God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:18

beantsje schreef:
sflj schreef:
Achteraf is het makkelijk praten! En hoevaak is de bijbel herschreven / aangepast enz? Knipoog

Nou, de bijbel is heel wat ouder dan de Evolutietheorie.

Hmm, dus wat 'ouder' is, is beter en heeft sowieso gelijk? Clown Ben ik in dat geval niet met je eens.

Vaak brengen nieuwe theorieën, 'fris' inzicht met zich mee en een andere kijk op dingen is soms toch wel fijn Lachen

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:44

S_zanne schreef:
Zeker weten God! Ik geloof niet dat er zomaar uit het niets een knal kan zijn. Er was niets dus dan waren er ook geen gassen die voor een knal kunnen zorgen. Iets moet voor de knal hebben gezorgd.

In mijn leven heb ik al een hoop mogelijke oorzaken voor de oerknal gehoord, maar gassen? Nee, die komt niet in dat rijtje voor... Lachen Gassen zouden een het product van de oerknal zijn en ik vrees dat je hiermee in de war bent. Verbeter me alsjeblieft als ik er naast zit.

Het is eigenaardig dat mensen de oerknal proberen voor te stellen als een explosie, zoals wij die kennen van een bom.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:36

beantsje schreef:
Hoe groot is de kans dat je uit een bak met 10 blokjes, genummerd van 1-10, geblinddoekt de blokjes in juiste volgorde uit de bak trekt? De kans is 1 op 3.628.800! Dit is de kans dat de schrijver van het Genesisverslag de 10 stappen in het scheppings-/evolutieproces in de juiste volgorde noteerde.

(1) een begin; (2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water; (3) licht; (4) een uitspansel of atmosfeer; (5) grote stukken droog land; (6) een plantengroei daarop; (7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen; (8) zeemonsters en vliegende schepselen; (9) wilde en tamme dieren, zoogdieren; (10) de mens.

Het is niet zo dat ik deze theorie onderuit wil halen. Eerlijk gezegd vind ik hem op het eerste gezicht best aardig, maar ik wil het eens vanuit een andere hoek bekijken. Knipoog

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er is gedobbeld tijdens het schrijven van de bijbel, dus ik vind dit een beetje kort door de bocht. Hoe het scheppingsverhaal tot stand is gekomen weet ik niet, maar met logisch beredeneren zou je al een heel eind kunnen komen.

Dat de schepping een begin zou hebben, is een nogal filosofische en wiskundige kwestie. De meeste punten hebben een aarde nodig om te bestaan, dus dit wordt ons begin. Organismen hebben licht nodig om te leven, dus licht wordt de volgende. Voor de organismen mag er niet teveel licht zijn, dus introduceren we eerst nog een atmosfeer. Ze namen aan dat de zoogdieren er allemaal tegelijk waren. Tussen deze zoogdieren zitten ook herbivoren en deze hebben planten nodig om te leven. Planten waren er dus eerder. Planten hebben droge stukken land nodig, dus deze zit daar weer voor.

In deze korte tijd heb ik alleen punt 7 en de volgorde van de dieren nog niet logisch kunnen verklaren. Dat is niet zo'n ramp, want hiermee heb ik de 3.628.800 mogelijkheden kunnen reduceren tot slechts (3x2x1=) 6. Daarnaast, als we iets logisch kunnen verklaren, wil dit nog niet meteen waar zijn.

Die zes 6 mogelijkheden en het mogelijk niet waar zijn van mijn logische verklaringen, laat mogelijkheden open voor fouten in het scheppingsverhaal. Laten we voor de grap even aannemen dat de wetenschappers gelijk hebben, puur zodat we een vergelijking kunnen maken. In dat geval zien we dat ze er inderdaad een aantal keren naast zaten. Licht was er eerder dan de aarde. De seizoenen waren eerder dan de planten (toch?). De landdieren waren eerder dan de luchtdieren.
Laatst bijgewerkt door Snader op 22-12-07 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:40

