Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 05:25

Dressage1990 schreef:
Uiteraard kan dat, maar dat gebeurd echt niet vaak , als je ziet hoeveel er hier nog buiten staan, de paarden kijken er niet raar van op als er wolven langskomen en de wolven zijn niet geïnteresseerd ( mensen hebben camera’s ), dus mazzel nee, een wolf brand zich niet vaak aan een kudde paarden, dan zouden er elke dag wel vele berichten zijn gezien het aantal wat gewoon buiten loopt.

De exmoor ponies waren ook in een kudde niet veilig.
Voorjaar komt eraan en merries met veulens lopen echt risico.
Wolven kunnen heel goed inschatten wat de moeite waard is

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:09

Je zal je dieren maar verliezen op deze manier. Het blijft in en in triest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:11

Verschrikkelijk. Je doet er alles aan, maar niets werkt.

En gaat het ook nooit doen.

Waarom dat door pro wolf nog steeds niet word ingezien, Maar ook niet door onze regering.. Echt ik begrijp dat niet.
Hoevaak moet dat nog?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 09:33

Wolf verongelukt Putten- Ermelo Gld
Citaat:
23 februari 2026/Putten-Ermelo/Gelderland
Wolf aangereden tusssen Putten/Ermelo (N303)
De aanrijding vond plaats bij een voertuig waarin militairen zaten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1KGZJa ... tid=wwXIfr

Edit; aangereden wolf blijkt jonge teef te zijn.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 23-02-26 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 09:36

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 09:40

Citaat:
Vertaling: DEEL 3
ANTWOORDEN OP OPGEWORPEN VRAGEN
Italiaanse wolvenexpert - Ministerie LVVN.

1 “In dit kader moeten beleidsmakers beslissen welke ecologische en sociaaleconomische contexten geschikt zijn voor de aanwezigheid van wolven, in overeenstemming met hun ecologische rol als predatoren van wilde zoogdieren en daardoor in staat om een gunstige rol te spelen in het ecologisch evenwicht zonder publieke bezorgdheid te veroorzaken.”

2 “Door dit te doen zouden we een langetermijnbehoud van de soort kunnen garanderen door de oorzaken van ernstige conflicten weg te nemen die hebben geleid tot de uitroeiing van de soort in het grootste deel van Europa als reactie op sterk negatieve houdingen van mensen.”

OPMERKING
1. “Zonder” is een zeer sterke en onrealistische formulering – overweeg dit te verwijderen.
2. Overweeg of “wegnemen” realistisch is.

ANTWOORD

1 “Ik ben ervan overtuigd dat dit realistisch is, omdat – indien goed gepland – de aanwezigheid van de wolf geen bron van publieke bezorgdheid hoeft te zijn. Bijvoorbeeld in Italië, waar waarschijnlijk de grootste wolvenpopulatie van West-Europa voorkomt, zijn er uitgestrekte gebieden waar wolven geen onrust onder de bevolking veroorzaken; terwijl, als wolven mogen leven in gebieden met weinig of geen natuurlijke hulpbronnen en een hoge menselijke bevolkingsdichtheid, dit een volledig andere impact kan hebben op de publieke opinie.”

Om dit punt te illustreren verwijs ik naar een recent artikel dat wij publiceren in Ambio, waarin wij laten zien dat meldingen van burgers aan de Toscaanse regionale overheid over de aanwezigheid van wolven en angst vooral, zo niet uitsluitend, afkomstig zijn uit dichtbevolkte gebieden en recent door wolven opnieuw gekoloniseerde gebieden.

De referentie is:

“Wolves on the phone: public calls reveal a rise in urban concerns as wolves recolonize human-dominated areas.” (In druk)

2 “In dit kader denk ik dat de enige manier om ernstige conflicten weg te nemen is om kritieke situaties te vermijden die voorkomen kunnen worden door ervoor te kiezen wolven alleen toe te laten waar aan de ecologische en sociale randvoorwaarden is voldaan. Op die manier kunnen ernstige conflicten worden vermeden. Ter illustratie: de overgrote meerderheid van de 19 aanvallen op mensen die in de afgelopen 8 jaar in Italië hebben plaatsgevonden, vonden plaats in steden, waar de aanwezigheid van wolven niet zou moeten worden toegestaan.”

3 In de lijst met te overwegen factoren is opgenomen: “beschermde gebieden en het gebruik daarvan”.

OPMERKING
3. Recreatiedruk is een factor waarmee rekening moet worden gehouden.

