Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:53

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:54

journee schreef:
Kiezen is inderdaad een keuze. Het verschil tussen ons is dat ik vind dat een consument zelf verantwoordelijk is voor de keuzes die ze maken en jij vindt dat de overheid verantwoordelijk is om de keuzes van de consument te sturen.

De consument kan alléén kiezen als alle (!) informatie beschikbaar is. En dat is niet het geval.

Unilever verzwijgt de milieuschade van de fabrieken, Gasunie heeft jarenlang de aardbevingsrisico's ontkend, politici liegen over de haalbaarheid en de gevolgen van hun plannen, Tata Steel liegt over de uitstoot en de significante toename aan kankergevallen in hun omgeving, sigarettenfabrikanten logen decennia lang over de kans op longkanker én de verslavende toeslagstoffen in de sigaretten, banken over beleggingsrisico's, kledingwinkels over kinderarbeid.

Zolang er gelogen wordt, kán de consument geen weloverwogen keuze maken. Dus is de overheid nodig om de burger en het milieu te beschermen tegen de uitwassen van het kapitalisme.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:57

Nee zo was het niet. En dat legde hij ook uit. Ze proberen het nog om het te laten uit rekenen en dan veranderd er wel eens wat en alles word niet mee genomen in de berekening.

Zo de linkse Volkskrant haalt weer uit.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:05

8nnemiek schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Die willen dat veehouders hun verantwoordelijkheid nemen en hun dieren goed beschermen. Daar is ook wat van te zeggen natuurlijk. Het is toch triest hoeveel slechte omheiningen er nog steeds voorbij komen bij haast elk bericht van een wolvenaanval?
Mensen beschermen hun kippen ook door ze ‘s nachts binnen op te sluiten, dat vinden we ook allemaal heel normaal.

Dit is natuurlijk ook onzin. Want volgens mij wil PvdD ook dat dieren zo natuurlijk mogelijk gehouden worden. En dan is het advies om ze het grootste deel van de dag op te hokken? En dan wel afgeven op de bio-industrie. Grapjassen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:14

Jildau schreef:
8nnemiek schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Die willen dat veehouders hun verantwoordelijkheid nemen en hun dieren goed beschermen. Daar is ook wat van te zeggen natuurlijk. Het is toch triest hoeveel slechte omheiningen er nog steeds voorbij komen bij haast elk bericht van een wolvenaanval?
Mensen beschermen hun kippen ook door ze ‘s nachts binnen op te sluiten, dat vinden we ook allemaal heel normaal.

Dit is natuurlijk ook onzin. Want volgens mij wil PvdD ook dat dieren zo natuurlijk mogelijk gehouden worden. En dan is het advies om ze het grootste deel van de dag op te hokken? En dan wel afgeven op de bio-industrie. Grapjassen.

Maar de BBB wil niks doen aan dierenleed in de veehouderij maar wel voor een paar duizend “huis” landdieren.

Er moeten echt heel veel wolven komen voordat die net zoveel dieren doden als de mens elke dag doet.

Dus het verhaal heeft twee kanten.

Ik ben trouwens voor het beheren van wolven en ik stem niet op partij voor de dieren of de BBB. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:15

baudyh schreef:
Nee zo was het niet. En dat legde hij ook uit. Ze proberen het nog om het te laten uit rekenen en dan veranderd er wel eens wat en alles word niet mee genomen in de berekening.

Linkse Volkskrant? Die zeggen gewoon wat er bedoeld wordt met “ remigratie “.
En FvD maakt het nog bonter door immigratie van ooit vertrokken blanke ex Nederlanders eraan toe te voegen, bvb de Afrikaner boeren, alles om de maatschappij te redden en blank te houden.
Voordeel is wel dat we Baudet en Wilders dan uit kunnen zetten met hun buitenlandse voorouders.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:16

baudyh schreef:

Gister middag waren er twee rechts georiënteerde economen op de radio die ook gehakt maakten van het programma van JA 21: bij hen worden de rijken rijker, gaan de laagverdieners er op achteruit en huizen komen er ook niet bij.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:42

baudyh schreef:

... het is niet voor niks dat het nu zo'n gedoe is dat JA21 dingen heeft veranderd. Dat is niet normaal. Als je dingen aanpast, doe het dan op béide programma's en zorg dat je twee plannen gelijk zijn.

mylittlejoy

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 23:29

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 23:36

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 23:42

Met het verschil dat hij dit nu al heeft voor kunnen bereiden. Laten we er niet omheen draaien, dit is van alle partijen die dit doen even slecht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 23:49

mylittlejoy schreef:
Met het verschil dat hij dit nu al heeft voor kunnen bereiden. Laten we er niet omheen draaien, dit is van alle partijen die dit doen even slecht.

Je kunt alleen beoordelen welke onderzocht zijn en ter sprake zijn gekomen tijdens het interview.
Ja21 was de eerste en vandaag was BBB aan de beurt. Die werden ook pittig ondervraagd, maar vooral over de verschuiving naar rechts en wat er uitgekomen was van de beloftes van BBB aan de Regio.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 06:45

baudyh schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe dan alle schapen ophokken . Paarden mag je niet opsluiten maar schapen wel. Dat is met 2 maten meten.
Slechte omheiningen? De goede wolfwerende omheining spring een wolf zo over. Laat me niet lachen. Ik ken zat schapen boeren met wolfwerende omheiningen waar de schapen met bosjes te gelijk te pakken worden genomen.
En ook gewoon overdag hè .

Ik zit dit te lezen en blijf maar denken hoe een wolf over een ‘goede wolfwerende omheining’ springt.
Dat is dan dus geen goede wolfwerende omheining :=
Als je een omheining neerzet check je toch even hoe hoog een wolf springt.

Maar goed, de mens dood dagelijks enorm veel meer dieren en dat vinden we allemaal heel normaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:38

Er zit wel een verschil tussen humaan doden en levend opgegeten worden en uren creperen. En dan heb ik het nog niet eens over surplus killing.
De enige goede wolfwerende heiningen zijn er die in de dierentuin staan en die mogen niet neer gezet worden..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:39

BigOne schreef:
Voordeel is wel dat we Baudet en Wilders dan uit kunnen zetten met hun buitenlandse voorouders.

Iedereen heeft buitenlandse voorouders. Nederlanders stammen af van Germaanse en Frankische stammen die zich in de regio vestigden. Daarvóór was hier alleen water, dus niemand is echt autochtoon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:41

verootjoo schreef:
Maar goed, de mens dood dagelijks enorm veel meer dieren en dat vinden we allemaal heel normaal.

Dit is in de hele wolvendiscussie het meest belachelijke whataboutisme wat ik steeds hoor..
waanzin.. Alsof dat 1 op 1 te vergelijken is

en de term "wolfwerende omheiding" komt volgens mij uit een standaard die bedacht is: De eisen voor een wolfwerende omheining worden bepaald door de provincie, in samenwerking met een landelijk wolvenplan, en worden vastgelegd in de Faunaschade PreventieKit module wolven van BIJ12.

om nog maar niet te spreken wat die omheiningen doen voor de rest van het wild wat normaalgesproken vrij door die weilanden kan reizen..

Ik begrijp dat zelfs en ik woon midden in de stad..

Citaat:
....politici liegen over de haalbaarheid en de gevolgen van hun plannen..[...].... Dus is de overheid nodig om de burger en het milieu te beschermen tegen de uitwassen van het kapitalisme.

..ik weet niet of dit helemaal gaat werken..

Citaat:
Daarvóór was hier alleen water, dus niemand is echt autochtoon.

en toch willen we terug naar de oorspronkelijke natuur :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:49

Elisa2 schreef:
De enige goede wolfwerende heiningen zijn er die in de dierentuin staan en die mogen niet neer gezet worden..

Laatst zag ik nog een bericht voorbij komen van een pony die aangevallen was, toevallig net in die ene nacht dat het dier niet achter de veilige omheining stond. Dat laat toch zien hoe goed een degelijke omheining werkt? Tuurlijk, het geeft geen 100% bescherming, maar ik zie foto's voorbij komen van omheiningen van pallets en een prikkeldraadje op een meter hoogte. Dan ben je gewoon niet verstandig bezig.

Wolven reguleren, prima, maar volledig uitroeien gaat echt niet gebeuren, hoe graag veehouders dat ook willen, dus dan moeten mensen toch gewoon hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen en niet lekker achterover leunen en wachten totdat de politiek het oplost.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:49

Lieser schreef:
BigOne schreef:

Iedereen heeft buitenlandse voorouders. Nederlanders stammen af van Germaanse en Frankische stammen die zich in de regio vestigden. Daarvóór was hier alleen water, dus niemand is echt autochtoon.

Welnee, zelfs in mijn nieuwbouwwijk zijn resten van duinen met bewoning gevonden uit de oertijd :D. Maar ik heb inderdaad ver weg Belgische voorouders en mijn man is in Syrië geboren, al heeft hij de Nederlandse nationaliteit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:51

mylittlejoy schreef:
Geldt dat ook voor....D66 bijvoorbeeld?

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/15/ni ... m=20251015

Ik kan het artikel niet lezen dus ik weet niet waar het verschil in zit, maar ja, dat zou voor iedereen moeten gelden. Nóg kwalijker vind ik dat er partijen zijn die het helemaal niet laten doorrekenen, die kunnen dus echt luchtkastelen beloven aan hun kiezers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:51

8nnemiek schreef:
Wolven reguleren, prima, maar volledig uitroeien gaat echt niet gebeuren, hoe graag veehouders dat ook willen, dus dan moeten mensen toch gewoon hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen en niet lekker achterover leunen en wachten totdat de politiek het oplost.

dat is in de afgelopen jaren toch best gelukt.. :)

En het gaat niet alleen om veehouders he, maar ook de hobby dieren van mensen die leuk buitenaf wonen en beestjes in de wei hebben.. Weitjes waar herten en konijnen en egeltjes dooreen wandelen.. dat gaat nu niet meer..
Of nou ja, een groot gedeelte van de herten is ook weg, dus dat maakt dan ook niet meer uit natuurlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:52

8nnemiek schreef:
Elisa2 schreef:

Laatst zag ik nog een bericht voorbij komen van een pony die aangevallen was, toevallig net in die ene nacht dat het dier niet achter de veilige omheining stond. Dat laat toch zien hoe goed een degelijke omheining werkt? Tuurlijk, het geeft geen 100% bescherming, maar ik zie foto's voorbij komen van omheiningen van pallets en een prikkeldraadje op een meter hoogte. Dan ben je gewoon niet verstandig bezig.

Dan heb je zeker dat bericht gemist over de Alpaca,s? Gingen prima.. hadden ze een wolfwerende heining gebouwd en na een week waren alle alpaca,s dood in 1 nacht.

Ik zeg niet dat mensen niks moeten doen maar het is nu al zo vaak bewezen dat de wolfwerende heiningen niet werken dat dit wat mij betreft een wassen neus is.

Daarnaast hebben dieren een grotere kans om niet dood te gaan als ze kunnen uitbreken en vluchten. Want dan wordt het surplus killing instinct van de wolf minder geactiveerd.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:37

Elisa2 schreef:
Er zit wel een verschil tussen humaan doden en levend opgegeten worden en uren creperen. En dan heb ik het nog niet eens over surplus killing.

Dat "humaan" doden is anders ook zeker niet altijd zo humaan :o Er zijn zoveel misstanden in slachthuizen (varkens die nog levend in heet water worden gegooid, om maar iets te noemen), en bovendien kan je je ook afvragen of het fabrieksmatig fokken en doden van dieren wel echt zo ethisch is. Ze zijn enkel nog gebruiksvoorwerpen tegenwoordig. Een oneindige discussie, maar ik vind dat zeker niet beter dan wat de wolf doet. Maargoed, dat is mijn mening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:37

Cer schreef:
8nnemiek schreef:

dat is in de afgelopen jaren toch best gelukt.. :)

Wat is er precies gelukt?

Het is uitgebreid onderzocht dat wolfwerende hekken het aantal aanvallen echt wel verkleinen. Logisch ook, een wolf doet het liefst zo min mogelijk moeite voor een prooi.
Maar we gaan nu wel heel erg offtopic.
Het ging erom dat de partij van de dieren het echt wel vreselijk vindt dat er dieren gedood worden, maar dat ze simpelweg een andere oplossing zoeken, zoals dus subsidie voor betere omheiningen en 's nachts op stal, en er dus zeker mee bezig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:42

Dus nog meer ophokken? Bij ons moeten de paarden al voor het donker naar binnen en ver na de ochtendschemering naar buiten. In de winter staan ze dan veel te lang opgesloten op stal, want de luiken moeten dicht anders kunnen die krengen naar binnen springen. En dat beweerd dan voor diervriendelijkheid te zijn? Laat me niet lachen!

Lynne, er zijn zeker misstanden in slachterijen..maar dat is niet de opzet en daar wordt gelukkig ook op gecontroleerd. En zelfs de misstanden zijn humaner dan levend opgegeten worden, want dat de wolf dood met een keelbeet is ook allang achterhaald. Wat betreft het ethische, dat is een andere discussie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:46

Elisa2 schreef:
Dus nog meer ophokken? Bij ons moeten de paarden al voor het donker naar binnen en ver na de ochtendschemering naar buiten. In de winter staan ze dan veel te lang opgesloten op stal, want de luiken moeten dicht anders kunnen die krengen naar binnen springen. En dat beweerd dan voor diervriendelijkheid te zijn? Laat me niet lachen!

Lynne, er zijn zeker misstanden in slachterijen..maar dat is niet de opzet en daar wordt gelukkig ook op gecontroleerd. En zelfs de misstanden zijn humaner dan levend opgegeten worden, want dat de wolf dood met een keelbeet is ook allang achterhaald. Wat betreft het ethische, dat is een andere discussie.

Als het aan de BBB ligt dan zien nog veel meer dieren in hun korte leventje helemaal geen daglicht tot ze naar de slacht gaan. Is dat diervriendelijk? In kale hokken wachten op de dood?

Miljoenen kippen, varkens, melkkoeien en mestkalveren komen helemaal nooit buiten in hun korte leven. Dat is wel oké? Want als je op de BBB stemt is dat ook een gevolg.

Daarbij hebben ze absoluut niks concreets bereikt op wolvengebied toen ze regeerden.

Daarbij woon ik midden in wolvengebied (Noord-Veluwe) en staan er hier talloze dieren buiten elke nacht. Pony’s, schapen, koeien, alpaca’s etc. Er is hier een wolf gespot en een week later stond daar in dat weiland en enorme kudde schapen achter 2 draadjes. Een op 10 en een op 20 cm. Wat los van de wolven al bizar is want het is hele slechte omheining naast een drukkere 60 weg.