ik moet toch echt ff mijn IQ bijschaven Clown

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:42

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom sommige mensen zich er zo druk om maken.
Als je niet open staat voor de ander om het eens van de andere kant te bekijken en die woorden toch niet meeneemt in je waarneming...?
Wat heeft het dan voor zin om er nog verder over te discussiëren?
Niemand verkondigt onzin, het is altijd ergens op gebaseerd.
Is het belangrijk om een ander van jouw waarheid te overtuigen?
Het -IS- (voor jou) toch gewoon zoals het is. Respecteer dat ook van een ander.
Ik denk dat je er gewoon uit moet halen, waar jij wat mee kan.
Dat is ook het doel van een discussie om informatie, gedachten en ervaringen te -delen-. Niet om je 'gelijk' te behalen.
We zijn tenslotte allen één.
Voortgekomen uit dezelfde Bron, wat die dan ook mag wezen, we zijn er en we zullen het met elkaar moeten doen of je dat nu leuk vindt of niet.

Juist door alle meningsverschillen van de mensen en de drang om zichzelf aan een ander te 'moeten' bewijzen, worden de grootste oorlogen gevochten.
De kunst is om in vrede en in harmonie te leven, samen met elkaar op deze planeet, die we op deze manier aan het verwoesten zijn.
Als we elkaar gewoon respecteren, dan is er al ineens heel veel opgelost.
Goed en slecht zijn jouw persoonlijke ervaringen, visies op de dingen die er gebeuren.
Wat voor de één 'goed' is, kan voor de ander 'slecht' zijn.
Dat is zo persoons-gebonden.
Je kunt dat niet voor een ander gaan bepalen.
Waarom zou je dat ook willen, dan ontneem je iemands persoonlijke ervaring.
Je weet immers niet waarom die persoon dat op die manier wil ervaren. Gun iemand dan ook die ervaring.
Ook al doet het 'zeer' in jouw ogen, dat zegt meer over jezelf.
Je bepaalt namelijk zelf hoe jij dat wil ervaren.
Je zou het ook los kunnen laten en denken, ach ik kan niet voor een ander gaan bepalen hoe hij moet doen, dat is zijn eigen keus.
Ik ervaar het anders en ga er anders mee om. Respect.

Ook de 'dood' niet bestaat in mijn ogen niet, het is wel het beste wat een mens kan overkomen.
Veel mensen zien dat niet zo, omdat ze niet leven vanuit hun hart en met dingen bezig zijn die er misschien wel helemaal niet toe doen. Of er bang voor zijn. Angst om de dingen niet (meer) te kunnen doen.
Alles in het leven gebeurt om voor jou de ervaring uit te halen, waar jij wat mee kan.
Voel jij je gedreven om anderen te helpen in nood, doe dat dan!
Voel jij je geroepen om mensen te informeren, doe dat dan!
Voel jij je bewogen om dingen te creeëren, doe dat dan!
Doe gewoon wat jij denkt te 'moeten' doen!

Ik vind het heel erg boeiend om andermans visies en ervaringen te horen of te lezen.
Misschien zit er iets voor mij in, waar ik wat mee kan.
Ik hoef het er niet mee eens te zijn, maar ik respecteer het wel.
Op die manier kun je dichter bij elkaar komen en zij aan zij door het leven gaan ipv recht tegenover elkaar.
Wees dankbaar voor het leven zoals het is en zoals het op je pad komt.
Als het je niet bevalt, creeër je een andere omstandigheid wat voor jou zelf beter bevalt.
Op die manier krijg je innerlijke rust en kun je het leven ervaren zoals het bedoeld is.
In vrede en harmonie!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:55

AMEN! en in mijn geval bijna helemaal mee eens

ben ik zelfs niet eens gelovig..atheist zelfs.....maar denken we wel (bijna) hetzelfde...ja hoor het kan echt Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:19

Leuk! OK dan!
Waar ben jij het niet helemaal mee eens dan?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Misschien kan ik het anders verwoorden, dat je er meer uit kunt halen wat ik bedoel.
Of heb jij er een andere visie over, waar ik wat mee kan. Lachen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:04

ik vind dat je het prachtig hebt beschreven miska!! echt complimenten. ik kan er niets aan toevoegen want ik ben het volledig met je eens en er ontbreekt in mijn ogen niets aan.
wij geloven waarschijnlijk oook niet hetzelfde.. en onze levenswijze en kijk op dingen zou ook zeker niet hetzelfde zijn maar ik kan me heel goed in jou tekst vinden ! Haha!

