Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:11

Nee ze liep in andermans territorium

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 08:12

Zoals de vrijwel alle gevonden dode wolven in Nederland, buiten de aanrijdingen om.
De meeste worden afgemaakt door andere wolven, het gebeurt zelfs binnen de eigen roedel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:13

Maar als je dan ziet dat ze elkaar dus afmaken.
Dan durven onze deskundige nog steeds te beweren dat honden veilig zijn...
Alles is het territorium van die beesten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 08:17

Bericht over dode wolf aangepast, zie vorige pagina.
Er zijn er vannacht twee aangereden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:27

DP als ze in het territorium van de buren is aangevallen kan het nog steeds dezelfde zijn als waar de beheerder van park de Hoge Veluwe het over heeft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:29

tienus63 schreef:
Bericht over dode wolf aangepast, zie vorige pagina.
Er zijn er vannacht twee aangereden.

Dat ruimt lekker op!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:32

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 09:31

Citaat:
26 september 2024/Nederland

Minder bescherming voor wolf landt goed in Gelderland: ‘Goed nieuws voor mensen die in wolvengebied wonen’

Gelderse gedeputeerde Harold Zoet is blij met de steun in Brussel voor het verlagen van de beschermingsstatus van de wolf. Donderdag nemen de EU-landen hierover een definitief besluit, maar er lijkt genoeg steun voor. Zoet pleit al lange tijd voor minder strenge regels rondom de wolf.
Vanwege een groeiend aantal aanvallen van wolven op vee in Gelderland én omdat wolven zo nu en dan niet-schuw gedrag vertonen, wil Gelderland sneller de wolf kunnen verjagen of zelfs schieten. Dat gebeurt echter nog niet. Vanwege strenge Europese regels mag een wolf nu alleen in heel extreme gevallen worden verjaagd of beschoten.
,,Dit is goed nieuws voor mensen die in wolvengebied wonen en zich zorgen maken”, zegt Zoet, politicus van de BoerBurgerBeweging (BBB). ,,Europa neemt de zorgen serieus en ziet dat het goed gaat met de wolf. Daarom is de extra beschermde status niet meer nodig.” In Nederland leven elf wolvenroedels. Acht van die roedels zitten in de provincie Gelderland, aldus BIJ12, de organisatie die voor de provincies wolvenzaken regelt.

Voorbereiden op nieuwe wetten

Een meerderheid van de ambassadeurs van de 27 EU-landen sprak zich woensdag uit voor het verlagen van de beschermingsstatus van de wolf in Europa. Volgens Zoet wordt het daardoor gemakkelijker om in te grijpen bij probleemsituaties met het dier. ,,We kunnen ons nu in Nederland gaan voorbereiden op het aanpassen van de nationale wetgeving. Dan kunnen we straks snel schakelen als de Conventie van Bern en Europese habitatrichtlijn zijn aangepast.”
In de Conventie van Bern, een internationaal verdrag met afspraken over het behoud van dieren- en plantensoorten, is de beschermde status van de wolf vastgelegd. De bescherming van de wolf is ook geregeld in de Europese Habitatrichtlijn. De EU-landen willen die richtlijn aanpassen.

Ook land- en tuinbouworganisatie LTO is gelukkig met de plannen uit Brussel. De organisatie vindt dat altijd eerst moet worden ingezet op preventie en verjagen. Maar als dergelijke maatregelen niet helpen, dan zou het afschieten van wolven een optie moeten zijn, vindt LTO.
Natuurclubs willen juist iets anders

Ruim driehonderd internationale natuurclubs willen juist méér bescherming voor de wolf. Zij stellen dat het voornemen om de bescherming van wolven af te zwakken ‘politiek gemotiveerd’ is. en merken op dat wetenschappelijke basis voor het plan ontbreekt. In plaats van een lagere beschermingsstatus, kan Europa volgens de organisaties beter maatregelen nemen die bijdragen aan leven met wolven in de omgeving.

Ze denken bijvoorbeeld aan meer hekken en honden om boerderijdieren tegen wolven te beschermen. Boeren moeten daar meer hulp bij krijgen, vinden de ondertekenaars van het pleidooi.
https://www.gelderlander.nl/nieuws/mind ... 665teHsIXA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/9m22cq ... tid=WC7FNe

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:31

SusanH schreef:
DP als ze in het territorium van de buren is aangevallen kan het nog steeds dezelfde zijn als waar de beheerder van park de Hoge Veluwe het over heeft.

hoe bedoel je dit?

het is die wolf die op 3 poten liep die nu dood is.
Aangevallen door het andere roedel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:40

Dat zeg ik ook. Maar er zijn nu 2 nieuwsberichten gedeeld van verschillende bronnen waaruit niet perse blijkt dat dit 1 en dezelfde wolf betreft. Terwijl die kans dus heel groot is omdat de roedel van het gebied van dhr Theunissen ( waar de manke wolf woonde) grenst aan Park de Hoge Veluwe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 09:45

Twee zijn er in het nieuws gekomen dat weet ik zeker. De ene week of twee geleden.
Die plek toen met linten afgezet. En nu deze mankepoot.

En als ik me het goed herinner ook nog niet zolang geleden is er een onder verdachte omstandigheden gevonden.
Die lag in een ondiepe kuil onder wat zand.

Me dunkt als je een wolf naar de andere kant helpt, het laatste wat je doet kadaver in een ondiepe kuil stoppen.

En volgens WOO van Annemieke van Straaten is er een wolvenkop gejat van een dode wolf afgelopen mei op kroondomein het Loo
Afbeelding

Bron van straaten research
https://www.facebook.com/share/p/vgPyuw ... tid=K35XfP

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:50

ja er zijn er nu 3 dood gevonden
"Mankepootje is de derde dode wolf die in het park in ruim één jaar tijd werd gevonden"

Onbekend; karkas gevonden 20-9-2024 Onbekend, vermoedelijk natuurlijke doodsoorzaak Hoge Veluwe (Gelderland) Nog niet bekend, mannelijk individu

Onbekend; karkas gevonden 14-8-2024 Onbekend, vermoedelijk natuurlijke doodsoorzaak Hoge Veluwe (Gelderland) Nog niet bekend, vrouwelijk individu

Onbekend; karkas gevonden 23-5-2024 Onbekend Hoog Soeren (Gelderland) Nog niet bekend, mannelijk individu

01-12-23 Vermoedelijk predatie wolf Elspeet (Gelderland) GW3693f oktober 2023

23-11-23 Natuurlijke dood Uddel (Gelderland) GW3875m november 2023

07-09-2023 Onbekend, vermoedelijk natuurlijke doodsoorzaak Hoge Veluwe (Gelderland) GW3873f

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:23

Citaat:
Ruim driehonderd internationale natuurclubs willen juist méér bescherming voor de wolf. Zij stellen dat het voornemen om de bescherming van wolven af te zwakken ‘politiek gemotiveerd’ is. en merken op dat wetenschappelijke basis voor het plan ontbreekt. In plaats van een lagere beschermingsstatus, kan Europa volgens de organisaties beter maatregelen nemen die bijdragen aan leven met wolven in de omgeving.

Lijkt mij dat de cijfers voor zich spreken als wetenschappelijk bewijs. Hoop dat de rechters er ook zo over denken mocht het zo ver komen (en dat zal wel gezien de natuurorganisaties nogal graag procederen).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:31

Mac schreef:
Citaat:

Lijkt mij dat de cijfers voor zich spreken als wetenschappelijk bewijs. Hoop dat de rechters er ook zo over denken mocht het zo ver komen (en dat zal wel gezien de natuurorganisaties nogal graag procederen).

Ik zou haast zeggen: zet die lui een aantal maand in het hok bij Burgers Zoo, tentje erbij--> gaat u lekker vreedzaam samenleven met de wolven.

