Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:09

ik vind het wel erg generaliserend allemaal...wie is "De Maga" ?
ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik vind het wel een beetje gek om een hele grote groep mensen als 1 iemand aan te spreken (dat vind ik met alles, niet alleen met Maga).

Ik heb wel ook wat jij nu hebt hoor PMarena, we zien het wel. Alles googlen gaat me nu ook een beetje tegen staan. Wel zag ik een bericht dat Elon Musk het gerucht de wereld in geslingerd heeft dat hij CNBCNews (of hoe heet dat) wilde kopen, en de youtube video erover vond ik wel hilarisch (en het dingetje tussen The View en Joe Rogan, dat is ook wel heel geinig :D )
ik had trouwens zelf wel het idee dat hij meer (zaken)mannen zou hebben dan vrouwen, dus mij viel het op.

En als een AG een aanklacht kan laten verdwijnen, dan is die al corrupt. Maar goed, ik heb dat niet gegoogled dus ik weet niet helemaal hoe het zit. Buiten dat ik het ook enorm lastig vind om dingen te googlen omdat de helft van de zoekresultaten volgens mij niet bovenkomt.. Ik krijg vaak alleen maar vage indische sites, of Al Jazeera ofzo..

Ik hoop dan maar gewoon dat ie zn woord houdt qua oorlogen stoppen, zonder al te veel bijkomende schade. Dat zou top zijn (let wel, ik zeg niet dat ik geloof wat hij zegt, maar stel je voor dat.. )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:21

Dat zou zeker tof zijn, als de wereld als bij toverslag een beetje beter zou worden.
Ik geloof er alleen niet in dat dat zijn doel is, daar is hij te "flawed" voor en aangezien hij zelf al zijn hele leven een spoor van vernieling en ellende van kapot gemaakte levens achter zich laat zonder verblikken of verblozen.... ga ik er niet vanuit dat er veel goeds van komt.

Tegelijkertijd besef ik me wel dat ook een giga egoïstische eikel per ongeluk wel eens wat goed kan doen.
En ik vind het wel een interessant experiment om te zien wat er gaat gebeuren als van die (an sich wel terecht) anti-farma en voor natuurlijker leven types zich er tegenaan gaan bemoeien en die boel eens op gaan schudden.

Want die hebben altijd wel een grote mond, maar als zij aan de knoppen mogen draaien, ben ik benieuwd of er dan verbeteringen komen of dat het gewoon een kwestie wordt dat zij zelf een graantje mee gaan pikken.

Vanaf de zijlijn roepen dat er gesjoemeld wordt met allerlei farma en chemie goedkeuringen en dat het belachelijk is dat er geen rauwe melk verkocht mag worden, en het belachelijk is om fluoride in het drinkwater te doen enzo, dat is 1 ding. Ik ben het daar ook mee eens :j

Maar wat ga je er aan doen dan. Daar ben ik wel benieuwd naar :j Of zij nu daadwerkelijk degenen zijn die dit systeem wat minder hysterisch zullen maken. Zonder dat het meteen weer de andere kant op uit de klauw escaleert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:30

ja, dat eigenlijk :j

Ook omdat ik wat mensen zie die dagelijks rond lijken te lopen met het idee dat de wereld morgen kan vergaan, en dat vind ik t gewoon niet waard. Er is een hoop ellende, dat zeker, maar hier gaat het de meesten van ons vooralsnog voor de wind, en het allerslechtste scenario blijven bedenken is geen toevoeging voor je leven denk ik.. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:39

Op zich is het op persoonlijk vlak voor jezelf beter om struisvogelpolitiek te bedrijven natuurlijk en je zo min mogelijk zorgen te maken. Maarja daar ben ik zelf niet zo geschikt voor := Ik maak me heel ernstig zorgen over het bereiken van een kantelpunt waarop het niet meer mogelijk is om de aarde / natuur te herstellen, met alle gevolgen van dien.

De aarde zullen we vast niet helemaal kapotmaken. Het leven vindt wel een weg. Maar onze levens en van de planten en dieren die we kennen....dat kunnen we volgens mij wel zeker vernietigen -O-

Dat wij de mazzel hebben dat het ons (nog?) goed gaat.... is imo alleen maar uitstel van executie. Want als het echt foute boel is dan kan je het zelf wel goed hebben, maar je buren die er aan onderdoor gaan die komen dan toch uiteindelijk niet zo vriendelijk vechten om jouw "veilige plekje".

Al die onrust, oorlog, verrijking ten koste van anderen, is gewoon funest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:44

Ik snap je wel hoor :j
Alleen helpt t niks, je zorgen maken.. het scheelt misschien dat ik geen kinderen heb, daar zou ik me wel zorgen om maken denk, hun toekomst

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:59

pmarena schreef:
Op zich is het op persoonlijk vlak voor jezelf beter om struisvogelpolitiek te bedrijven natuurlijk en je zo min mogelijk zorgen te maken. Maarja daar ben ik zelf niet zo geschikt voor := Ik maak me heel ernstig zorgen over het bereiken van een kantelpunt waarop het niet meer mogelijk is om de aarde / natuur te herstellen, met alle gevolgen van dien.

