Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:35

Ik las in een ander topic een verhaal van een jonge moeder die haar kind dus helemaal niet leuk vond. Ze kreeg alleen bij niemand gehoor want je "hoort" je eigen kind nu eenmaal leuk te vinden.

Niet dat ik hier nu wil gaan zeggen dat die moeder zich dan maar had moeten laten aborteren (want ik geloof dat zij wel redelijk bewust zwanger was geworden) maar even om aan te geven dat het lang niet allemaal rozegeur en maneschijn is (voor er weer zo'n verhaal komt van "je moet er veel voor laten maar je krijgt ook zooo veel terug...")

Een vriendinnetje van mij is heel blij zwanger en dat vind ik dan weer hartstikke leuk. Zij en haar man willen heel graag en dat kind krijgt een prima stel ouders straks! Maar er zijn stellen genoeg waar het niet zo gaat. We hebben de mogelijkheid om daar enigzins in te sturen, moeten we daar dan geen gebruik van maken?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:36

Daar gaat deze discussie toch niet over.. het leven zit vol verassingen! Als iedereen op dezelfde leeftijd onder dezelfde omstandigheden zwanger zou worden en iedereen er even gelukkig mee zou zijn werd het een saaie wereld.
Er wordt een voorbeeld gegeven met de vraag zouden jullie het dan wel reeël vinden om abortus te laten plegen.

Ik ben sinds mijn nichtje onverwachts zwanger is heel anders naar kinderen gaan kijken, in postieve zin!
Sindsdien ben ik ook van mening mocht ik onverwachts zwanger worden dat ik het niet weg laat halen, waar ik vroeger gelijk zei weg ermee.
IK ben dus veranderd maar er zijn mensen die daarin nooit veranderen en ik begrijp (omdat ik zelf ook zo was) heel goed hoe de gedachte gang van die mensen is.

Ik vind niet dat iemand voor iemand anders mag beslissen (door tegen abortus te zijn) om voor zo'n afhankelijk kindje te gaan zorgen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:37

mirgino schreef:
ken jij iemand waarbij dit het geval was/is?

want op de natuurlijke weg een drielingzwangerschap hebben is niet alledaags

Nee, niet op natuurlijke wijze, maar het komt wel voor. Ik was benieuwd of daar begrip voor zou zijn als mensen (al waren ze wel op een zwangerschap uit) 3kinderen in 1 keer teveel vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:38

AikePeer schreef:
Ik vind niet dat iemand voor iemand anders mag beslissen (door tegen abortus te zijn)

daar ging het mij dus om. Het word hier een beetje afgeschilderd alsof een kind onder alle omstandigheden een godsgeschenk is. Voor sommigen is dat inderdaad zo, maar voor velen ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:38

odetteke schreef:
runningkawa schreef:
Maar hoe doen moeders dat dan waar de vader van overlijd als de kinders nog klein zijn (ik was 9 toen mijn vader overleed)
Terug stoppen kan dan ook niet meer Haha!

Dat is al weer een hele andere leeftijd, dan kunnen kinderen ook nog wat zelf doen. Met 1 baby ben je al 20 uur per dag bezig, en dan kan je 4 uur slapen volgens mij. Met 3 dus 60 uur Knipoog Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk onmogelijk is om in die eerste levensfase er 3 in je eentje op te voeden en dat je dan voor abortus kiest.

Ja dan mag je hun verdriet ook nog zien te sussen

ik ken een vrouw, had 2 kinderen 1 en 3 jaar oud, was 2 maanden zwanger toen haar man, onverwachts overleed.
Toch heeft zijn geen abortus laten plegen.
Ze was veel te blij nog wat van haar man te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:39

Voor mij zou een kind ook geschenk zijn, maar een abortus is ook geen geschenk.
Ik heb geen kinderwens. Toch zou ik het niet weg laten halen.
het is en blijft en mensje

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:41

Ja maar mensen zijn toch allemaal verschillend?! rk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:42

runningkawa schreef:
ik ken een vrouw, had 2 kinderen 1 en 3 jaar oud, was 2 maanden zwanger toen haar man, onverwachts overleed.
Toch heeft zijn geen abortus laten plegen.
Ze was veel te blij nog wat van haar man te hebben.

Dat is natuurlijk prima van die vrouw maar dat zegt niets over andere mensen die in een dergelijke situatie komen.
Ik gun die vrouw haar kinderen van harte en wens haar veel succes en energie. Maar het is haar keuze over haar situatie en staat los van de keuze van een andere persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:43

Helemaal mee eens
Maar neem aan dat ze weten dat er aan sex risico's verbonden zitten

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:45

Ja natuurlijk weet menig mens dat! En als je er voorzorgsmaatregelen voor treft kun je er toch wel een klein beetje van uit gaan dat het jou niet "overkomt".

Wat moeten mensen die geen kinderen dan? Helemaal nooit seks? Want hoeveel voorzorgsmaatregelen je ook treft, er blijft altijd een hele kleine kans!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:46

Zou een optie zijn Haha! Clown

Of roeien met de riemen die je hebt...

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:47

Nou roeien met de riemen die je hebt.. als je absoluut geen ouder gevoelens hebt hoe kun je dan liefdevol een kind op gaan voeden?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:49

Maar ik stelde de vraag al eerder, RK jij bent blijkbaar zwaar tegen abortus.. waarom "keur" je het bij zware handicap dan niet af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:50

Tuurlijk kan dat wel.
Maar mensen kiezen zo graag de makkelijkste weg, maar dat mag je niet hardop zeggen..

Overigens leg je me iets in de mond wat ik niet gezegd heb.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:50

odetteke schreef:
mirgino schreef:
ken jij iemand waarbij dit het geval was/is?

want op de natuurlijke weg een drielingzwangerschap hebben is niet alledaags

Nee, niet op natuurlijke wijze, maar het komt wel voor. Ik was benieuwd of daar begrip voor zou zijn als mensen (al waren ze wel op een zwangerschap uit) 3kinderen in 1 keer teveel vinden.

ik kan je geruststellen dat het in Ned niet meer voor zal komen,ik heb het zelf meegemaakt en meer dan 2 plaatsen ze echt niet terug en sommige ziekenhuizen pleiten voor 1 terugplaatsing per keer
juist om meerling zwangerschappen uit te sluiten!

en helemaal als je met ivf bezig bent,heb ik er totaal geen begrip voor dat als jij er 3 terug hebt laten plaatsen met de kans op een 3 ling
om er dan te laten aborteren Verward sorry totaal geen begrip!!
en in zo`n geval gelijk uitsluiten om ooit nog een poging te mogen doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:53

AikePeer schreef:
Maar ik stelde de vraag al eerder, RK jij bent blijkbaar zwaar tegen abortus.. waarom "keur" je het bij zware handicap dan niet af?

Dat is een redenatie die ik ook niet kan volgen. Abortus mag niet want het is moord, maar als het om een meervoudig gehandicapt kindje gaat ineens niet meer Verward

Mijn zwager en zijn vrouw hebben 2 kindjes waarvan eentje meervoudig gehandicapt, en ik kan niet bepaald zeggen dat dat jochie geen leven heeft of dat zijn ouders niet blij met hem zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:54

Odetteke: bij 3 kinderen uit een IVF behandeling zou ik ook geneigd zijn te zeggen: dat is een risico waar je weet dat je aan begint als je aan IVF begint.

Anderzijds ben ik van mening dat niemand een kind hoeft te krijgen waar hij niet op zit te wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:55

AikePeer schreef:

Mag jij een quote van me geven waar ik dat zeg...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:55

runningkawa schreef:
Tuurlijk kan dat wel.
Maar mensen kiezen zo graag de makkelijkste weg, maar dat mag je niet hardop zeggen..

Je mag het best zeggen, maar ik vind het wel wat wonderlijk om dit van jou te horen. Dit is immers niet de eerste discussie waarin we elkaar tegenkomen, en in een andere discussie geef je zelf als argument "dat kan ik nou eenmaal niet" terwijl ik vind dat dat nou juist de makkelijkste weg is.

