Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:52

Nou ja, dat doet de SP al jaren en die winnen daar ook geen stemmen mee. Er zal dus wel meer meespelen (zoals het gebrek aan charismatische leiders die zaken helder uit kunnen leggen).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:14

En dat ze enigzins fatsoenlijk zijn dus niet vaak in de media / socials / algoritmes komen met opruiende en polariserende opmerkingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:15

Citaat:
De de A van PVDA staat voor arbeid. Maar ze zijn de binding met de arbeider totaal verloren.

Voorzitter Hans Spekman heeft zijn best gedaan om die kloof te dichten.
Toen kwam helaas het rechtse kabinet R2 met (hoe is het mogelijk) de PvdA.

Citaat:
En je kunt nu eenmaal moeilijk groen doen als je rood staat.

|( |( |( |( |( |(

En na twaalf jaar Mark R. en schaamteloos rechts, neoliberaal beleid gaan mensen dit soort dingen geloven.

Groen doen als in goed, betaalbaar openbaar vervoer is iets anders dan subsidie om een dure Tesla aan te schaffen.

De btw op gezond eten zou omlaag kunnen, gefinancierd door extra accijns op alcohol, sigaretten, "energiedrank" etc.

Groen doen kan uitstekend met een smalle beurs.
En bij een 'rood' beleid is de smalle beurs niet zo krankjorem dun als tegenwoordig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:19

Ter info, waar staan de partijen voor (of achter), het stemgedrag in de kamer van gisteren op een motie om toegang tot zo veel mogelijk hulp te geven om de hongersnood in Gaza te keren:
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:21

prompter schreef:
VVD zou onder Rutte hier ook niet in gestapt zijn denk ik, Yesilgoz is een stuk rechtser nog.

Rutte heeft Yesilgoz gewoon minister en lijsttrekker gemaakt, en het kabinet laten klappen op dat gelogen nareizigersverhaal. Nadat 'ie meineed heeft gepleegd en zelf ook al een paar keer openlijk loog. Ik denk dat Rutte het zo helemaal prima vindt, hij heeft zijn plekje bij de NAVO inmiddels.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:24

Als je een hele smalle beurs hebt, zet je vanzelf de kachel wel een keertje uit en dat is ook heel groen. Maar alle gekheid op een stokje is het natuurlijk wel zo dat bepaalde dure plannen en voorstellen die bijdragen aan het verbeteren van het milieu niet goed postvatten bij mensen die het niet kunnen betalen. De politiek heeft te makkelijk gedacht over het inmasseren van maatregelen en verplichtingen die voor een redelijk groot deel van de bevolking helemaal niet te bekostigen is. Dat maakt mensen bang en onzeker en dan gaan ze stemmen op partijen die die opdrachten niet op hun lijstje hebben staan.
PVV, NSC, BBB en ook PvdA/GL maken zich allemaal schuldig aan kiezersbedrog in de letterlijke zin.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:24

Janneke2 schreef:
|( |( |( |( |( |(

En na twaalf jaar Mark R. en schaamteloos rechts, neoliberaal beleid gaan mensen dit soort dingen geloven.

Groen doen als in goed, betaalbaar openbaar vervoer is iets anders dan subsidie om een dure Tesla aan te schaffen.

De btw op gezond eten zou omlaag kunnen, gefinancierd door extra accijns op alcohol, sigaretten, "energiedrank" etc.

Groen doen kan uitstekend met een smalle beurs.
En bij een 'rood' beleid is de smalle beurs niet zo krankjorem dun als tegenwoordig.

Alleen bedoel ik met de uitspraak je kan niet groen doen als je rood staat. Dat het als burger behoorlijk moeilijk wordt.
We zijn het eens dat het probleem het neo liberale beleid is. Mensen die in een niet geisoleerde huurwoning zitten, geen geld voor zonnepanelen en ook geen geld voor duurdere biologische keuzes in de supermarkt.
En dat is het probleem van veel mensen, er is simpelweg geen geld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:25

Shadow0 schreef:
prompter schreef:
VVD zou onder Rutte hier ook niet in gestapt zijn denk ik, Yesilgoz is een stuk rechtser nog.

Rutte heeft Yesilgoz gewoon minister en lijsttrekker gemaakt, en het kabinet laten klappen op dat gelogen nareizigersverhaal. Nadat 'ie meineed heeft gepleegd en zelf ook al een paar keer openlijk loog. Ik denk dat Rutte het zo helemaal prima vindt, hij heeft zijn plekje bij de NAVO inmiddels.

Ik hoop niet dat hij van de Navo net zo'n puinhoop maakt als dat die met Nederland gedaan heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:33

Diegene die hier verteld dat PvdA / Groen links zich meer voor groen beleid dan de kleine portemonnee inzette heeft echt niet goed opgelet.
Bij deze club gingen de mensen met weinig tot middengroep er het meeste op vooruit en werden de rijken iets minder rijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:36

BigOne schreef:
Diegene die hier verteld dat PvdA / Groen links zich meer voor groen beleid dan de kleine portemonnee inzette heeft echt niet goed opgelet.
Bij deze club gingen de mensen met weinig tot middengroep er het meeste op vooruit en werden de rijken iets minder rijk.

Dat is puur theoretisch omdat het niet helemaal helder was of bepaalde lastenverlichtingen wel bekostigd hadden kunnen worden. Bovendien heeft dat gelieg van die partij rondom erfbelasting hun zaak geen goed gedaan.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:45

BigOne schreef:

Ja, bij het doorrekenen. Maar ik heb het over de beeldvorming in de media door de manier van campagne voeren. Timmermans liep overal vooraan in klimaatmarsen en het ging eindeloos over groene stroom en kerncentrales, maar als het gaat om de kwesties waar mensen het meeste bij voelen (leefbaarheid, woningen, portemonnee) bleef het erg in het theoretische hangen.

Moet ook zeggen dat ik denk dat het een stukje profilering is hoor. Timmermans komt natuurlijk vanuit de EU, hoog in de boom, is bekend van de Green Deal. Daarmee ga je geen onderbuik aanspreken. Wat dat betreft had je nog beter iemand als Aboutaleb over kunnen halen om het te gaan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:47

...gelieg van welke partij precies?

(Ik herinner me nog goed een bepaalde hetze.
En die hetze had niets en niemendal te maken met zoiets braafs als 'of de lastenverlichting A wel bekostigd kon worden door maatregel B'.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:57

Maar het klimaat is ook een heel groot probleem, zeker in NL. Dus ipv het gedram noemen, kun je beter zeggen dat het de hoogste tijd is om daar een keer goed op door te pakken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:11

Emmaa2 schreef:
BigOne schreef:

Ja, bij het doorrekenen. Maar ik heb het over de beeldvorming in de media door de manier van campagne voeren. Timmermans liep overal vooraan in klimaatmarsen en het ging eindeloos over groene stroom en kerncentrales, maar als het gaat om de kwesties waar mensen het meeste bij voelen (leefbaarheid, woningen, portemonnee) bleef het erg in het theoretische hangen.

Moet ook zeggen dat ik denk dat het een stukje profilering is hoor. Timmermans komt natuurlijk vanuit de EU, hoog in de boom, is bekend van de Green Deal. Daarmee ga je geen onderbuik aanspreken. Wat dat betreft had je nog beter iemand als Aboutaleb over kunnen halen om het te gaan doen.

Dat dus, een heel mooi programma maar tegelijkertijd een dramatische campagne.
Maar je moet ook bedenken dat het wel lastig voor een dergelijke partij is. Als veel leden prioriteit bij klimaat willen leggen dan is dat toch waar de partij mee naar buiten treed.

Bij eventuele nieuwe verkiezingen zou het verstandig zijn om voor een andere lijsttrekker te kiezen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:25

Door uitspraken Kamervoorzitter Bosma is Tweede Kamer niet aanwezig bij herdenking slavernijverleden: https://nos.nl/artikel/2526224-kamervoo ... ngetrokken.

Ik vind dit toch wel heel erg triest. Voor mij voelt het alsof die man alleen aan zijn eigen ego denkt en niet aan de gevoelens van anderen plus dat hij eigenlijk de hele Tweede Kamer zou moeten vertegenwoordigen. Vind ik niet professioneel.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:30

Benzz schreef:
Maar het klimaat is ook een heel groot probleem, zeker in NL. Dus ipv het gedram noemen, kun je beter zeggen dat het de hoogste tijd is om daar een keer goed op door te pakken.

Ho, stop, ik noem het absoluut geen gedram. Ik vind, als linkse randstedelijke muts, klimaat een ontzettend belangrijk punt, en het is inderdaad tijd om door te pakken. Ik zeg alleen dat als ik de baas van de campagne was geweest, ik het niet de boventoon had laten voeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:31

Wilders is een hele goede debater. Ik vond dat vroeger Ascher en met name Pechtold altijd goed partij gaven tegen Wilders, dat mist de PvdA een beetje, al vind ik Klaver een betere debater dan Timmermans.
Ik vind Bontenbal ook echt een aanwinst, al stem ik nooit CDA.