ook dat stukje over de dood. ik geloof wel in 'het dood gaan', het wereldse gebeuren, wat wij onder 'dood gaan' verstaan.
maar ik ben er van overtuigd dat na het overlijden het leven pas echt op ons wacht. dat onze lichamen en zielen wachten tot ieders taak op aarde voltooid is en iedereen 'dood' is. dan pas gaan wij naar het eeuwige leven. want dit leven is niet eeuwig. het is maar tijdelijk. voor de 1 langer dan de anderen. maar wij als mensen hebben hier geen macht over, welke toekomstplannen wij ook hebben, het kan ieder moment over zijn. voor mij is het niets meer dan een test. een beproeving. en dit leven bepaald mijn verblijfplaats in het eeuwige leven, in het hiernamaals, wat eindeloos is en blijvend.

als ik niet in het hiernamaals zou geloven, dan is mijn leven doelloos. ik zou dan niet weten waar ik voor werk. leef je je leven goed om elk moment dood te kunnen gaan? en dan alles kwijt te zijn?? nee dat geloof ik niet, anders was je gewetenloos. en kon je alles doen en laten wat je wilde.
ik geloof ook dat iedereen een soort geboorterecht heeft, een aanleg om ergens in te geloven en het besef om over het wereldse leven en hogere machten na te denken. alleen de ouders bepalen voor een groot deel de positie van hun kind in de maatschappij en zijn hiervoor ook deels verantwoordelijk.

dat is mijn kijk erop. en ik ben hiervan overtuigd. maar ik kan het niemand opleggen. ik respecteer andere belevenissen, levensbeschouwingen enzovoort. alleen het zijn niet de mijne. en daar heb ik mijn redenen voor. dus ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben, maar ik respecteer ze wel.
zolang mensen hier zelf over na hebben gedacht en zelf hun belevenis kunnen onderbouwen waardeer ik het meer. maar helaas kom ik zo vaak mensen tegen (uit elke tak van geloof) die maar iets zeggen, omdat ze dat zo hebben meegekregen maar er zelf niet bij stil gestaan hebben. dat vind ik wel jammer maar het zij zo.

alles heeft een reden, ik geloof ook in het lot.

en verder.. het is ook wel leuk dat er zooo veel verschillende mensen bestaan. zo veel verschillen maar ook zoveel overeenkomsten.

-------------------------------

bv.
de big bang..
bewezen in de wetenschap en tot op heden een gerespecteerd gebeuren. dit heeft ons geloof ook beschreven en daar geloven wij ook in.
Albert Einstein, heeft meerdere dingen onderzocht en bewezen en heeft hierbij ook de Koran gebruikt. bv de relativiteit van tijd, ondanks dit alles is deze man geen moslim geworden, maar hij geloofde wel in de koran! de expansie van het universum, ook dit geloven wij en word gerespecteerd door onze maatschappij.
wat mooie verzen.
Met macht hebben Wij de hemel gebouwd. Waarlijk, Wij zijn in staat om de omvangrijkheid en ruimte daarvan uit te breiden. (Koran 51:47)

Wisten degenen die ongelovigen waren niet dat de hemelen en de aarde als één stuk waren samengevoegd, en dat Wij het vervolgens scheiden? En Wij hebben uit water elk levend ding gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?(Koran 21:30)

de atmosfeer, zonder deze laag zouden wij niet op deze aarde kunnen leven.
En Wij hebben de hemel tot een dak gemaakt, veilig en goed behoed. Maar toch keren zij zich van haar tekenen af. (Koran 21:32)

Dr. Hugh Ross zegt het volgende over het belang van de 'Van Allen gordel' voor ons leven:

"Eigenlijk heeft de aarde de hoogste dichtheid van alle planeten van ons zonnestelsel. Deze grote kern van ijzer en nikkel is verantwoordelijk voor ons grote magnetische veld. Dit magnetisch veld vormt het Van Allen stralingsschild, dat de aarde tegen stralingsbombardementen beschermt. Als dat schild niet aanwezig zou zijn, zou het leven op aarde niet mogelijk zijn. De enige andere rotsachtige planeet, die iets van een magnetisch veld heeft, is Mercurius - maar de kracht van dat veld is honderd maal minder dan die van de aarde. Zelfs Venus, onze zusterplaneet, heeft geen magnetisch veld. De Van Allen gordel, het stralingsschild, is een ontwerp dat uniek is voor de aarde."

de bergen hebben de functie om de aarde tegen schudden te beschermen. een soort schokdempers Tong uitsteken

En Wij hebben op de aarde stevige bergen geplaatst, anders zou zij met hen schudden (Koran 21:31)

In een vers wordt ons verteld dat de bergen niet zo bewegingsloos zijn als het lijkt, maar dat zij voortdurend in beweging zijn:

En je zal de bergen zien en denken dat zij solide zijn, maar zij zullen voorbij gaan zoals wolken voorbij gaan. (Koran 27:88)

En Wij hebben ijzer neer gezonden, waarin een geweldige macht ligt en ook veel profijt voor de mensheid. (Koran 57:25)

En Die water (regen) uit de hemel neer heeft gestuurd in een afgepaste maat. Dan hebben Wij het dode land daarmee tot leven gebracht en zo worden jullie ook voortgebracht,- (Koran 43:11)

de vorming van neerslag

Allah is Degene Die de winden stuurt, zodat zij wolken verzamelenen hen over de hemel verdelen zoals Hij wil en hen dan in delen opbreekt, tot jullie uit hun midden regendruppels zien voortkomen! Dan als Hij ze op de dienaren die Hij wil laat vallen, zie! Zij verheugen zich! (Koran 30:48)

Zie jij niet dat Allah de wolken zachtjes voortduwt, en hen dan samenvoegt, vervolgens hen tot een hoop met lagen maakt en zie je niet dat de regen tussen hen voortkomt. En Hij laat uit de lucht hagel (zoals) bergen komen en slaat daarmee wie Hij wil en weerhoudt het van wie Hij wil. De levendige flits van de bliksem verblindt bijna het gezicht{vermogen}. (Koran 24:43)

de grens tussen zoet en zout water
Hij heeft de twee zeeën losgelaten om elkaar te ontmoeten. Tussen hen is een scheiding die geen van beiden voorbij kan gaan. (Koran 55:19-20)

druppel zaad (sperma)
Denkt de mens dat hij alleen wordt gelaten. Was hij geen gemengd mannelijke afscheiding die uit werd gegoten? (Koran 75:36-37

Waarlijk, Wij hebben de mens uit druppels van gemengd zaad geschapen zodat hij beproefd kan worden, dus maakten Wij hem horend en ziend. (Koran 76:2)

iets wat ik zelf heel interessant vind. de geboorte. hierover zijn heel veel dingen te vinden, ook als het gaat om de zwangere vrouw, haar zwangerschap. maar ik hou het nu enkel bij de baby.

Het geslacht van de baby

Nog niet zolang geleden dacht men dat het geslacht van de baby door de cellen van de moeder bepaald werd. Of op z'n minst werd er geloofd dat het geslacht bepaald werd door de mannelijke en vrouwelijke cellen samen. Maar de Koran geeft ons heel andere informatie. Daarin staat dat de mannelijkheid of vrouwelijkheid geschapen wordt van 'een druppel sperma die uitgestoten is.'

En dat Hij in paren schept - mannelijk en vrouwelijk, van een druppel zaad wanneer het uitgestoten is; (Koran 53:45-46)

De ontwikkelingen in de genetica en in de moleculaire biologie hebben de nauwkeurigheid van de informatie die in de Koran gegeven is, wetenschappelijk bevestigd. Tegenwoordig weten we dat het geslacht bepaald wordt door de zaadcellen van de man en dat de vrouw in dit proces geen rol heeft.

Lees! In de naam van je Heer, Die (al het bestaande) heeft geschapen. De mens heeft geschapen van een bloedklonter. Lees! En je Heer is de meest Vrijgevige. (Koran 96:1-3)

Als het sperma van de man met de eicel van de vrouw versmelt, dan is de essentie van de toekomstige baby, gevormd. Deze ene cel, die in de biologie bekend staat als 'zygoot', zal meteen met deling beginnen en uiteindelijk een 'stuk vlees' worden dat een embryo genoemd wordt. Dit kan natuurlijk door mensen alleen maar gezien worden indien zij gebruik maken van een microscoop.