Kiezen niet alle mensen soms voor de 'makkelijkste' weg? Al is het maar omdat je als mens nou eenmaal niet alles kunt? Kun je daar niet een beetje begrip voor opbrengen, zelfs al is je eigen mening anders?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:57

Maar ik denk dat mensen die er zoveel moeite voor doen ook geen abortus laten plegen mirgino..

Ja maar RK hoe kun jij voor iemand bepalen of het de "gemakkelijkste" oplossing is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:58

AikePeer schreef:
Maar ik denk dat mensen die er zoveel moeite voor doen ook geen abortus laten plegen mirgino..

Ja maar RK hoe kun jij voor iemand bepalen of het de "gemakkelijkste" oplossing is.

het was ook niet mijn stelling Haha!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:59

Zep schreef:
AikePeer schreef:

Dat is een redenatie die ik ook niet kan volgen. Abortus mag niet want het is moord, maar als het om een meervoudig gehandicapt kindje gaat ineens niet meer Verward

Mijn zwager en zijn vrouw hebben 2 kindjes waarvan eentje meervoudig gehandicapt, en ik kan niet bepaald zeggen dat dat jochie geen leven heeft of dat zijn ouders niet blij met hem zijn Verward

Dat is dus ook waar ik op wou duiden!
Je kunt van een gehandicapt kind niet van te voren zeggen of ze wel of niet gelukkig zullen worden!
Dus dat vind ik krom van de mensen die tegen abortus zijn maar het dan wel tollereren..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:04

Zep, ik heb idd niet getwijfeld toen bleek dat ik zwanger was en nee, ik had geen kinderwens. Wel heb ik er vaak over nagedacht wat ik zou doen, mocht ik onverwacht zwanger raken. In dat geval was het dan gewoon eigen schuld en moest ik maar voor deconsequenties opdraaien vond ik zelf.

En zoals ik al eerder schreef is het toch in veel gevallen zo dat de morning-after pil uitkomst kan bieden, bv met een gescheurd condoom of zoiets. Als je dan alles op z'n beloop laat en denkt: ik zie wel, ja dan vind ik dus "eigen schuld, dikke bult" in de letterlijke zin van het woord Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:09

Anderzijds kan ik het heel goed begrijpen dat iemand die beslissing wél neemt, zeker als je ziet hoe ingrijpend de zorg voor het jochie is, op het hele gezin.

Het gaat m.i. juist om de keuze die je mensen laat. Ik kies er toch ook bewust voor om anticonceptie te gebruiken? Erger nog: ik heb een spiraaltje, dat er dus voor (oa) zorgt dat een eventueel bevrucht eitje zich niet in kan nestelen. Misschien pleeg ik in dat opzicht maandelijks wel een moord Clown

Het gaat er om waar je de grens legt. Daar kun je vervolgens diverse criteria op los laten.

maikeltje: ik denk dat de MAP in veel gevallen helemaal niet aan de orde komt. Als iemand door de pil heen zwanger wordt denkt die heus niet aan een MAP. Zo iemand heeft in mijn ogen er netjes zijn best voor gedaan niet zwanger te raken. Moet die dan maar koste wat kost voor de consequenties opdraaien?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:32

Zep schreef:
[***]: bij 3 kinderen uit een IVF behandeling zou ik ook geneigd zijn te zeggen: dat is een risico waar je weet dat je aan begint als je aan IVF begint.

Anderzijds ben ik van mening dat niemand een kind hoeft te krijgen waar hij niet op zit te wachten

Ik bedoelde dat ik zelf niemand ken die op natuurlijke wijze een drieling heeft gekregen, wel iemand (lang geleden al) die extra hormonen kreeg toegediend ofzo. Maar ook op natuurlijke wijze komt het voor. Als je samen besloten hebt dat je het financieel en qua aandacht red en leuk vindt om 1 kind te krijgen, hebben jullie er dan begrip voor als mensen besluiten geen meerling te willen?