Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:00

anjali schreef:
Het is offtopic, maar voor landen met code rood kun je geen reisverzekering afsluiten. Je kunt er dus misschien wel naartoegaan, maar als je een calamiteit overkomt moet je alles zelf betalen en oplossen.

In de linkjes bij mijn post kun je lezen dat je inderdaad in Nederland geen reisverzekering kunt afsluiten, maar verzekeren kan vaak wel. De verzekeraars op de reisbestemming zelf bieden namelijk wel verzekeringen aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:46

germie schreef:
journee schreef:

Niet alles is kritiek, soms geven mensen ook een aanvulling op iets wat geplaatst wordt. :)*

Precies. Ik schrijf ook nergens dat het er veilig is, maar wel dat het er veiliger lijkt te worden.
Wordt ook vaak niet goed gelezen, maar het is wel een feit dat je er gewoon weer als toerist naartoe kan. Ik zeg ook niet dat je het moet doen of dat ik het zou doen, maar ik zie dus wel die trips voorbij komen, het kan dus wel.

Jij zegt dat het er veiliger is geworden.

germie schreef:
Je kunt weer toeristische trips naar Syrie ondernemen. Dus dat betekent wel dat het er absoluut veiliger geworden is.

Allemaal leuk en aardig, maar in de context van dit topic, ben je als toerist natuurlijk in een heel andere situatie dan wanneer je als inwoner op de vlucht voor een regime bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:53

anjali schreef:
Het is offtopic, maar voor landen met code rood kun je geen reisverzekering afsluiten. Je kunt er dus misschien wel naartoegaan, maar als je een calamiteit overkomt moet je alles zelf betalen en oplossen.

Niet helemaal waar. Je bent altijd voor het tarief van Nederland voor de kosten verzekerd. En vaak zijn er gewoon derde partijen, niet Nederlandse maatschappijen waar je je kunt verzekeren.

Mijn WA-verzekering voor duiken heeft als thuisbasis Malta bijvoorbeeld. Het is verplicht deze te hebben als instructeur, maar de Nederlandse variant dekt te weinig, dus gaat bijna iedereen naar de DAN (Divers Alert Network), of naar het Duitse Aquamed. Dat zijn internationale verzekeringen.

Zoiets heb je ook voor reizen naar landen die onder een negatief reisadvies vallen. Correspondenten e.d. zijn immers daar ook gewoon verzekerd.

Maar Syrie is absoluut veiliger geworden de laatste paar jaar. Ik zeg niet dat het er nu geheel veilig is natuurlijk.
Het Nederlandse reisbureau CultureRoad organiseert reizen naar Syrie, maar momenteel niet naar Haiti omdat dat echt niet veilig genoeg is. Rusland heeft ook een negatief reisadvies, toch zit een neefje van mij er 2 keer per jaar en volgens hem zou je prima op vakantie kunnen naar Rusland, maar is men alleen wat lastiger bij binnenkomst om te weten wat je komt doen. Hij gaat er overigens heen voor familiebezoek, de familie van zijn Russische vrouw en heeft er dus ook een huis.

Electra63

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:05

Gezellig, laten we op citytrip naar Aleppo gaan ! Iemand nog tips voor leuke excursies of hippe restaurants?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:11

Electra63 schreef:
Gezellig, laten we op citytrip naar Aleppo gaan ! Iemand nog tips voor leuke excursies of hippe restaurants?

_O- Electra....heel leuk...

Germie heeft natuurlijk gelijk dat er wel het een en ander veranderd is. En ik geloof niet dat ze reclame maakt voor Syrië Vakantieland _O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:15

Ja gezellig.
Deze gozer is er in 2024 geweest en aankomende september 2025 een nieuwe rond tour. Ik ben heel benieuwd naar de video’s die hij daar over gaat plaatsen.

https://youtu.be/3nqG4n1uAsw?si=xr3MlDe88pSyCz8-

Dit soort gebieden zijn onveilig maar niet onmogelijk. Kijk alleen al naar Itchy Boots in Jemen. Overal ontmoet je normale mensen zoals jij en ik. Betekend niet dat er veilig gereisd kan worden. Itchy had bijvoorbeeld 24/7 mannen ter beveiliging mee, voor het eerst had ze dat nodig in de wereld en ze is bijv al door heel wat onveilig gebied gereisd met haar motor zoals kartel-gebieden in Mexico.