Of wellicht kunnen we hen plus wolven naar een leuk natuurgebied in een rustig deel in Oost-Europa begeleiden. De muur van Trump er omheen.

Zij blij
wij blij

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 10:32

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:55

Toch vind ik het sneu voor die wolven. Doodgereden worden, vermoord door je eigen soort. Stress omdat je nergens heen kan.
Dit werkt toch niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:56

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 2OJYbbO73g
de bevestiging nu ook in de krant dat het er 2 zijn

ja ik vind er ook wat van... dat pro wolf geeft aan alle kanten leed
Maar hun snappertje is kapot en ze begrijpen niet dat ze zelf dat leed mede veroorzaken...ja maar slacht...net ook weer zo'n doos op facebook. Echt een garnaal denkt verder dan dat

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:04

Waarom zie ik 3 in het artikel staan? Ik snap het niet :')

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:06

DuoPenotti schreef:
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 2OJYbbO73g
de bevestiging nu ook in de krant dat het er 2 zijn

ja ik vind er ook wat van... dat pro wolf geeft aan alle kanten leed
Maar hun snappertje is kapot en ze begrijpen niet dat ze zelf dat leed mede veroorzaken...ja maar slacht...net ook weer zo'n doos op facebook. Echt een garnaal denkt verder dan dat

in het artikel spreken ze zelfs over 3 wolven

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:10

Rivendell schreef:
Toch vind ik het sneu voor die wolven. Doodgereden worden, vermoord door je eigen soort. Stress omdat je nergens heen kan.
Dit werkt toch niet?

precies, ik vind het ook sneu hoor.
Überhaupt een aangereden dier, ik hoop dan maar dat het snel gedaan was met ze en ze er niet veel van hebben gemerkt.

Femke_Tweety

Rivendell schreef:
Dit werkt toch niet?

Is het ook, en vind ik ook.

Het een sluit het ander ook niet uit wat mij betreft.

Ik vind dat er echt een probleem is, ik vind het huidige beleid óók een probleem.

Maar dat reken ik die individuele wolven niet aan, die doen gewoon 'wolf.exe'.

Mooie dieren, met veel mooie kanten.

Maar ook beroerde kanten, en die wegen op dit moment door wat mij betreft in Nederland.

Ik vind de aangereden, doodgeschoten etc wolven absoluut sneu.

Maar óók de ellende die ze brengen in Nederland.

DuoPenotti

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-09-24 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:13

Femke_Tweety schreef:
Rivendell schreef:
Dit werkt toch niet?

Is het ook, en vind ik ook.

Het een sluit het ander ook niet uit wat mij betreft.

Ik vind dat er echt een probleem is, ik vind het huidige beleid óók een probleem.

Maar dat reken ik die individuele wolven niet aan, die doen gewoon 'wolf.exe'.

Mooie dieren, met veel mooie kanten.

Maar ook beroerde kanten, en die wegen op dit moment door wat mij betreft in Nederland.

Ik vind de aangereden, doodgeschoten etc wolven absoluut sneu.

Maar óók de ellende die ze brengen in Nederland.

Met jullie allebei eens. Maar nu de oplossing nog. Want ze gaan niet vanzelf naar Polen of Wit-Rusland of weet ik veel waar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:26

Citaat:
..vermoord door je eigen soort ..

Dat is iets wat bij heel veel dieren voorkomt, zelfs bij de mens. Dus zo heel vreemd zouden we dat niet moeten vinden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:31

Rivendell schreef:
Dit werkt toch niet?

Helemaal met je eens hoor, de wolf reken ik het ook niet aan en die zie ik liever ook niet op een afschuwelijke manier de dood vinden.

Nog een stukje waar pro wolf zijn ogen voor sluit, dat ook de wolf uiteindelijk de verliezer is van het huidig beleid. Die mensen zijn ook niet pro wolf, maar vooral pro zichzelf en hun natte droom.