Schimmelig schreef:
Draai het eens om. Waarom zie jij de 'gelijkenissen' niet? Het gaat: in beiden gevallen om mensen, in beiden gevallen wordt er geëxperimenteerd tegen hun zin in, in beiden gevallen om gevangen, om gruwelijke experimenten, enzovoorts.
Het bovenstaande praat niet goed wat die mensen hebben gedaan, of waarom ze dit niet zouden verdienen. Het belicht enkel een ander uitgangspunt.
en in plaats daarvan doen we die gruwelijke experimenten op dieren, onschuldige weerloze dieren
die we zomaar ergens vandaan plukken ...
en dus want?
een persoon die mensen vermoord, gemarteld, verkracht etc etc
is in mijn ogen heel wat minder waard dan die cavia, rat , muis, hond, kwartel, eend, etc etc die nooit iemand wat heeft aangedaan en nergens om, gevraagd heeft
moeten we mensen met een schijnbaar primitievere aard dan de gemiddelde gibbon wel tot mensen rekenen ?
moeten me mensen met het bewustzijn van een 6 weken terug overleden roodwangschildpad wel beschermen ?
moeten wij als maatschappij de rest van hun bestaan maar betalen , ze opgesloten houden met allerlei bewaking etc etc , die allemaal risico lopen met die getsoorde tiepes die ze bewaken
en het blijft hier om een waarde oordeel gaan ...
we doen het compleet onschuldige wezens met een bewustzijn aan,
maar psychopaten, sociopaten , die anderen onoverkomelijk leed hebben veroorzaakt hebben niet ...
" it's a strange world after all "
kijk ik zeg niet dat ik de stellingen die ik hier tot nu toe tot mijn mening reken , maar ik wil wel even flink wat knuppels tussen de kippen gooien
andere kanten belichten prima, maar dan ook deze