Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:35

Het viel me inderdaad ook op dat al die mensen die zo tegen het hebben van een noodpakket zijn vaak ook tegen corona en die vaccinaties zijn.

Nou moet ik wel zeggen dat als mijn directe buren bij mij zouden aankomen of ik nog wel wat drinkwater heb dat ik dan niet zou zeggen ik deel mijn drinkwater niet met jullie want het is een kleine moeite om zelf wat voorraad te hebben.

Ik wordt misschien banger juist door die reacties dat de overheid binnenkort een stroomstoring plant. Probeer de overheid het juist niet voor alle Nederlanders zo goed mogelijk te maken en een algehele chaos plannen is daar geheel tegen in.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:44

friezenfan2 schreef:
Het viel me inderdaad ook op dat al die mensen die zo tegen het hebben van een noodpakket zijn vaak ook tegen corona en die vaccinaties zijn.

Nou moet ik wel zeggen dat als mijn directe buren bij mij zouden aankomen of ik nog wel wat drinkwater heb dat ik dan niet zou zeggen ik deel mijn drinkwater niet met jullie want het is een kleine moeite om zelf wat voorraad te hebben.

Ik wordt misschien banger juist door die reacties dat de overheid binnenkort een stroomstoring plant. Probeer de overheid het juist niet voor alle Nederlanders zo goed mogelijk te maken en een algehele chaos plannen is daar geheel tegen in.

Ik zou dan eerder een voor wat hoort wat regeling maken. Kijken wat ze jou in ruil te bieden hebben zeg maar. Soms kan je als buurt sterker staan. Zo weet ik dat mijn buren handiger zijn met sommige klusjes die zwaarder zijn. Mits mijn eigen voorraad op dat moment ook groot genoeg is om te ruilen, dat wel.xD

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:00

Ik verwacht niet dat ze een stroomstoring gaan faken... Ik heb bij de hoogspanning netbeheerder gewerkt en als ik me bedenk hoeveel moeite die moesten doen om een lijn of station vrij te krijgen voor onderhoud en daarna weer aanzetten, zie ik dat echt niet gebeuren op grote schaal. Ook met risico dat machines/apparaten stuk gaan, mega claims van bedrijven voor het verstoren van processen, ...

Kunnen ze wel mooi ineens veel onderhoud doen aan het stroomnet, dat wel :+

fohadie

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:11

Ik woon in een flat van 9 appartementen. Iedereen uit de flat is welkom bij ons. Lijkt me nog best gezellig ook. Ik kan op dit moment geen trappen lopen en de lift zal dan buiten gebruik zijn, vandaar dat ze bij ons langs kunnen ipv ik bij hen.

Als iedereen nu wat meeneemt.

Bedenk me net: ik heb alles in de garage staan. Dat wordt een gesleep naar boven zonder lift.. Nouja, dan blijven de mensen die wel trappen kunnen lopen iig warm. Haha

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:43

Cookies schreef:
friezenfan2 schreef:
Ik kwam net tijdens het kijken van reels op insta deze tegen.
https://www.instagram.com/reel/DRM0pYwD ... BiNWFlZA==
Is een gesponsorde post met denkvooruit waarin dit meisje zegt dat ze tijdens die stroomstoring in spanje was en dat haar avondeten 3 aardbeien waren en dat ze daarom nu voorbereid is.

Ik snap alleen niet waarom ze zoveel haat krijgt. Er staat ook nog eentje met Meester Jesper online en daar ook heel veel haat. Ze hebben het over angst zaaien en dat de overheid het plant om binnenkort de stroom in het hele land uit te zetten. Hoe ver van de werkelijke wereld ben je dan als je dit echt denkt?

Dat zijn dezelfde mensen die ook tegen de coronamaatregelen waren en tegen de coronaprik en tegen de overheid in het algemeen. Als de overheid blauw zegt, zeggen deze mensen rood. Wel is het zo, als het dan een keer een puinhoop wordt, dan had de overheid meer moeten doen en nu onmiddellijk zorgen dat ze een voedselpakket krijgen

Ik snap werkelijk niet wat je er tegen kunt hebben om voor een paar dagen eten in huis te hebben. Stroomuitval/sneeuwval/overstromingen/cyberaanval die alles platlegt/zonnevlammen/storm. Ook als je zelf een keer ziek bent is het fijn dat je er niet met je zieke kop uit hoeft.
Ik heb het zelf al 2 keer gehad dat we een dag zonder stroom zaten. Een wijk verderop zaten ze zelfs 3 dagen zonder gas, in de winter, dat was koud.

Sorry hoor, maar de coronaprik was echt niet veilig. En nu waarschuwen ze dat ze niet weten wat Ozempic e.d. op de lange termijn doen, maar bij die coronaprik weten ze dat al helemaal niet. Verder was corona gewoon een verkoudheidje en was er niets aan de hand. Die piramide met sterftecijfers stond niet in de juiste verhouding en een sterftepercentage van 2% bleek onjuist te zijn en lager te zijn dan die van de griep. De mensen die tegen de maatregelen waren hebben eigenlijk op het gebied van corona in alles gelijk gekregen.
Dus ja, misschien zijn dat wel de snappies. Zo moet je het zien denk ik.

En ik denk wel dat het vertrouwen in de overheid afneemt. Dat zal zeker meespelen.
Verder denk ik dat internet een rol speelt. Je krijgt nu veel meer informatie dan 20 jaar terug. Misschien in positieve zin, misschien in negatieve zin.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:54

Oh, gaan we weer, corona hoax. Ik was via mijn werk op de hoogte van wat er destijds in ziekenhuizen speelde. Je hebt géén idee, Germie.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:58

@germie weet jij dan wanneer ze die geplande stroomuitval hebben gepland? Want het zou fijn zijn als we allemaal de datum weten.

Ook lees ik in die comments iets over 2030 en iemands naam? Een schrijver van een boek (of het boek) waar uitgelegd wordt wanneer dit soort dingen gepland staan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:02

Ik denk dat het internet vooral heel wisselende informatie geeft, op basis van wat algoritmes berekenen dat de persoon wil zien.

Afgelopen week was het hier in het dorp ook weer voor de zoveelste keer raak met een stroomstoring, in een seniorenflat van 12 verdiepingen hoog. De liften, verwarming en keukens deden het niet meer want die zijn al allemaal gasloos gemaakt, ouderen hebben uren in de kou gezeten en een gehandicapte vriendin van mij moest met haar kapotte benen de trappen op kruipen om weer in haar huis te kunnen komen.
Ik snap bijvoorbeeld niet dat zo'n gebouw dan geen backup systeem heeft, zou zoiets te duur of te moeilijk zijn om te realiseren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:33

friezenfan2 schreef:
@germie weet jij dan wanneer ze die geplande stroomuitval hebben gepland? Want het zou fijn zijn als we allemaal de datum weten.

Ook lees ik in die comments iets over 2030 en iemands naam? Een schrijver van een boek (of het boek) waar uitgelegd wordt wanneer dit soort dingen gepland staan.

Heb ik gezegd dat dat plaatsvindt? Ik heb het alleen gelezen. En ook een bericht dat het maandag gaat gebeuren. Maar nee, ik heb niets beweerd en ben alleen de boodschapper van een bericht wat ik gelezen heb. Meer niet. Dus je moet mij niet aanspreken op iets waarvan ik niet beweer dat het gaat gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:49

germie schreef:
Verder was corona gewoon een verkoudheidje en was er niets aan de hand.

Ohh dus dat ik nog steeds klachten heb door de corona klopt niet?

Daarnaast weten ze wel wat ozempic doet (bestaat ook al eventjes).. helpen bij diabetes 2.. dat het nu voor afvallen wordt gebruikt, daar weten ze het nog niet van wat er gebeurd als die mensen stoppen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:53

Het is wel weer gezellig hoor.

Die maandag was afgelopen maandag het begin van de actie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:35

Brainless schreef:
germie schreef:
Verder was corona gewoon een verkoudheidje en was er niets aan de hand.

Ohh dus dat ik nog steeds klachten heb door de corona klopt niet?

Daarnaast weten ze wel wat ozempic doet (bestaat ook al eventjes).. helpen bij diabetes 2.. dat het nu voor afvallen wordt gebruikt, daar weten ze het nog niet van wat er gebeurd als die mensen stoppen.

Nee, op de lange termijn weten ze niet wat het doet. Dat is bijvoorbeeld gezegd in deze documentaire op 16.16 minuut. https://www.youtube.com/watch?v=9hYMcoHouMY

Maar goed, ik denk als er echt een lange stroomstoring komt dat er wel meer ouderen vastzitten in hun flat. En niet alleen ouderen, ook mensen in een rolstoel. Naar beneden wil vaak nog wel, je kunt ook met een evac-chair mensen beneden krijgen. Maar weer terug naar boven wordt flink lastiger. Als je goed ter been bent zal het allemaal niet zo'n probleem zijn. Maar voor anderen wel.

En er zijn ook nog mensen die afhankelijk zijn medische apparaten die op stroom werken. Die hebben dan mogelijk ook een probleem als er niet genoeg accu's e.d. zijn.
Wij denken dan in kou en koud eten. Maar die mensen hebben dan ook nog andere redenen tot stress.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:47

germie schreef:
Nee, op de lange termijn weten ze niet wat het doet. Dat is bijvoorbeeld gezegd in deze documentaire op 16.16 minuut. https://www.youtube.com/watch?v=9hYMcoHouMY

Dit gaat over afvallen dus wat het op lange termijn doet als je geen diabetes hebt, maar het alleen voor afvallen gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-11-25 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:47

DuoPenotti schreef:
Zertab schreef:
En hoe wil je pasta en soep opwarmen/koken dan????

