Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:48

pien_2010 schreef:
Ger, moet ik er dan om huilen?
Er is weinig verandert in 40 jaar, dus tja het leven is te leuk om te huilen, dus lach ik maar om mezelf die zich hier al 40 jaar geleden druk om maakte met een grote groep vrouwen.
Er verandert weinig blijkbaar.
Dat heeft dus niets met jullie reactie te maken.

En ik ben ook blij met mijn luxe Keukenmachine die ik mezelf onlangs cadeau heb gegeven. Dat heeft er imo niets mee te maken!

Je hebt t letterlijk over 'teveel mensen in dit topic zien het niet eens'... Dus ja, dan neem ik aan dat het om 'onze' reactie gaat :)

En het lijkt nu net alsof vrouwen nog steeds achter het aanrecht horen, en geen rechten hebben.
Het gaat om een ladyshave reclame :') .. als dat betekent dat er weinig veranderd is.. ja, dan is er nog een lange weg te gaan.

Persoonlijk vind ik bijv gelijke lonen, gelijke voorwaarden, verdeling van taken etc belangrijk.
Niet de reclame van moederdag/vaderdag :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:22

Ik heb ook negatief gereageerd. Ben niet zo'n goede argumenteerder, maar ik ga proberen duidelijk te maken wat mij aan die MediaMarkt reclame zo ontzettend stoort. :)

Persoonlijk vind ik het vooral vervelend dat huishoudelijke apparaten als een cadeau voor vrouwen aangeprezen worden, met het argument het hen gemakkelijker te maken (vb. robotstofzuiger). Ten eerste ken ik maar weinig vrouwen die echt plezier hebben in het huishouden. En ja, je kan argumenteren dat ze blij zouden kunnen zijn met een machine die dat werk verlicht. Maar is dat echt een geschenk? Is dat iets waar de vrouw oprecht vreugde over kan ervaren? Zou je haar niet meer plezieren met een geschenk gerelateerd aan iets wat ze wél graag doet?
En, als je de reclame niet als stereotype rollenverdeling mag zien: is het dan een geschenk echt voor haar? Want stel dat de man even veel werk (of meer) in het huishouden verricht: is het dan niet evengoed een geschenk voor hem? Onbewust leg je dus met zulke geschenken de verantwoordelijkheid voor het huishouden toch weer bij haar.

Dat ten eerste. Ten tweede: waar blijft, als het niet om stereotype rollenbevestiging zou gaan, dan de reclame die dit soort apparaten voor mannen aanprijst? Ja, als je goed gaat zoeken vind je ze wel, hier en daar. Maar in mijn ervaring zijn reclames die poetsspullen, stofzuigers, keukenapparaten,... voor mannen aanprijzen toch eerder zelden. (Afgezien van de BBQ :roll: ) En: geef je vader voor zijn volgende verjaardag of vaderdag eens een stoomreiniger of zoiets cadeau. Even kijken of hij daar nu zo blij mee is. :+

Cer

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:30

de aanname dat mensen niet blij zijn met een schoonmaakapparaat.. .waar komt dat vooroordeel eigenlijk vandaan?

Ik denk dat mijn vader.. nee, ik weet zeker dat hij er blij mee was geweest :j want waarom niet, een goeie stoomreiniger is toch handig! Waarom mogen mensen niet blij zijn met een zogenaamd stereotyp kado? Is dat een soort ingetraint iets...?
dat wanneer ze tegen vrienden vertellen 'oh ik kreeg een stoomreiniger, echt fijn!' dat de vrienden dan heel woke gaan vertellen 'oh nee dat moet je niet goedvinden, dat is een stereotyp kado, daarmee wordt je in een hokje geduwd! Echt, wat belachelijk dat je dat accepteert!".. En dat dan vervolgens van alles ontwricht wordt... :+

En daarnaast.. wíe gaat er heden ten dage nog op reclames af?
Als de vrouw niet wil stofzuigen, dan zegt ze toch heel bewust (niks onbewust) 'wil jij dat even doen?' .. of bij een huishouden waar dat niet eens meer gevraagd hoeft te worden, maar waar mensen zelf hun eigen taken op zich nemen...
je kunt binnen je eigen huishouden ook dingen zelf regelen denk ik.. daar hoef je niet voor naar een reclame te kijken toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:35

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Er is weinig verandert in 40 jaar, dus tja het leven is te leuk om te huilen, dus lach ik maar om mezelf die zich hier al 40 jaar geleden druk om maakte met een grote groep vrouwen.

En ik ben ook blij met mijn luxe Keukenmachine die ik mezelf onlangs cadeau heb gegeven. Dat heeft er imo niets mee te maken!

