Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:06

Klopt Germie. Wij hadden de hoop op de zonneauto gezet, in Zuid Frankrijk met zoveel zon uren zeer de moeite waard. Helaas ziet dat er niet naar uit dat binnen 10 jaar een betaalbaar exemplaar op de markt is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:25

Afkorting uit het Engels denk ik, Electric Vehicle?

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
@Cer dit soort reacties dus. Elektrische auto’s worden erop aangekeken dat ze kobalt bevatten en daardoor niet milieuvriendelijk zijn (met de implicatie dat je nog beter diesel of benzine kan blijven rijden). Maar accupakketten voor EVs gebruiken 9% van de kobalt die gemijnd wordt. 40% zit in andersoortige batterijen. 5% gaat naar catalysten en 8% naar ‘hard metals’ die onder andere ook voor de productie van olie gebruikt worden.

Dus normale auto’s zijn net zo goed fout, misschien wel fouter gezien het complete plaatje. Waarom wordt de accu van de EV dan zo gedemoniseerd door mensen en wordt dat o.a. als reden genoemd er niet een te willen kopen, terwijl andere apparatuur en normale auto’s -onterecht!- buiten schot blijven?

Het is gewoon ontzettend hypocriet en eenzijdig hoe er over kobalt en EV’s wordt gepraat. Daar zit echt wel een lobby achter van conservatieven, die willen niets liever dan de EV onterecht demoniseren en houden met alle liefde hun mond over de andere apparatuur.

Ik denk ook dat een deel van het probleem van de elektrische auto demoniseren te maken heeft met het feit dat die voor heel veel mensen die toch aardig afhankelijk zijn van een auto gewoon onbetaalbaar is. Dat probleem zit ik zelf ook mee eigenlijk.

Er moet ook nog veel gebeuren aan de elektrische auto wil het echt de brandstofauto vervangen. Alleereerst moet de prijs omlaag, maar ook moet er heel veel aan het energienet gebeuren wat helaas nu niet gebeurt.

Tja en die verdomde accu's, is ook zeker nog een probleem.
Maar ook dat kan in de toekomst opgelost worden. En dan ben je ook van die verschrikkelijke brandbvare zooi af wat er in telefoons zit.
https://tweakers.net/reviews/11060/4/na ... l#reacties

Al met al is het gewoon nog een veel te nieuwe technologie om volledig goed te functioneren.

Oh dat is vast een onderdeel maar ook inherent aan een nieuwe ontwikkeling natuurlijk. Ik bedoel ook meer te zeggen dat kobalt en EV heel vaak in één adem worden genoemd en dan vaak in een voor EV negatieve context. Dat er nog zo veel andere apparaten afhankelijk zijn van de stof, of überhaupt de benzine die je in een normale auto giet, wordt vaak voor het gemak even vergeten of niet benoemd. Omdat dat zou betekenen dat EV’s relatief aan de rest toch misschien niet zo slecht zijn, als je de hele context meeneemt :). En daar willen sommige groepen mensen niet aan.

Betaalbaar worden ze overigens al steeds meer (qua aankoop bedoel ik, want even terzijde dat de wegenbelasting nu zo duur is voor EV’s). Je kan best een prima tweedehandsje op de kop tikken. Je kan er niet 500km op 1 tank mee rijden, maar wie heeft dat nu écht nodig? Volgens mij rijden mensen gemiddeld 20 kilometer per dag dus met een actieve range van 150km plus ze in pakweg 20-30 min op kunnen laden, komen de meeste mensen prima met zo’n tweedehands wagen weg. En dan heb je het nog niet eens over de kosten die je bespaart aan benzine, zeker als je ook zonnepanelen hebt.

Energienet is zeker een issue; maar ook dat is veel breder dan alleen een EV.

En als je het bekijkt, zo nieuw is de technologie niet eens. Meen dat een van de eerste auto’s ooit ook een elektrische aandrijving had? Maar nu ligt er meer de focus op. En ja er moet nog veel gebeuren maar er is ook al zo veel gebeurd dat ervoor zorgt dat de EV echt nu al een heel goed alternatief is voor een normale auto, qua prijs én milieu. Nog niet perfect, maar daar wordt hard aan gewerkt.

germie schreef:
Nou, het grootste nadeel van de ev is de actieradius en de enorm lange tijd om weer vol te laden. Dat is geen 5 minuten zoals bij normaal tanken. En tja, tijd is geld. De ev die 1100 km op een tank kan rijden en in 5 minuten weer vol is, dat is de toekomst. Nu is dat nog niet zo ver en daarom is een ev voor de meeste mensen geen optie (en ook te duur). Als je geen laadpaal voor de deur hebt, dan moet je in de wijk laden, maar ook die auto weer weghalen als de accu vol is. Dat is geen doen natuurlijk.

Nee, dat is een groot nadeel voor jou. Gemiddelde Nederlander kan prima met de gemiddelde tweedehands EV vooruit.
De ieniemienie niche groep die 1000km op 1 tank moet die óók nog eens in 5 min geladen moet zijn, is echt allesbehalve de regel, hoe vaak je dat ook roept.
Ook met de auto op een gezamenlijk punt laden is makkelijker dan jij het steeds voordoet. Genoeg mensen hier op Bokt die dat doen en beamen.

Bedoel, ik ben ook geen gemiddelde gebruiker en zal goed moeten sparen voordat ik een EV kan kopen die voor mijn situatie geschikt is. Maar dat maakt nog niet dat EVs nu slecht of onderontwikkeld zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:33

IMANDRA schreef:
Nee, dat is een groot nadeel voor jou. Gemiddelde Nederlander kan prima met de gemiddelde tweedehands EV vooruit.
De ieniemienie niche groep die 1000km op 1 tank moet die óók nog eens in 5 min geladen moet zijn, is echt allesbehalve de regel, hoe vaak je dat ook roept.
Ook met de auto op een gezamenlijk punt laden is makkelijker dan jij het steeds voordoet. Genoeg mensen hier op Bokt die dat doen en beamen.

Bedoel, ik ben ook geen gemiddelde gebruiker en zal goed moeten sparen voordat ik een EV kan kopen die voor mijn situatie geschikt is. Maar dat maakt nog niet dat EVs nu slecht of onderontwikkeld zijn.

Voor de gemiddelde Nederlander is de actieradius inderdaad geen groot probleem. Het wordt een ander verhaal in landen waar de afstanden groter zijn. Maar in de loop van de tijd wordt het laden ook veel sneller. En een pauze is ook goed voor de verkeersveiligheid.

Zelf ben ik niet van het ophemelen of demoniseren van de eletrische auto. Voor beide argumenten voor en tegen is iets te zeggen. Maar er moet ook nog heel wat doorontwikkeld worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:08

Wij hebben er serieus naar gekeken. Onlangs "nieuwe" tweede hands auto gekocht. Oude was kaput.
Als wij naar Nederland rijden dan is dat 850 km. In de prijsklasse dat wij een auto kunnen kopen ging hem dat niet worden. Dus wij vonden het voor ons nog te vroeg. Eerst moet de actieradius naar minstens 600 km. Dus de volgende auto hopelijk meer succes.
Nu een zeer zuinige 2008 benzine gekocht van 3 jaar oud. Helaas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:14

Ik ben benieuwd hoe de beslissing van het OM uitpakt om Gideon van Meieren van FvD te gaan vervolgen. Ik heb het gewraakte interview destijds gezien waarin hij aangaf dat geweld tegen de overheid niet uit te sluiten was. Het was net alsof je Trump hoorde praten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:16

pien_2010 schreef:
Wij hebben er serieus naar gekeken. Onlangs "nieuwe" tweede hands auto gekocht. Oude was kaput.
Als wij naar Nederland rijden dan is dat 850 km. In de prijsklasse dat wij een auto kunnen kopen ging hem dat niet worden. Dus wij vonden het voor ons nog te vroeg. Eerst moet de actieradius naar minstens 600 km. Dus de volgende auto hopelijk meer succes.

Het is inderdaad nog niet voor iedereen geschikt :j
Mag ik vragen waarom je minstens 600km moet hebben? Want in theorie zou je 20 min pauze na bijv 2 of 3 uur (uitgaande van een snelweg) ook even koffie kunnen drinken en dan weer verder rijden met een ‘volle’ tank? In plaats van minstens 4,6 uur doorrijden en de tank leeg rijden?