ANTWOORD

3 U heeft gelijk. Met “beschermde gebieden en het gebruik daarvan” bedoelde ik precies dit concept, maar dat was niet duidelijk genoeg geformuleerd. Daarom heb ik dit gewijzigd in: “beschermde en recreatieve gebieden en de druk die daar door bezoekers wordt uitgeoefend”.

4 “Welke aantallen wolven verwacht de Nederlandse bevolking als aandeel van de referentiepopulatie (de Centraal-Europese populatie) die in overeenstemming zijn met de beschikbaarheid van geschikt leefgebied in Nederland?”

OPMERKING
4. “Overweeg voor het onderzoek zelf dat de EU-richtsnoeren stellen dat ook het ecologisch potentieel in aanmerking moet worden genomen … rekening houdend met fysieke en ecologische omstandigheden.”

ANTWOORD

4 Dit is precies wat ik wilde benadrukken toen ik sprak over “het aandeel van de referentiepopulatie dat in overeenstemming is met de beschikbaarheid van geschikte leefgebieden in Nederland”. Ik bedoel dat, gegeven de fysieke en ecologische omstandigheden van Nederland, Duitsland, Polen, België (en gedeeltelijk Noord-Frankrijk, waar de Centraal-Europese wolven zich mengen met die van Italiaanse oorsprong), wij willen beoordelen wat het passende aandeel van de Centraal-Europese wolvenpopulatie voor Nederland zou moeten zijn. Ik heb “de andere landen” toegevoegd om dit explicieter te maken.

5 “Bovendien beogen wij aanbevelingen te doen om effectief natuurbehoud te bevorderen via milieu- en beheermaatregelen om op lange termijn een gunstige staat van instandhouding (FRV) te behouden, waaronder:
• Verrijking van natuurlijke hulpbronnen, vertegenwoordigd door wilde hoefdieren, en hun beheer.”

OPMERKING
5. “Heeft dit ruimtelijke implicaties? Bijvoorbeeld: gaat het om het aanplanten van extra bomen waar voedsel voor hoefdieren groeit? De beleidsaanbevelingen die uit het onderzoek voortvloeien moeten geschikt zijn voor de Nederlandse situatie, waar ruimte schaars is.”

ANTWOORD

5 Excuses, ik was niet duidelijk genoeg. Ik wilde suggereren dat we moeten zorgen voor een adequaat beheer van de huidige populatie wilde hoefdieren om zoveel mogelijk natuurlijke prooien voor wolven beschikbaar te stellen en zo conflicten te verminderen (zie bijvoorbeeld Meriggi en Lovari 1996, Journal of Applied Ecology), maar dit was niet duidelijk geformuleerd. Dit doel is van toenemend belang waar wolvenpopulaties groot zijn en waar wij bijvoorbeeld voorstellen om het jachtaandeel op jonge hoefdieren te handhaven, aangezien zij het meest door wolven worden bejaagd. Ik heb dit punt herformuleerd om het te verduidelijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Fc7LD ... tid=wwXIfr

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:02

Rivendell schreef:
Dressage1990 schreef:
Uiteraard kan dat, maar dat gebeurd echt niet vaak , als je ziet hoeveel er hier nog buiten staan, de paarden kijken er niet raar van op als er wolven langskomen en de wolven zijn niet geïnteresseerd ( mensen hebben camera’s ), dus mazzel nee, een wolf brand zich niet vaak aan een kudde paarden, dan zouden er elke dag wel vele berichten zijn gezien het aantal wat gewoon buiten loopt.

De exmoor ponies waren ook in een kudde niet veilig.
Voorjaar komt eraan en merries met veulens lopen echt risico.
Wolven kunnen heel goed inschatten wat de moeite waard is

Erg he.
Ik heb voor het eerst een veulen opkomst, een meisjes droom die uitkomt. Maar eerlijk? Ergens heb ik er enorme spijt van vanwege de wolf ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 12:28

Citaat:
DEEL 4. De heer Rummenie noemde het onderzoek "onbruikbaar", omdat de WUR de maatschappelijke en sociaaleconomische gevolgen niet had onderzocht. De inmiddels voormalig BBB staatssecretaris meldde in september 2025 dat hij een "internationale deskundige onderzoekspartij" had gevraagd het onderzoek opnieuw te doen en dat het rapport december 2025 klaar zou zijn. Nou staat hier toch echt in mijn documenten dat Rummenie zijn ambtenaren eind juni 2025 de opdracht had gegeven om contact te leggen met de Italiaanse wolvenexpert en begin juli 2025 is dat eerste contact gelegd. Maar hoe kan Rummenie nou zeggen dat het rapport eind december 2025 klaar zou zijn, terwijl hier toch echt staat, geschreven op 9 oktober 2025 “het concept van het plan zal beschikbaar zijn in de tweede helft van januari. Het eindrapport zal beschikbaar zijn na een eerste bespreking met het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur vanaf de eerste helft van februari.” ‍♀️

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1DHuQp ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:30

*Alle* serieuze wetenschappers (dus Boitani enzo, niet de NLse hobbyisten zoals Lelieveld) zeggen dat we wolven in drukbevolkte landen met weinig bos moeten beheren. Afschrikken en populatiebeheer. Allemaal.