Het embryo brengt zijn ontwikkelingsperiode niet in een leegte door. Het hangt aan de baarmoeder, net als wortels die via hun uitlopers, stevig in de aarde zijn geworteld. Door deze verbinding, kan het embryo voedingstoffen, noodzakelijk voor de groei, verkrijgen uit het lichaam van de moeder.

Het bedekken van de spieren over de beenderen

Andere belangrijke informatie die in de verzen van de Koran wordt gegeven is m.b.t. de ontwikkelingsstadia van een mens in de baarmoeder. Er wordt in de verzen verklaard dat in de baarmoeder, de beenderen zich het eerst ontwikkelen, en dan worden de spieren die hen omkleden, gevormd.

Toen vormden Wij het mengsel van mannelijke en vrouwelijke seksuele afscheiding in een klonter, daarna maakten Wij van de klonter een kleine vleesklomp, dan maakten Wij uit die kleine vleesklomp beenderen, vervolgens bekleedden Wij die beenderen met vlees en dan brachten Wij het voort als een andere schepping. Gezegend dus is Allah, de Beste der Scheppers. (Koran 23:14)

Hij heeft jullie in de baarmoeders van jullie moeders geschapen, schepping na schepping in drie sluiers van duisternis, zo is Allah, jullie Heer. Aan Hem is het Koninkrijk. Geen heeft het recht om aanbeden te worden, behalve Hij. Hoe kunnen jullie je dan afkeren? (Koran 39:6)
de 3 sluiers duiden het volgende aan:
Pre-embryonische fase
Embryologische fase
Foetale fase

Moedermelk
Moedermelk, een ongeëvenaard mengsel, door Allah geschapen, is zowel een uitstekende voedingsbron voor de pasgeboren baby, als een substantie die de weerstand tegen ziektes vergroot. Zelfs kunstmatige babyvoeding, die door de hedendaagse technologie gemaakt wordt, kan deze verbazingwekkende voedingsbron, niet vervangen.

Elke dag worden er nieuwe voordelen van de moedermelk t.b.v. de baby, ontdekt. Eén van de feiten die de wetenschap over moedermelk ontdekt heeft, is dat geven van borstvoeding tot twee jaren na de geboorte, erg veel voordelen heeft.

En Wij hebben de mens verplicht om (goed en plichtsgetrouw) voor zijn ouders te zijn. Zijn moeder baarde hem in zwakheid en pijn over zwakheid en pijn en zijn spenen is gedurende twee jaren - Dank daarom Mij en jullie ouders, - en bij Mij is de uiteindelijke bestemming. (Koran 31:14)

vinger afdruk
Terwijl er in de Koran gezegd wordt dat het voor Allah gemakkelijk is om de mens na de dood weer tot leven te brengen, worden de vingerafdrukken van de mens in het bijzonder benadrukt:

Ja, Wij zijn in staat om de toppen van zijn vingers weer volmaakt in elkaar te zetten. (Koran 75:4)

De nadruk op de vingertoppen heeft een hele speciale betekenis. Dit is zo, vanwege het feit dat de vorm en de details van elke vingerafdruk, uniek voor de betreffende persoon zijn. Iedereen die leeft of ooit in deze wereld heeft geleefd, heeft een uniek paar vingerafdrukken.

http://www.ontdekislam.nl/wonderen1.php

ik wil niemand iets opleggen. ik deel alleen mijn belevenis zodat anderen hier hun voordeel uit kunnen halen. als zij dit willen.. Pling ik heb het geprobeerd zo kort mogelijk te houden. en ik weet dat het niet gelukt is. wat een lap tekst. maar ik wilde het zo graag kwijt, dus hopelijk word het gelezen Haha!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:08

sflj schreef:
Achteraf is het makkelijk praten! En hoevaak is de bijbel herschreven / aangepast enz? Knipoog

hier kan ik het niet mee oneens zijn. ik heb ook dingen in de engelse bijbel gelezen die in de nederlandse bijbel niet meer terug te vinden zijn en dat heeft geleid tot tegenspraak. door het onlangs vertalen en aanpassen van de bijbel. helaas.