De aarde zullen we vast niet helemaal kapotmaken. Het leven vindt wel een weg. Maar onze levens en van de planten en dieren die we kennen....dat kunnen we volgens mij wel zeker vernietigen -O-

Dat wij de mazzel hebben dat het ons (nog?) goed gaat.... is imo alleen maar uitstel van executie. Want als het echt foute boel is dan kan je het zelf wel goed hebben, maar je buren die er aan onderdoor gaan die komen dan toch uiteindelijk niet zo vriendelijk vechten om jouw "veilige plekje".

Al die onrust, oorlog, verrijking ten koste van anderen, is gewoon funest.

Dit is nog veel funester alleen heeft de mensheid dat niet door :

https://www.ivn.nl/leren-over-de-natuur ... draaiende/

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:46

Als onderdeel van de vele executive orders op dag 1, zal Trump 25% importtarief op alles vanuit Canada en Mexico heffen en 10% extra op alles vanuit China. Zojuist door hemzelf aangekondigd op zijn eigen platform.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:02

Dat was ook onderdeel van z’n campagne toch? Tarriffs?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:21

Yup, die de betreffende landen zouden gaan betalen. Beetje Borderwall 2.0. Volledig kansloos uiteraard, aangezien dit alleen maar hogere lasten betekent voor de Amerikaanse bevolking. Een groot deel van hun hout voor het bouwen van huizen komt uit Canada, wat hiermee nog duurder wordt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:31

De bedoeling daarmee is dat er dan voornamelijk bij de Amerikaanse bedrijven gekocht gaat worden. Alleen zijn er best wel wat onderdelen die alleen in het buitenland gekocht kunnen worden. Omdat het alleen daar geproduceerd word, of omdat het daar veel goedkoper is om te produceren. Het is onrealistisch om te denken dat er heel snel een bedrijf/fabriek opgezet kan worden voor dingen die ze zelf niet maken.
Dus alles zal duurder worden. Maar er zijn nog steeds Amerikanen die denken dat het bedrijf dat het spul maakt de extra heffing zal betalen. Ja betalen zullen ze wel, en het dan doorberekenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:51

Nou, zijn bedoeling is dat deze landen ( die aan Amerika grenzen ) emigratie vanuit hun land stopzetten. Maar wanneer hij met deze tarieven dreigt worden het weer lege schappen begin januari, dan wordt er weer gehamsterd in de usa . Dit heeft dus niets met Amerika first te maken, eigen industrie eerst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:52

Canada mijnt ook enorm veel mineralen, dus dat gaat via fabrikanten dubbel zo hard door druppelen naar de Amerikaanse consument inderdaad :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:54

Oprechte vraag, zijn er zoveel Canadezen die in de VS (willen) wonen?

Voor Mexicanen wist ik dat wel, maar had altijd t idee dat Canadezen heel happy waren in Canada :P.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:02

Ik heb niet echt het idee dat Canadezen massaal naar de VS willen verhuizen inderdaad :+

Ik weet wel dat ook daar best strenge grenscontroles zijn. Ik volg een koppel op instagram waarvan de ene in Canada woonde en de ander in de VS. Dat daten werd blijkbaar al vrij snel een probleem omdat ze te vaak de grens over staken, en dan mag je op een gegeven moment gewoon helemaal niet meer je eigen land binnen := Gewoon random zonder aankondiging stond ie ineens met zijn weekendtas voor een gesloten grens. Niet voor te stellen voor ons in Europa.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:29

Ik lees dat Amerika de grootste hout producent is.
En dat Canada en Amerika blijkbaar hout heen en weer sturen. Waar zit m dat dan in?
Is het dan lucratiever om te exporteren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:32

Misschien bepaalde houtsoorten die in de VS graag gebruikt worden zoals grenen (pine), die in Canada heel goed groeien, oid?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:01

Misschien wordt dat hout in het ene land gekapt, en over de grens verwerkt tot planken, om dan weer terug te worden gestuurd? Dat gebeurt blijkbaar met veel meer producten, zelfs met etenswaren die de halve wereld over vliegen om te verwerken om dan weer in hetzelfde land in de supermarkt te liggen 8)7

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:24

Wat ik zo snel vind, is dat Canadees hout goedkoper is:

Canadian lumber is less expensive. Most timber grows on publicly owned land in Canada and loggers pay a royalty for each tree cut down. Most timber grows on privately owned land in the U.S. and property owners demand much higher royalties.

Maar ja, linksom of rechtsom betekent dit voor de burger dat ze meer zullen betalen voor hout. Er lag al een tariff om het eerlijker te maken tov Amerikaans hout sinds augustus, maar die werd via andere regelingen (in ieder geval gedeeltelijk) gecompenseerd voor de consument. Ik vrees dat dat bij de nieuwe tarieven straks niet het geval zal zijn (aangezien geen van de aangekondigde maatregelen tot nu toe nu ten behoeve van de gemiddelde burger is geweest), waardoor de volledige gevolgen bij de consument komen te liggen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:12

Is het niet dat vluchtelingen uit aangrenzende landen aan de andere kant door Canada heen naar Amerika proberen te komen, zo is het wel bij Mexico. Een hele emigratie route die eindigd bij mexicovoor de grens met amerika

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:54

Nou ja wat dat betreft helpt t wel tegen alles de wereld over vervoeren. Amerika kan zichzelf wel bedruipen denk? Ze zullen het meeste wel zo’n beetje in huis hebben?

