Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:13

Het begint zelfs mij op te vallen, en dat wil wat zeggen _O- .

Wat je op alle fronten ziet is dat Oekraïne volledig op alle fronten weggevaagd moet worden en leeggeplunderd. Namelijk mensen, gebouwen, taal, cultureel erfgoed, landbouw artikelen en producten etc wordt gedood/aangevallen/gestolen/ etc, heel heel erg naar.
Het gaat mijn begrip te boven dat er nog groepen mensen zijn in het westen die dit nog durven te ontkennen of die deze oorlog van Rusland tegen Oekraïne nog kunnen rechtvaardigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:22

martichr schreef:
Die current account zegt zoals gezegd weinig, de prijsstijging van gas/olie en het wegvallen van import kan die al verklaren zonder meteen te concluderen dat ze andere afzetmarkten hebben gevonden die hiervan de oorzaak zijn.

je hebt het over 4 miljard dollar per maand, het is van niets naar iets gegaan.. we gaan zien hoe het zich verder ontwikkeld, maar olie- en gas pijpleidingen leg je niet van vandaag op morgen de andere kant op.

Ik haal deze toch nog een keer aan, want nieuw onderzoek is recentelijk gepubliceerd door CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air - https://energyandcleanair.org/).

Hieronder een overzicht van de totale waarde van wat Rusland exporteert aan fossiele brandstoffen:

Afbeelding

Met de start van de oorlog is een kleine daling te zien, wat mede verklaard kan worden door de kortingen die ze moesten geven vanwege de embargo's. Een verdere uitsplitsing naar de verandering in inkomsten:

Afbeelding

De afname in volume en de kortingen die ze moeten geven worden ruim gecompenseerd door de hogere prijzen op de markt. Op de vierde plaats van grootste kopers: Nederland.

Bijkomend gevolg van de embargo's is dat er nu een nieuwe handelsroute begint te ontstaan van Rusland naar India:

Afbeelding

India en Iran zijn al langer bezig meer samen te werken en recentelijk heeft de Iraanse minister van Buitenlandse zaken Hossein Amir-Abdollahian India bezocht en PM Modi ontmoet. De eerste containers met laminaat maken nu bovenstaande reis als test, vervolgens kunnen meer goederen over dezelfde route volgen.
Citaat:
Iran enjoys very good relations with China and Russia. It has commenced opening up to other Gulf nations. If India comes on board with Iran, it will create a huge bloc of countries, money, population, and power, which could then make it very difficult to keep Iran locked away and duly sanctioned by the West.

https://thediplomat.com/2022/06/india-i ... r-a-reset/

De geopolitieke gevolgen kunnen redelijk groot zijn aangezien de sancties tegen Iran nu flink verzwakken in effectiviteit. Met een nieuwe bron van inkomsten, en op termijn mogelijk weer olie export van Iran naar India, heeft het westen nauwelijks meer middelen om druk uit te oefenen om tot een nucleair akkoord te komen.

De sancties tegen Rusland worden nu ook verder ondermijnd door Amerika volgens Bloomberg:

Afbeelding

Citaat:
The effort is part of complex and difficult negotiations underway involving the United Nations to boost deliveries of fertilizer, grain and other farm products from Russia and Ukraine that have been disrupted by President Vladimir Putin’s invasion of his southern neighbor.

US and European officials have accused the Kremlin of using food as a weapon, preventing Ukraine from exporting. Russia denies that even as it has attacked key ports, blaming the shipment disruptions on sanctions imposed by the US and its allies over the invasion.

(kijk, een hele post zonder het woord verkrachting erin, haha)

elnienjo

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:30

We hadden ze nooit moeten boycotten, daarmee snijd je alleen jezelf in de vingers. Wij worden straks de armoedlijders en tweede wereld terwijl India en China floreren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:03

Mooi overzicht Enzino. China had een waarschuwing vooraf en heeft in jan en feb veel meer ingeslagen dan andere jaren (evenzo in graan). Europa heeft in de maanden maart, april en mei zoveel mogelijk gekocht om voorraden aan te vullen als voorbereiding voor de boycot. India en China nemen op dit moment nog zo veel af als ze kunnen, maar gebruiken die hoeveelheden niet. Dus dat kan tot dat de opslag vol is.

India en China zullen trouwens niet de hoofdprijs voor de olie betalen verwacht ik, als bijna niemand je produkt af wil nemen dan kun je je spul niet voor de hoofdprijs aan de enige die het wel wil hebben verkopen, normaal gesproken. Europa is in sneltreinvaart aan het vergroenen dus de verloren fosiele brandstofmarkt van Rusland is voor altijd verloren, die komt niet meer terug.

Voor Elnienjo, doordat China nu goedkoop aan de brandstoffen kan komen kun jij straks waarschijnlijk goedkoop je Chineese rommeltjes blijven kopen. Dus misschien zijn al die doden in Ukraïne het voor jou nog waard :n

Voordeel voor ons, de PV-panelen blijven voorlopig ook betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:28

irmaz schreef:
Mooi overzicht Enzino. China had een waarschuwing vooraf en heeft in jan en feb veel meer ingeslagen dan andere jaren (evenzo in graan). Europa heeft in de maanden maart, april en mei zoveel mogelijk gekocht om voorraden aan te vullen als voorbereiding voor de boycot. India en China nemen op dit moment nog zo veel af als ze kunnen, maar gebruiken die hoeveelheden niet. Dus dat kan tot dat de opslag vol is.

Is dat zo? Want China is van plan nog dit jaar haar kolenproductie uit te breiden met 300 miljoen ton per jaar om genoeg energie op te kunnen blijven wekken. Vorig jaar hebben ze net een nieuw record bereikt met een totale productie van 4.07 miljard ton. India heeft kolenproducenten in het land toestemming gegeven productie met 50% te mogen verhogen zonder daar nieuwe vergunningen voor aan te vragen omdat de er een recordvraag naar elektriciteit is en ze blackouts willen voorkomen. Als ze zoveel meer inkopen dan ze gebruiken lijkt het me niet logisch om de interne productie van kolen op te schroeven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:22

enzino schreef:
irmaz schreef:

Is dat zo? Want China is van plan nog dit jaar haar kolenproductie uit te breiden met 300 miljoen ton per jaar om genoeg energie op te kunnen blijven wekken. Vorig jaar hebben ze net een nieuw record bereikt met een totale productie van 4.07 miljard ton. India heeft kolenproducenten in het land toestemming gegeven productie met 50% te mogen verhogen zonder daar nieuwe vergunningen voor aan te vragen omdat de er een recordvraag naar elektriciteit is en ze blackouts willen voorkomen. Als ze zoveel meer inkopen dan ze gebruiken lijkt het me niet logisch om de interne productie van kolen op te schroeven.

Als ik me niet vergis is het bericht van de kolen een tijdje geleden, ik heb afgelopen week ergens gelezen dat China en India (Pakistan?) extra olie van Rusland gingen afnemen. Misschien dat Rusland ze een goede prijs heeft aangeboden maar eea kan natuurlijk ook propaganda van iemand zijn. Ik denk dat we dat de komende maanden gaan zien. Iedere maand dat Rusland goede cijfers kan laten zien is er 1. Ik heb zomaar het vermoeden dat we vanaf nu een flinke tijd op nieuwe cijfers moeten wachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:51

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-06-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:52

Mooi, hoop dat ze unaniem voor zijn maar misschien laten enkele landen wel hun ware aard zien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:56

België en Nederland o.a. zijn bijzonder terughoudend wat betreft het lidmaatschap van Oekraïne...
24 juni wil Oekraïne uitsluitsel.
Komt wel goed denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:58

Bizar! Weer een corrupt EU geld verslindend land erbij... -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:00

elnienjo schreef:

Snap niet dat je nog in de EU wil wonen. Overal is trouwens corruptie en daarmee waren ze op de goede weg en dit was al flink verminderd. En kandidaat lid is heel wat anders dan volwaardig lid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:33

In Rusland is inmiddels een netwerk van vrijwilligers actief dat Ukraïnse vluchtelingen helpt om op hun plaats van keuze te komen. Veel Ukraïners, vooral uit Mariupol, worden via vluchtroutes die alleen naar Rusland gaan, daar naar plaatsen gestuurd die vaak erg ver weg liggen zonder geld, familie of goede opvang en is het voor hen moeilijk daar weer weg te komen om naar een plaats te trekken waar ze wel veilig zijn. Ook zijn er Ukraïners die dachten bij familie of vrienden in Rusland te kunnen schuilen maar daar weinig hulp en begrip krijgen.
https://www.raamoprusland.nl/dossiers/s ... ten-helpen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:36

elnienjo schreef:

Niet om het een of ander maar hoeveel draag jij precies bij aan onze welvaart dat je jezelf het recht toe-eigent om je zo, zonder onderbouwing, negatief uit te laten over een heel land?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:01

elnienjo schreef:

Het egocentrisme spat van deze post. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:04

Het lijkt me echter wel een belangrijk argument aangezien een onderdeel van de EU is dat er geld rond gaat. Neem je er een arm land bij, dat weinig toevoegt, dan zal de rest daar de rekening voor moeten betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:32

enzino schreef:
Het lijkt me echter wel een belangrijk argument aangezien een onderdeel van de EU is dat er geld rond gaat. Neem je er een arm land bij, dat weinig toevoegt, dan zal de rest daar de rekening voor moeten betalen.

Klopt daarom hebben we Griekenland Hongarije en nog wat anderen toegelaten !!
Je stopt er geld in en je haalt er geld uit. En ook zonder EU deelname zal er heel veel geld naar de wederopbouw gaan, hoop dat ze de geblokkeerde gelden en goederen van de Russen hier voor gebruiken. En een kandidaat-lid is nog steeds geen volwaardig lid.

En zo arm was de Oekraïne niet, nu door de oorlog zeker maar hoop dat ze winnen en hun economie weer op de rit krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:55

Ik snap je eerste argument niet goed (Griekenland & Hongarije).

En dat ze veel geld nodig hebben voor wederopbouw is toch geen reden om ze toe te laten tot de EU?

En volgens mij was Oekraïne wel arm. Tenminste, relatief. Want het zou ook voor de oorlog als het armste land van de EU zijn geweest als ze toen toegetreden zouden zijn. Of welke getallen kijk jij naar?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:02

elnienjo schreef:

Vergeet niet de grondstoffen waar de Oekraine bij zit. Dat is voor de EU wel een buitengewone kans.
Maar dan moeten ze natuurlijk wel de Russen nog uit de Donbass weten te verdrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:15

enzino schreef:
Ik snap je eerste argument niet goed (Griekenland & Hongarije).

En dat ze veel geld nodig hebben voor wederopbouw is toch geen reden om ze toe te laten tot de EU?

En volgens mij was Oekraïne wel arm. Tenminste, relatief. Want het zou ook voor de oorlog als het armste land van de EU zijn geweest als ze toen toegetreden zouden zijn. Of welke getallen kijk jij naar?

Ik zeg nergens dat veel geld voor wederopbouw een reden voor toelating is.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:03

Ach zo was Nederland ook ooit een arm land binnen de EU, waar geld naartoe ging. Wij hebben daar volop van geprofiteerd en zijn nou een rijk land wat netto betaalt voor de voordelen van de EU. Dat is namelijk het mooie van de EU, het is een welvaartverhoger voor alle leden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:11

Ik zie onze welvaart alleen maar afnemen en de leefbaarheid van ons land ook.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:14

Navalny is niet langer aanwezig waar hij gevangen werd gehouden. Verklaring vanuit Rusland: Hij wordt naar een andere gevangenis overgebracht en voor zijn veiligheid is dit transport geheim... :roll:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:16

Pareltjes schreef:
Navalny is niet langer aanwezig waar hij gevangen werd gehouden. Verklaring vanuit Rusland: Hij wordt naar een andere gevangenis overgebracht en voor zijn veiligheid is dit transport geheim... :roll:

De openluchtgevangenis van Katyn?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:28

Ergens denk ik dat ze Navalny misschien nog willen inzetten....als onderhandeling. Maar misschien ben ik te optimistisch.

Aanrader om ff terug te kijken OP1. Minister buitenlandse zaken van de Oekraine te gast.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:34

elnienjo schreef:
Ik zie onze welvaart alleen maar afnemen en de leefbaarheid van ons land ook.

Tja......maar wij hebben ons land en onze vrijheden nog. Leefbaarheid creëer je grotendeels samen. Iets minder het grote IK. Geldt voor de overheid trouwens ook.