17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:30

Elisa2 schreef:
Dit vind ik ook en blijft voor mij de kern van het probleem, dat daders gewoon vrij rond lopen/ blijven lopen als wandelende tijdbommen.

Ik zie eigenlijk geen enkele politici mannen bekritiseren op social media, het lijkt zelfs een heikel onderwerp te zijn om te accepteren dat er al heel lang veel scheef zit qua samenleving en respect voor vrouwen. Ik weet ook niet of mannen bekritiseren gaat helpen, denk dat ze eerder alleen in de weerstand zullen gaan.

Bewustwording kan wellicht wel helpen en problemen bij de kern aanpakken.

Rob Jetten en Frans Timmermans zijn zeer actief op de socials over dit probleem.

Er zit een heel groot verschil tussen FB en Linkedin. Die laatste spreken heel veel mannen zich uit over dit probleem. De eerste zitten er veel in de weerstand.

lovelyfiefy

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:44

Er is momenteel een groep bezig om een app te maken

" Redderr is de app voor veilig reizen. Deel je locatie, vind een buddy of vraag hulp in de buurt. Samen maken we de straat veiliger."

https://www.tiktok.com/@redderr_nl

https://www.instagram.com/redderr_nl/

De website wordt nog gemaakt, de app is nog niet live.
Wel wordt er veel gedeeld op insta en tiktok om te kijken wat ze er nog meer aan kunnen toevoegen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:48

Klinkt voor mij als een potentieel om misbruikt te worden door mensen met juist verkeerde intenties..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:02

Nessie schreef:
Klinkt voor mij als een potentieel om misbruikt te worden door mensen met juist verkeerde intenties..

precies dit!

Wat handig zeg, de vrouwen die alleen zijn worden zo aangeboden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 10:17

Benzz schreef:
Dat perse in hokjes willen denken en een bepaalde groep de schuld willen geven is vooral het probleem bij je weg willen houden.

Nee het gaat erom dat je moet weten wie je aan moet spreken. Je moet weten wat ze drijft (en dat is niet altijd willens en wetens controle houden (je haalt een aantal dingen door elkaar, denk ik) ..
Een lustmoord is anders dan een moord binnen de relationele sfeer, en kan weer anders zijn dan een moord uit macht..

Als je zo makkelijk alles op 1 hoop kan gooien, was het voor bijv geestelijke hulpverlening ook veel makkelijker. iedereen dezelfde behandeling en klaar ben je.

Ik begrijp niet waarom het zo ingewikkeld is om gewoon naar het daderprofiel te kijken. Afkomst kan daarbij horen, dat is toch niet zo vreselijk?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:08

DuoPenotti schreef:
Nessie schreef:

precies dit!

Nou het idee is volgens mij niet dat je ziet dat iemand ergens alleen loopt.
Het idee is dat als iemand alleen loopt en die voelt zich bedreigd dat die een melding in die app kan sturen en dat mensen binnen 1 km een bericht krijgen dat iemand zich niet veilig voelt.
Iedereen die lid wilt worden wordt ook gecontroleerd doormiddel van identificatie.

En als jullie denken dat dit averechts gaat werken en om welke redenen, dan is het wellicht sowieso goed om dit met hen te delen, zodat zij wellicht weer aanpassingen kunnen brengen in de app die ze maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:08

Elisa2 schreef:
Electra63 schreef:

Als je het stemgedrag van de PVV volgt, dan zie je dat ze tegen alle maatregelen hebben gestemd, waarbij men tracht om iets aan femicide te doen.

En dat is wat Wilders doet.
Je hoort hem niet als er een vrouw door een Nederlandse man of partner wordt vermoord. Alleen als er een misdaad door een asielzoeker of islamiet wordt gepleegd, schreeuwt hij van de daken.
Dat geeft hem weer stemmers, omdat het een schijnveiligheid creëert.

Dat is toch echt haatzaaien en hij geeft geen enkele zier om de veiligheid van de vrouw.

Toevallig gedaan en gezien dat het niet klopt wat jij zegt. Alleen over die tien miljoen, maar wel met het plan van de destijds PVV minister ingestemd op alle vier de punten om femicide aan te pakken.

Niet dat ik een Wilders fan ben, maar vind die herhalende berichten er over wel irritant worden.

Rob Jetten heeft tijdens het debat een aantal voorstellen van de Kamer genoemd waar de PVV tegen heeft gestemd de afgelopen jaren.
O.a. voor een hulplijn voor vrouwen met een geweldadige partner, een nationale hulplijn voor geweld tegen vrouwen. Meer geld naar psychische hulp. De Kamer wilde meer geld voor het tegengaan van vrouwen- en homohaat. PVV stemde tegen een internationaal verdrag tegen femicide. Kort samengevat.

Jij kan het irritant noemen, maar als de PVV als grootste partij tegen allerlei maatregelen heeft gestemd in de Kamer de afgelopen jaren, dan moet je nu niet zo hoog van de toren blazen omdat Lisa vermoord is door een asielzoeker.
Of is de moord op Anne Faber minder erg omdat zij door een Nederlander is vermoord?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:10

lovelyfiefy schreef:
Er is momenteel een groep bezig om een app te maken

" Redderr is de app voor veilig reizen. Deel je locatie, vind een buddy of vraag hulp in de buurt. Samen maken we de straat veiliger."

https://www.tiktok.com/@redderr_nl

https://www.instagram.com/redderr_nl/

De website wordt nog gemaakt, de app is nog niet live.
Wel wordt er veel gedeeld op insta en tiktok om te kijken wat ze er nog meer aan kunnen toevoegen.

Deze plaatste ik ook al eerder.
Ik vind het een mooi initiatief.
Of het helpt, weet je nooit.
Maar het idee klinkt goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:13

Google zegt “ een motie om bij femicide zwaardere straffen mogelijk te maken, steunde de partij van Wilders wel”

Welke “allerlei maatregelen” hebben ze tegen gestemd de afgelopen jaren dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:15

lovelyfiefy schreef:
DuoPenotti schreef:

precies dit!

Nou het idee is volgens mij niet dat je ziet dat iemand ergens alleen loopt.
Het idee is dat als iemand alleen loopt en die voelt zich bedreigd dat die een melding in die app kan sturen en dat mensen binnen 1 km een bericht krijgen dat iemand zich niet veilig voelt.
Iedereen die lid wilt worden wordt ook gecontroleerd doormiddel van identificatie.

En als jullie denken dat dit averechts gaat werken en om welke redenen, dan is het wellicht sowieso goed om dit met hen te delen, zodat zij wellicht weer aanpassingen kunnen brengen in de app die ze maken.

Ik vind het iig een goed idee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:28

Cer schreef:
Google zegt “ een motie om bij femicide zwaardere straffen mogelijk te maken, steunde de partij van Wilders wel”

Welke “allerlei maatregelen” hebben ze tegen gestemd de afgelopen jaren dan?

Ik som het net op.

O.a. voor een hulplijn voor vrouwen met een geweldadige partner, een nationale hulplijn voor geweld tegen vrouwen. Meer geld naar psychische hulp. De Kamer wilde meer geld voor het tegengaan van vrouwen- en homohaat. PVV stemde tegen een internationaal verdrag tegen femicide. Kort samengevat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:33

Wilders heeft die vrouw(en) niet vermoord he. Als jullie nou eens over die daders zo tekeer zouden gaan als nu over Wilders, dat zou logischer zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:48

anjali schreef:
Wilders heeft die vrouw(en) niet vermoord he. Als jullie nou eens over die daders zo tekeer zouden gaan als nu over Wilders, dat zou logischer zijn.

Maar als partijleider van de grootste partij doet hij wel aan haatzaaien en heeft hij geen bijdrage geleverd aan nieuwe wetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 13:23

Electra63 schreef:
Ik som het net op.

Ik zit het er even bij te googlen hoor. Want ik heb dan wel graag feitelijkheden :)

Motie hulplijn geweldadige partner: ik kan de motie niet vinden. Wel heeft PVV groningen mede ondertekent een motie stop huislijk geweld:
https://gemeenteraad.groningen.nl/Verga ... geweld.pdf

Ik zie wel wat Jetten van de week gezegd heeft: "De afgelopen jaren wilde de Kamer meer geld voor het aanpakken van vrouwenhaat en vrouwenmoord. De heer Wilders stemde tegen. Afgelopen jaar wilde de Tweede Kamer een onderzoek naar een betere aanpak van psychisch geweld. De heer Wilders stemde tegen. We wilden een nationale hulplijn voor slachtoffers van vrouwengeweld. De heer Wilders stemde tegen. We wilden een aparte hulplijn voor vrouwen met een gewelddadige partner. De heer Wilders stemde tegen. En toen er een internationaal verdrag lag tegen femicide, stemde de heer Wilders tegen. Er is in dit land geen enkele vrouw, geen enkel meisje dat gelooft dat haar leven veiliger en vrijer wordt met de haat die de heer Wilders hier weer elke dag staat te spuien"

daarop zegt Wilders dit: "De heer Jetten gaat dus totaal niet in op wat ik heb gezegd. Hij komt met een paar moties. Nou, zo heb ik er ook nog wel een paar. We waren voor de motie om een speciaal rechercheteam in te stellen voor stalking en huiselijk geweld. We hebben wat betreft femicide voor een motie gestemd over strafverzwaring voor daders van femicide zodat levenslang ook bij doodslag kan worden opgelegd. We waren er dus allemaal voor. Maak je nou geen illusie door een paar moties op te sommen waar we tegen waren."

Ik weet in deze niet wie er gelijk heeft.

Overigens, wat Wilders ook zegt (en dat heeft niks met dit topic te maken), is dit:"Ik kreeg laatst een mail van een trambestuurder in Den Haag, van de lijn naar Scheveningen. Wat die man daar meemaakt! Wat mensen daar meemaken aan agressiviteit en baldadigheid tegen hen, tegen mensen in die tram! Ga eens naar een bioscoop op vrijdagavond ergens in een grote stad. Loop eens door het winkelcentrum. Ga eens op zaterdag door Rotterdam lopen."
en dat is zo, en ik zie in de stukken niet dat daarop ingegaan wordt, dat vind ik dan wel weer jammer..

AI zegt over de motie "aparte hulplijn" het volgende : Er is nog geen landelijke motie voor een specifieke "aparte hulplijn voor gewelddadige partner" ingediend,

AI over de motie 'aparte wet psygisch geweld" het volgende: Nee, er is op dit moment (september 2025) nog geen aparte wet die psychisch geweld strafbaar stelt in Nederland, maar een wetsvoorstel hiervoor wordt in 2025 ingediend door staatssecretaris Ingrid Coenradie.

Dus ik weet niet precies wie er gelijk heeft..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 13:40

Ja, je kunt er allerlei zaken bij halen ....

Natuurlijk zijn er meer geweldsmisdrijven in de grote steden, dat is overal ter wereld.
Dat is niet nieuw......

Feir blijft dat er vrouwen vermoord worden, meestal door hun (ex-)partner en soms zijn ze op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats, zoals Lisa EN Anne.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 13:46

je gaat gewoon niet in op wat ik geschreven heb.

ik geef letterlijk de feiten weer van de zaken die jij neerlegd, en dan schrijf ij 'je kan er allerlei zaken bijhalen' :? ik haal er helemaal niks bij, jij geeft die zaken toch aan? je zegt "ik quote ze letterlijk.." en ik ga vervolgens op jouw quote af.

Ik zeg zelf letterlijk dat ik het jammer vind dat er niet ingegaan wordt over gedoe in de grote steden en dat dit niks (!) met het topic te maken heeft. hoezo haal ik er 'allerlei zaken' bij?
Moet je eens kijken op de lokale socials hoe het er hier aantoe gaat in bepaalde wijken, en wie daarvoor verantwoordelijk zijn... Jammer dat dat genegeerd wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:06

Goede berichten Cer :j

Je onderbouwd ze zoveel mogelijk.
En dat is echt anders dan Wilders zegt overal nee.
Dat blijkt dus niet te kloppen.

En ja dat is ook wel een belangrijk punt als je belastinggeld wilt gebruiken.
Kun je best voor een punt zijn, maar als dat geld dat komt waar het geen nut gaat hebben dat je daarom zegt, nee op deze manier niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:41

Ik zie nergens dat de beweringen van Jetten in dat Debat ontkend worden door Wilders of dat het leugens zijn.

En je haalt er wel van alles bij.... wat totaal niets met de moord op Lisa te maken heeft.

En DP jij bent altijd 2 handen op 1 buik met Cer. :D
Dus dat jij het zo'n goede post vindt? Boeiend!

Kritisch zijn op uitgaven van belastinggeld? Neem die grenscontroles? Dat is pas zonde.

Ik heb 2 dagen geleden allerlei statistieken en artikelen gedeeld.... maar daar hoor ik jou dan niet over. Maar dat verbaasd mij niets.
Jij en ik zullen het nooit eens worden.... over geen enkel politiek onderwerp, denk ik.

Ik ga lekker EK verder kijken op mijn strandbedje! :wave:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:44

Electra63 schreef:
Ik zie nergens dat de beweringen van Jetten in dat Debat ontkend worden door Wilders of dat het leugens zijn.

En je haalt er wel van alles bij.... wat totaal niets met de moord op Lisa te maken heeft.

En DP jij bent altijd 2 handen op 1 buik met Cer. :D
Dus dat jij het zo'n goede post vindt? Boeiend!

Kritisch zijn op uitgaven van belastinggeld? Neem die grenscontroles? Dat is pas zonde.

Ik heb 2 dagen geleden allerlei statistieken en artikelen gedeeld.... maar daar hoor ik jou dan niet over. Maar dat verbaasd mij niets.
Jij en ik zullen het nooit eens worden.... over geen enkel politiek onderwerp, denk ik.

waarom word jij nu persoonlijk naar mij?
Ik had jou toch ook nergens met naam genoemd of wel?

Maar dat je wel persoonlijk word en eigenlijk je hele bericht naar mij zegt me wel heel veel, dat wel :j

En ja ik vind dat Cer berichten altijd goed onderbouwd en ze vaak van meerdere zijdes benadert.
Vaak niet eens met een standpunt voor zichzelf, maar juist algemeen.
En altijd netjes en respectvol blijft.
Dat mag toch gezegd worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:55

De moties waar door de pvv tegen gestemd zou zijn, bestaan nog niet …

En ik weet nog niet welke dingen ik erbij haal, die niets met de moord te maken hebben.

Jammer dat je zo doet, maakt een gesprek lastig, terwijl het een enorm belangrijk onderwerp is waar vrouwen op z’n minst normaal over zouden moeten kunnen praten…

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:07

Cer schreef:
De moties waar door de pvv tegen gestemd zou zijn, bestaan nog niet …

En ik weet nog niet welke dingen ik erbij haal, die niets met de moord te maken hebben.

Jammer dat je zo doet, maakt een gesprek lastig, terwijl het een enorm belangrijk onderwerp is waar vrouwen op z’n minst normaal over zouden moeten kunnen praten…

+:)+

Verbaas me hier ook over. Laten we ook nog niet eens elkaar de kop inhakken. Snap dat het een onderwerp is wat iedereen wat aangrijpt maar Cer neemt moeite alles op te zoeken. Over de details en interpretatie kun je toch gewoon normaal praten met elkaar.

Zal wel een saaie doos zijn :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:31

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:

Rob Jetten heeft tijdens het debat een aantal voorstellen van de Kamer genoemd waar de PVV tegen heeft gestemd de afgelopen jaren.

Jij kan het irritant noemen, maar als de PVV als grootste partij tegen allerlei maatregelen heeft gestemd in de Kamer de afgelopen jaren, dan moet je nu niet zo hoog van de toren blazen omdat Lisa vermoord is door een asielzoeker.
Of is de moord op Anne Faber minder erg omdat zij door een Nederlander is vermoord?

Bedoel je dit laatste nu persoonlijk naar mij of is het gericht naar Wilders? Dat is me niet helemaal duidelijk.

En ja, ik vindt het irritant omdat het afleidt van het oorspronkelijke onderwerp waar het over gaat en waar meer aandacht voor zou moeten zijn. Dat Wilders zoiets gebruikt voor politiek gewin..ja, dat zij zo..zo werken helaas alle politieke partijen. Maar dat blijven herhalen lost niks op van het oorspronkelijke probleem en dat is en blijft imo dat daders vrij rond lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 16:54

Elisa2 schreef:
Bedoel je dit laatste nu persoonlijk naar mij of is het gericht naar Wilders? Dat is me niet helemaal duidelijk.

En ja, ik vindt het irritant omdat het afleidt van het oorspronkelijke onderwerp waar het over gaat en waar meer aandacht voor zou moeten zijn. Dat Wilders zoiets gebruikt voor politiek gewin..ja, dat zij zo..zo werken helaas alle politieke partijen. Maar dat blijven herhalen lost niks op van het oorspronkelijke probleem en dat is en blijft imo dat daders vrij rond lopen.

Nee natuurlijk niet naar jou.
Ik vind dat Wilders schreeuwt van de daken, hij misbruikt de dood van Lisa door een asielzoeker voor eigen gewin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:04

Oke gelukkig :-)

En ja, dat doet hij inderdaad..maar zelf denk ik dan: "Ja het is Wilders, had je iets anders verwacht van hem?"

En ik hoop dat mensen hier voldoende doorheen kunnen kijken en ook kunnen beseffen dat het probleem niet in de huidskleur zit.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:25

Net bij het 8 uur journaal een item over hoe de UK om gaat met dit onderwerp en daar wordt gezegd dat ze in Londen meer camera's hangen en meer undercover politie. Ook is daar een app waarmee vrouwen hun route kunnen delen. Meldingen gemaakt kunnen worden over slechte verlichting. En er is een SOS knop waarmee je vriendenkring een melding stuurt.

Maar ze spreken ook een aantal vrouwen aan en die geven aan dat zich nu eigenlijk minder veilig voelen. Dus daar helpen deze maatregelen dus niet.

En je kan nooit overal door het hele land camera's hangen. Daar werd ook aangegeven dat het meer aan de overheid is om dit op te lossen.