Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:28

@horselover; wij hebben schapen voor de hobby. Fokken/dekken niet dus dat scheelt.
Wij hebben een beschermde woonvorm/ zorgboerderij dagbesteding. Wij vangen vnl dieren vanuit de industrie of slachterij op voor een tweede kans :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:06

Lianne007 schreef:
@horselover; wij hebben schapen voor de hobby. Fokken/dekken niet dus dat scheelt.
Wij hebben een beschermde woonvorm/ zorgboerderij dagbesteding. Wij vangen vnl dieren vanuit de industrie of slachterij op voor een tweede kans :)

Ooooh fijn!! Hoop dat ze er goed door mogen komen!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:23

Horseloverl schreef:
Lianne007 schreef:

Ooooh fijn!! Hoop dat ze er goed door mogen komen!

Dankjewel :) durf nog niet te zeggen dat het opknapt. Voor je het weet slaat het ineens weer om.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:30

Mijn hamel lijkt alweer opgeknapt. Hij loopt nog wel stram, maar verder eet hij weer goed en loopt weer. Gelukkig een milde vorm dus

Leuk lianne, welke regio zitten jullie ?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:54

gelukkig loulou .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:42

loulou schreef:
Mijn hamel lijkt alweer opgeknapt. Hij loopt nog wel stram, maar verder eet hij weer goed en loopt weer. Gelukkig een milde vorm dus

Leuk lianne, welke regio zitten jullie ?

Noord Nederland , Groningen.
Hier nog 1 schaap met koorts en kortademigheid; eet wel goed en niet kreupel. Herkennen jullie dit ? Blijf boven gebruiken . Vandaag nog een rapidexon erbij gespoten

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:10

Hier heeft onze ram zijn neus kapot gelikt vanwege het snot.

Heb er nu maar honing zalf opgesmeerd.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:42

Daar had ik er 2 van Loulou. Het is ook geen fijn weer voor een schaap om ook koorts te hebben.
Als ze gezond zijn hebben ze het al erg warm. Ik heb degene die met dat vorige hete weer koorts had, nog een stuk kaal gemaakt op de rug om wat meer af te koelen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:15

Hier ondertussen 6 dode lammeren/ schapen en 1 alpaca.
Sommige zijn na 1 dag al dood.
2 lammeren zijn er doorheen gekomen en hopelijk krijgen ze het niet terug.
Pffff wat een ellende die blauwtong.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 13:13

Sterkte Birdy, hier ook 1 die binnen 1 dag al was overleden. Bij schoonvader ook 1 alpaca aan waarschijnlijk BT overleden. Tot nu toe nog niet veel gehoord dat alpacas er ook last van kregen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 15:31

Vreselijk. Dikke knuffel :(:)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:25

Birdie60 schreef:

Jeetje, wat heftig. Sterkte :knuffel:

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:40

Wat klote, hoop voor je dat er niet meer volgen.

Hier is het heel raar. 1tje was vrijdag aan het zeveren, gister niks aan de hand en leek fit, net weer zeveren. Heel vreemd. Loopt nog wel zo fit door de wei heen dat ze niet te pakken is maar er komt elke kuch wel een halve liter slijm naar buiten. Hebben er al meer gehad zo en vaak lost het zichzelf op maar dit is een beeld wat ik niet ken van vorig jaar. Wij hebben nu niks op de gewrichten qua klachten dus het lijkt alsof het virus zich nu via de luchtwegen naar buiten drukt

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:47

Birdie60 schreef:

Heel veel sterkte

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:49

Horseloverl schreef:

Hier is het heel raar. 1tje was vrijdag aan het zeveren, gister niks aan de hand en leek fit, net weer zeveren. Heel vreemd. Loopt nog wel zo fit door de wei heen dat ze niet te pakken is maar er komt elke kuch wel een halve liter slijm naar buiten. Hebben er al meer gehad zo en vaak lost het zichzelf op maar dit is een beeld wat ik niet ken van vorig jaar. Wij hebben nu niks op de gewrichten qua klachten dus het lijkt alsof het virus zich nu via de luchtwegen naar buiten drukt

Ik heb er hier ook 1, heel erg kortademig. Geen slijm. Wel af en toe een kuch. Hoge koorts gehad tegen de 42. Novem draxxin en rapidexon spuiten, sinds vandaag slecht ; stram, slecht eten en pijn, dikke snuit, haar ogen zijn rood doorlopen. Ligt steeds meer. Ik ben er zelf beroerd van en dierenarts alweer gebeld.

De andere was zwaar kreupel, slecht eten en pijn. 5 dagen novem en antibiotica en heb ik er door.

Wat een verschillende verschijnselen, herkennen jullie dit ??

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:11

Hier een aantal ziek gehad, de meeste zijn opgeknapt alleen een lam staat nog erg slecht, is erg sloom en ligt ontzettend veel. Eet en drinkt nog wel, dus hopelijk gaat die het redden, maar ben er bang voor.

