo en er zijn toch wel duidelijke verschillen met de SP. Dus dat hangt ook af van de context.

Ik vond in elk geval mevr.Kaag wel "elitair" overkomen. Volkomen anders dan Caroline v.d.Plas in elk geval. Naar sommige politici ook al zijn ze helemaal niet van mijn partij kijk ik wel graag als ze op de t.v. verschijnen maar bij andere zap ik echt meteen weg, puur vanwege uitstraling die ik prettig en hoopgevend of onprettig en zorgen veroorzakend vind.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:22

Lynnepinny schreef:
Loretta schreef:
Kiezers houden niet van dit soort gezeik.
En de mensen die al jaren PVDD stemmen omdat ze niet weten waarop te moeten stemmen en dan maar sympathiek voor de diertjes stemmen lopen heel snel weg..

Mensen houden inderdaad niet van dit soort gezeik, maar ondanks héél veel gezeik groeide de VVD ook alsmaar.
Ik denk dat het de PvdD niet de kop gaat kosten, in ieder geval. Ik heb altijd al op ze gestemd, en zal dit ook nu weer doen, juist om mijn steun te betuigen. Ik vind Esther een top politicus, die mag er van mij echt in blijven.

Alleen heeft de VVD een zeer grote en ook trouwe achterban. Een deel van de PVDD kiezers zijn inderdaad zeer trouwe kiezers. Maar een aanzienlijk deel stemt alleen maar PVDD omdat ze geen idee hebben waar ze op moeten stemmen.
Bij de eerstvolgende peilingen zal wel meer duidelijk worden over het effect.

Trouwens, het bestuur zit er nog tpt aan 1700. Ze gaan vandaag eerst nog een lijst samenstellen en een interiem bestuur aanstellen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:24

anjali schreef:
Ik vond in elk geval mevr.Kaag wel "elitair" overkomen. Volkomen anders dan Caroline v.d.Plas in elk geval. Naar sommige politici ook al zijn ze helemaal niet van mijn partij kijk ik wel graag als ze op de t.v. verschijnen maar bij andere zap ik echt meteen weg, puur vanwege uitstraling die ik prettig en hoopgevend of onprettig en zorgen veroorzakend vind.

Jammer, het is geen American Idol maar politiek. Dat zou moeten gaan over de inhoud, niet over hoe likable je iemand vind.

Roodvos schreef:
Een deel van dit artikel gaat ook over de onbetrouwbaarheid van in dit geval de lokale politiek.

Het kan ook zijn dat die plannen er nog niet waren toen ze dat huis kochten, maar later zijn ontstaan. Je kan niet verwachten dat er nooit iets gaat veranderen in de omgeving.

Roodvos schreef:
En in het kader van de stikstofdiscussie dan ook nog even dit:
Themapark in Meppel zou 1500 dieren gaan inzetten.
https://meppelercourant.nl/meppel/Thema ... 82970.html

Boeren eruit, showdieren erin? Zoiets? Dat is toch niet uit te leggen?

Ik weet niet wat de stikstofemissie van een themapark is, dus kan daar niks over vinden. Puur financieel is het prima uit te leggen - zo'n park brengt veel werkgelegenheid, toerisme in de omgeving en domweg geld op de plank. Dat weegt voor de meeste (lokale) politiekers zwaarder dan de belangen van een handjevol mensen in de omgeving.

Begrijp me niet verkeerd - ik ben niet voor, maar het is maar net vanuit wiens belang je het bekijkt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:27

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wacht even, er is toch geen sprake van verplichte uitkoop hier? Welke investeringen zijn dan dalijk niet meer relevant? Want voor zover ik lees gaat het er alleen om dat áls je verkoopt de gemeente dan eerste keus heeft? En dat er wellicht minder rust is in de omgeving. Maar niet direct iets wat meteen invloed heeft op het bedrijf toch? Of mis ik iets?

Ik lees dit in de tekst: "Wij zijn volledig ingetekend in de plannen", schrikken melkveehouder Rudolf Stapel en zijn vrouw Paulien. Het zou betekenen dat er voor hun bedrijf geen plaats meer is. Ze zitten er inmiddels 36 jaar. Zo'n drie jaar geleden hebben ze een nieuwe emissiearme stal gebouwd met melkrobots waardoor de koeien meer ruimte krijgen. "Daarmee kunnen we weer jaren vooruit."

Ik weet niet hoe ze 'voor hun bedrijf geen plaats meer is" bedoelen? Moeten ze dan weg?

Hoe ik hem lees is dat er dan geen plaats meer is voor eventuele uitbreiding in de toekomst omdat de (bouw)ruimte al (deels) is gekocht door het park. Dus verwachten deze mensen voorrang op dat gebruik? Want ze hebben op dit moment -als mijn aanname klopt- nog niks gekocht dus feitelijk nergens recht op?

Dat er ooit is gesteld dat het landbouwgebied zou blijven… tja, tijden veranderen en dus ook de plannen voor een gebied. Maakt ze dat onbetrouwbaar?

@Roodvos: in de buurt hoeven geen dieren weg toch? Of bedoel je de gehele situatie, niet alleen daar lokaal? De dieren en de impact hiervan zullen vast in de overweging van de gehele lokale situatie meegenomen zijn. Overigens is het dieren in het algemeen, dus niet zeker dat het bijv 1500 koeien of paarden zijn met de bijbehorende uitstoot?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:29

anjali schreef:

Ik hoop toch dat je kiest op inhoud en niet op emotie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:40

sterregoud schreef:
Het lijkt me niet goed voor het milieu, alleen al dat het park 800.000 bezoekers per jaar wil gaan trekken. Hoop dat het niet doorgaat.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/158338 ... -afblijven

Grote bedrijven mogen zowat alles. En als er dan nog eens heel veel geld te verdienen valt voor hotels en andere horeca.. tja dan is het snel beklonken. En zo groeit Nederland volledig dicht.

Toch een voordeel van naast een natura 2000 gebied wonen. Zolang je geen boer bent tenminste.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:47

Roodvos schreef:

Wat voor dieren? Olifanten? Alpaca's? Goudvissen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:52

Cowboy55 schreef:
Roodvos schreef:

er staan foto's bij van shows met paarden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:56

juval schreef:

En als het dan eenmaal open is rennen er vegans in hun blote billen door de arena heen.
Misschien moeten ze de shows dan maar voor 18+ maken. :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:57

juval schreef:
Cowboy55 schreef:

Worden het 1500 paarden dan? Lijkt me sterk :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:59

Loretta schreef:
juval schreef:

En als het dan eenmaal open is rennen er vegans in hun blote billen door de arena heen.

ieuw... nee bedankt. geen interesse in.

wat voor dieren weet ik verder ook niet, ben nog steeds geen abonnee van de Meppeler courant

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:00

Loretta schreef:
juval schreef:

Nah, nudisme normaliseren en loskoppelen van seksualiteit :) ben je de impact ook gelijk kwijt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:11

Loretta schreef:
juval schreef:

Jaa, een speciaal 18+ avondprogramma :')

Nouja, samenvattend, dit soort plannen zijn niet leuk voor de omwonenden, kan ik ook uit ervaring vertellen, maar vind ik nou niet direct een bewijs van dat overheid / lokale politiek onbetrouwbaar is. Juist dit soort dingen zijn prestigeprojecten voor de politiek en daar zijn ze best gevoelig voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:27

Van mij mogen zowel de gemeente Emmen als Puy du Fou wat dimmen.

Maar bedenk wel dat de kurk waar de provinciale economie op draait toerisme is.
En dat Emmen een treinstation heeft. (Dat helaas al weer jaren een eindstation werd.)

