Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:26 september 2024/Nederland
Minder bescherming voor wolf landt goed in Gelderland: ‘Goed nieuws voor mensen die in wolvengebied wonen’
Gelderse gedeputeerde Harold Zoet is blij met de steun in Brussel voor het verlagen van de beschermingsstatus van de wolf. Donderdag nemen de EU-landen hierover een definitief besluit, maar er lijkt genoeg steun voor. Zoet pleit al lange tijd voor minder strenge regels rondom de wolf.
Vanwege een groeiend aantal aanvallen van wolven op vee in Gelderland én omdat wolven zo nu en dan niet-schuw gedrag vertonen, wil Gelderland sneller de wolf kunnen verjagen of zelfs schieten. Dat gebeurt echter nog niet. Vanwege strenge Europese regels mag een wolf nu alleen in heel extreme gevallen worden verjaagd of beschoten.
,,Dit is goed nieuws voor mensen die in wolvengebied wonen en zich zorgen maken”, zegt Zoet, politicus van de BoerBurgerBeweging (BBB). ,,Europa neemt de zorgen serieus en ziet dat het goed gaat met de wolf. Daarom is de extra beschermde status niet meer nodig.” In Nederland leven elf wolvenroedels. Acht van die roedels zitten in de provincie Gelderland, aldus BIJ12, de organisatie die voor de provincies wolvenzaken regelt.
Voorbereiden op nieuwe wetten
Een meerderheid van de ambassadeurs van de 27 EU-landen sprak zich woensdag uit voor het verlagen van de beschermingsstatus van de wolf in Europa. Volgens Zoet wordt het daardoor gemakkelijker om in te grijpen bij probleemsituaties met het dier. ,,We kunnen ons nu in Nederland gaan voorbereiden op het aanpassen van de nationale wetgeving. Dan kunnen we straks snel schakelen als de Conventie van Bern en Europese habitatrichtlijn zijn aangepast.”
In de Conventie van Bern, een internationaal verdrag met afspraken over het behoud van dieren- en plantensoorten, is de beschermde status van de wolf vastgelegd. De bescherming van de wolf is ook geregeld in de Europese Habitatrichtlijn. De EU-landen willen die richtlijn aanpassen.
Ook land- en tuinbouworganisatie LTO is gelukkig met de plannen uit Brussel. De organisatie vindt dat altijd eerst moet worden ingezet op preventie en verjagen. Maar als dergelijke maatregelen niet helpen, dan zou het afschieten van wolven een optie moeten zijn, vindt LTO.
Natuurclubs willen juist iets anders
Ruim driehonderd internationale natuurclubs willen juist méér bescherming voor de wolf. Zij stellen dat het voornemen om de bescherming van wolven af te zwakken ‘politiek gemotiveerd’ is. en merken op dat wetenschappelijke basis voor het plan ontbreekt. In plaats van een lagere beschermingsstatus, kan Europa volgens de organisaties beter maatregelen nemen die bijdragen aan leven met wolven in de omgeving.
Ze denken bijvoorbeeld aan meer hekken en honden om boerderijdieren tegen wolven te beschermen. Boeren moeten daar meer hulp bij krijgen, vinden de ondertekenaars van het pleidooi.
https://www.gelderlander.nl/nieuws/mind ... 665teHsIXA
Citaat:Ruim driehonderd internationale natuurclubs willen juist méér bescherming voor de wolf. Zij stellen dat het voornemen om de bescherming van wolven af te zwakken ‘politiek gemotiveerd’ is. en merken op dat wetenschappelijke basis voor het plan ontbreekt. In plaats van een lagere beschermingsstatus, kan Europa volgens de organisaties beter maatregelen nemen die bijdragen aan leven met wolven in de omgeving.
Mac schreef:Citaat:Ruim driehonderd internationale natuurclubs willen juist méér bescherming voor de wolf. Zij stellen dat het voornemen om de bescherming van wolven af te zwakken ‘politiek gemotiveerd’ is. en merken op dat wetenschappelijke basis voor het plan ontbreekt. In plaats van een lagere beschermingsstatus, kan Europa volgens de organisaties beter maatregelen nemen die bijdragen aan leven met wolven in de omgeving.
Lijkt mij dat de cijfers voor zich spreken als wetenschappelijk bewijs. Hoop dat de rechters er ook zo over denken mocht het zo ver komen (en dat zal wel gezien de natuurorganisaties nogal graag procederen).
Citaat:Doornspijk
26-09-2024
2 schapen gegrepen
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
DuoPenotti schreef:https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 2OJYbbO73g
de bevestiging nu ook in de krant dat het er 2 zijn
ja ik vind er ook wat van... dat pro wolf geeft aan alle kanten leed
Maar hun snappertje is kapot en ze begrijpen niet dat ze zelf dat leed mede veroorzaken...ja maar slacht...net ook weer zo'n doos op facebook. Echt een garnaal denkt verder dan dat
Rivendell schreef:Toch vind ik het sneu voor die wolven. Doodgereden worden, vermoord door je eigen soort. Stress omdat je nergens heen kan.
Dit werkt toch niet?
Rivendell schreef:Toch vind ik het sneu voor die wolven. Doodgereden worden, vermoord door je eigen soort. Stress omdat je nergens heen kan.
Dit werkt toch niet?
Femke_Tweety schreef:Rivendell schreef:Toch vind ik het sneu voor die wolven. Doodgereden worden, vermoord door je eigen soort. Stress omdat je nergens heen kan.
Dit werkt toch niet?
Is het ook, en vind ik ook.
Het een sluit het ander ook niet uit wat mij betreft.
Ik vind dat er echt een probleem is, ik vind het huidige beleid óók een probleem.
Maar dat reken ik die individuele wolven niet aan, die doen gewoon 'wolf.exe'.
Mooie dieren, met veel mooie kanten.
Maar ook beroerde kanten, en die wegen op dit moment door wat mij betreft in Nederland.
Ik vind de aangereden, doodgeschoten etc wolven absoluut sneu.
Maar óók de ellende die ze brengen in Nederland.
Dit werkt toch niet?