Kennis komt net terug uit de Dominicaanse republiek, vlakbij Haïti. Daar was het mega onveilig, veel geweld en veel gewapende mannen op straat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:37

Electra63 schreef:

Zonder gekheid, dit kan dus wel. Je reist uit veiligheidsoverwegingen wel altijd met gids, deze heeft ook het laatste woord of bepaalde regio's toegankelijk zijn.

Maar Aleppo is blijkbaar zwaar beschadigd, maar wel toegankelijk. En bijvoorbeeld Damascus heeft de oorlog veel beter doorstaan.

https://cultureroadtravel.com/syria/private-tours/

En voor het land is toerisme een belangrijke bron van inkomsten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:40

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:46

Mja, het voelt als 'Wij van WC Eend...'

Maar goed, iedere toerist zijn/haar keuze. Je kunt toeristen alleen niet vergelijken met inwoners/mensen die het land omtvlucht zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:51

Heel veel reisverzekeringen bieden niet eens hulp, mocht je ze nodig hebben wanneer je naar rood gebied reist.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:59

Electra63 schreef:
Alles kan, maar het reisadvies is nog steeds negatief.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/syrie

Yup, vandaar ook de verplichte gids vanuit het land en de reisorganisatie zelf. Die raken hun toeristen liever ook niet kwijt. Alleen mensen ter plaatse weten of gebieden op dat moment veilig genoeg zijn om te reizen. En een verzekering zul je dan ook vaak via de reisorganisatie in het land zelf moeten afsluiten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:11

_San87_ schreef:

Maar goed, iedere toerist zijn/haar keuze. Je kunt toeristen alleen niet vergelijken met inwoners/mensen die het land omtvlucht zijn.

Mee eens, voor Syriërs zelf zal het minder onveilig zijn. Die krijgen waarschijnlijk geen verplichte gids toegewezen. :+

Maar de taal spreken, bekend zijn met de gebruiken en het gebied en het hebben van connecties lijken me wel belangrijk als je problemen wilt kunnen vermijden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:17

journee schreef:
_San87_ schreef:

Mee eens, voor Syriërs zelf zal het minder onveilig zijn. Die krijgen waarschijnlijk geen verplichte gids toegewezen. :+

Maar de taal spreken, bekend zijn met de gebruiken en het gebied en het hebben van connecties lijken me wel belangrijk als je problemen wilt kunnen vermijden.

Ik betwijfel of het voor Syriërs minder onveilig is.

In Syrië zijn meerdere conflicten. In het land zijn verschillende gewapende en terroristische groeperingen actief. Dagelijks zijn er aanslagen, gevechten, luchtaanvallen en bombardementen. Regelmatig vallen er burgerslachtoffers.

In Syrië is er een acute dreiging van terrorisme. Jihadistische netwerken zijn actief in verschillende delen van het land. Zowel Syriërs als buitenlanders zijn doelwit van aanslagen.

De Syrische autoriteiten kunnen zonder reden personen arresteren en (voor lange tijd) gevangen zetten.

In Syrië krijgen lhbtiq+ personen te maken krijgen met strenge straffen, en zelfs de doodstraf.

In Syrië is veel criminaliteit. Er vinden ontvoeringen plaats door terroristische groeperingen en criminele bendes.

Bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/syrie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:24

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

_O- Electra....heel leuk...

Germie heeft natuurlijk gelijk dat er wel het een en ander veranderd is. En ik geloof niet dat ze reclame maakt voor Syrië Vakantieland _O-

Nee, maar het gaat er dus om dat het wel weer mogelijk is. En dat er dus wel wat veranderd is. Ik heb ook nergens gezegd dat het er veilig is, ik heb nergens gezegd dat jij er naartoe moet, ik heb geen reisbureau wat reizen daar naartoe organiseert, maar ik volg wel het nieuws en dan kom je dus dit ook tegen.
Als een reisbureau nu reizen naar Haiti stopzet wegens de veiligheid, dan is het daar nog wel een stuk minder veilig dan in Syrie.
De skigebieden in Oekraine waren ook gewoon open, daar werd ook gewoon vakantie gevierd. In Rusland zelf merk je niets van de oorlog, maar toch is er een negatief reisadvies.