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:58

Wat heeft een park in Meppel met een station in Emmen te maken? En trouwens Meppel heeft ook een station en dat niet alleen, maar een station met veel betere verbindingen dan Emmen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:03

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Worden het 1500 paarden dan? Lijkt me sterk :))

Boeiend hoe makkelijk mensen vandaag de dag getriggerd worden he? We weten feitelijk zo-goed-als niks over dit plan maar reageren toch maar alvast vanuit de onderbuik. En dit is zeker NIET bedoeld als sneer naar juval.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:13

Janneke2 schreef:
Van mij mogen zowel de gemeente Emmen als Puy du Fou wat dimmen.

Maar bedenk wel dat de kurk waar de provinciale economie op draait toerisme is.
En dat Emmen een treinstation heeft. (Dat helaas al weer jaren een eindstation werd.)

Het is Meppel, niet Emmen. Maar het is weliswaar goede landbouwgrond maar ook soppig in de winter (incl. zullen er delen waterberging zijn voor Meppel). Mega project en goed voor de lokale! economie is vrijwel altijd twijfelachtig (mensen zonder de juiste kennis/kunde om er te werken/aan te bouwen), zo'n park wil liever geen geld weggeven, dus eigen restaurant, etc. Maar wel flink drinkwater nodig, regenwaterberging zal elders moeten (waar?!), allemaal zaken waar we in NL al tekort aan hebben en dan nu moet er zo'n gebied maar bebouwd worden "want er is nu eigenlijk niks". Nog afgezien van de vraag of er met minder energie mogelijkheden en verslechterende economie + vergrijzende bevolking wel genoeg mensen naar zo'n park komen ... Naast of ze de medewerkers wel krijgen, want de reputatie als werkgever van zulke parken is ook niet universeel aantrekkelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:19

tja, voor de plaatselijke economie zal het vast interessant zijn. Ik denk dat ik liever naast zo'n park zou wonen dan naast een mega distributiecentrum of datacentrum, of die kazerne die ze bij Zeewolde willen gaan bouwen.
t is sowieso altijd zonde van de vruchtbare landbouwgrond, dat is het plaatsen van windmolens en zonneparken ook. Om elke meter grond moet worden gestreden hier in NL .
Dat is een gegeven waar we (ook als boer) aan moeten wennen denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:30

juval schreef:
tja, voor de plaatselijke economie zal het vast interessant zijn. Ik denk dat ik liever naast zo'n park zou wonen dan naast een mega distributiecentrum of datacentrum, of die kazerne die ze bij Zeewolde willen gaan bouwen.
t is sowieso altijd zonde van de vruchtbare landbouwgrond, dat is het plaatsen van windmolens en zonneparken ook. Om elke meter grond moet worden gestreden hier in NL .
Dat is een gegeven waar we (ook als boer) aan moeten wennen denk ik.

Plaatselijk spreken er lang niet zoveel mensen meer dan drents/nederlands, voor zo'n internationaal park wil je toch medewerkers die 2+ talen spreken. En dan nog de vraag of er uberhaupt mensen zijn lokaal die werk zoeken, de lokale supermarkten zitten aardig klem met mensen tekort, Aldi biedt al 15,57/uur voor 21+ om vakken te vullen. En dat is enkel wat er gewoon zichtbaar is zonder te gaan zoeken.
Zullen best ergens mensen te vinden zijn, maar hoe lokaal die wonen? En zo'n park wil liefst zijn bezoekers alles bieden, Efteling heeft ook eigen hotel bv. Zulke grote projecten en goed voor lokale economie valt veelal flink tegen, de rotzooi en extra slijtage infrastructuur echter ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:56

:o :o :o Emmen en Meppel - "foutje, bedankt...!"

En dimmen houd in dat ik niet zit te wachten op een half Disneyland.

Windmolens kunnen - op haar Drents gesproken - de sfeer in een dorp flink onder druk zetten, maar het verlies van meters landbouwgrond is van een andere orde dan bij 'zonnevelden'.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:14

Janneke2 schreef:
:o :o :o Emmen en Meppel - "foutje, bedankt...!"