Wij betalen ook invoer op producten vanuit China toch? Of is dat voor producenten goedkoper, dingen uit China halen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:40

Amerikanen hebben de laatste decennia heel veel gesloten, kledingindustrie, autoindustrie en zo zal er nog meer zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:59

Yep, ze hebben daar corn-belt, wheat-belt, bible-belt en ook al heel lang de rust-belt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:05

En ze hebben genoeg fashion designers en merken, bvb
Agolde
Anine Bing
Ann Taylor
Anne Klein
Aeropostale
Adidas
Abercrombie & Fitch
Banana Republic
Calvin Klein
Columbia
Coach
Converse
DKNY
Dockers
Ed Hardy
Fruit of the Loom
Vergane glorie
Fossiel
Gap
Guess
Hollister
Harley Davidson
Hanes
Jockey
LL Bean
Levi’s
Lee
Liz Claiborne
L’Eggs
Lands’End
Maidenform
Nine West
Nike
New Balance
Old Navy
Off-White
Playtex
Patagonia
Ralph Lauren
Reebok
Speedo
Strauss
Zuidpool
The Row
Timex
The North Face
Tom Ford
Tommy Hilfiger
Timberlake
True Religion
Under Armour
Vera Wang
Vanity Fair
Victoria’s Secret
Woolrich
Wrangler
7 for all mankind.
Echter, dit wordt voor 95 % in lage lonen landen gemaakt.
Dus met hoge importtarieven wordt dit ook flink duurder.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:24

Ik heb laatst ook voorbij zien komen dat er een bepaald Amerikaans merk was dat een pilot had gelanceerd met duurdere kleding waarvan dan wel alles op Amerikaanse bodem gemaakt was. Ik meen dat het bij Shark Tank was, maar dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval, dat merk/het bedrijf kon niet rondkomen, omdat mensen nu eenmaal liever goedkopere kleding kochten en in de praktijk minder geven om waar het vandaan komt.

Edit: gevonden. Ging om het merk American Apparel

Sidenote daarbij is trouwens dat het gros van de arbeiders voor het simpele fabriekswerk komt uit de groep legale/illegale immigranten. Het is nog maar de vraag of met de massa deportatie die ze willen uitvoeren de Amerikanen zelf staan te springen om voor een dergelijk laag loon fabriekswerk te gaan doen. Ook wel wordt import derhalve tov fabrieken binnen USA duurder worden door tarieven, dan valt te voorzien dat dit 'voordeel' wordt verloren door het verlies van goedkope(re) krachten voor USA-gebaseerde bedrijven. Hierbij is een recente uitspraak van de Texaanse Rechtbank ook nog interessant, waarin is bepaald dat bedrijven werknemer wel kunnen verplichten tot overwerk, maar niet verplicht kunnen worden tot betaling van dat overwerk. Oftewel, geen 'tax on overtime', want je krijgt niet betaald voor overtime.

Dit nog even los van de vraag of het úberhaupt binnen korte of lange termijn mogelijk is om alles binnen de landsgrenzen te laten maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:36

Ik weet niet of het "omdat mensen liever goedkopere kleding kopen" is hoor... Want er zijn mensen die alleen maar goedkopere kleding kunnen betalen.

maar goed, we willen toch van die goedkope import af?
De massa deportatie geldt toch alleen voor undocumented immigrants, niet voor de inwoners van Amerika? Zouden daar nog mensen tussen zitten die werk nodig hebben?
Ik ben benieuwd of ze dan nog wat gaan doen tegen de sweatshops

We willen sowieso dat er minder heen en weer geim-exporteerd wordt.. dat moet dan toch ergens van gaan komen? Wij willen ook geen vlees meer exporteren, we willen dat Brazillie geen regenwouden meer sloopt, we willen lokaal eten.. En we willen geen goedkope chineze oliebol meer.. Dan is stoppen met importeren wel een gedeelte van het probleem aanpakken dan denk?

Hoe de tarieven liggen voor chinese hightech onderdelen die Nederland importeert weet ik niet. Wij importeren voornamelijk vanuit Duitsland en China lees ik. De EU betaald 12% op spullen vanuit China.

Voor Amerika wordt dat dan wat ze nu hebben +10%?

Biden was er ook al mee bezig lees ik:
https://www.whitehouse.gov/briefing-roo ... practices/
Ook tegen unfair chinese trade practices.. ik moet nog lezen waar het verschil dan inzit

Oh, hij was er ook al mee begonnen lees ik:
“Americans for Free Trade is extremely disappointed by the Biden administration’s decision to maintain the harmful Section 301 China tariffs on many non-strategic products, including consumer goods, to the detriment of American workers, consumers and businesses.
https://www.just-style.com/features/exp ... e/?cf-view
Laatst bijgewerkt door Cer op 26-11-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt