Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Ongehoord Nederland kun je wat mij betreft vergelijken met de NSB in de Tweede wereldoorlog. Gewoon extreem rechts en helemaal fout als het om de feiten gaat. Wellicht dat Rusland hierachter zit want ze zijn wel erg opvallend pro Russisch.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Electra63 schreef:
Ik heb toevallig net Ongehoord Nieuws op staan; bizar hoe positief Rusland daar besproken wordt.
Alle schuld wordt bij Oekraïne en Europa gelegd (Behalve Orban).
Er is maar 1 gast, die Putin een oorlogsmisdadiger noemt.
Echt bizar wat daar allemaal wordt gezegd.

Het is echt beter voor je gemoedstoestand om niet te vaak naar ON te kijken of te luisteren. Het is interessant om ook eens te horen hoe 'de andere kant' er in staat, maar alleen daarvoor dus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

Nederlands veevoeder bedrijf steunt Russische soldaten aan het front

https://www.volkskrant.nl/economie/nede ... ~bb5bf9cf/

Citaat:
Veevoerbedrijf De Heus, eigendom van een van de rijkste families van Nederland, heeft via zijn Russische joint venture medicijnen en andere goederen naar Russische soldaten aan het front in Oekraïne gestuurd.

Michael Persson

Het is een opmerkelijk en interessant artikel.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Caroline nog niet over gehoord en ze heeft er nog wel voor gewerkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

BigOne schreef:

Er gebeuren in deze tijd toch wel heel bijzondere dingen. Heel heel vreemd dit. En wat een risico neemt deze familie want volgens mij zit je dan toch wel in de hoek van de mazen zoeken van de sanctie wet. Ik ben echt stom verbaasd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:15

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Er gebeuren in deze tijd toch wel heel bijzondere dingen. Heel heel vreemd dit. En wat een risico neemt deze familie want volgens mij zit je dan toch wel in de hoek van de mazen zoeken van de sanctie wet. Ik ben echt stom verbaasd.

Als je het artikel goed leest lijkt het toch allemaal niet zo zwart/wit te zijn. Het ligt blijkbaar toch iets genuanceerder dan je na zo'n melding op het eerste gezicht verwacht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:21

Het artikel heb ik goed gelezen. Er wordt medische steun verleend aan de Russische soldaten (pijnstillers onderanderen) en dat valt buiten de sancties. Daarnaast op de verdwenen website van het bedrijf werd steun uitgesproken voor Oekraïne (vindt Rusland nl niet leuk).
En itt Heineken en anderen hebben ze hun bedrijf (nog) niet verkocht;(kunnen verkopen) in Rusland.
Het blijft een interessant verhaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb toevallig net Ongehoord Nieuws op staan; bizar hoe positief Rusland daar besproken wordt.
Alle schuld wordt bij Oekraïne en Europa gelegd (Behalve Orban).
Er is maar 1 gast, die Putin een oorlogsmisdadiger noemt.
Echt bizar wat daar allemaal wordt gezegd.

Het is echt beter voor je gemoedstoestand om niet te vaak naar ON te kijken of te luisteren. Het is interessant om ook eens te horen hoe 'de andere kant' er in staat, maar alleen daarvoor dus.

Dat weet ik, ik luister vaker naar ON. Net zoals ik Wilders volg op social media.
Ik probeer altijd van meerdere kanten het nieuws te volgen.

Maar vanmiddag was zo extreem pro-Russisch, dat het bestuurslid van BVNL, zelfs ging nuanceren en tegengas ging bieden, dat was zelfs grappig. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:53

pien_2010 schreef:
Nederlands veevoeder bedrijf steunt Russische soldaten aan het front

https://www.volkskrant.nl/economie/nede ... ~bb5bf9cf/

Citaat:
Veevoerbedrijf De Heus, eigendom van een van de rijkste families van Nederland, heeft via zijn Russische joint venture medicijnen en andere goederen naar Russische soldaten aan het front in Oekraïne gestuurd.

Michael Persson

Het is een opmerkelijk en interessant artikel.

Dit heb ik een paar weken geleden al gelezen. Bizar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

pien_2010 schreef:
Het artikel heb ik goed gelezen. Er wordt medische steun verleend aan de Russische soldaten (pijnstillers onderanderen) en dat valt buiten de sancties. Daarnaast op de verdwenen website van het bedrijf werd steun uitgesproken voor Oekraïne (vindt Rusland nl niet leuk).
En itt Heineken en anderen hebben ze hun bedrijf (nog) niet verkocht;(kunnen verkopen) in Rusland.

Medicijnen zijn geleverd door een dochteronderneming waar de Heus weliswaar een meerderheidsbelang heeft, maar dat ook gedeeltelijk Russisch is. Het hoofdkantoor was niet van de levering op de hoogte en heeft ook bij het dochterbedrijf aangegeven dat dit soort leveringen niet nogmaals mogen gebeuren.

De site met steunbetuigingen voor Oekraïne betrof een Oekraïnese vestiging van de Heus. Rusland treft heftige sancties tegen bedrijven die Oekraïne steun betuigen. Om het personeel van de beide vestigingen te beschermen heeft het bedrijf besloten om de site met steunbetuigingen te verwijderen.

Verschillende bedrijven hebben hun bedrijf in Rusland verkocht. De Heus is ook bezig om hun aandelen te verkopen. Ze geven hierbij aan dat dit maar moeizaam verloopt omdat ze voor elke verkoop toestemming moeten krijgen van de Russische overheid.

