Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:35

friezenfan2 schreef:
Hoe zouden ze nu een kabinet moeten vormen? Vooral als niemand van de andere grote partijen samen wilt met de PVV?

Dan zou je of uitkomen op een minderheidskabinet of er moeten meerdere kleinere partijen gevraagd worden om zo aan de meerderheid te komen. Maar als ik zo kijk is het niet perse onmogelijk om een meerderheidskabinet met de grotere partijen ex pvv te vormen. Met cda, pvdagl, d66 en vvd heb je bijvoorbeeld nu een meerderheid van 86 zetels
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 30-10-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:36

996981 schreef:
€138 per maand. En wat krijg je van het land waarin je niet meer woont? Netto draag je niks bij Karuna. Hoe je het went of keert. Dat is niets persoonlijks naar jou. Het zal me worst wezen of ik voor jou, MvdEnde of Piet op de hoek betaald. Ik vind dat we met elkaar moeten zorgen voor anderen.

Maar als ik dan lees hoe D66 kiezers door het slijk worden gehaald, omdat ze voor een partij kiezen waar ze als werkende mens met een middeninkomen er ook een beetje op vooruit kunnen gaan, wordt ik best pissig.

Herken ik wel :j

Ik heb een goed inkomen, koophuis (in mijn up, 2021 gekocht, lucky me! Maar sta positief tegen het afschaffen van de hypo-aftrek), vaste baan, geen studieschuld, geen recht op welke toeslag dan ook. Helemaal prima, kan ik hebben.

De ikke-mentaliteit staat voor mij synoniem aan achteruitgang. Ik begrijp heel goed dat veranderingen niet leuk zijn. En dat het oliebol is als jouw wensen minder tot uiting komen. Mijn stem helpt mij misschien niet volledig mee in mijn eigen toekomst. Het kan ook tegen mij werken. Maar laten we hopen dat we eens vooruit kunnen. Dat die stikstofproblematiek eens wordt opgelost, dat we weer huizen en wegen kunnen bouwen etc.

En tjah, dat je dan eens een keer niet 3x op vakantie kan.. so be it.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:39

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Dat is toch niet mijn probleem :Y)

Dan hoop ik niet dat je ooit zelf in die situatie terecht komt.

Dat hoop ik zeker niet!

Ik besef mij iedere dag wat een zegen het is om in Nederland geboren te zijn en te wonen.
Hoe goed we het hier hebben, ook al zijn er uiteraard verbeterpunten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:41

fransje23 schreef:
Dat hoop ik zeker niet!

Ik besef mij iedere dag wat een zegen het is om in Nederland geboren te zijn en te wonen.

Ja en die dankbaarheid missen heel veel mensen. Ze zijn ontevreden over hun eigen positie in de maatschappij en worden dan boos. Helaas zijn het vaak minderheden die die woede over zich heen krijgen.

Ik ben dankbaar dat ik opgevoed ben met: hardwerken is belangrijk maar het is ook deels geluk. Over wie je ouders zijn, waar je geboren bent en hoe je gezondheid is.

Ook met vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Zelfs naast zijn 70-urige werkweek deed mijn vader altijd vrijwilligerswerk. Vaak zelfs nog twee functies... Want hij vond dat hij moest bijdragen aan de gemeenschap.

Nu is 70+ uur werken en vrijwilligerswerk samen voor veel mensen onbereikbaar qua energie haha. Niet klagen maar dragen is wel een goede instelling.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:46

In de buitenlandse pers werd ook met verbazing naar de Nederlandse verkiezingsstrijd gekeken. Veel landen vonden dat Nederland zo'n beetje de hof van eden was, met alle vangnetten en regelingen, en dan toch al dat geklaag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:47

Ik ga persoonlijk heel slecht "Nederland voor de Nederlanders" en "eigen volk eerst".
Waarschijnlijk door de verhalen over de tweede wereldoorlog die mijn beiden ouders hebben meegemaakt?

Het wegzetten van groepen mensen als zondebok vind ik :r

Het niet willen helpen van mensen die echt in nood zijn ook..

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:50

MarlindeRooz schreef:
fransje23 schreef:
Dat hoop ik zeker niet!

Ja en die dankbaarheid missen heel veel mensen. Ze zijn ontevreden over hun eigen positie in de maatschappij en worden dan boos. Helaas zijn het vaak minderheden die die woede over zich heen krijgen.

Ik ben dankbaar dat ik opgevoed ben met: hardwerken is belangrijk maar het is ook deels geluk. Over wie je ouders zijn, waar je geboren bent en hoe je gezondheid is.