Ik ben benieuwd wat Erkens, VVD, gaat doen als opvolger van Rummenie...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:31

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 16:57

Ik zie nergens (tekenen van) een halsband.

Als dat het geval geweest zou zijn, stond het er vast bij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 17:45

Zichtmelding Voorthuizen Gld
Citaat:
Voorthuizen, Gelderland.
23-02-2026
13:45 uur.

Zichtmelding.

Vanmiddag een grote wolf gezien op de Baron van nagellstraat ter hoogte van het voetbalveld.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/17ZQcTV4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 17:54

Wandeling komende zondag Austerlitz
Citaat:
23 februari 2026
Ingezonden
Aankomende zondag 1 maart om 11.00 uur voor liefhebbers een natuurwandeling.
Start parkeerplaats de Franse Put aan de N224 tegenover de Traayweg. Duur ca 1.5 uur.
Op een aantal plekken is het behoorlijk drassig. Deelname gratis.

Bedoelt : -
-voor mensen die ervaringen met de wolf willen delen.
-Het is zeker niet de bedoeling om wolven te zien.
- voor mensen die het prettig vinden om met een groep te wandelen.
Honden mogen aangelijnd mee.
Vooraf de wandeling is het leuk om Merlin Bird ID op je telefoon te installeren. Probeer thuis even of deze werkt.
Gezien het jaargetij wordt verteld over de ca 10 soorten naaldbomen die we tegenkomen.
Verder genieten van de rust, geur wat de natuur te bieden heeft.
Hopelijk tot ziens

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1NT8h7 ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:28

tienus63 schreef:
Wolf verongelukt Putten- Ermelo Gld
Citaat:
23 februari 2026/Putten-Ermelo/Gelderland
Wolf aangereden tusssen Putten/Ermelo (N303)
De aanrijding vond plaats bij een voertuig waarin militairen zaten.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1KGZJa ... tid=wwXIfr

Edit; aangereden wolf blijkt jonge teef te zijn.

Hoe vaak ik dit niet heb zien voorbij komen op sm!!
Echt, als een mens word dood gereden krijgt het die aandacht niet om maar ff wat te noemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:34

Je gaat iig geen complete obductie krijgen als de doodsoorzaak duidelijk de aanrijding is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 00:00

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 10:13

Interactie wolf en twee honden Hoenderloo Gld
Citaat:
24 februari 2025/Hoenderloo/Gelderland
Interactie met wolf
Tijd: 08.50 uur

Zojuist, ca 8.50, wolf gespot in Hoenderloo.
In het bos tussen Deelerweg en Plaggenstekersweg.
Druk hondenuitlaatgebied.

De honden zijn aangevallen maar lijken geen schade te hebben.
Foto's in de reacties

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/r/1HPKrF ... tid=wwXIfr

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:20

De mensen lijken ook door te lopen terwijl de wolf juist in eerste instantie wegspringt?
Ik heb er wel moeite mee, dat alle natuur / bos / luwte gebieden vol zitten met wandelpaden. Het is gewoon heel logisch dat het dan tot ontmoetingen komt. En altijd moet de mens blijkbaar maar voor alles gaan.

Ik vind zolang de wolven niet beheerd worden moet er ook eerlijk met de behoeftes van de wolf worden gegaan. Als je er 1 of enkele ziet, heb dan respect voor zijn ruimte.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 10:22

Citaat:
23 februari 2026/Hoogeveen/Drenthe
De gemeenteraad wil meer duidelijkheid en ruimte komt om op te treden bij overlast door de wolf.
Wat betekent dit?
Voor inwoners en boeren op het platteland betekent dit dat hun zorgen serieus worden genomen en actief onder de aandacht worden gebracht bij provincie en Rijk. Het gaat om veiligheid, bescherming van vee en het behouden van een leefbaar buitengebied.

https://www.facebook.com/raadHoogeveen

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/183fSk ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 10:28

Citaat:
24 februari 2026
Wolfwerend raster hoger dan voorgeschreven, toch ligt pony Special Foxy dood in de wei

