Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:04

Poolse vriendin rijdt vrijdag met haar Nederlandse man naar Polen met een auto vol kleding, toilletartikelen en voedsel.
Haar familie biedt onderdak aan vluchtelingen, maar hebben wel (financiele) hulp nodig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:25

Er wordt in dit topic soms wel heel erg doorgedraafd.

De rode knop is niet fysiek een rode knop op het bureau van Poetin, waar hij alleen maar op hoeft te drukken, waarna spontaan alle kernwapens de lucht in gaan. Als hij de opdracht geeft voor een nucleaire aanval, dan zullen andere mensen die opdrachten moeten uitvoeren en het is echt heel onwaarschijnlijk dat dit dan ook gebeurt. Poetin kan de rest van de wereld wel in zijn dood mee willen nemen, maar de mensen om hem heen, die het hem mogelijk maken om die dictator te zijn, die zitten er echt niet op te wachten om ook meegenomen te worden in die dood. Als dictator heb je heel veel macht, op de voorwaarde dat de mensen om jou heen bereid zijn die macht aan jou te geven en te blijven geven. En dan praat ik niet over de bevolking, maar over de inner circle om hem heen.

Daarom zijn die signalen van landen als China en Turkije ook zo belangrijk. Omdat die de inner circle een indicatie geven tot hoever ze kunnen gaan. En die zien nu dat ze over de grens aan het gaan zijn. Het idee dat er kernwapens gebruikt gaan worden of dat Rusland wel even de aanval op Zweden, Finland of een NAVO-partner zal openen is gewoon niet realistisch op dit moment. En al zijn de risico's veel groter dan ze heel lang geweest zijn, toch zijn die risico's nog steeds heel erg klein.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:10

Ik vind dat er deze week opvallend weinig verkeer op de weg is. Nu kan het zijn dat dit komt doordat een deel van het land nog vakantie heeft, maar ik vraag me toch af of dit ook niet te maken heeft met de hoge benzineprijzen of dat vrachtwagens nu misschien minder makkelijk grenzen over kunnen. Naast personenauto's vind ik het aantal vrachtwagens op de weg namelijk ook aanzienlijk lager.
Weet iemand hier meer van?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:14

Jolien87 schreef:
Ik vind dat er deze week opvallend weinig verkeer op de weg is. Nu kan het zijn dat dit komt doordat een deel van het land nog vakantie heeft, maar ik vraag me toch af of dit ook niet te maken heeft met de hoge benzineprijzen of dat vrachtwagens nu misschien minder makkelijk grenzen over kunnen. Naast personenauto's vind ik het aantal vrachtwagens op de weg namelijk ook aanzienlijk lager.

Ik werk nog steeds vooral vanuit huis, maar mijn man weer volledig op kantoor.
Morgen ga ik weer eens naar kantoor, maar ik verwacht geen drukte. Het is hier vakantie en dan altijd rustig op de weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:18

Jolien87 schreef:

Het is voorjaarsvakantie. Ik denk eerder dat het daarmee te maken heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:19

Nou ja het ligt er misschien ook aan waar je woont/werkt?
Ik heb gewoon dagelijks in de file gestaan deze week :j
Vanochtend was de a13 ook gewoon druk..
Wel ga ik straks echt ook veel minder de auto nemen... :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:23

Hier aan de overkant nu 2,11 per liter...

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:24

Hier zitten we op 2,26

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:28

Als men hier eens wat minder zou graaien en meer voor het volk zou doen was de brandstof niet zo duur geweest, maar men wil gewoon die accijns innen om die coronakosten terug te verdienen, dus het komt de overheid wel heel goed uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:30

sowieso is een spaarpotje wel goed :j dus dat kunnen ze dan weer vullen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:42

Cer schreef:

Al 2 jaar het leven afnemen en dan nog steeds graaien? Wordt het niet eens tijd om ons wat lucht te gunnen en te zorgen dat we weer een toekomst kunnen opbouwen? Sorry, maar het geld wordt nu totaal verkeerd gebruikt. Het eigen volk hier mag arm worden, dat interesseert ze niet.
'You'll own nothing, but...'.

Dat is waar ik me echt het meest zorgen om maak. Ik heb een tijd op het minimum geleefd en ben bang dat dat weer terugkomt. Terwijl ik echt gevochten heb om daar uit te komen. Rijk ben ik nooit geweest.
Het is erg wat er elders in de wereld gebeurt, maar nu zeurt men om geld via 555, men wil goederen (dat is een veel beter initiatief omdat dat vaak particulier is), en men graait vanuit de overheid ook door. Als je nu op het minimum zit, dan heb je echt een probleem.

Mijn neefje met een huis en bedrijf in Rusland zit nu in Nederland in zijn woning hier. Of het het einde van zijn bedrijf in Rusland is weet hij ook niet.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-03-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:44

Cer schreef:

En dankzij dat spaarpotje hebben enorm veel mensen hulp kunnen krijgen tijdens de corona.

Ja, ik heb er zelf ook last van. Maar dan rijd ik wel wat minder en zeg ik wat afspraken af. Die mogelijkheid om te kiezen hebben wij iig nog. Dus ik maak me best zorgen om mezelf, maar dat is toch maar iets heel kleins vergeleken met Oekraïne... en het voelt best dubbel Day ik niet kan helpen, omdat dat niet toegestaan is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-03-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:45

Waar komt dat geld voor bijv uitkeringen eigenlijk vandaan? En huursubsidies enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:46

Cer schreef:
Waar komt dat geld voor bijv uitkeringen eigenlijk vandaan? En huursubsidies enzo?

Door de mensen die wel werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:46

Germie Wat denk jij dat heel het corona heeft gekost? Het geld leek niet op te kunnen. Dat gaan wij nog lang voelen
Dus meer lucht had ik nooit verwacht.
Dan was ons leegknijpen voor milieu ook nog niet klaar. Dus nee lucht had ik al niet verwacht.
En niet eens omdat het nu oorlog is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:48

Nou, niet alleen maar. Juist ook van iedereen, met btw en anderen belastingen enzovoorts. Ja, er zit een verschil in aandeel, maar ga nu ook niet iedereen veroordelen die thuis zit. De meeste doen dat niet voor hun lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:51

MyWishMax schreef:
Nou, niet alleen maar. Juist ook van iedereen, met btw en anderen belastingen enzovoorts. Ja, er zit een verschil in aandeel, maar ga nu ook niet iedereen veroordelen die thuis zit. De meeste doen dat niet voor hun lol

Of je het links of rechtsom draait het komt voort uit de werkenden.. en Nederland is één van de weinge landen die dit kent.

In de meeste andere landen krijg je niks.

Heeft niks te maken met veroordelen van mensen maar puur antwoord op de vraag hoe wij aan dat geld komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:51

ik denk dat een gedeelte ook uit belasting op goederen komt? Of doen ze daar iets heel anders mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:55

Ja ook het komt uit de belastingen :) gemeenten krijgen verschillende potjes hiervoor. maar heel veel belastingen komen binnen door werknemers. Daarom betalen werkgevers allemaal extra premies daarvoor. Waren er geen werkenden dan had je ook geen uitkeringen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:02

germie schreef:
Als men hier eens wat minder zou graaien en meer voor het volk zou doen was de brandstof niet zo duur geweest, maar men wil gewoon die accijns innen om die coronakosten terug te verdienen, dus het komt de overheid wel heel goed uit.

Nouja als je bijna niks overhoudt in de maand en dan de benzine zo hoog omhoog gaat met de rest erbij is het lastig. Dat is dus ook onze situatie hier.

Mijn vriend en ik hadden het er gisteren nog over dat we sowieso, als er nu mensen uit Oekraïne aan de deur stonden, we ze natuurlijk binnen zouden laten. Zelfs als we het al niet breed hebben. Ik kan nu niet meer regelmatig naar dagbesteding aangezien dat veel benzine kost. Nou scheelt het dat her alleen dagbesteding is, maar constant thuis moeten zijn, weet ik van de lockdown, is heel slecht voor mijn mentale gezondheid. En ik ben helaas nog niet in staat om te werken (ben ik wel mee bezig om het uiteindelijk wel weer te kunnen. Al helemaal nu alles omhoog gaat in de prijs). Ik krijg ook geen uitkering helaas door omstandigheden (zijn we wel mee bezig). Dus ja, dan kan zo'n omhoog gaande benzine prijs je fataal zijn :\

Het gaat me dan niet om anderen helpen. Dat zou ik nog steeds doen. Maar dannog zet ik wel altijd mezelf voor. Hoe egoïstisch dat ook mag klinken, ik kan geen anderen helpen als ik zelf in de put zit of wel dan?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:11

Ik vraag me af, voor de mensen die hier zeggen dat ze bijna in armoede komt. Werken jullie 40 uur en heb jullie paarden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:11

Jolien87 schreef:

Veel vrachtwagenchauffeurs zijn Oekrainers, die zitten dus of ergens vast of willen terug naar huis. Gaan ook tekorten ontstaan, was al bericht over op nos.
https://nos.nl/artikel/2419389-transpor ... ijk-langer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:15

En dan heb je nog een groep die keihard gewerkt heeft ziek word en uwv niet erkent. En dan heb je braaf betaald aan het potje en krijg je alsnog niks... We moeten niet doen of iedereen die niet werkt meteen centjes krijgt.
Maar er zitten ook gezonde mensen in de bijstand die nooit gaan werken. Maar daar mag je niets over zeggen want dat is het ineens discriminatie.
En zo is er altijd wel een boel dat niet klopt en ook niet gaat veranderen.
Net zoals wij niks aan die maf poeting kunnen doen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:22

Phonix schreef:
Ik vraag me af, voor de mensen die hier zeggen dat ze bijna in armoede komt. Werken jullie 40 uur en heb jullie paarden?

Ja mijn vriend werkt 40 uur. We wonen in een nogal duur huurhuis maar dit was het enige wat we konden vinden dus we hadden ook geen andere optie. De huur is te hoog om huurtoeslag te krijgen helaas. We hebben geen paarden en ik werk momenteel niet omdat ik nog niet kan werken (burnout en een verwerkingsproces). Zelfs als ik kan werken zou ik nooit zomaar 40 uur kunnen werken. Dat kan mijn lichaam en geest gewoon niet hebben. Dan heb ik binnen een mum van tijd weer een burnout. Ik ben wel nu heel hard mijn best aan het doen om weer beter te worden zodat ik wel kan werken, want ik wil ook werken. Ik haat het om thuis te moeten zitten. Maarja goed ik kan nu niet veel anders. Het gaat de goede kant op dus hopelijk kan ik binnenkort weer werken en mijn vriend helpen met alle kosten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:24

Die tekorten waren allemaal voorspeld door de zgn. wappies. Krijgen ze weer gelijk?

Maar als ik naar mezelf kijk, in mijn huis is het sinds 1 januari nooit meer warmer geweest dan 15 graden en als ik weg ben gaat de thermostaat naar 14 graden. Wil ik een uurtje wat warmer zitten, dan zet ik een elektrisch kacheltje aan. Waarom? Omdat ik graag mijn geld aan andere dingen uitgeef dan een warm huis. Ik heb een fulltime baan, maar door thuiswerken wegens corona wel echt veel meer kosten. Dat wordt niet gecompenseerd helaas.

Dan doet een oproep voor diervoeding voor Oekraine me wel wat, ik zit hier zelf in 15 graden te werken.
Ik lees liever een oproep voor eten voor de mensen daar.

Dat is wel iets wat ik me afvraag, stel er staat iemand voor de deur die hulp nodig heeft. Accepteert die dan de 15 graden in huis? En eens in de 2 dagen max 5 minuten douchen? Of verlangen ze dan meer?

Als dit doorgaat denk ik dat de paarden snel niets meer waard zijn. Een deel zal ze altijd kunnen houden, maar de mensen die een paard kunnen houden als ze op een betaalbare stalling staan en andere luxe overslaan zullen denk ik straks het dier weg doen.