Dus in mijn optiek ligt het allemaal wel iets genuanceerder dan het wordt voorgesteld. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

journee schreef:
pien_2010 schreef:

Medicijnen zijn geleverd door een dochteronderneming waar de Heus weliswaar een meerderheidsbelang heeft, maar dat ook gedeeltelijk Russisch is. Het hoofdkantoor was niet van de levering op de hoogte en heeft ook bij het dochterbedrijf aangegeven dat dit soort leveringen niet nogmaals mogen gebeuren.

De site met steunbetuigingen voor Oekraïne betrof een Oekraïnese vestiging van de Heus. Rusland treft heftige sancties tegen bedrijven die Oekraïne steun betuigen. Om het personeel van de beide vestigingen te beschermen heeft het bedrijf besloten om de site met steunbetuigingen te verwijderen.

Verschillende bedrijven hebben hun bedrijf in Rusland verkocht. De Heus is ook bezig om hun aandelen te verkopen. Ze geven hierbij aan dat dit maar moeizaam verloopt omdat ze voor elke verkoop toestemming moeten krijgen van de Russische overheid.

Dus in mijn optiek ligt het allemaal wel iets genuanceerder dan het wordt voorgesteld. :)

Dat kan zo zijn, maar die oorlog duurt al even...... echt eerlijk en transparant zijn ze niet geweest.

Maar zij zijn zeker niet de enige.
In de zeevaart wordt ook volop de sancties genegeerd. Op zee van vlag wisselen en dan toch olie leveren bijvoorbeeld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:15

Electra63 schreef:
journee schreef:

Dat kan zo zijn, maar die oorlog duurt al even...... echt eerlijk en transparant zijn ze niet geweest.

Maar zij zijn zeker niet de enige.
In de zeevaart wordt ook volop de sancties genegeerd. Op zee van vlag wisselen en dan toch olie leveren bijvoorbeeld.

Ik vond dit artikel anders behoorlijk transparant. De titel probeert wel vooraf je mening een bepaalde richting op te duwen, maar als je verder leest lijkt alles toch genuanceerder te liggen.

Maar zijn er dan andere artikelen waar jij je mening op baseerd? Dan zou ik die namelijk ook best willen lezen. :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:34

Ik heb al eerder artikelen gelezen over de Heus. Maar ik ga die niet zoeken.
Ik was het al vergeten, totdat Pien dit artikel plaatste.

Als je ff googled dan zie je dat al vanaf 2022 kritiek is op de aanwezigheid van de Heus in Rusland.
Nu willen ze stoppen en de aandelen verkopen en nu is dat moeilijk.
Zij hadden al eerder daar weg moeten gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:37

Kijk je kunt allemaal wel gaan differentiëren, maar uiteindelijk is bedrijf de Geus verantwoordelijk, ook als het een dochter onderneming betreft. Ik blijf bij mijn mening dat ik het erg bijzonder vindt allemaal, en Heineken was verstandiger door met flink verlies haar bedrijf te verkopen aan de Russen. Je wilt gewoon niet de schijn tegen hebben of in schimmige toestanden verzeild raken. Komop zeg, dit familie bedrijf heeft wel een naam op te houden. Het geeft in ieder geval een raar beeld. Aan de ene kant wordt Oekraïne gesteund, en aan de andere kant krijgen de soldaten medische middelen, waan natuurlijk ook niemand iets op tegen kan hebben alhoewel het wel raar is allemaal voor een bedrijf met Nederlandse roots.
En Journee prima dat jij daar anders naar kijkt hoor. Op zijn zachtst gezegd vind ik het raar dat een familie bedrijf dit soort risico's loop in zo'n Rusland.

Precies wat Electra schrijft..Door niet weg te gaan, dat schrijf ik, hebben ze zich zelf onnodige problemen op de hals gehaald dat niet had gehoeven. Waarom in hemelsnaam?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:13

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 8 min geleden

Electra63 schreef:
https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... -is-waarom

De Heus produceert gewoon diervoeder voor o.a. varkens. Ze leveren een bijdrage aan de Russische voedselketen.

Dit is een artikel van 2022.

Het artikel is van enkele weken na start van de oorlog in februari 2022. Dat de Heus toen niet direct de beslissing heeft gemaakt om uit Rusland te vertrekken is achteraf misschien niet een heel verstandige keus geweest. Daarmee hebben ze zeker een risico genomen. Aan de andere kant hoefde het bedrijf ook niet verplicht te stoppen, omdat het een voor burgers essentieel bedrijf betreft. Iets wat ze volgens eigen zeggen ook zwaar mee hebben laten wegen met hun beslissing om te blijven. Hier hebben ze ook niet over gelogen.

Wellicht hebben ze toen ook niet verwacht dat de oorlog zich zo zou ontwikkelen. Ze hebben zich wel continue pro Oekraïne uitgesproken en betalen daar nu ook de prijs voor. In Rusland staan ze daardoor nu op de zwarte lijst waardoor het hen nu vrijwel onmogelijke wordt gemaakt om uit Rusland te vertrekken.

Heineken heeft overigens geprobeerd om de boel te flessen, door te zeggen dat ze uit Rusland zouden vertrekken en het vervolgens niet te doen. Hier heeft de Russische overheid hen flink voor laten boeten, door hen te verplichten het bedrijf voor het symbolische bedrag van €1,- aan een Russische bedrijf te verkopen. Dus bij de termen eerlijk en transparant zou ik Heineken ook zeker niet als voorbeeld willen gebruiken. :)

https://platformraam.nl/artikelen/2815-diervoerconcern-de-heus-wil-weg-uit-rusland-nu-het-klem-zit-in-poetins-oorlog