ik geloof wel in de orginele orginele orginele bijbel. Clown

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:07

@ jameyskatje
Dank je wel! Bloos
Ik vind jouw lap tekst (dacht dat ik al een lang verhaal had Tong uitsteken) ook erg boeiend om te lezen. OK dan!
Er staan zeker een aantal dingen in waar ik absoluut in mee kan gaan.
Wat jij zegt, dat het leven door gaat na de 'dood' dat geloof ik ook en zo bedoelde ik dat ook.
Daarom bestaat 'dood' niet, alleen zijn mensen zich daar niet van bewust.
Maar geloof jij dan ook in reïncarnatie?
Ik wel, juist om de dingen te gaan ervaren, waar je in dit leven niet aan toe gekomen bent om uiteindelijk tot dat eeuwige leven te komen, zodat je niet meer terug hoeft te keren naar aarde omdat je dan gewoon vanuit die eeuwige Bron leeft.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen.
Het is een manier om weer bij de Gods ervaring te komen denk ik.
Daarom zijn wij hier om dat ons weer te gaan herinneren en onszelf te verenigen daarmee.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:19

ik geloof niet volledig in alle grondregels van reincarnatie maar ik wijs het ook niet af.
ik vind het ook heel moeilijk om uit te leggen. maar het komt erop neer dat wij hier op aarde leven om goede punten te verzamelen (of slechte) en om kennis op te doen. wanneer wij dood zijn word onze ziel tijdelijk van het lichaam gescheiden en als het laatste uur aanbreekt (de dag waarop de wereld zal vergaan) dan zullen wij weer met ons lichaam worden herenigd en berecht worden door God en zo onze plaats in het eeuwige leven te weten te komen, onze straf ondergaan en onze beloningen ontvangen. het is een soort rechtzaak. volgens mij betekent reincarnatie ook dat je meerdere levens hebt,. toch?? ik weet het niet zeker. maar daar geloof ik niet in. ik geloof dat we slechts 1x leven op deze wereld en het een examen is zonder herkansing.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:29

Maar ben jij dan niet bang of weet je zeker dat je genoeg 'goed' doet om niet veroordeeld te worden?
Want wie zegt waar die lijn ligt? Wanneer doe je genoeg goed, denk je?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:47

dat weten wij niet. wij zijn niet alwetend. maar ik weet dat God genadevol en barmhartig is. dat zijn ook zijn 1e 2 namen. de meest genadevolle de meest barmhartige.
er zijn hele mooie overleveringen (hadits) waarin staat hoe genadig God is. ik kan er 2 mooie vertellen als je wilt.

natuurlijk heb ik daar wel vrees voor. maar er staan zoveel regels voorgeschreven waar ik mijn rust uit kan halen. zolang ik me aan de regels houd voel ik me goed en veilig, en ik vertrouw ook op God. ik vertrouw erop dat mijn goede daden zullen worden beloond. en al het goeds dat ik hebgedaan pakt niemand mij meer af. ik heb een goede wil en ik toon berouw wanneer ik iets slecht heb gedaan. dat maakt mij al gelukkig.

er zijn veel dingen voorgeschreven. en we kunnen misschien opmaken uit regels 'ik denk dat ik goed ben' maar wij zijn niet degene die daarover kunnen oordelen. uiteindelijk is er 1 die beslist en die weet wat er in onze harten is.

pff het is zo moeilijk uit te leggen allemaal Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:48

Maar op die manier is het toch een soort van op angst gebaseerd?! "Denk erom dat je goed leeft / je best doet want anders......"
Hmm.. zou niks voor mij zijn.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:51

Ik ben meer van Darwin, want dat is op (naar mijn weten) feiten gebaseerd. De bijbel is geschreven (en herschreven) door de mens. En sommige dingen vind ik daar on-logisch.

En aangezien ik voor de feiten ga, hou ik het op de evolutie theorie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:50

Rozanne schreef:
Ik ben meer van Darwin, want dat is op (naar mijn weten) feiten gebaseerd. De bijbel is geschreven (en herschreven) door de mens. En sommige dingen vind ik daar on-logisch.

Enige scepsis is bij de evolutietheorie ook wel op zijn plaats. Dit is een theorie (het woord zegt het al) gebaseerd op een aantal hypotheses. En natuurlijk zijn er aanwijzingen dat het zo gegaan is, maar er zijn ook aanwijzingen dat het weleens anders zou kunnen zijn. Onomstotelijk bewijs is het niet.