Ook met vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Zelfs naast zijn 70-urige werkweek deed mijn vader altijd vrijwilligerswerk. Vaak zelfs nog twee functies... Want hij vond dat hij moest bijdragen aan de gemeenschap.

Nu is 70+ uur werken en vrijwilligerswerk samen voor veel mensen onbereikbaar qua energie haha. Niet klagen maar dragen is wel een goede instelling.

Helemaal eens. Vooral naar anderen wijzen, altijd ontevreden zijn, nooit hand in eigen boezen steken, nooit kijken wat je wél hebt. Altijd boos, altijd ikke eerst, mijn volk eerst, en hullie gaan maar ergens anders zielig zijn. Ik heb erg veel moeite met deze houding, staat heel erg van mij af. Erg blij ook dat nu een partij die van gezamenlijke positiviteit een speerpunt heeft gemaakt zoveel heeft gewonnen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:53

prompter schreef:
In de buitenlandse pers werd ook met verbazing naar de Nederlandse verkiezingsstrijd gekeken. Veel landen vonden dat Nederland zo'n beetje de hof van eden was, met alle vangnetten en regelingen, en dan toch al dat geklaag.

Als je naar de feiten kijkt zijn we dat ook. We hebben het abnormaal goed in Nederland, op vrijwel alle vlakken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:56

fransje23 schreef:
Ik ga persoonlijk heel slecht "Nederland voor de Nederlanders" en "eigen volk eerst".
Waarschijnlijk door de verhalen over de tweede wereldoorlog die mijn beiden ouders hebben meegemaakt?

Afgezien van dat het walgelijke quotes zijn, snap ik ook nooit zo goed wat het betekent. “Eigen volk eerst” is toch vaak tegen links? Maar bijv. koopkracht groeit veel onder GL/PvdA. Is dat dan niet goed voor eigen volk? Het zijn van die lege uitspraken….

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:58

Gruis schreef:
fransje23 schreef:

Afgezien van dat het walgelijke quotes zijn, snap ik ook nooit zo goed wat het betekent. “Eigen volk eerst” is toch vaak tegen links? Maar bijv. koopkracht groeit veel onder GL/PvdA. Is dat dan niet goed voor eigen volk? Het zijn van die lege uitspraken….

Omdat mensen liever zelf niet profiteren van meer koopkracht dan dat er andere bevolkingsgroepen ook profiteren...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:09

In Amsterdam heeft D66 veel meer stemmen dan de PVV waardoor D66 nu weer meer stemmen heeft.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:12

MarlindeRooz schreef:
Gruis schreef:

Omdat mensen liever zelf niet profiteren van meer koopkracht dan dat er andere bevolkingsgroepen ook profiteren...

Het blijft voor mij moeilijk te begrijpen := .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:16

Gruis schreef:

Dat weet ik eigenlijk niet. Ja, het zijn lege uitspraken... maar meer gericht op angst denk ik. Zo hoorde ik mijn ouders en zwager wel eens zeggen dat ons Nederland steeds donkerder getint wordt en dat we straks moeten leven volgens islamitische maatstaven. Ik denk dat deze gedachtengang zich gehoord voelt met het 'eigen volk eerst' citaat. Dat zie je ook terug in de woningnood ('statushouders krijgen ónze woningen') of in het krijgen van een toelage 'ze zijn hier binnen, in een overvol azc en ze krijgen direct ONS geld.'

Imo een racistische inslag...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:37

fransje23 schreef:
In Amsterdam heeft D66 veel meer stemmen dan de PVV waardoor D66 nu weer meer stemmen heeft.

Waar volg jij dit?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:38

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:40

mvdende schreef:
geld wordt in een bodemloze put gegooid

Je mag jezelf wel wat dankbaarder opstellen vind ik. Jij krijgt elke maand geld van ons belasingbetaler terwijl jij ook niet verder komt in onze maatschappij. Moeten we jouw uitkering dan ook maar stopzetten?
Echt je bent zo ondankbaar voor alles hier in dit land. Niets is goed in jouw ogen.
En ontwikkelingshulp is niet alleen een kwestie van eten, het is veel meer dan dat.

Stel je wat dankbaarder op en mensen zullen je ook meer gaan waarderen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:05

Raineri schreef:
fransje23 schreef:

Waar volg jij dit?

https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:43

MarlindeRooz schreef:
fransje23 schreef:
Dat hoop ik zeker niet!