Je hebt t letterlijk over 'teveel mensen in dit topic zien het niet eens'... Dus ja, dan neem ik aan dat het om 'onze' reactie gaat :)

En het lijkt nu net alsof vrouwen nog steeds achter het aanrecht horen, en geen rechten hebben.
Het gaat om een ladyshave reclame :') .. als dat betekent dat er weinig veranderd is.. ja, dan is er nog een lange weg te gaan.

Persoonlijk vind ik bijv gelijke lonen, gelijke voorwaarden, verdeling van taken etc belangrijk.

Het is goed zo. Het gaat om een totaal pakket en rollenpatronen bevestigen is er een van. Prima als mensen zich er niet aan storen. Ik vind het wel storend want bepaald beeld voor de nieuwe generatie. En der verschillen tussen mannen en vrouwen die zijn er gewoon, maar om vrouwen en mannen in een hokje te duwen met dat wat ze leuk horen te vinden vind ik niet positief voor de gelijkheid van mannen en vrouwen.

soesita schreef:
Onbewust leg je dus met zulke geschenken de verantwoordelijkheid voor het huishouden toch weer bij haar.
Hier gaat het om! Goed verwoord. En dit onbewuste wordt geïnternaliseerd door de jonge meisjes en jongens.

Agelopen jaar ergens een reclame gezien die wel rol doorbrekend was, en dat voelde aanmerkelijk beter en die vond ik leuker.

gelijke lonen etc vind ik ook heel belangrijk Ger, daar gaat het niet om dus. Verder agree to disagree!?

Gisteren zag ik vrouwen in California zich opmaken om de abortusklinieken uit te breiden middels werving personeel, bouwen van gebouwen daar er in het zuiden, texas verbod komt op de keuze van abortus.
Ik vond erg mooi hoe de initiatiefneemster aangaf dat vrouwen over de hele wereld al een enorme progressie hebben gemaakt als het gaat om vrijheid van keuze van abortus, en dat die zich echt niet meer latten weerhouden door zo'n stomme wet. MAAR dan moesten ze er wel klaar voor zijn en dat zullen ze zijn tegen die tijd.

Verschrikkelijk als je dan een abortus nodig hebt, dat je zover moet reizen om hem te kunnen krijgen. Wordt erg kostbaar.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 10:48

pien_2010 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo bij die reclames. Een ladyshave is voor ladies toch?
Die keukenmachine kan voor mannen en vrouwen maar voor Moederdag een prima optie denk ik. Die Roomba hetzelfde. Welke reclame hadden ze voor Vaderdag? Een boormachine en een electronica gadget?

Het is heel rolbevestigend en daar gaat de opmerking over. Teveel mensen zoals blijkt in dit topic zien het niet eens!!

Dit is al 40 jaar zo, en ik moest vreselijk lachen om de geplaatste post daar het dus diep treurig is want dit was 40 jaar geleden al zo. Dus helaas, alle moeite ten spijt, er verandert op dit gebied 0,0.
Dat hoef je niet erg te vinden, maar opmerkelijk is het wel. Rollenpatronen zijn dus eigenlijk enorm vastgeroest!
Ik vind het dus een scherp opgemerkte post.

Ja dit bedoel ik inderdaad, dankje

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 10:53

Sizzle schreef:
Op zich mee eens, dat men moet waken voor typische rolbevestiging. Maar tegelijk: als bedrijf dat nou eenmaal apparaten verkoopt is dat nou eenmaal lastig.
Uiteraard kunnen ze ook de epilady voor vaderdag aanbieden en het gewone scheerapparaat voor moederdag, maar dat is ook een misser.

Voor vaderdag adverteerden ze met airfryers, iets met voetbal en een tandenborstel zag ik (zijn mannen slechte tandenpoetsers :? )
Dat zijn ook niet bepaald dingen waar vaders nou direct gelukkig van worden lijkt mij.

In iedergeval alles beter dan de klassieke Duitse vaderdag waarop mannen zich gaan lamzuipen in de kroeg :')

Adverteer met moederdag en vaderdag met een laptop. Beide kunnen die gebruiken zonder rolbevestigend te zijn. Zo maar een idee, en ik heb niet een geleerd voor marketing.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 10:58

Roodvos schreef:
Cer schreef:
Overigens, ik heb gegoogled op mediamart Moederdag reclame maar ik kon het online in ieder geval niet vinden..

Ik volgde de andersom route. Ik was benieuwd wat er voor vaderdag werd geadverteerd. En heb toen in de zoekbalk vaderdag vervangen door moederdag.

Vaderdag
https://www.mediamarkt.nl/nl/specials/vaderdag

Moederdag
https://www.mediamarkt.nl/nl/specials/moederdag

En ook hier geld hetzelfde typerende. Mannen moeten van gegets houden, mannen moeten fit zijn… net zo sexistisch als de vrouwen.

Merk tegenwoordig vaak dat als ik iets zeg of lees over sexistische/typerende rollen van de vrouw. Ook direct de man erbij gehaald wordt (meestal ook door mannen) zo van: van ‘kijk bij mannen is het ook zo.’ En juist daarom gaat het mensen! Mannen een vrouwen gelijk trekken en beide niet zo vastzetten in die rolpatronen. Zowel naar mannen als naar vrouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:16

naranja1 schreef:
En ook hier geld hetzelfde typerende. Mannen moeten van gegets houden, mannen moeten fit zijn… net zo sexistisch als de vrouwen.

Merk tegenwoordig vaak dat als ik iets zeg of lees over sexistische/typerende rollen van de vrouw. Ook direct de man erbij gehaald wordt (meestal ook door mannen) zo van: van ‘kijk bij mannen is het ook zo.’ En juist daarom gaat het mensen! Mannen een vrouwen gelijk trekken en beide niet zo vastzetten in die rolpatronen. Zowel naar mannen als naar vrouwen.

maar dan sla je er wel twee over.. namelijk de verzorgende pappa waar óók een tondeuse en een trimmer genoemd staat en de vader vader waar een babyfoon als kadotip staat..
Bij de moederdagreclame staat óók een (voor mij ingewikkelde) fotocamera..

bij mij komen jouw voorbeelden over als zoeken voor het zoeken.. dus lets agree to disagree...

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 11:35

Cer schreef:
naranja1 schreef:

maar dan sla je er wel twee over.. namelijk de verzorgende pappa waar óók een tondeuse en een trimmer genoemd staat en de vader vader waar een babyfoon als kadotip staat..
Bij de moederdagreclame staat óók een (voor mij ingewikkelde) fotocamera..

bij mij komen jouw voorbeelden over als zoeken voor het zoeken.. dus lets agree to disagree...

Ja ik heb ze er idd niet allemaal ingezet. Simpel omdat ik ook andere dingen te doen heb. Maar ook hiervoor zal ik hetzelfde zeggen als bovenstaande? Je gaat niet echt in op de inhoud van mn bericht alleen maar op of ik niet iets vergeet. Dat vind ik jammer.
Je berichtje gaat alleen maar over hoe ik mn bericht schrijf en niet over de inhoud. Jammer en ga ik ook geen discussie met je voeren, want dat zijn alleen maar droogredenen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:40

Zal ik dan even ingaan op de inhoud van je bericht(en)? Waar maak je je druk om, te gezocht allemaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:45

Cer schreef:
pien_2010 schreef:

Je laatste zinnen kan ik me helemaal in vinden.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 11:52

CharleyT schreef:
Zal ik dan even ingaan op de inhoud van je bericht(en)? Waar maak je je druk om, te gezocht allemaal.

Het is een topiqe over feminisme. En ja daar maak ik mij druk om, vandaar het topique. Jij blijkbaar niet. Maar je hoeft het niet te lezen en te reageren :wave: beetje hetzelfde als ik mijn paard met bit rij en in een bitloos topique ga reageren. En dit zijn nog steeds droogredenen ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:58

naranja1 schreef:
CharleyT schreef:

Het is een topiqe over feminisme. En ja daar maak ik mij druk om, vandaar het topique. Jij blijkbaar niet. Maar je hoeft het niet te lezen en te reageren :wave: beetje hetzelfde als ik mijn paard met bit rij en in een bitloos topique ga reageren. En dit zijn nog steeds droogredenen ;)

Of ik me er druk om maak: Nee, niet op jouw manier die ik vergezocht vind. Neemt niet weg dat het wel een serieus onderwerp is, dat zeker wel belangrijk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:03

Nee, de inhoud is wat mij betreft dat ik het simpelweg anders zie. Ik zie jouw voorbeelden niet zoals jij ze ziet, ik herken het niet als onderdrukking van de vrouw. Meer inhoudelijk kan ik het niet maken, want voor mij heeft het niet meer inhoud...

Er zijn zeker hele belangrijke zaken rondom femisme, zoals gelijke behandeling, en het eerder genoemde abortusrecht en zo is er nog meer.
Alleen deze (eenzijdig belicht ook nog om de MM 'in een kwaad daglicht te zetten, want dat gebeurt als dingen gedeeltelijk geplaatst worden, of uit context gehaald worden) reclame uiting is voor mij persoonlijk niet zo spannend..

