Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Swedish Defence Minister to look at measures to help Ukraine
STOCKHOLM, Feb 24 (Reuters) - Sweden's Defence Minister will look at ways to strengthen Ukraine's capacity to resist Russia's invasion, the government said on Thursday, without giving details.
"I have ... today given the Defence Minister Peter Hultqvist the task of immediately preparing a decision so that we, from the Swedish side, can support Ukraine with further ways to... to strengthen their resilience," Prime Minister Magdalena Andersson told reporters during a news conference.
Neither she nor Hultqvist would say what support the military would be able to give, though Andersson said Sweden's competence was in areas such as mine-removal and healthcare materiel.
Swedish regulations prevent the export of weapons to countries that are at war except in exceptional circumstances.
Citaat:Ook morgen gaan de besprekingen verder: er is een ingelaste Navo-top, waarbij ook Finland, Zweden en de EU-voorzitters Charles Michel en Ursula von der Leyen aansluiten, en komen de EU-buitenlandministers nog samen voor spoedberaad. Eenheid is bij al die overleggen het sleutelwoord - niet voor niets hielden de Navo en de EU-top een gezamenlijke persconferentie. ,,Het laat zien hoe alleen en geïsoleerd Rusland staat”, stelde Navo-secretaris-generaal Jens Stoltenberg.
Zebrastreep schreef:Bron Nos Liveblog
Rusland zegt bereid te zijn om een diplomatieke delegatie naar Belarus te sturen. In Minsk zou er dan onderhandeld kunnen worden met een vertegenwoordiging van Oekraïne, zegt een woordvoerder van het Kremlin.
Hij herhaalde, net als eerder op de dag minister Lavrov van Buitenlandse Zaken, dat "demilitarisatie" een voorwaarde is. De Oekraïense president Zelensky riep de Russische president Poetin eerder al op naar de onderhandelingstafel te komen.
Dit zou dan op zich wel een lichtpuntje zijn. Misschien komt het wel niet zo ver dat andere landen moeten gaan helpen. Hopelijk komen ze eruit en is er daarna rust.
Roodvos schreef:Zebrastreep schreef:Bron Nos Liveblog
Rusland zegt bereid te zijn om een diplomatieke delegatie naar Belarus te sturen. In Minsk zou er dan onderhandeld kunnen worden met een vertegenwoordiging van Oekraïne, zegt een woordvoerder van het Kremlin.
Hij herhaalde, net als eerder op de dag minister Lavrov van Buitenlandse Zaken, dat "demilitarisatie" een voorwaarde is. De Oekraïense president Zelensky riep de Russische president Poetin eerder al op naar de onderhandelingstafel te komen.
Dit zou dan op zich wel een lichtpuntje zijn. Misschien komt het wel niet zo ver dat andere landen moeten gaan helpen. Hopelijk komen ze eruit en is er daarna rust.
Lavrov is van Rusland hè. Ze willen alleen praten als Oekraïne zich overgeeft. Dat betekent dat Rusland dan Oekraïne in handen heeft en begint de onderhandeling voor Oekraïne al met een achterstand.
pien_2010 schreef:Dat weet ik niet, maar daar geloof ik niets van. Zweden is al 200!! jaar met succes neutraal en om die reden heel bewust geen lid van de NAVO geworden.
_San87_ schreef:Quir schreef:Ze doen het inderdaad wel...
Dat is onverwachts
Ik vind t ballen hebben. Eindelijk een Europees land dat echt opstaat om broederlanden te helpen.
_San87_ schreef:Quir schreef:Ze doen het inderdaad wel...
Dat is onverwachts
Ik vind t ballen hebben. Eindelijk een Europees land dat echt opstaat om broederlanden te helpen.
Quir schreef:_San87_ schreef:
Nou dat absoluut, maar het is zo niet Zweeds...
Zweden vermijd echt altijd alle conflicten, dus dit is echt heel onverwachts. Net even Zweedse vrienden gesproken en die zeggen precies hetzelfde, ze geloofde het eerst ook niet.
sterregoud schreef:_San87_ schreef:Ik vind t ballen hebben. Eindelijk een Europees land dat echt opstaat om broederlanden te helpen.
Het is dubbel : op zich heel goed om Oekraïne te helpen, maar tegelijkertijd wordt het er allemaal misschien wel veel gevaarlijker op.
Citaat:Het is dubbel : op zich heel goed om Oekraïne te helpen, maar tegelijkertijd wordt het er allemaal misschien wel veel gevaarlijker op.
Citaat:Ja, het wordt dan gevaarlijker. Maar ik als Nederlandse ben niet belangrijker als iemand die in Oekraïne woont.
Ik heb de mazzel dat ik hier geboren ben, maar dat had net zo goed un Oekraïne kunnen zijn.
Dus ja, ik vind dat we moeten helpen.
Josien_ schreef:Hoe zou het gaan met Rusland als Poetin niet meer aan de macht is?
Kijk, hij gaat nooit uit zichzelf aftreden, maar hij is inmiddels ook al weer bijna 70. Het presidentschap zou toch een keer op moeten houden.
Josien_ schreef:Hoe zou het gaan met Rusland als Poetin niet meer aan de macht is?
Kijk, hij gaat nooit uit zichzelf aftreden, maar hij is inmiddels ook al weer bijna 70. Het presidentschap zou toch een keer op moeten houden.