Tegenwoordig moet je een goede campagne voeren op SM en bijvoorbeeld voor jonge kiezers op TikTok, daar is PVV, BBB en ook FvD (in het verleden) goed in.

En het lijkt in de politiek wel, hoe harder je schreeuwt, hoe meer zetels. Een leugentje maakt niet uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:33

Kimmie25501 schreef:
Door uitspraken Kamervoorzitter Bosma is Tweede Kamer niet aanwezig bij herdenking slavernijverleden: https://nos.nl/artikel/2526224-kamervoo ... ngetrokken.

Ik vind dit toch wel heel erg triest. Voor mij voelt het alsof die man alleen aan zijn eigen ego denkt en niet aan de gevoelens van anderen plus dat hij eigenlijk de hele Tweede Kamer zou moeten vertegenwoordigen. Vind ik niet professioneel.

Ja, en ik verwacht dat in de toekomst meer ministers/bewindspersonen niet welkom zullen zijn bij bepaalde gelegenheden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:42

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:58

Emmaa2 schreef:
BigOne schreef:

Hier ben ik het mee eens. Een bepaalde groep mensen is bang geworden voor bepaalde beeldvorming en voelden zich daardoor bedreigd en niet gehoord. Bij populistische partijen wordt deze groep dan weer makkelijk gerustgesteld en besluiten ze daarop te stemmen ipv hun oude partijd. Stemmen met je voeten heet dat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:53

Veronica2 schreef:
Emmaa2 schreef:

Hier ben ik het mee eens. Een bepaalde groep mensen is bang geworden voor bepaalde beeldvorming en voelden zich daardoor bedreigd en niet gehoord. Bij populistische partijen wordt deze groep dan weer makkelijk gerustgesteld en besluiten ze daarop te stemmen ipv hun oude partijd. Stemmen met je voeten heet dat.

Is ook zo. Ik denk dat PvdA/GL ook niet de partij is voor mensen die vanuit de onderbuik stemmen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:28

Benzz schreef:

Het tegendeel viel me hier in België plots op enkele dagen voor de verkiezingen: behalve Groen kwamen klimaat en milieu in bijna geen enkel partijprogramma meer voor. Integendeel, door de algemene steun voor de "boze boeren" waren deze die voor milieu en klimaat waren, de boosdoeners. Een bekende bioloog heeft me via een debat dat ik zag op FB nog wakker geschud, zodat ik Europees groen gestemd heb. Het was trouwens iets dat ik de dagen voor en na de verkiezingen hier vaak hoorde: vreemd hé, er wordt niet meer gesproken over milieu en klimaat. Gelukkig is Groen hier net iets minder afgestraft dan verwacht, misschien hebben er nog meer die bioloog zijn "wake up call" gehoord.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:42

De Groene partijen hebben al heel lang bewuste kiezers en een vaste kern.
Die partijen in Europa zijn minder afhankelijk van de "waan van de dag" of de "onderbuikgevoelens wat dit dan ook moge zijn.

Ondanks dat links al geruime tijd"in de foute hoek wordt gezet" heeft dit uiteindelijk op de vaste kern niet zoveel invloed. Als ik kijk in mijn Vriendenkring wordt er de afgelopen 40 jaar wel eens een uitstapje gemaakt naar andere partijen maar over het algemeen zijn het gewoon trouwe kiezers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:13

pien_2010 schreef:
De Groene partijen hebben al heel lang bewuste kiezers en een vaste kern.
Die partijen in Europa zijn minder afhankelijk van de "waan van de dag" of de "onderbuikgevoelens wat dit dan ook moge zijn.

Ondanks dat links al geruime tijd"in de foute hoek wordt gezet" heeft dit uiteindelijk op de vaste kern niet zoveel invloed. Als ik kijk in mijn Vriendenkring wordt er de afgelopen 40 jaar wel eens een uitstapje gemaakt naar andere partijen maar over het algemeen zijn het gewoon trouwe kiezers.

Alleen is die vaste groep kiezers wel te klein om het verschil te kunnen maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:20

Electra63 schreef:
Kimmie25501 schreef:

Ja, en ik verwacht dat in de toekomst meer ministers/bewindspersonen niet welkom zullen zijn bij bepaalde gelegenheden.

Maar Wilders zegt hij dat hij daar wel wil gaan speechen. "Dan zullen ze hunkeren naar de kamervoorzitter".