beantsje schreef:Hoe groot is de kans dat je uit een bak met 10 blokjes, genummerd van 1-10, geblinddoekt de blokjes in juiste volgorde uit de bak trekt? De kans is 1 op 3.628.800! Dit is de kans dat de schrijver van het Genesisverslag de 10 stappen in het scheppings-/evolutieproces in de juiste volgorde noteerde.
(1) een begin; (2) een primitieve aarde in duisternis en gehuld in zware gassen en water; (3) licht; (4) een uitspansel of atmosfeer; (5) grote stukken droog land; (6) een plantengroei daarop; (7) zon, maan en sterren aan het uitspansel te onderscheiden, en het begin van seizoenen; (8) zeemonsters en vliegende schepselen; (9) wilde en tamme dieren, zoogdieren; (10) de mens.
Het is niet zo dat ik deze theorie onderuit wil halen. Eerlijk gezegd vind ik hem op het eerste gezicht best aardig, maar ik wil het eens vanuit een andere hoek bekijken. 
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er is gedobbeld tijdens het schrijven van de bijbel, dus ik vind dit een beetje kort door de bocht. Hoe het scheppingsverhaal tot stand is gekomen weet ik niet, maar met logisch beredeneren zou je al een heel eind kunnen komen.
Dat de schepping een begin zou hebben, is een nogal filosofische en wiskundige kwestie. De meeste punten hebben een aarde nodig om te bestaan, dus dit wordt ons begin. Organismen hebben licht nodig om te leven, dus licht wordt de volgende. Voor de organismen mag er niet teveel licht zijn, dus introduceren we eerst nog een atmosfeer. Ze namen aan dat de zoogdieren er allemaal tegelijk waren. Tussen deze zoogdieren zitten ook herbivoren en deze hebben planten nodig om te leven. Planten waren er dus eerder. Planten hebben droge stukken land nodig, dus deze zit daar weer voor.
In deze korte tijd heb ik alleen punt 7 en de volgorde van de dieren nog niet logisch kunnen verklaren. Dat is niet zo'n ramp, want hiermee heb ik de 3.628.800 mogelijkheden kunnen reduceren tot slechts (3x2x1=) 6. Daarnaast, als we iets logisch kunnen verklaren, wil dit nog niet meteen waar zijn.
Die zes 6 mogelijkheden en het mogelijk niet waar zijn van mijn logische verklaringen, laat mogelijkheden open voor fouten in het scheppingsverhaal. Laten we voor de grap even aannemen dat de wetenschappers gelijk hebben, puur zodat we een vergelijking kunnen maken. In dat geval zien we dat ze er inderdaad een aantal keren naast zaten. Licht was er eerder dan de aarde. De seizoenen waren eerder dan de planten (toch?). De landdieren waren eerder dan de luchtdieren.
Laatst bijgewerkt door Snader op 22-12-07 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt