Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:31

Ik vind rekening rijden (mits goed ingericht) juist wel prettig, diegenen die het gebruikt betaald ervoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:42

Ik vind het ook een goed programma. Ik ben wel benieuwd hoe het rekeningrijden ingericht gaat worden, want dat kan potentieel een flinke strop worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:50

Benzz schreef:
Vind het partijprogramma van PVDA/GL nog niet zo verkeerd.

Ik zag wat voorbij komen op de Telegraaf dat vooral de hardwerkende Nederlanders met auto en huis getroffen worden door de plannen van PvdA/GL.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:53

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ik zag wat voorbij komen op de Telegraaf dat vooral de hardwerkende Nederlanders met auto en huis getroffen worden door de plannen van PvdA/GL.

Klassieke televaag actie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:55

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Ja, dat lees ik ook. Maar dat is niet logisch voor een sociale partij. Dus ik neem die berichten met een korrel zout.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:13

Alleen hoe de mensen met een eigen huis geraakt worden door de plannen heb ik geen idee van trouwens. Ik lees daar geen rare dingen over eigenlijk.

Rekeningrijden mits eerlijk ingevoerd is wel logisch. Maar ik vrees voor een typische kort door de bocht oplossing. Wegenbelasting die blijft bestaan. Peperdure brandstof en dan nog iets er extra bovenop of zo liefst extra duur voor brandstof autos en veel voordeel voor electrisch waardoor de minder rijke nederlander extra de pineut is. Of de kilometers bij apk ook al zijn die niet in nederland gereden en dan een enorm bedrag. Die vast dan voor de zakelijke veelrijdende leaserijder weer gunstig uitpakt en mensen met een priveauto extra hard raakt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:22

Raineri schreef:
Electra63 schreef:

Klassieke televaag actie

Precies :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:23

Karuna, dat heeft te maken met het afbouwen van de hypotheekrente aftrek. Iets waar al jaren de economen van zeggen dat het echt niet uit kan.

Qua rekening rijden vind ik het ook dat de veelgebruiker best wat meer mag betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:27

Hypotheekrente-aftrek, overwaarde belasten in box 3… genoeg om de huizenbezitter te pesten -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:31

Benzz schreef:
Karuna, dat heeft te maken met het afbouwen van de hypotheekrente aftrek. Iets waar al jaren de economen van zeggen dat het echt niet uit kan.

Qua rekening rijden vind ik het ook dat de veelgebruiker best wat meer mag betalen.

Ik ook, in theorie. Maar ik denk dat er veel haken en ogen zijn. Niet alle werknemers die veel rijden, willen dat ook per se, maar zijn daartoe 'gedwongen' omdat er geen betaalbare huizen zijn in de werkomgeving, of werk verhuisde, er is geen OV/verbindingen zijn slecht. Transport gebruikt de weg enorm veel, wordt dat evenredig belast, stijgen de consumentenprijzen.

Ik denk dat het best een hoofdpijndossier is, eigenlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:34

Opzich hypotheekrente aftrek nederland is het enige land dat het heeft. En dat bv afbouwen boven een bepaalde hypotheekwaarde (bv de nationale hypotheek garantie grens aanouden) zou geen slecht idee zijn. Als je heel veel hypotheek kunt betalen waarom zou je de rente daarover dan deels terug moeten krijgen. Andere leningen krijg je ook de rente niet van terug.

Maar kennelijk heb ik dan niet het hele programma gelezen. Ik had niets gezien hierover.

Hoe staan jullie dan tegenover enorm goed gevulde spaarrekeningen en winst van beleggen? (echte winst dan?) oftewel de extreem rijke mag een beetje extra bijdragen.

Wat san zegt dus. Veel regios is zoveel wegbezuinigd dat je zonder auto gewoon nergens meer komt

Neem bijvoordeeld mensen met een rolstoelbus. Die heb je niet omdat je even gemakkelijk het ov neemt of de fiets. Nu staat daar een fors aangepast wegenbelasting tarief tegenover, maar die zou dan vervallen. En bij de rekeningrijd plannen tot nu toe een vergeten groep waar niets voor geregeld is. En het is meest ook niet de groep mensen die zwemt in het geld. En de meeste rolstoelbussen zijn elegante lichte zuinige autos.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-08-25 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:35

Berdien schreef:
Hypotheekrente-aftrek, overwaarde belasten in box 3… genoeg om de huizenbezitter te pesten -O-

Dat de hypotheekrenteaftrek onhoudbaar is, vind ik eigenlijk ook. Dus er moet eens begonnen worden met afbouwen, ik denk alleen niet dat dat eerlijk is om met terugwerkende kracht te doen. Veel hypotheken zijn afgesloten met die HRA in ogenschouw, als dat wegvalt is de kans aanwezig dat mensen hun hypotheek slechter/niet kunnen betalen. Die consequentie is imo te groot.

Ik zou zeggen geen HRA meer bij nieuw af te sluiten hypotheken, op die manier sterft de HRA uiteindelijk een natuurlijke dood.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:43

Op zich is de HRA natuurlijk al voor een deel beperkt door deze vanaf 2013 bij nieuwe hypotheken alleen toe te staan bij annuitaire of lineaire hypotheken. Veel bestaande hypotheken zijn vanaf 2031 al niet meer aftrekbaar.