In 2005 was ik in Indonesie op Java, daar werden aanslagen gepleegd in de stad waar ik toen was. Kwam uitgebreid op het nieuws. Maar heb er zelf niets van meegekregen daar.
Ik was in Israel toen er geschoten werd in Jerusalem binnen de poorten, hierdoor werd ons programma omgegooid, wat we 's morgens zouden doen werd in de middag gedaan en andersom. Heb er zelf niets van meegekregen. Ook in Bethlehem, Palestijns gebied, waren toen protesten. Ik was in Bethlehem, niets van gemerkt, en ik durfde ook gewoon daar over straat 's avonds. Het was er gewoon veilig. Maar sommige reisgenoten durfden dat niet. Die vonden het ook eng toen de volgende dag de grensovergang gesloten was die we normaal zouden nemen en we nu 1.5 uur om moesten rijden. Op een bepaalde plek in Jeruzalem waren mensen neergeschoten waar ik 5 uur eerder gelopen had (de 2e keer schieten in 3 dagen daar). Toen ik in Israel was gold er een geel reisadvies, al deze incidenten die in nog geen week gebeurd zijn waren geen reden om het reisadvies aan te passen. Maar er waren toen echt meer dingen aan de hand daar dan tijdens corona met de negatieve reisadviezen voor Duitsland en Belgie.

Een reisadvies is soms ook een gevoel wat je er bij hebt. Ik vind het ook nogal een verschil qua veiligheid of ik naar Mexico reis, of naar Indonesie of de Filippijnen. De landen in Azie voelen veel vertrouwder en fijner vind ik. Natuurlijk moet je ook daar opletten. In Mexico wordt aangeraden niet in het donker auto te rijden, maar daar ontkom je niet aan. Wij gingen elke avond met de auto nog op pad en kwamen ook pas in het donker aan, en dan moet je nog 2.5 uur van het vliegveld naar Tulum. Ja, het verkeer is wat chaotischer dan hier, maar het rijden an sich is er wel te doen. Maar ik kan niet zeggen dat ik Mexico nu het veiligste vakantieland vind, absoluut niet. Terwijl als je met een rondreis meegaat je waarschijnlijk niets merkt van de dingen waar wij tegenaan gelopen zijn (afzetterij autoverhuur, aangehouden door politie voor een fakeovertreding, allemaal goed afgelopen zonder extra te betalen of te betalen, maar het is natuurlijk niet echt fijn)

Een tijd terug vroeg ik hier op bokt naar must sees op Cyprus en werd me het autorijden daar door sommigen afgeraden. Nou, dat verkeer is echt niet erger dan hier hoor. Het enige verschil is links rijden. Nou, dat doe je zonder bij na te denken daar. Maar er zijn genoeg mensen die niet links durven te rijden. Laat je die mensen een rijadvies opstellen, dan is het een niet doen. Laat je de ervaringsdeskundigen die er echt geweest zijn en zelf gereden hebben een reisadvies opstellen, dan is het kan gewoon.

Ik zeg dus niet dat iets veilig is of niet, ik stuur ook geen mensen op vakantie naar Syrie (heb ik ook nooit gezegd, weer een typisch voorbeeld van woorden verdraaien en niet goed lezen), maar het is wel zo dat het gevoel van veiligheid ook kan verschillen als je referentiekader anders is. En als je iets in een land meemaakt in negatieve zin, dan zal je dat bijblijven en wordt het land minder leuk natuurlijk. Maar zakkenrollen is in Nederland ook aan de orde van de dag helaas. En als je het nieuws volgt zijn er hier ook zeker wel wekelijks schietpartijen en explosies. Dingen die je in Nederland misschien niet verwacht, maar toch gebeuren en nog best vaak ook. Helaas.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:25

Maar dit topic gaat niet over op vakantie gaan in Syrië, maar of het er veilig genoeg is om als gevluchte Syriër naar terug te keren. In dat kader vind ik de posts van Journee en Germie op deze pagina best wel ongeinformeerd overkomen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:37

Qerty schreef:
Maar dit topic gaat niet over op vakantie gaan in Syrië, maar of het er veilig genoeg is om als gevluchte Syriër naar terug te keren. In dat kader vind ik de posts van Journee en Germie op deze pagina best wel ongeinformeerd overkomen.