Voor degene die ab geven, vanwaar die keuze gezien het een virus is. Onze dierenarts raadt enkel pijnstillers/ ontstekingsremmers aan en geen ab.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:23

Nimmy schreef:
Hier een aantal ziek gehad, de meeste zijn opgeknapt alleen een lam staat nog erg slecht, is erg sloom en ligt ontzettend veel. Eet en drinkt nog wel, dus hopelijk gaat die het redden, maar ben er bang voor.

Voor degene die ab geven, vanwaar die keuze gezien het een virus is. Onze dierenarts raadt enkel pijnstillers/ ontstekingsremmers aan en geen ab.

Dat is het algemene advies dat de GD heeft afgegeven. Antibiotica om bijkomende bacteriële infecties te behandelen, oa longontsteking etc.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:28

Lianne007 schreef:
Horseloverl schreef:

Ik heb er hier ook 1, heel erg kortademig. Geen slijm. Wel af en toe een kuch. Hoge koorts gehad tegen de 42. Novem draxxin en rapidexon spuiten, sinds vandaag slecht ; stram, slecht eten en pijn, dikke snuit, haar ogen zijn rood doorlopen. Ligt steeds meer. Ik ben er zelf beroerd van en dierenarts alweer gebeld.

De andere was zwaar kreupel, slecht eten en pijn. 5 dagen novem en antibiotica en heb ik er door.

Wat een verschillende verschijnselen, herkennen jullie dit ??

Dan niet fit zijn kan nog wel een week of 6 aanhouden.

Wij hebben vorig jaar gehad: ontschoening, kwijlen, dikke bekken, open springen van gewrichten, blind worden, neurologische verschijnselen (omvallen), neus bloedingen, stikken in eigen vocht, diarree, verlammingen, hoge koorts, geen koorts, vervormde benen. Er is echt geen pijl op te trekken.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:03

Wat een horror zeg…. Wat zul je je ellendig hebben gevoeld met je dieren samen.

Als ik dat zo lees; zou het vaccin dan toch wel enig nut hebben gehad; milder verloop . Al heb je natuurlijk uitzonderingen

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:01

hoe is het afgelopen horseloverl met de schapen die ontschoening hadden ? hier hebben wij er ook een paar gehad vorig jaar en die hebben het niet overleefd , dit jaar hadden wij een 1 en die kwam er door , leek er ook geen last van te hebben maar had gewoon een soort stomp ipv hoef . in overleg met de dierenarts hebben we haar inlaten slapen .

het vacicin geeft idd bij sommige een milder verloop , je weet alleen nog niet wat het straks voor invloed gaat hebben op de vruchtbaarheid en in het voorjaar gezond geboren lammetjes . en dan bedoel ihet BT virus . dit jaar hadden wij veel guste schapen en dood geboren (voldragen) lammetjes .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:20

Vandaag de dierenarts weer laten komen. Ze ligt maar wat in hoek van stal te knarsen. Toen ik de rest even uit stal haalde (ze staat er bij in met schot er tussen zodat de anderen niet alles afpakken wat we aanbieden) bleef ze gewoon liggen. Extra novem en water aan spuiten. Dan eet ze wat wilgenblad en daarna weer plat.
We kijken het nog even aan maar weer niet hoe lang dit nog fijn is voor haar …
Ik hoor ook veel
Gerommel in de buik

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:31

bruine schreef:
hoe is het afgelopen horseloverl met de schapen die ontschoening hadden ? hier hebben wij er ook een paar gehad vorig jaar en die hebben het niet overleefd , dit jaar hadden wij een 1 en die kwam er door , leek er ook geen last van te hebben maar had gewoon een soort stomp ipv hoef . in overleg met de dierenarts hebben we haar inlaten slapen .

het vacicin geeft idd bij sommige een milder verloop , je weet alleen nog niet wat het straks voor invloed gaat hebben op de vruchtbaarheid en in het voorjaar gezond geboren lammetjes . en dan bedoel ihet BT virus . dit jaar hadden wij veel guste schapen en dood geboren (voldragen) lammetjes .

Degene die volledig ontschoende op 1 voet hebben we in laten slapen, degene die iets ontschoende hebben we laten lopen, hebben nog iets misvormde hoeven maar met bekappen komt dat nog wel goed. Die volledig ontschoende had 5 cm tussen de 2 tenen zitten dus dat was gewoon echt einde. De andere liet de kroonrand iets los of een gaatje in de hoef.

Vaccin geloof ik niet erg in, hier alles 2x gevaccineerd. Als ik alles hoor om me heen zijn het net zulke zware gevallen, ook2x gevaccineerd. Ik denk dat bij ons het is dat alles het gehad heeft, geen corticosteroïden gehad en dus een vorm van natuurlijke afweer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 06:59

Zijn ze immuun als ze de ziekte doorstaan hebben?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:21

Mist schreef:
Zijn ze immuun als ze de ziekte doorstaan hebben?

Nee , helaas niet.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:49

Ze zullen toch wel een tijdje immuun zijn?
Weet iemand of daar al onderzoek naar gedaan is?

Sterkte met de het zieke beest Lianne. Knarsen is toch een teken van pijn :(
Hoe lang is ze al ziek?