Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:23

Gisteren bij de Makro nog 1,849.

@Germie, het is een kwestie van vraag en aanbod. Alle vrachtwagens rijden ook op diesel en die hebben behoorlijk wat liters nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:32

Ik ben benieuwd waar dit eindigt. 3 euro de liter ofzo? Ik ga niet jagen voor een tankje iets goedkopere benzine. Over een week is hij weer leeg dus dan blijf je bezig. Als het een eenmalige of incidentele aankoop is dan wil ik wel moeite doen maar niet voor iets wat toch elke week weer terugkomt. Heeft geen nut om daar tig kilometer voor om te rijden. Ik ga weleens kijken naar de Makro hier in de buurt of dat ietsje goedkoper is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:40

Mijn man kwam net langs een tankstation en daar was de Euro 95 2,32 :oo
Ik vind het schandalig want er zijn ook mensen die geen reiskostenvergoeding krijgen en wel naar hun werk moeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:45

chanicha schreef:
Mijn man kwam net langs een tankstation en daar was de Euro 95 2,32 :oo
Ik vind het schandalig want er zijn ook mensen die geen reiskostenvergoeding krijgen en wel naar hun werk moeten.

Ook al krijg je wel reiskostenvergoeding, dan nog kost het je geld. Dat dekt het bij lange na niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:52

germie schreef:
Het wordt meer en meer duidelijk dat men mensen gewoon uit de dieselauto wil hebben.

Maar ik las ook dat de prijzen niet direct verlaagd worden, want de 'duur ingekochte' brandstof moet eerst nog duur verkocht worden schreven ze gisteren. Altijd heel bijzonder dat bij de prijsverhoging dat direct wordt doorgevoerd, maar verlagen niet.
Maar we gaan het zien wat daadwerkelijk de goedkopere dieselprijzen worden. Want men verzint daarna wel weer wat om het weer te verhogen.

De benzine is wel per direct verlaagd in Duitsland dat is nu 1,79 gisteren was het 2,14

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:21

Spenk schreef:
ingedebruijn schreef:
Heeft iemand een idee wat de diesel kost met de verlaging in Duitsland? Wij wonen heel dicht op de grens dus dat zou nu zomaar weer uit kunnen.

Dat kan niet uit diesel is altijd al duurder geweest het is nu 1,89 in dld. Diesel is veel minder verlaagd dan benzine.

Hier, in Spanje, is de diesel nu fors duurder dan benzine. Dat het goedkoper was, was een sort van vaste pilaar onder planning van branstofkosten. Is een serieus probleem voor boeren en alle vervoer. Vooral voor de boeren want in de vervoerssector kan er nog wat doorberekend worden; de landbouw krijgt de afgesproken prijzen van het eigenloijk niet legale inkoopkartel.
De prijzen van álles zijn omhoog en stijgend.
Alleen het beetje olijfolie wat we gebruiken is hetzelfde want betrekken we direct van de eigenaar van de boom en die krijgt nog steeds een fooi.

Als klap op de vuurpijl loopt de net gereviseerde motor van mijn eigen auto nite goed op Euro95. Ronduit rot. Of dat nu door de ethanol of door de klopvastheid komt; moet 98 tanken |(

Lijkt mij helder dat er bij de brandstofprijzen een forse factor manipulatie zit. Zowel om het gebruik en de kms terug te dringen als om diesel te ontmoedigen. Een fórs deel van wat wij betalen is tenslotte winst, belasting en speculatie. Wederom een voorbeeld van overheden die een positief halen uit een rampsituatie. En de kudde hobbelt zonder echte keuzemogelijkheid in de gewenste richting....

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:22

Wij gaan zo op tripje Duitsland... zelfs vanuit Deventer loont het nu en goed excuus om er weer eens heen te gaan :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:56

Weet iemand wat de prijzen voor diesel in België zijn? Liggen die toevallig nog lager dan in Nederland, of is dat het niet waard om voor om te rijden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:41

Bedenk wel dat de km-kosten niet alléén brandstof zijn :)*
Dat en je tijd.
Nog afgezien van verkeersrisico en evt bekeuring op onbekende weg.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:51

8nnemiek schreef:
Weet iemand wat de prijzen voor diesel in België zijn? Liggen die toevallig nog lager dan in Nederland, of is dat het niet waard om voor om te rijden?