Reinanda Haverkamp uit Epe deed alles om haar pony’s te beschermen. Sterker: haar wolfwerend raster was nog hoger dan voorgeschreven. Toch lag haar pony Special Foxy dood in de wei. Volgens Bij12 was het raster niet goed geplaatst. En dat maakt veel los bij de ponyhoudster.
„We gaan elke ochtend even bij de pony’s kijken. Of het water nog goed is en we geven ze wat worteltjes”, zegt Haverkamp.
Ook op vrijdag 13 februari. Samen met haar medewerker gaat ze naar de stal aan de Wisselseweg in Epe. Ze lopen de hei op en zien iets geks. Alle pony’s staan in dezelfde hoek van de wei.

Dan zien ze waarom. In de andere hoek ligt een pony in het gras, alleen. „Dan weet je eigenlijk al dat het niet goed is.” Pony’s blijven namelijk bij elkaar en laten een slapende pony nooit alleen.

„Dat doen ze als-ie ziek is of als er bloed is. Dan gaan ze bij elkaar weg.”

Haverkamp vraagt die vrijdag haar medewerker om even te kijken. „Ik vond het een beetje eng”, zegt ze. Hij loopt naar Special Foxy, maar komt al snel weer terugrennen. De pony is dood. „Het was helemaal mis.”

„Ze lag in een S-vorm, het hoofd was helemaal verdraaid. En ze was vanbinnen helemaal leeggegeten.” Overal in het veld liggen stukken darm, zegt ze.

„Ik hoop dat het dier gelijk dood was”, zegt Haverkamp. „Dan heeft ze in ieder geval niet lang hoeven lijden.”
Wolfwerend raster

De wolf grijpt niet alleen Special Foxy, maar ook Golden Girl, een andere pony. Dat loopt beter af. „Die had een grote wond in het been.” Golden Girl overleefde de aanval wel.

Wat Haverkamp niet goed weet, is hoe de wolf bij haar pony’s is gekomen. „Ik heb een wolfwerend raster. We hebben palen waar zes draden op zitten.” Die draden staan op stroom.

De hoogste is volgens haar 140 centimeter hoog. Dat is 20 centimeter hoger dan wat Bij12 aanraadt. Die organisatie werkt in opdracht van de provincie en houdt natuurschade bij.

„En we hebben op 20, 40, 60 en 110 centimeter hoogte ook stroomdraden hangen”, zegt Haverkamp.
Hoe de wolf bij de pony’s is gekomen, is een raadsel voor haar.
‘Je doet zo je best je dieren te beschermen’

Bij12-woordvoerder Christian Jansen legt uit hoe de organisatie bij zo’n situatie te werk gaat. „Een taxateur verzamelt in opdracht van Bij12 informatie bij een bezoek.”

Dat kan bijvoorbeeld gaan om rekeningen van de behandeling van de pony’s, maar ook een inspectie van het raster. „Als dat compleet is, komt het naar ons toe.”

„Deze taxateur geeft aan dat het een goed wolfwerendraster kan zijn, als het goed geplaatst is”, zegt Jansen. „Volgens de taxateur was op sommige plaatsen de onderste draad hoger dan 20 centimeter.”

Daarnaast was er een opstapje binnen een meter van het raster, zegt Jansen. Dat is Haverkamp ook verteld. „Het gaat om een boom”, zegt ze. „Maar daar zitten geen sporen van de wolf op.”

Het maakt veel los bij de ponyhoudster. „Je doet zo je best je dieren te beschermen. Nu wordt de schuld bij mij neergelegd.”
Onderste draad belangrijk

Volgens de Bij12-woordvoerder is de onderste draad van een wolfwerend raster erg belangrijk. „Misschien nog wel belangrijker dan de hoogte.”

„Als een raster aan de onderkant niet goed is, kan een wolf daar makkelijk onderdoor. Daarom is het zo belangrijk dat de onderste draad strak hangt, op een bepaalde hoogte. Maximaal 20 centimeter vanaf de grond.”

Zo ziet het raster van Haverkamp eruit

Haverkamp beaamt dat het niet overal precies 20 centimeter is. „Misschien is het hier en daar 23. Maar als de wolf er onderdoor was gegaan, hadden we dat moeten zien.”

Jansen begrijpt de emotie van Haverkamp. „Het is hartstikke vervelend. Iemand denkt de boel goed voor elkaar te hebben en dan gebeurt het alsnog.”