Niet?

Mijn moeder van 80 belde gisteren ook al in paniek want ze had zo'n gas ding nodig.
Zie jij haar al bezig met zo'n ding wat gevaarlijk is als je er niet mee om kunt gaan....
Ja met geluk staat het hele appartement niet meer in de kou, dat wel

Iedereen kan 3 dagen zonder warme maaltijd.
En als er dan nog steeds geen einde in zicht is gaat er echt wel een aggregaat in een sporthal oid opgestart worden waar mensen kunnen opwarmen en vast wel soep opgewarmd worden.

Joh :')
Dat was mijn reactie op iemand die zei om rijst en pasta in huis te halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:51

Hier hebben we 2 (toer) caravans op de dam die voorzien zijn van kookplaat, koelkast(je) en kachel op gasflessen.
Moeten alleen nog 2 gasflessen extra halen en een extra powerbank met een zonnepaneeltje (maar dat waren we toch al van plan).
Hebben nu nog maar 1 kat in huis, dus die past er wel bij.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:55

Wij hebben water en potjes eten nu in huis. Gaan nog een extra gas fles halen voor de bbq.
Alleen wat is een goede, betaalbare nood radio?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:58

Ik ga een wellicht hele domme vraag stellen:

Wij hebben een radio die ook op batterijen kan functioneren. Telt dat ook als noodradio? Of hebben die een andere eigenschap waar ik niet op kan komen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:01

Dat is prima, een noodradio kan ook alleen op batterijen zijn.
Vaak hebben ze een zaklamp, opdraai en zonnepaneel functie, maar dat is zeker geen noodzaak als je voldoende batterijen hebt en aparte zaklampen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:12

Zertab schreef:
Joh :')
Dat was mijn reactie op iemand die zei om rijst en pasta in huis te halen.

Oh, dacht dat ik je naam uit de quote had gesloopt om het een algemene opmerking te maken.

Niet dus... -O-

En om zo aan te haken hoe bang ze oa de oudjes maken en zo levensgevaarlijk dingen in huis laten halen als ze er nooit mee om hebben gegaan.

Veel senioren appartementen koken idd niet meer op gas voor brand gevaar.
En dan willen ze nu dit...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:12

Douce schreef:
Ik ga een wellicht hele domme vraag stellen:

Wij hebben een radio die ook op batterijen kan functioneren. Telt dat ook als noodradio? Of hebben die een andere eigenschap waar ik niet op kan komen?

Hier staan de frequenties die gebruikt worden voor rampenzenders :
https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-vo ... wing/radio
Als je die voor jouw gebied kan ontvangen is je radio geschikt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:16

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:12

DuoPenotti schreef:
En om zo aan te haken hoe bang ze oa de oudjes maken en zo levensgevaarlijk dingen in huis laten halen als ze er nooit mee om hebben gegaan.

Veel senioren appartementen koken idd niet meer op gas voor brand gevaar.
En dan willen ze nu dit...

Ze raden nergens gasbranders aan om eten te koken, juist alleen eten wat je zo kan nuttigen.
Oudjes worden dan ook niet bang gemaakt, en zoals mijn moeder (82) kan naar het buurthuis en andere kunnen naar hun gezamenlijke ruimte om daar te vertoeven.

Een gasbrander in een dicht appartement is ook niet aan te raden, helemaal als de ventilatie is uitgevallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:26

Doordat de overheid nog meer over noodpakketen heeft worden ze wel degelijk bang gemaakt.

Nee ik weet dat het niet aangeraden wordt.
Dat heb ik haar ook gezegd.
Maar die kletsen ook allemaal na nu. Het ene oudje tegen het andere.
En Truus had er wel 1,jij niet? Dat is koud hoor zonder warm eten..

En heb haar ook gezegd dat het buurthuis of sporthal oid wel een aggregaat krijgt. (gezamenlijke ruimte is er niet)
Maar die optie hadden de oudjes niet bedacht.
En de gemeente benoemt dat ook nergens. Daarom ook weer extra onrust.

En juist enkel met senioren daar in dat complex heb ik wel vaker het idee dat die elkaar extra opnaaien.
Ook om andere dingen.
Dat relativeert een stuk minder.

En ja nu met extra aandacht hier op ook weer.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-11-25 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:27

Wat stel je voor?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:31

_San87_ schreef:
Wat stel je voor?

Dit vraag je aan mij?