Ik als werkende zonder kinderen heb geen aftrekpost/tegemoetkoming behalve de HRA, en betaal toch echt genoeg belasting := Dus als de HRA eraf gaat mag daar best wat anders tegenover komen te staan vind ik O:)
Laatst bijgewerkt door Berdien op 19-08-25 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:43

karuna schreef:
Neem bijvoordeeld mensen met een rolstoelbus. Die heb je niet omdat je even gemakkelijk het ov neemt of de fiets. Nu staat daar een fors aangepast wegenbelasting tarief tegenover, maar die zou dan vervallen. En bij de rekeningrijd plannen tot nu toe een vergeten groep waar niets voor geregeld is. En het is meest ook niet de groep mensen die zwemt in het geld. En de meeste rolstoelbussen zijn elegante lichte zuinige autos.

Dit is wat erover gezegd wordt: De hoogte van de heffing wordt bepaald door waar men rijdt en op welk tijdstip.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:00

Mona Keizer op de radio voor een interview. Ze maakt er gelijk een populistisch propaganda praatje van
Ik ben maar in de tuin gaan zitten, dan hoor ik het niet meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:04

Berdien schreef:
Op zich is de HRA natuurlijk al voor een deel beperkt door deze vanaf 2013 bij nieuwe hypotheken alleen toe te staan bij annuitaire of lineaire hypotheken. Veel bestaande hypotheken zijn vanaf 2031 al niet meer aftrekbaar.

Ik als werkende zonder kinderen heb geen aftrekpost/tegemoetkoming behalve de HRA, en betaal toch echt genoeg belasting := Dus als de HRA eraf gaat mag daar best wat anders tegenover komen te staan vind ik O:)

Belasting uit arbeid is in Nederland behoorlijk hoog. Dus dat verlagen ten koste van de HRA zou geen gek idee zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:06

Ze wilden ook de vermogenden meer belasten, dus boven de 400.000 inkomen een belastingschaal meen ik? Zag een bericht over mensen die werken meer ontzien en mensen die geld krijgen uit vermogen meer belasten, maar weet de details niet.

Klonk allemaal niet verkeerd in ieder geval.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:36

Berdien schreef:

De hypotheekrente aftrek wordt al jaren afgebouwd en bij sommigen is deze al naar 0. Bijna iedereen met een hypotheek rekende op de aftrek omdat deze direct invloed had op het besteedbare inkomen. Voor mensen met een huis dat onder water staat, is het een akelig vooruitzicht. De markt is echter zo dat er niet zo veel huizen meer onder water staan. Meest logische compensatie zit in verlagen van het huurwaardeforfait.

En dat van die overwaarde is een beetje een wassen neus. Zolang deze in de stenen zit, heb je er geen inkomen van en zodra je de overwaarde te gelde maakt, mag je er vast al belasting over betalen. De meeste mensen gebruiken de overwaarde om een nieuw huis te financieren en dat kan vrij pijnloos. Als je tussendoor moet aftikken, kan uiteindelijk niemand meer verhuizen. En bijlenen om de belasting te betalen, klinkt ook niet erg aanlokkelijk en ik denk niet dat er een bank aan meedoet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:44

Economisch een heel goed plan om de hypotheekrente helemaal af te bouwen.
Maar of het electoraal ook handig is. Dat is een tweede.

https://archive.is/2025.08.21-033538/ht ... ~b679457c/

We gaan het zien bij de komende peilingen. De beeldvorming doet soms meer schade dan de keiharde feiten. En dat terwijl elke econoom zegt dat de hypotheekrente aftrek een slecht idee is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:22

Eerst maar eens de doorberekeningen afwachten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:37

Electra63 schreef:
Benzz schreef:

Vervang 'hardwerkende' Nederland gerust door rijke nederlander.
Hard werken kan ook in een fabriek zijn voor een hongerloontje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:40

Het waren ook niet mijn woorden, maar die van een journalist van de Telegraaf, DE krant van o a. Weird Duk, lekker populistisch rechts.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:01

Loretta schreef:
Economisch een heel goed plan om de hypotheekrente helemaal af te bouwen.
Maar of het electoraal ook handig is. Dat is een tweede.

https://archive.is/2025.08.21-033538/ht ... ~b679457c/

We gaan het zien bij de komende peilingen. De beeldvorming doet soms meer schade dan de keiharde feiten. En dat terwijl elke econoom zegt dat de hypotheekrente aftrek een slecht idee is.

Maar gaat dat dan ook voor bestaande hypotheken gelden? Ik kan me zo voorstellen dat er best veel mensen zijn die alleen hun huis konden kopen juist vanwege die aftrek?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:07

mysa schreef:
Maar gaat dat dan ook voor bestaande hypotheken gelden? Ik kan me zo voorstellen dat er best veel mensen zijn die alleen hun huis konden kopen juist vanwege die aftrek?

Volgens mij willen ze het in 12 jaar invoeren.

Ik heb een aantal jonge collegaś die net een huis hebben gekocht en ondanks dat, zeggen ze zelf ook: Het kan niet meer. Dus ik zie best wel wat begrip bij jongelui.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:54

Electra63 schreef:
Het waren ook niet mijn woorden, maar die van een journalist van de Telegraaf, DE krant van o a. Weird Duk, lekker populistisch rechts.

Vreselijk toch. Zo kortzichtig.
Mensen verdiepen zich niet.