Bedoel het niet veroordelend of zo, ben oprecht benieuwd :D. Dat je niet een auto van 150km koopt snap ik daarbij wel overigens :j. Weet natuurlijk niet wat je budget is en wat daarbinnen mogelijk was

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:21

prompter schreef:
Ik ben benieuwd hoe de beslissing van het OM uitpakt om Gideon van Meieren van FvD te gaan vervolgen. Ik heb het gewraakte interview destijds gezien waarin hij aangaf dat geweld tegen de overheid niet uit te sluiten was. Het was net alsof je Trump hoorde praten.

Heel goed dat die wordt aangepakt. Eng mannetje vind ik het.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:22

Hij doet me altijd aan die sketch van Koot en Bie denken over "enge buren".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:33

prompter schreef:

Was die man maar komiek geworden in plaats van kamerlid.
De tweede kamer is nu niet echt de plaats waar clowns thuis horen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:37

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:

Mag ik vragen waarom je minstens 600km moet hebben? Want in theorie zou je 20 min pauze na bijv 2 of 3 uur (uitgaande van een snelweg) ook even koffie kunnen drinken en dan weer verder rijden met een ‘volle’ tank? In plaats van minstens 4,6 uur doorrijden en de tank leeg rijden?

Bedoel het niet veroordelend of zo, ben oprecht benieuwd :D. Dat je niet een auto van 150km koopt snap ik daarbij wel overigens :j. Weet natuurlijk niet wat je budget is en wat daarbinnen mogelijk was

Als je wisselt van bestuurder kun je na een plaspauze van 3 minuten weer door. Dat is wel heel wat anders dan 20 minuten stilstaan. En dan is de accu ook nog eens niet vol. Ik hou overigens op lange ritten ook geen 20 minuten pauze als ik alleen ben. Dan stop ik liever elk uur even 5 minuten dan dat ik gedwongen wordt 20 minuten te wachten. Ook plan ik wel eens ergens een wandeling en dat is niet waar je kunt laden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:59

Loretta schreef:
Door die discussie over de elektrische auto is het mij pas echt duidelijk geworden waar die grondstoffen van accu's vandaan komen en hoe ze gewonnen zijn.

En ik ben het met je eens dat er mensen zijn die alles aangrijpen om de elektrishe auto te demoniseren. En dat is uiteraard ook niet goed. Maar aan de andere kant je ogen sluiten voor de problemen die met de elektrische autpo gepaard gaan is ook niet verstandig.

De elektrische auto bestaat nog niet zo lang en is nog volop in ontwikkeling. En zoals het met veel nieuwe technologie is gaat dat gepaard met de nodige kinderziekten.

Over kinderziekten gesproken: zijn er al serieuze plannen om afgedankte accu's netjes te verwerken? Daar hoor/lees ik weinig over.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:00

Loretta schreef:
prompter schreef:

Om komiek te worden moeten mensen om je teksten kunnen lachen ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:14

germie schreef:
IMANDRA schreef:

Als je wisselt van bestuurder kun je na een plaspauze van 3 minuten weer door. Dat is wel heel wat anders dan 20 minuten stilstaan. En dan is de accu ook nog eens niet vol. Ik hou overigens op lange ritten ook geen 20 minuten pauze als ik alleen ben. Dan stop ik liever elk uur even 5 minuten dan dat ik gedwongen wordt 20 minuten te wachten. Ook plan ik wel eens ergens een wandeling en dat is niet waar je kunt laden.

Dat je door kan wil niet zeggen dat je moet natuurlijk. Vandaar de vraag. Stel je hebt een radius van 450km waarbij je minimaal 100km als buffer wil houden (ik roep maar wat), dan zou je ruwweg om de 2,5 uur even pauze moeten nemen van 20-30min. Even 20 min frisse lucht bij zo’n lange rit lijkt me zo slecht nog niet. Enne… als je alleen bent wordt sowieso aangeraden elke 2 uur even minimaal 15 min pauze te houden in verband met verkeersveiligheid ;)

Exitium schreef:
Loretta schreef:

Om komiek te worden moeten mensen om je teksten kunnen lachen ;)

Verdiende vast niet (makkelijk) genoeg :))

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:54

IMANDRA schreef:
germie schreef:

Dat je door kan wil niet zeggen dat je moet natuurlijk. Vandaar de vraag. Stel je hebt een radius van 450km waarbij je minimaal 100km als buffer wil houden (ik roep maar wat), dan zou je ruwweg om de 2,5 uur even pauze moeten nemen van 20-30min. Even 20 min frisse lucht bij zo’n lange rit lijkt me zo slecht nog niet. Enne… als je alleen bent wordt sowieso aangeraden elke 2 uur even minimaal 15 min pauze te houden in verband met verkeersveiligheid ;)

Er zijn nu al auto's die in 20 minuten kunnen laden en waarmee je 700km haalt. En 20 minuten is ideaal, want rijpauze.

Dus germie, eerst je huiswerk doen voordat je wat roept :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:57

CharleyT schreef:
Loretta schreef:
Door die discussie over de elektrische auto is het mij pas echt duidelijk geworden waar die grondstoffen van accu's vandaan komen en hoe ze gewonnen zijn.

En ik ben het met je eens dat er mensen zijn die alles aangrijpen om de elektrishe auto te demoniseren. En dat is uiteraard ook niet goed. Maar aan de andere kant je ogen sluiten voor de problemen die met de elektrische autpo gepaard gaan is ook niet verstandig.

De elektrische auto bestaat nog niet zo lang en is nog volop in ontwikkeling. En zoals het met veel nieuwe technologie is gaat dat gepaard met de nodige kinderziekten.

Over kinderziekten gesproken: zijn er al serieuze plannen om afgedankte accu's netjes te verwerken? Daar hoor/lees ik weinig over.

Ja, hele interessante zelfs. Ze worden gerecycled en het kobalt, mangaan, nikkel en aluminium gesplit en weer nieuwe batterijen van gebouwd :)

https://www.caranddriver.com/features/a ... recycling/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:01

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:

We rijden ongeveer 10 uur naar Nederland (100 - 110 km per uur want dat scheelt enorm veel benzine,). Zoals Germie beschrijft dan wisselen we om de 2 uur. Even piesen en door. Km maken. Pas rond 12 uur nemen we kwartiertje pauze en eten we wat. Gelijk weer door dat kan want we doen om en om. Dit omdat ophoudpunten zijn meestal Parijs, Lille (niet altijd), Antwerpen .

MAAR waar het meer om gaat is dat wij altijd de auto klaar hebben staan. Meestal ook vol met benzine of genoeg om weg te kunnen. Dit dat mocht het ooit nodig zijn, dat we gelijk weg kunnen naar Nederland. Dan wil ik gewoon niet elke keer moeten wachten. Maar door.
Dit jaar meegemaakt met onverwacht overlijden vader van mijn kinderen. In een streep naar Nederland gereden en gelukkig ging mijn man mee.

Wij kunnen ons niet de duurdere auto's permitteren. Onze actieradius was gewoon niet zo hoog want vaak stond er bv 500 km maar onderzoek leerde dat het in werkelijkheid een stuk lager was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:33

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:41

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:50

Ja, dat verbaasde me net zo als die woordvoerder van Pieter Omtzigt, die na een paar uur het veld alweer moest ruimen. Je wil toch enigszins integere mensen op je lijsten hebben, zeker nu het vertrouwen in de politiek al zo gedaald is. Jammer en onnodig lijkt me, met een beetje spitten in iemands berichtenverleden kom je dat soort dingen toch wel tegen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:37

Mij ontgaat iets bij mevrouw Candan die zich terugtrekt.

Zowel de column als een motie van wantrouwen gingen over de gebrekkige aftocht van Afghaanse mensen.
Mw. Kaag heeft het boetekleed aangetrokken en
- o, zeldzaamheid...! -
is afgetreden.

Ik vind het een goed gebaar dat ze op de voorlopige kieslijst stond en ik vind het raar dat ze zich terugtrekt.

(Ik heb de column niet gelezen en er schijnt een cartoon in besproken te worden waarin mw Kaag als een heks op haar bezem vliegt.
... wat het probleem is, geen idee.)
(Accoord, oma is een oude feministe en een vrouw met macht 'heks' noemen voelt voor mij als een feit.
... de reactionairen balen uiteraard van vrouwen met machtsposities en gebruiken 'heks' in denigrerende zin.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:44

Nikass schreef:
juval schreef:
zolang er vraag is zal er aanbod blijven. Kennelijk is er wereldwijd vraag naar de producten die wij maken.