Of misschien juist beter geïnformeerd? Germie wilde vooral aangeven dat de dingen daar wel veranderen. En als iemand zegt dat vakantie mogelijk is, dan controleer ik graag de feiten en die bewering bleek dus te kloppen. Ik weet 100% zeker dat Syrië voor inwoners minder onveilig is dan voor toeristen.

Ik heb nergens beweerd dat het er nu veilig is voor wie dan ook of dat vluchtelingen terug zouden moeten keren. Dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:39

journee schreef:
Qerty schreef:

Of misschien juist beter geïnformeerd? Germie wilde vooral aangeven dat de dingen daar wel veranderen. En als iemand zegt dat vakantie mogelijk is, dan controleer ik graag de feiten en die bewering bleek dus te kloppen. Ik weet 100% zeker dat Syrië voor inwoners minder onveilig is dan voor toeristen.

Ik heb nergens beweerd dat het er nu veilig is voor wie dan ook of dat vluchtelingen terug zouden moeten keren. Dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen.

Heb je mijn post hierboven gemist?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:45

journee schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat het voor toeristen veiliger is dan voor inwoners zelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:49

Qerty schreef:

Pardon? Ik check graag de beweringen van minister Faber, en dan kom je dus tegen dat het inderdaad veiliger geworden is. Ik heb nergens gezegd veilig, maar er is dus toerisme mogelijk. Er gaan geen rondreizen naar Gaza, dus er zijn beslist plekken op de wereld waar het een stuk slechter is dan in Syrie. Ik zeg ook niet dat het er veilig is voor onze begrippen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:23

Wat een zinloos getouwtrek zeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:47

germie schreef:
Qerty schreef:

Pardon? Ik check graag de beweringen van minister Faber, en dan kom je dus tegen dat het inderdaad veiliger geworden is. Ik heb nergens gezegd veilig, maar er is dus toerisme mogelijk. Er gaan geen rondreizen naar Gaza, dus er zijn beslist plekken op de wereld waar het een stuk slechter is dan in Syrie. Ik zeg ook niet dat het er veilig is voor onze begrippen.

Ik zou sowieso niet alles geloven van mw. Faber, die heeft een andere agenda..

Grappig dat er bokkers zijn die denken dat zij beter geïnformeerd zijn dan anderen.
Wat een arrogantie :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:49

@pepta,ik heb je post gelezen, ik ben het alleen niet eens met de stelling van jou of San87 dat toeristen veiliger zouden zijn in Syrië dan de eigen bevolking.

Er is ook een reden waarom toeristen ten alle begeleid moeten worden door lokale gidsen. Namelijk omdat de gidsen de connecties hebben bij calamiteiten. En de taal, het land en de omstandigheden goed kennen en daardoor snel kunnen inschatten of gebieden veilig zijn om te verblijven. Een toerist heeft die kennis niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:50

Eerst maar eens kijken hoe het gaat worden nu Assad weg is.
We hebben immers van het verleden geleerd dat wanneer een dictator weggaat er heel veel andere dictators klaar staan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 16:50

Doubtless schreef:
Wat een zinloos getouwtrek zeg.

Yep.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 17:05

Wat is het punt van deze discussie - moeten alle Syrische vluchtelingen terug naar Syrië, want volgens germie is het best een leuk vakantieland? Echt totaal zinloos inderdaad.

Al 140.000 handtekeningen voor motie van wantrouwen tegen Faber: https://actie.degoedezaak.org/petitions ... -bevolking . Het gaat hard, ben benieuwd of dit iets gaat betekenen.