Hij plaatst ook een kanttekening. „Een raster is geen garantie dat er niks gebeurt. De kans wordt alleen aanzienlijk kleiner.”

https://www.destentor.nl/epe/wolfwerend ... 7IRaJvov2Q

https://www.facebook.com/share/v/1A5khG ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:33

Marigold schreef:
De mensen lijken ook door te lopen terwijl de wolf juist in eerste instantie wegspringt?
Ik heb er wel moeite mee, dat alle natuur / bos / luwte gebieden vol zitten met wandelpaden. Het is gewoon heel logisch dat het dan tot ontmoetingen komt. En altijd moet de mens blijkbaar maar voor alles gaan.

Ik vind zolang de wolven niet beheerd worden moet er ook eerlijk met de behoeftes van de wolf worden gegaan. Als je er 1 of enkele ziet, heb dan respect voor zijn ruimte.

Ze komen ondertussen ook in de dorpen rond de Veluwe ( in de bebouwde kom) en in Drenthe.
Dus respect voor zijn ruimte, we moeten maar in kooitjes gaan lopen ofzo ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:53

Je ziet 11 seconden aan beeld.
Waar ze al stokken vast hebben, achteruit aan het lopen zijn, dus er is al langer wat aan de gang.
En dan trek je deze conclusie dat de wolf maar wat ruimte moet krijgen...
Ik denk dat er naast dit pad, ja en ook de andere paden, héél veel ruimte is waar niemand hem ziet.
De wolf besluit hier zelf de mensen en de honden op te zoeken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:01

Marigold schreef:

Dit is zoals je op het kaartje kunt zien, vlak langs de bebouwde kom.
Zelfs met de nieuwerwetse ruimtelijke plannen met een "schil" langs het buitengebied om te recreëren waarbij de kern onverstoord blijft, voorkom je dit soort interacties dus niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 11:10

Het laat toch duidelijk zien dat alle beweringen van de deskundigen er faliekant naast zitten.

Ze zouden schuw zijn en mensen mijden.

Ik neem aan dat dat hondenlosloopgebied er al jaren ligt, nog voor de wolf zich op de Veluwe heeft gevestigd.
En het laat zien hoe groot en sterk en aanpassende en lerende vermogen van een wolf is.

Als de bewering van de deskundigen zouden kloppen, dan zouden de wolven zich helemaal niet vestigen in Nederland of alleen maar op afgelegen (afgesloten) gebieden in Nederland. Voor zover die er in ons land zijn.
M.i. zou de wolf zich dan rap doorlopen en zouden er zeker niet zoveel roedels zijn.
Ze voelen zich dusdanig op hun gemak dat ze jongen krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:16

Nee in de dorpen is geen luwtegebied.
Dat valt onder rondsjouwgebied.
Op de innerlijke navigatiekaart van zo’n wolf bestaat geen bebouwing, ze nemen het zoals het is, zullen steeds meer wennen aan alle geluiden en dingen hier. Maar zoeken in wezen hun eigen plek.
En dan vinden ze afgelegen plekken in het bos die de hele avond en nacht stil zijn. Rustplaatsen. Daar dan bij daglicht ineens doorheen lopen met onze gedomesticeerde hondjes is vanuit de wolf gezien bedreigend. Dat is toch niet vreemd?
Dit is het verschil tussen natuur en natuurlijke levenswijze volgen (wolf en alle andere wild), versus de mens en dienst gecultiveerde levenswijze en daaraan aangepaste huisdieren. Er zijn werkelijk o-ve-ral wandelpaden door wekelijk elk natuurgebiedje.
De mens heeft altijd maar voorrang hier in NL terwijl de dieren ook hun plek en intrinsieke waarde horen te hebben op aarde..
Ik denk dat de houtwallen tussen weides nog het meeste rust bieden. Reeën schuilen daar ook graag in.

@Mac: als wolven zo krap in de ruimte komen dat zelfs plekken dichtbij de bebouwing al in gebruik worden genomen zou de politiek / natuurwet toch eens eerlijk moeten zijn over de haalbaarheid van het maar toelaten van onbeheerde voortplanting in ons land dat na 150 jaar zonder wolven, helemaal op mensen is ingericht geraakt.

Ik ben niet voor ik ben niet tegen. Ik wil gewoon dat er eerlijk met het wild en diens behoeftes wordt omgegaan. Bij bescherming hoort ook beschermen van geschikt leefgebied. Kan dat niet: doe dan iets aan de strenge bescherming van het diersoort.

vergelijkbaar: ik koop ook geen pony als ik geen weiland of plek heb. Zo’n pony is dan beter af bij de slacht dan in mijn achtertuin.