Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:35

Edit: Ik keek verkeerd.
Er zijn hoe dan ook turbulente tijden op komst.
Laatst bijgewerkt door Polar op 09-04-25 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:37

Als China de Amerikaanse staatsobligaties en dollars verkoopt en zo de dollar doet crashen wordt dan de Chinese yuan niet veel sterker? Dat zou de opgelegde tariffs weer wat recht trekken en tegelijk is het een soort van economische aanslag op Amerika.

Polar

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:38

Ik hoop vooral dat de EU een klein beetje wantrouwend blijft tegenover China.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:39

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:40

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:41

Ik wilde gisteren kijken, maar inderdaad niet aan toe gekomen. Maar ik ga hem nu opzetten. :j
Klopt het dat deze aflevering uit 2005 is? Niet dat het iets uitmaakt hoor, maar ik dacht het ergens te lezen, maar kan het niet terug vinden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:45

Polar schreef:
Ik wilde gisteren kijken, maar inderdaad niet aan toe gekomen. Maar ik ga hem nu opzetten. :j
Klopt het dat deze aflevering uit 2005 is? Niet dat het iets uitmaakt hoor, maar ik dacht het ergens te lezen, maar kan het niet terug vinden.

Ja uit 2005.
Er zijn natuurlijk in de tussentjjd wel een aantal dingen wezenlijk veranderd. Zo wordt olie niet meer uitsluitend in dollars afgerekend. China is veel machtiger geworden en deze documantaire was voor de kredietcrisis.

Maar het zal desondanks nog steeds grote gevolgen hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:45

JMH schreef:
Als China de Amerikaanse staatsobligaties en dollars verkoopt en zo de dollar doet crashen wordt dan de Chinese yuan niet veel sterker? Dat zou de opgelegde tariffs weer wat recht trekken en tegelijk is het een soort van economische aanslag op Amerika.

Als ik kijk naar wat er op X wordt gepost, lijkt bovenstaande inderdaad aan de orde te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:49

JMH schreef:

Ja is wel het resultaat, denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:50

Een voordeel van een dalende dollar. De brandstof wordt dan in ieder geval even goedkoper. Maar vol op China gaan als europa lijkt me toch ook geen echt verstandig plan. Daar zit ook een dictator op de belangrijkste stoel. En hun mensenrechten en de gretigheid waarmee ze andere landen graag zouden inlijven -O- ik weet niet wat slechter is. China, Us of A of Rusland

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:54

Loretta schreef:
Polar schreef:

Ja uit 2005.
Er zijn natuurlijk in de tussentjjd wel een aantal dingen wezenlijk veranderd. Zo wordt olie niet meer uitsluitend in dollars afgerekend. China is veel machtiger geworden en deze documantaire was voor de kredietcrisis.

Maar het zal desondanks nog steeds grote gevolgen hebben.
Ik heb de eerste 10 minuten nu gezien, moet even iets anders doen, maar het is echt een zeer interessante docu.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:56

karuna schreef:
Een voordeel van een dalende dollar. De brandstof wordt dan in ieder geval even goedkoper. Maar vol op China gaan als europa lijkt me toch ook geen echt verstandig plan. Daar zit ook een dictator op de belangrijkste stoel. En hun mensenrechten en de gretigheid waarmee ze andere landen graag zouden inlijven -O- ik weet niet wat slechter is. China, Us of A of Rusland

Maar dat Europa met China onderhandelt wil toch nog niet zeggen dat ze volop in gaan zetten op China.
Ja, er zal meer met China onderhandelt worden nu er een totaal onberekenbare clown in het witte huis zit.
von Der Leyen is een zeer ervaren politicus. Die weet echt wel wat ze doet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:00

Dat zou ook echt dom zijn, als ze dat wel zouden doen.
Ik hoop dat de EU hun zelfstandigheid door gaat zetten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:02

Ik verwacht dat de EU zelfstandigheid wel wordt doorgezet, alleen zal dat tijd (jaren) nodig hebben en China is een stabielere handelspartner dan de VS op het moment.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:09

Tja, trump heeft de verkeerde tegenstander gekozen, China leunt rustig achterover en sloopt de usa .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:10

Trump maakt Amerika in heeeeel rap tempo compleet naar de kl#te.
En een deel van de wereldeconomie voelt dat absoluut.

Ik vraag me vooral af hoe lang het een volgende president gaat kosten om het vertrouwen internationaal terug te krijgen.
Ik denk dat het nu in een paar maanden compleet kapot aan het gaan is, en dat het tientallen... (Minstens...) jaren duurt voordat dat vertrouwen een stukje terug gaat zijn.

Dankuwel Trump en Trumpianen...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:15

Even nog uit de docu die Loretta linkte... de debt clock stond ten tijde van die docu op bijna 8 biljoen (2005).
Dit is hem nu: :x Ruim 4,5 keer zoveel.
https://www.usdebtclock.org/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:17

Polar schreef:
Even nog uit de docu die Loretta linkte... de debt clock stond ten tijde van die docu op bijna 8 biljoen (2005).

Ja, triljoenen. Maar als jouw munt de algemene handelsmunt is op de wereldmarkt, is dat niet meteen een probleem. Net als dat een handelstekort dat niet is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:18

Femke_Tweety schreef:
Trump maakt Amerika in heeeeel rap tempo compleet naar de kl#te.
En een deel van de wereldeconomie voelt dat absoluut.

Ik vraag me vooral af hoe lang het een volgende president gaat kosten om het vertrouwen internationaal terug te krijgen.
Ik denk dat het nu in een paar maanden compleet kapot aan het gaan is, en dat het tientallen... (Minstens...) jaren duurt voordat dat vertrouwen een stukje terug gaat zijn.

Dankuwel Trump en Trumpianen...

Als dit zo door gaat denk ik niet dat de VS bij de volgende president nog een wereldmacht van betekenis is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:19

Amerika lijkt zich al jaaaaaren de grootste, beste en sterkste te voelen. (Ze roepen het niet alleen, een deel (met name de Trumpisten) lijkt dat echt volkomen geïnternaliseerd te hebben en écht zo te voelen.

En zo gedragen ze zich ook.

Daar is een mooi Nederlands spreekwoord voor, hoogmoed komt voor den val.

Op zich vind ik het niet vervelend dat Amerika wat dat aangaat een tik krijgt, en men uiteindelijk weer wat normaler wordt en wat minder uit de hoogte.

Alleen vind ik het doodsneu voor alle wèl goede en fijne Amerikaanse mensen, die dit landelijke cultuur dingetje níet op die manier hebben.
En voor de mensen die gewoon vanaf jongs af aan dat soort standpunten binnen hebben gekregen (met paplepel enzo) en die dus oprecht niet beter weten. Maar er wel aangaan zo.

Ik vind het ook vervelend voor de negatieve gevolgen die het verder in de wereld gaat krijgen, en ben zelfs wat huiverig voor de gevolgen die het voor mij persoonlijk als simpele arme middelbare single Nederlandse vrouw met zware arbeidsbeperkingen gaat hebben.

Maar dat een land dat in haar eigen 'wij zijn beter dan wie ook ter wereld' is gaan geloven nu daarin teruggefloten wordt, dát vind ik níet zo erg.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 09-04-25 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:20

_San87_ schreef:
Polar schreef:

Ja, triljoenen. Maar als jouw munt de algemene handelsmunt is op de wereldmarkt, is dat niet meteen een probleem. Net als dat een handelstekort dat niet is.
Klopt, maar de vraag is hoe lang dat houdbaar blijft, zeker als andere landen hun afhankelijkheid van de dollar willen afbouwen.
Ik vind het toch wel een indrukwekkende groei.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:23

Polar schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, maar de vraag is hoe lang dat houdbaar blijft, zeker als andere landen hun afhankelijkheid van de dollar willen afbouwen.
Ik vind het toch wel een indrukwekkende groei.

Ja, dat is zeker waar. En de groei is inderdaad indrukwekkend en niet meteen op een goede manier, haha.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:27

In 2005 was dat dus al de vraag hoe lang het nog houdbaar zou zijn.
Ja eens zou het gaan klappen dat is onvermijdelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:14

JMH schreef:
Loretta schreef:
Ik deel hem nog maar een keer.
VPRO tegenlicht uit 2005 met een scenario als de dollar zou vallen.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... icht~.html

Ik moet m nog kijken maar iets met weinig tijd :')

Dat heb ik dus ook. Ik ben zo druk. Vandaar ook mijn vraag of het samengevat kan worden. Om nu iedereen naar tegenlicht te laten kijken. Terwijl mensen ook gewoon druk zijn....vind ik ook zo wat. En wellicht heb ik het ooit gezien en brengt de samenvatting het terug. Want ik kijk er vaak naar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:20

Er wordt een scenario gespeeld over wat er gebeurt als de dollar valt, ik ben nu halverwege.
Maar het is eigenlijk tot nu toe niet anders dan ik had verwacht.