Die stond maandag eigenlijk gelijk met de benzine. Ik heb 1,97 betaald voor benzine, diesel was 1,94 of 1,92 geloof ik. Bij de Shell. Gabriels is iets goedkoper altijd maar met de Shell kom ik echt verder merk ik. In Maasmechelen overigens, ik maak altijd even een lusje als ik naar Eindhoven moet :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:55

Huertecilla schreef:
Dat en je tijd.

Waarom zou ik op een onbekende weg een bekeuringsrisico hebben?
Op een onbekende weg gelden toch dezelfde verkeersregels als op een bekende weg?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:00

ontherun schreef:
8nnemiek schreef:

Die stond maandag eigenlijk gelijk met de benzine. Ik heb 1,97 betaald voor benzine, diesel was 1,94 of 1,92 geloof ik. Bij de Shell. Gabriels is iets goedkoper altijd maar met de Shell kom ik echt verder merk ik. In Maasmechelen overigens, ik maak altijd even een lusje als ik naar Eindhoven moet :')

Dat is dan nauwelijks verschil met Nederland volgens mij, toch?

We moeten een paar keer per jaar wat jerrycans diesel vullen voor op de boot, verder komen we eigenlijk nooit meer bij tankstations, dus ik houd het niet meer zo goed bij wat de prijzen doen :))

Maasmechelen is inderdaad een fijne plek om te tanken, daar gingen we vroeger ook altijd heen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-06-22 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:01

Misschien zetten ze wel expres flitsers neer op de routes naar de Duitse grensplaatsjes waar de NLs naar verwachting gaan tanken. :P

Hoorde gister op BNR dat het verschil in prijs tussen NL en DLD zo groot gaat worden dat 200 km omrijden nog uit zou kunnen :\

Maar das dus wel weer slecht voor het klimaat.

Edit: hoor net op BNR dat prijsverschil voor benzine tot 50 cent kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 01-06-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:01

Van die stukken N-weg die oeps bord weg toch 60km stuk zijn ivm bebouwing of iets wat niet logisch is zonder situatie te kennen ...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:04

Ik rijd dagelijks voor mijn werk op vele onbekende wegen in het buitengebied, mijn bekeuringen zijn de afgelopen 12,5 jaar op 1 hand te tellen en geen daarvan had met het rijden op een onbekende weg te maken, maar dat zal dan wel persoonlijk zijn...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:04

Voor de diesel Annemiek? Volgens mij niet inderdaad. Benzine scheelde me wel bijna €0,30. Vind het verschil diesel benzine sowieso klein geworden. Ben nu achteraf heel blij dat mijn nieuwe auto benzine is, had net zo goed een diesel gekocht in oktober, met mijn kilometers kwam dat uit.

Edit: Duitsland scheelde eventjes niet meer, toen hier de prijzen heel even omlaag gingen. Nu scheelt me dat ook vaak wel €0,20 zeker. En ik woon 5 minuten van de grens, dus eigenlijk is dat mijn vaste tankstation _O- tegelijk even boodschappen doen en weer naar huis. Dichterbij dan de AH xl :')

:evaw: Ik ben naar Duitsland hé jongens. Voor het eerst goedkoper dan België _O- €1,88. Goedkoopste tankstation vlakbij de zaak is 2,25.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:13

Marije_jiplover schreef:
Huertecilla schreef:
Dat en je tijd.

Waarom zou ik op een onbekende weg een bekeuringsrisico hebben?
Op een onbekende weg gelden toch dezelfde verkeersregels als op een bekende weg?

Hoewel je theoretisch altijd even goed moet opletten en iedereen zich altijd overal perfect aan de regels houdt, is een onbekende weg... euhmmm.... minder bekend en een snelheidsval makkelijker gemist. En dat is één voorbeeld van ongewild een overtreding van een regel maken. Het reglement mag dan voor het hele land gelden, de plaatselijke invullingen zijn plaatselijk hoogst variabel.