En ik lees dat je graag met gelijkgezinden praat in dit topic over feminisme.. :j ook prima

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:56

Ik word hartstikke blij van een ladyshave, een keukenmachine en een stofzuiger hoor. Ben ik dan niet feministisch genoeg? Moet ik blij worden van een baardtrimmer en een barbecue?
En ja veel artikelen kunnen voor beiden zoals tandenborstels, camera’s en zelfs boormachines. Maar vanuit marketingtechnisch oogpunt kijk je toch naar voor wie dit het meest gekocht zou worden. En dan kan je beter adverteren met een keukenmachine voor vrouwen en een baardtrimmer voor mannen. En ja, de man werkt ook met de keukenmachine en wie weet trimt de vrouw ook wel het een en ander met de baardtrimmer.
Ik vind dat hier echt te overdreven over wordt gedaan. Die advertenties hadden veeeeeeeeel seksistischer en meer stereotyp kunnen zijn hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:57

Ik snap wel welk punt hier gemaakt wordt, hebben jullie weleens stofzuigers aangeprijst zien worden voor mannen? of andere huishoudelijke apparaten? BBQ tel ik niet mee...;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:18

De Airfryer, maar dat is een soort binnen BBQ denk ik.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:20

Elisa2 schreef:
Ik snap wel welk punt hier gemaakt wordt, hebben jullie weleens stofzuigers aangeprijst zien worden voor mannen? of andere huishoudelijke apparaten? BBQ tel ik niet mee...;-)

Mijn vader wilde voor zijn 60ste verjaardag een Dyson stofzuiger, en heeft het er nog wekelijks over tegen iedereen hoe ideaal 'ie hem wel niet vindt. :j Ze zijn er heus!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 17:49

Soepblik schreef:
Elisa2 schreef:

Mijn vader wilde voor zijn 60ste verjaardag een Dyson stofzuiger, en heeft het er nog wekelijks over tegen iedereen hoe ideaal 'ie hem wel niet vindt. :j Ze zijn er heus!

Het gaat er niet om of mensen het wel of niet leuk vinden. Het gaat erom hoe het aangeprezen wordt en hoe stigmatiserend dit is voor de rolverdeling. Zoals hierboven aangeven. Heb jij we eens een stofzuiger zien aageprezen worden door een man in de revlame. Let me know.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:11

Dyson heeft reclames met man en stofzuiger, om een voorbeeld te noemen. Schandelijk eigenlijk, dat Dyson de man aan het stofzuigen promoot.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:12

Soepblik schreef:
Elisa2 schreef:

Je vader heeft helemaal gelijk, ik ben er ook tevreden mee en gebruik hem dagelijks( ivm verharende hond in huis) Ohja, ben man. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:27

CharleyT schreef:
Dyson heeft reclames met man en stofzuiger, om een voorbeeld te noemen. Schandelijk eigenlijk, dat Dyson de man aan het stofzuigen promoot.

Dit is beter? _O-

Of deze?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:34

pien_2010 schreef:
CharleyT schreef:

Dit is beter? _O-

[ Video ]

Of deze?

[ Video ]

Alletwee helemaal prima, 2x een mens aan het stofzuigen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:26

naranja1 schreef:
Soepblik schreef:

Het gaat er niet om of mensen het wel of niet leuk vinden. Het gaat erom hoe het aangeprezen wordt en hoe stigmatiserend dit is voor de rolverdeling. Zoals hierboven aangeven. Heb jij we eens een stofzuiger zien aageprezen worden door een man in de revlame. Let me know.

Het toeval wil dat ik reclamemaker ben. :)

Als ik "stofzuiger reclame" intyp op google, zie ik een heleboel ads van mannen met een stofzuiger. Echt absoluut niet alleen maar vrouwen, eerder fifty-fifty.

Wat momenteel erg speelt onder merken op het gebied van equality en diversity, is dat je moet oppassen om het niet te "overdoen". Merken die een reclame maken waarin plotseling "van alles wat" speelt, komen vaak in een negatief daglicht te staan vanwege dat het er te dik bovenop ligt. De lijn tussen "meer diversiteit in reclames" en "we stoppen onze volledige reclame vol met allemaal verschillende mensen om zo winstpunten te halen bij het publiek" is ontzettend dun. Zodra je teveel naar dat laatste neigt, werkt dat niet enkel averechts voor je merk, maar leid het ook nog eens af van je product. Dat alles, tenzij je een steengoed concept weet neer te zetten waarin je de relatie van mannen - stofzuigers op precies de goede manier bewust weet aan te snijden. Dat vergt echter veel kunde en erg goede creatieve agencies, en dat past niet binnen het budget van het gemiddelde stofzuigermerk. Behalve als je natuurlijk Dyson bent, maar in dat geval verkoopt het product zichzelf, en focust het op hele andere merkwaarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:33

Leuke post soepblik!