Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:IMANDRA schreef:@Cer dit soort reacties dus. Elektrische auto’s worden erop aangekeken dat ze kobalt bevatten en daardoor niet milieuvriendelijk zijn (met de implicatie dat je nog beter diesel of benzine kan blijven rijden). Maar accupakketten voor EVs gebruiken 9% van de kobalt die gemijnd wordt. 40% zit in andersoortige batterijen. 5% gaat naar catalysten en 8% naar ‘hard metals’ die onder andere ook voor de productie van olie gebruikt worden.
Dus normale auto’s zijn net zo goed fout, misschien wel fouter gezien het complete plaatje. Waarom wordt de accu van de EV dan zo gedemoniseerd door mensen en wordt dat o.a. als reden genoemd er niet een te willen kopen, terwijl andere apparatuur en normale auto’s -onterecht!- buiten schot blijven?
Het is gewoon ontzettend hypocriet en eenzijdig hoe er over kobalt en EV’s wordt gepraat. Daar zit echt wel een lobby achter van conservatieven, die willen niets liever dan de EV onterecht demoniseren en houden met alle liefde hun mond over de andere apparatuur.
Ik denk ook dat een deel van het probleem van de elektrische auto demoniseren te maken heeft met het feit dat die voor heel veel mensen die toch aardig afhankelijk zijn van een auto gewoon onbetaalbaar is. Dat probleem zit ik zelf ook mee eigenlijk.
Er moet ook nog veel gebeuren aan de elektrische auto wil het echt de brandstofauto vervangen. Alleereerst moet de prijs omlaag, maar ook moet er heel veel aan het energienet gebeuren wat helaas nu niet gebeurt.
Tja en die verdomde accu's, is ook zeker nog een probleem.
Maar ook dat kan in de toekomst opgelost worden. En dan ben je ook van die verschrikkelijke brandbvare zooi af wat er in telefoons zit.
https://tweakers.net/reviews/11060/4/na ... l#reacties
Al met al is het gewoon nog een veel te nieuwe technologie om volledig goed te functioneren.
germie schreef:Nou, het grootste nadeel van de ev is de actieradius en de enorm lange tijd om weer vol te laden. Dat is geen 5 minuten zoals bij normaal tanken. En tja, tijd is geld. De ev die 1100 km op een tank kan rijden en in 5 minuten weer vol is, dat is de toekomst. Nu is dat nog niet zo ver en daarom is een ev voor de meeste mensen geen optie (en ook te duur). Als je geen laadpaal voor de deur hebt, dan moet je in de wijk laden, maar ook die auto weer weghalen als de accu vol is. Dat is geen doen natuurlijk.
IMANDRA schreef:Nee, dat is een groot nadeel voor jou. Gemiddelde Nederlander kan prima met de gemiddelde tweedehands EV vooruit.
De ieniemienie niche groep die 1000km op 1 tank moet die óók nog eens in 5 min geladen moet zijn, is echt allesbehalve de regel, hoe vaak je dat ook roept.
Ook met de auto op een gezamenlijk punt laden is makkelijker dan jij het steeds voordoet. Genoeg mensen hier op Bokt die dat doen en beamen.
Bedoel, ik ben ook geen gemiddelde gebruiker en zal goed moeten sparen voordat ik een EV kan kopen die voor mijn situatie geschikt is. Maar dat maakt nog niet dat EVs nu slecht of onderontwikkeld zijn.
pien_2010 schreef:Wij hebben er serieus naar gekeken. Onlangs "nieuwe" tweede hands auto gekocht. Oude was kaput.
Als wij naar Nederland rijden dan is dat 850 km. In de prijsklasse dat wij een auto kunnen kopen ging hem dat niet worden. Dus wij vonden het voor ons nog te vroeg. Eerst moet de actieradius naar minstens 600 km. Dus de volgende auto hopelijk meer succes.
Nu een zeer zuinige 2008 benzine gekocht van 3 jaar oud. Helaas.
prompter schreef:Ik ben benieuwd hoe de beslissing van het OM uitpakt om Gideon van Meieren van FvD te gaan vervolgen. Ik heb het gewraakte interview destijds gezien waarin hij aangaf dat geweld tegen de overheid niet uit te sluiten was. Het was net alsof je Trump hoorde praten.
IMANDRA schreef:pien_2010 schreef:Wij hebben er serieus naar gekeken. Onlangs "nieuwe" tweede hands auto gekocht. Oude was kaput.
Als wij naar Nederland rijden dan is dat 850 km. In de prijsklasse dat wij een auto kunnen kopen ging hem dat niet worden. Dus wij vonden het voor ons nog te vroeg. Eerst moet de actieradius naar minstens 600 km. Dus de volgende auto hopelijk meer succes.
Het is inderdaad nog niet voor iedereen geschikt
Mag ik vragen waarom je minstens 600km moet hebben? Want in theorie zou je 20 min pauze na bijv 2 of 3 uur (uitgaande van een snelweg) ook even koffie kunnen drinken en dan weer verder rijden met een ‘volle’ tank? In plaats van minstens 4,6 uur doorrijden en de tank leeg rijden?
Bedoel het niet veroordelend of zo, ben oprecht benieuwd. Dat je niet een auto van 150km koopt snap ik daarbij wel overigens
. Weet natuurlijk niet wat je budget is en wat daarbinnen mogelijk was
Loretta schreef:Door die discussie over de elektrische auto is het mij pas echt duidelijk geworden waar die grondstoffen van accu's vandaan komen en hoe ze gewonnen zijn.
En ik ben het met je eens dat er mensen zijn die alles aangrijpen om de elektrishe auto te demoniseren. En dat is uiteraard ook niet goed. Maar aan de andere kant je ogen sluiten voor de problemen die met de elektrische autpo gepaard gaan is ook niet verstandig.
De elektrische auto bestaat nog niet zo lang en is nog volop in ontwikkeling. En zoals het met veel nieuwe technologie is gaat dat gepaard met de nodige kinderziekten.
germie schreef:IMANDRA schreef:
Mag ik vragen waarom je minstens 600km moet hebben? Want in theorie zou je 20 min pauze na bijv 2 of 3 uur (uitgaande van een snelweg) ook even koffie kunnen drinken en dan weer verder rijden met een ‘volle’ tank? In plaats van minstens 4,6 uur doorrijden en de tank leeg rijden?
Bedoel het niet veroordelend of zo, ben oprecht benieuwd. Dat je niet een auto van 150km koopt snap ik daarbij wel overigens
Als je wisselt van bestuurder kun je na een plaspauze van 3 minuten weer door. Dat is wel heel wat anders dan 20 minuten stilstaan. En dan is de accu ook nog eens niet vol. Ik hou overigens op lange ritten ook geen 20 minuten pauze als ik alleen ben. Dan stop ik liever elk uur even 5 minuten dan dat ik gedwongen wordt 20 minuten te wachten. Ook plan ik wel eens ergens een wandeling en dat is niet waar je kunt laden.
Exitium schreef:Loretta schreef:
Was die man maar komiek geworden in plaats van kamerlid.
De tweede kamer is nu niet echt de plaats waar clowns thuis horen.
Om komiek te worden moeten mensen om je teksten kunnen lachen
IMANDRA schreef:germie schreef:
Als je wisselt van bestuurder kun je na een plaspauze van 3 minuten weer door. Dat is wel heel wat anders dan 20 minuten stilstaan. En dan is de accu ook nog eens niet vol. Ik hou overigens op lange ritten ook geen 20 minuten pauze als ik alleen ben. Dan stop ik liever elk uur even 5 minuten dan dat ik gedwongen wordt 20 minuten te wachten. Ook plan ik wel eens ergens een wandeling en dat is niet waar je kunt laden.
Dat je door kan wil niet zeggen dat je moet natuurlijk. Vandaar de vraag. Stel je hebt een radius van 450km waarbij je minimaal 100km als buffer wil houden (ik roep maar wat), dan zou je ruwweg om de 2,5 uur even pauze moeten nemen van 20-30min. Even 20 min frisse lucht bij zo’n lange rit lijkt me zo slecht nog niet. Enne… als je alleen bent wordt sowieso aangeraden elke 2 uur even minimaal 15 min pauze te houden in verband met verkeersveiligheid
CharleyT schreef:Loretta schreef:Door die discussie over de elektrische auto is het mij pas echt duidelijk geworden waar die grondstoffen van accu's vandaan komen en hoe ze gewonnen zijn.
En ik ben het met je eens dat er mensen zijn die alles aangrijpen om de elektrishe auto te demoniseren. En dat is uiteraard ook niet goed. Maar aan de andere kant je ogen sluiten voor de problemen die met de elektrische autpo gepaard gaan is ook niet verstandig.
De elektrische auto bestaat nog niet zo lang en is nog volop in ontwikkeling. En zoals het met veel nieuwe technologie is gaat dat gepaard met de nodige kinderziekten.
Over kinderziekten gesproken: zijn er al serieuze plannen om afgedankte accu's netjes te verwerken? Daar hoor/lees ik weinig over.
IMANDRA schreef:pien_2010 schreef:Wij hebben er serieus naar gekeken. Onlangs "nieuwe" tweede hands auto gekocht. Oude was kaput.
Nikass schreef:juval schreef:zolang er vraag is zal er aanbod blijven. Kennelijk is er wereldwijd vraag naar de producten die wij maken.
Zo'n ontzettend slap excuus!
Wil je over lijken gaan om aan de vraag te voldoen?
Je hebt toch je eigen principes? (of niet...?)
pien_2010 schreef:We rijden ongeveer 10 uur naar Nederland (100 - 110 km per uur want dat scheelt enorm veel benzine,). Zoals Germie beschrijft dan wisselen we om de 2 uur. Even piesen en door. Km maken. Pas rond 12 uur nemen we kwartiertje pauze en eten we wat. Gelijk weer door dat kan want we doen om en om. Dit omdat ophoudpunten zijn meestal Parijs, Lille (niet altijd), Antwerpen .
MAAR waar het meer om gaat is dat wij altijd de auto klaar hebben staan. Meestal ook vol met benzine of genoeg om weg te kunnen. Dit dat mocht het ooit nodig zijn, dat we gelijk weg kunnen naar Nederland. Dan wil ik gewoon niet elke keer moeten wachten. Maar door.
Dit jaar meegemaakt met onverwacht overlijden vader van mijn kinderen. In een streep naar Nederland gereden en gelukkig ging mijn man mee.
Wij kunnen ons niet de duurdere auto's permitteren. Onze actieradius was gewoon niet zo hoog want vaak stond er bv 500 km maar onderzoek leerde dat het in werkelijkheid een stuk lager was.
ruitje schreef:https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... neel-laden
Dit kwam ik nog tegen( vind dit zo leuk aan fit topic, ben mij nu dus meer aan het verdiepen in EV) . Dat je je auto als batterij zou kunnen gebruiken.
Ik ga nu de gedeelde link over PvdD en FvD lezen. Gebeurt een hoop op het moment