Ik ben in 22 jaar hier één keer bekeurd (voor driften over een lege rontonde := ) en op onbekende routes hou ik éxtra marge. Voor jou geldt dat wellicht niet maak ik ben feilbaar en er is nu eenmaal meer onverwacht op onbekende weg. Dat geldt voor verkeer, verkeerssituates, het - meubilair en de locale -regels = is groter risico. Neem dat mee in je afweging, of niet 8-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:14

Maar rijden met de auto kost inderdaad meer dan alleen je brandstof. Afschrijving, slijtage en inderdaad je eigen tijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:15

Wij hebben alleen nog diesel nodig inderdaad. Zo te zien zit daar weinig verschil in tussen NL/BE/DL.
Verder super blij met onze elektrische auto _/-\o_

We wonen in het smalste stukje Nederland, op een km afstand van de Duitse grens en pakweg 15km afstand van de Belgische, dus we keken vroeger altijd welke het goedkoopst was, en meestal was dat België met 35 tot 40 cent verschil voor benzine.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:18

Dan woon ik net het bochtje om naar een breder stukje Annemiek :D dat is hier ook nog altijd de tactiek. Ik check tegenwoordig de anwb app wat het in NL kost en dan even snel de prijzen online in BE en DUI. Zeker als je dan toch naar Eindhoven moet kom je er bijna langs over kerensheide.
Het is wel echt sinds vandaag dat ik ook wel iets serieuzer ga denken over elektrisch. Zakelijk leasen hoop ik in de toekomst. Kan voor nu nog even geen afscheid nemen van mijn bmw _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:22

In Nederland is een bekeuringsval veel minder gebruikelijk. Maar daarnaast gebruik ik altijd google maps en eventueel flitsmeister om de maximaal toegestane snelheid te kunnen spieken als ik twijfel en de vaste flitspalen niet te missen (tot nu toe 1 bekeuring gehad met een mobiele paal, ik was een vrachtwagen aan het inhalen).

De kruispunten met een verlaagde snelheid zijn in deze omgeving de grootste bekeuringsval. Je mag er met 50 overheen terwijl de tussenliggende wegen 80 zijn en er staan flitspalen om het af te dwingen. De reden is dat deze weg ieder jaar wel een dodelijke ongeluk heeft en voordat het zo stond zelfs gemiddeld meer dan 1.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:27

ontherun schreef:
Dan woon ik net het bochtje om naar een breder stukje Annemiek :D dat is hier ook nog altijd de tactiek. Ik check tegenwoordig de anwb app wat het in NL kost en dan even snel de prijzen online in BE en DUI. Zeker als je dan toch naar Eindhoven moet kom je er bijna langs over kerensheide.
Het is wel echt sinds vandaag dat ik ook wel iets serieuzer ga denken over elektrisch. Zakelijk leasen hoop ik in de toekomst. Kan voor nu nog even geen afscheid nemen van mijn bmw _O-

Vanaf Kerensheide is het inderdaad echt vlakbij, dan ben je nauwelijks extra tijd kwijt.

Wat fijn dat je wellicht zakelijk kan gaan leasen.
We lachen ons dood om de rekeningen nu :)) 8 euro voor pakweg 250 tot 300km als we bij de openbare laadpaal laden, dus de aanschaf hebben we er snel uit.

Ik rijd trouwens ook vooral onbekende wegen, en *even afkloppen* pas een keer een bekeuring gehad. Juist op onbekende wegen let ik meestal beter op de snelheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:28

Even een komische noot.
Hier in de campo is electrisch nog héél ver weg.
De gemiddelde leeftijd van het wagenpark hier is >15 jaar en het EV% nihil, vér onder 1%.
Doch een locale armetierige venta heeft leuk subsidie gekregen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het opvallende is dat er geen 30 jaar oude LandRover of C15 in de schaduw bij de oplader staat _O-
De reden is dat het vanaf de hoofdweg te zien is waar frequent onze beste vrienden voorbij komen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:29

Ik woon een halfuur van Duitsland en twijfel toch wel echt nu omdat benzine te tanken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:31

Mooie laadpaal, ik denk wel zeker dat zoiets toeristen trekt die een oplaadplek of overnachting zoeken en daarmee geld in het laatje brengt voor restaurants en hotels in de omgeving.

Muze, als je het dan combineert met wat boodschappen dan kan het zeker wat opleveren. Ik vind lang niet alle boodschappen goedkoper, maar bv verzorgingsproducten en alcohol wel.