En dimmen houd in dat ik niet zit te wachten op een half Disneyland.

Windmolens kunnen - op haar Drents gesproken - de sfeer in een dorp flink onder druk zetten, maar het verlies van meters landbouwgrond is van een andere orde dan bij 'zonnevelden'.

Zij willen 800.000 bezoekers per jaar gaan trekken.

Even in context:
  • Disneyland Parijs trekt jaarlijks zo'n 15 miljoen bezoekers
  • Efteling heeft 5,43 miljoen bezoekers mogen verwelkomen afgelopen jaar
  • Plopsaland had 1,4 miljoen bezoekers in 2022
  • Toverland 1.032.000 bezoekers (en dat was een record)
  • Walibi is waarschijnlijk het meest vergelijkbaar: 875.000 bezoekers in 2022

Dus aan een half Disneyland zit je nog niet hoor ;).

Bedoel, ik ben niet per se voor of tegen. Maar ik vind er wel wat van dat boeren hier niet mee eens zijn onder het mom van dat zij dan niet meer kunnen uitbreiden. Wie het eerst komt wie het eerst maalt lijkt me? Of moet je altijd maar een radius van Xkm2 rondom een boerenbedrijf houden zodat zij ooit eens een keer kunnen uitbreiden als ze daar de behoefte voor zien?

Economisch is het interessant. Misschien maakt het niet veel uit voor de lokale economie (al waag ik dat te betwijfelen, zo'n klein park zal niet de ruimte hebben om overnachtigen voor al hun bezoekers te regelen lijkt me? Het is geen Efteling immers), maar breder gezien waarschijnlijk wel?

Hoe dan ook, wat is er hier precies mis met de lokale overheid? Waarom 'mag' zo'n park dit niet doen als ze gewoon eerlijk en oprecht de grond kopen en alles door de juiste kanalen gaan regelen? Waarom vinden deze boeren en mensen dat ze voorrang moeten krijgen op eventuele uitbreiding? Concurreren zal zo'n park immers niet doen met een wasbare luier bedrijf of een boerenbedrijf. Sterker nog, misschien zijn er wel interessante samenwerkingen te bedenken met een boerenbedrijf. Weet niet wat de insteek van het park wordt, maar lokaal verbouwd eten is wel een pluspunt, PR-wise gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:17

Ik vind ook niet dat het heel duidelijk uit het artikel blijkt, wat het probleem van de huidige bedrijven daar nu is.
Wat dat betreft had dat wel beter gekund (maar ja, journalistiek tegenwoordig, t houdt niet over vind ik) .. nu staat er eigenlijk precies niks, en de reactie is dat mensen zich druk gaan maken, maar niemand weet waarom?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:19

Imandra, die bedrijven zitten / zijn eigenaar van de grond waar dat park moet komen. Zij moeten er dus voor wijken. En niet in : als je over 30-50 jaar wil stoppen, of komt te overlijden vervalt de grond aan ons en betalen wij je erfgenamen wel wat, maar er zal gepord worden in het kader van algemeen belang en wat je aan vergoeding krijgt is nooit genoeg om ergens anders binnen NL verder te gaan, je zal moeten toeleggen en opnieuw beginnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:28

Tamary: is dat dan ook bij "eerste recht om te kopen" wat ik enige tijd terug las hier?
Dat de gemeente dan 1e recht van koop heeft, bijvoorbeeld bij overlijden, zoals jij aangeeft. En dat het dan niet voor marktwaarde verkocht kan worden (tbv de nabestaanden bijvoorbeeld)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:35

Ja, maar zodra er 1 moet verkopen gaat er gerommel komen om de rest ook op te laten schieten, dit is niet een over 30 jaar beginnen met dit park/plan is ook goed verhaal. Ergens wordt er druk gezet omdat er vanuit het bedrijf wel degelijk een tijdpad achter zit.