Nogmaals; ik geloof niet dat de bijbel bedoeld is als een historische/geologische verhandeling. het gaat mij om de geest die daaruit spreekt.
alleen denk ik - en dat heb ik eerder gepost - dat er meer overeenkomsten zijn tussen de evolutietheorie en de bijbel dan je misschien op het eerste oog denkt. Zoals gezegd; de volgorde in het scheppingsverhaal klopt met darwin; de getallen moet je denk ik toch symbolisch zien. Joden waren dol op symboliek.

Tenslotte: ook en juist onder wetenschappers zijn diepgelovige mensen te vinden. Zegt ook wel iets...

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:52

Ja dat ben ik met je eens, maar ik denk ook, je moet hier een keuze maken (titel topic) tussen God en Darwin. Ik denk dat kiezen een beetje groot woord is. Ik denk dat het maar net is waar je in geloofd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:53

Haha, ik maak geen keuze, waarom zou ik?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:54

Nee oke, maar ik bedoel. De titel brengt het alsof je tussen die 2 zou moeten kiezen Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:24

beantsje schreef:
Rozanne schreef:

Enige scepsis is bij de evolutietheorie ook wel op zijn plaats. Dit is een theorie (het woord zegt het al) gebaseerd op een aantal hypotheses. En natuurlijk zijn er aanwijzingen dat het zo gegaan is, maar er zijn ook aanwijzingen dat het weleens anders zou kunnen zijn. Onomstotelijk bewijs is het niet.

Nogmaals; ik geloof niet dat de bijbel bedoeld is als een historische/geologische verhandeling. het gaat mij om de geest die daaruit spreekt.
alleen denk ik - en dat heb ik eerder gepost - dat er meer overeenkomsten zijn tussen de evolutietheorie en de bijbel dan je misschien op het eerste oog denkt. Zoals gezegd; de volgorde in het scheppingsverhaal klopt met darwin; de getallen moet je denk ik toch symbolisch zien. Joden waren dol op symboliek.

Tenslotte: ook en juist onder wetenschappers zijn diepgelovige mensen te vinden. Zegt ook wel iets...

gut, laat ik dat nou op pagina 7 al gezegd hebben Haha!
ook dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:40

Gelukkig maar, stel je voor dat ik de enige was die er zo over dacht!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:42

Hier nog zo een Haha!

Onze halve kerk bestaat uit wetenschappers.... en floreert! Knipoog

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:01

wie bepaald dat je de bijbel niet letterlijk MOET nemen :S jij? misschien bedoelde je het niet zo Knipoog maar had dan gezegd: 'ik vind niet dat de bijbel letterlijk genomen moet worden' dat klinkt toch iets netter vind ik.
ik vind dat je er rekening mee moet houden dat hier waarschijnlijk ook mensen zijn voor wie de bijbel wel een letterlijk iets is en zeer belangrijk in hun leven. zijn die er trouwens?? Pling

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:07

Ik geloof niet dat je een keuze hoeft maken tussen God of Darwin, het is meer bedoeld om info met elkaar te delen hoe je er tegenover staat, denk ik.
In beide zit natuurlijke een grote kern van waarheid. Anders had het nooit zo'n grote waarde in de geschiedenis gekregen.

@ jameyskatje
Heb jij de boekenreeks De gesprekken met God, van Neale Donald Walsch gelezen?
Je haalt namelijk veel wijze woorden aan die daar ook in beschreven worden!
Leuk!
Lees het eens, als je het het nog niet gelezen hebt.
Erg boeiend!

Ik denk dat het ook nooit de intentie is geweest, van de schrijvers van alle heilige boeken, om alles klakkeloos aan te nemen wat er geschreven staat.
Maar om het zo te interpreteren zodat je er voor jezelf wat mee kan.
Het is in mijn ogen bedoeld, om een manier zien te vinden zodat je dichter bij de werkelijke Bron kan komen.
Om de werkelijke Gods ervaring te beleven, die voor iedereen anders is omdat we allemaal unieke individuen zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:09

voor mij zijn de boeken wel letterlijk. maar dat is allemaal weer persoonsgebonden.

haha nee die ik heb nooit gelezen. kben ondertussen in 4 boeken tegelijk aan het lezen maar ik zal het onthouden.

mijn moeder las een tijdje terug een boek 'een gesprek met God' maar ik weet niet van welke schrijver die was.