Zo'n ontzettend slap excuus!
Wil je over lijken gaan om aan de vraag te voldoen?
Je hebt toch je eigen principes? (of niet...? := )

Ik vind dit een hele nare post. Ontzettend op de man en niet constructief.

Verder boeiende berichten over de EV's, ben daar niet in thuis dus erg leerzaam!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:33

pien_2010 schreef:
We rijden ongeveer 10 uur naar Nederland (100 - 110 km per uur want dat scheelt enorm veel benzine,). Zoals Germie beschrijft dan wisselen we om de 2 uur. Even piesen en door. Km maken. Pas rond 12 uur nemen we kwartiertje pauze en eten we wat. Gelijk weer door dat kan want we doen om en om. Dit omdat ophoudpunten zijn meestal Parijs, Lille (niet altijd), Antwerpen .

MAAR waar het meer om gaat is dat wij altijd de auto klaar hebben staan. Meestal ook vol met benzine of genoeg om weg te kunnen. Dit dat mocht het ooit nodig zijn, dat we gelijk weg kunnen naar Nederland. Dan wil ik gewoon niet elke keer moeten wachten. Maar door.
Dit jaar meegemaakt met onverwacht overlijden vader van mijn kinderen. In een streep naar Nederland gereden en gelukkig ging mijn man mee.

Wij kunnen ons niet de duurdere auto's permitteren. Onze actieradius was gewoon niet zo hoog want vaak stond er bv 500 km maar onderzoek leerde dat het in werkelijkheid een stuk lager was.

Maar dit is prima te doen met een EV, zeker als je, zoals jij, een vrij constante snelheid rijdt. Er zijn al zeker 2 jaar auto's die makkelijk 600km halen, en Toyota is bezig met een auto die 1200 km haalt.

En dan zijn er technieken waardoor je nog langer met de batterij doet, zoals regeneratief remmen, waar de auto remt door energie terug te halen. Zo zijn er meer.

De nieuwe generatie batterijen kunnen laden op alleen gelijkstroom, waardoor je veel sneller laadt, op voorwaarde dat je de batterij voorverwarmt (kan je auto zelf, je moet hem alleen even vertellen dat ie dat moet doen).
Overigens is de werkelijke range heel sterk afhankelijk van je rijstijl, maar in principe is het zo dat als je met een brandstofauto zuinig kunt rijden, je het met een EV ook kan. Maar als je rijdt als een maniak en de auto altijd in sportmodus zet, kom je niet heel ver :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:44

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... neel-laden

Dit kwam ik nog tegen( vind dit zo leuk aan fit topic, ben mij nu dus meer aan het verdiepen in EV) . Dat je je auto als batterij zou kunnen gebruiken.

Ik ga nu de gedeelde link over PvdD en FvD lezen. Gebeurt een hoop op het moment

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:47

ruitje schreef:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... neel-laden

Dit kwam ik nog tegen( vind dit zo leuk aan fit topic, ben mij nu dus meer aan het verdiepen in EV) . Dat je je auto als batterij zou kunnen gebruiken.

Ik ga nu de gedeelde link over PvdD en FvD lezen. Gebeurt een hoop op het moment

Klopt, je kan met mijn auto ook koffie maken als je wilt :')

Het zijn nieuwe technieken, dus niet raar dat mensen er nog niet veel over weten. Sommige dingen die je ermee kunt zijn hilarisch :)) je Senseo meenemen kan dus gewoon en als je onderweg zit hebt in koffie maak je het gewoon :))

En je kunt idd van alles opladen met de auto. Je telefoon gaat heel snel bijvoorbeeld. Maar je laptop ook, of de was doen :))

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:04

Ik zit het NOS journaal te kijken. 8% van de EV markt zijn nu Chinese voertuigen. China geeft veel subsidie dus die auto's zijn stukken goedkoper.

Er komt waarschijnlijk regelgeving aan om de EU auto markt te beschermen.

Weet niet zo goed wat ik daar dan van moet vinden...