Precies.
Ik ben na mijn scheiding in de uitkering terecht gekomen. Ja ik heb gewerkt, maar vnl voor de kinderen. De combinatie NAH en autisme maken dingen wel lastiger.

Maar wat ben ik onwijs dankbaar dat ik deze mogelijkheid heb! Even adem pauze. Zelfs op advies van mijn werkcoach (ik had meteen een baan geregeld) zit ik nog thuis: zij vond het belangrijker dat ik passend werk had, dan meteen weer aan het werk en uiteindelijk uitvallen vanwege burn out of nog erger.

Maar toch probeer ik mijn steentje bij te dragen. Ik werk nog steeds 1 ochtend in de huishouding (ja dit geef ik netjes op) zodat mijn werkgever (alleenstaande man met kinderen) zich weer kan richten op zijn werk.

Als ik dit vertel gaan mensen er vaak automatisch vanuit dat het wel zwart is.. Nee dus. Ik ben juist tegen zwart werken wanneer je een uitkering ontvangt.

Maar als ik dan verhalen lees (hier of fb) schrik ik vaak echt van de ikke ikke ikke mentaliteit. Of dat alles maar ‘aan die asielzoekers’ ligt. Verdrietig word ik daarvan.

Edit; uur geleden al geschreven maar blijkbaar niet geplaatst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:04

Sommigen kunnen alleen maar naar hunzelf kijken en ipv dat ze dan op een partij stemmen die het beste voor ze opkomt en het meeste oplevert gaan ze wederom rechtsaf , ik vind dat dom.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:20

BigOne schreef:
Sommigen kunnen alleen maar naar hunzelf kijken en ipv dat ze dan op een partij stemmen die het beste voor ze opkomt en het meeste oplevert gaan ze wederom rechtsaf , ik vind dat dom.

maar ja zo gaan er ook veel links om, toch!!,

ik heb nu een gun stem gedaan, partij met het minste geschreeuw naar elkaar, afwachten, jazeker ga wel kijken wat het gaat opleveren en dan kom ik wel weer met een gerichte keuze bij nieuwe verkiezingen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:30

MarlindeRooz schreef:
Oh over die uitkeringen ook nog:

Totaal aantal uitkeringen, dit is maart 2025:

WW uitkeringen: 167.360
Bijstand: 407.930
Arbeidsongeschiktheid: 821.620 (daarvan wonen er 27.760 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)
AOW: 3.302.870 (daarvan wonen er 335.630 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)

Dus: de arbeidsongeschikte mensen en de AOW-ers kosten het meest qua uitkeringen. Bijstandsuitkeringen zijn niet echt het grote probleem... Ik heb persoonlijk meer moeite met miljonairs die AOW ontvangen en/of afgekeurde mensen die met uitkering en al in een goedkoop land gaan wonen. :n

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail ... itkering_9

Je weet dat de mensen AOW opbouwen en dit via hun salaris zelf betaald hebben? Ook die miljonair heeft dit betaald en heeft daar gewoon recht op. Diezelfde miljonair betaald ook meer inkomstenbelasting etc.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:37

Sinds ongeveer een maand geleden kan de AOW niet meer uit de inleg betaald worden, daar moet vanaf nu dus belastinggeld bij.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:00

robert45 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Oh over die uitkeringen ook nog:

Totaal aantal uitkeringen, dit is maart 2025:

WW uitkeringen: 167.360
Bijstand: 407.930
Arbeidsongeschiktheid: 821.620 (daarvan wonen er 27.760 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)
AOW: 3.302.870 (daarvan wonen er 335.630 in het buitenland dus die dragen weinig bij in Nederland)

Dus: de arbeidsongeschikte mensen en de AOW-ers kosten het meest qua uitkeringen. Bijstandsuitkeringen zijn niet echt het grote probleem... Ik heb persoonlijk meer moeite met miljonairs die AOW ontvangen en/of afgekeurde mensen die met uitkering en al in een goedkoop land gaan wonen. :n

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail ... itkering_9

Je weet dat de mensen AOW opbouwen en dit via hun salaris zelf betaald hebben? Ook die miljonair heeft dit betaald en heeft daar gewoon recht op. Diezelfde miljonair betaald ook meer inkomstenbelasting etc.

Niemand bouwt AOW op , de AOW wordt betaald door de huidige werkenden ten gunste van de ontvangers. Er is sprake van een omslagstelsel, geen spaarpot zoals pensioen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:01

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:02

Ook iemand die nog nooit in zijn of haar leven een cent inkomstenbelasting betaald heeft krijgt AOW. Dus nee daar werk je niet per se voor. Pensioen wel.