Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:36

O hemel............

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:36

Dit meldde Reuters gisteren:

https://www.reuters.com/world/europe/sw ... 022-02-24/

Citaat:
Swedish Defence Minister to look at measures to help Ukraine

STOCKHOLM, Feb 24 (Reuters) - Sweden's Defence Minister will look at ways to strengthen Ukraine's capacity to resist Russia's invasion, the government said on Thursday, without giving details.

"I have ... today given the Defence Minister Peter Hultqvist the task of immediately preparing a decision so that we, from the Swedish side, can support Ukraine with further ways to... to strengthen their resilience," Prime Minister Magdalena Andersson told reporters during a news conference.

Neither she nor Hultqvist would say what support the military would be able to give, though Andersson said Sweden's competence was in areas such as mine-removal and healthcare materiel.

Swedish regulations prevent the export of weapons to countries that are at war except in exceptional circumstances.

Dit is wat ik erover kon vinden in de Nederlandse nieuwsberichten (ook een bericht van gisteren):

https://www.pzc.nl/politiek/poetin-bomb ... ~abf78cd3/

Citaat:
Ook morgen gaan de besprekingen verder: er is een ingelaste Navo-top, waarbij ook Finland, Zweden en de EU-voorzitters Charles Michel en Ursula von der Leyen aansluiten, en komen de EU-buitenlandministers nog samen voor spoedberaad. Eenheid is bij al die overleggen het sleutelwoord - niet voor niets hielden de Navo en de EU-top een gezamenlijke persconferentie. ,,Het laat zien hoe alleen en geïsoleerd Rusland staat”, stelde Navo-secretaris-generaal Jens Stoltenberg.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:37

Bron Nos Liveblog

Rusland zegt bereid te zijn om een diplomatieke delegatie naar Belarus te sturen. In Minsk zou er dan onderhandeld kunnen worden met een vertegenwoordiging van Oekraïne, zegt een woordvoerder van het Kremlin.

Hij herhaalde, net als eerder op de dag minister Lavrov van Buitenlandse Zaken, dat "demilitarisatie" een voorwaarde is. De Oekraïense president Zelensky riep de Russische president Poetin eerder al op naar de onderhandelingstafel te komen.

Dit zou dan op zich wel een lichtpuntje zijn. Misschien komt het wel niet zo ver dat andere landen moeten gaan helpen. Hopelijk komen ze eruit en is er daarna rust.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:41

Zebrastreep schreef:
Bron Nos Liveblog

Rusland zegt bereid te zijn om een diplomatieke delegatie naar Belarus te sturen. In Minsk zou er dan onderhandeld kunnen worden met een vertegenwoordiging van Oekraïne, zegt een woordvoerder van het Kremlin.

Hij herhaalde, net als eerder op de dag minister Lavrov van Buitenlandse Zaken, dat "demilitarisatie" een voorwaarde is. De Oekraïense president Zelensky riep de Russische president Poetin eerder al op naar de onderhandelingstafel te komen.

Dit zou dan op zich wel een lichtpuntje zijn. Misschien komt het wel niet zo ver dat andere landen moeten gaan helpen. Hopelijk komen ze eruit en is er daarna rust.

Lavrov is van Rusland hè. Ze willen alleen praten als Oekraïne zich overgeeft. Dat betekent dat Rusland dan Oekraïne in handen heeft en begint de onderhandeling voor Oekraïne al met een achterstand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:42

Quir schreef:
Ze doen het inderdaad wel...
Dat is onverwachts -O-

Ik vind t ballen hebben. Eindelijk een Europees land dat echt opstaat om broederlanden te helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Roodvos schreef:
Zebrastreep schreef:
Bron Nos Liveblog

Lavrov is van Rusland hè. Ze willen alleen praten als Oekraïne zich overgeeft. Dat betekent dat Rusland dan Oekraïne in handen heeft en begint de onderhandeling voor Oekraïne al met een achterstand.

Dit idd. Alsof Oekraïne er ook maar aan denkt zijn leger op te geven, ze zijn wel gek.

Cer

pien_2010 schreef:
Dat weet ik niet, maar daar geloof ik niets van. Zweden is al 200!! jaar met succes neutraal en om die reden heel bewust geen lid van de NAVO geworden.

Ik vraag me af of het helpt maar ik hoop dat het helpt dat blijkaar nu neutrale landen iets gaan zeggen/doen. Misschien had Poetin zich dat nog niet bedacht... -O-
Tegen veel landen tegelijk kan hij wellicht niet op?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:44

_San87_ schreef:
Quir schreef:
Dat is onverwachts -O-

Ik vind t ballen hebben. Eindelijk een Europees land dat echt opstaat om broederlanden te helpen.

Nou dat absoluut, maar het is zo niet Zweeds...

Zweden vermijd echt altijd alle conflicten, dus dit is echt heel onverwachts. Net even Zweedse vrienden gesproken en die zeggen precies hetzelfde, ze geloofde het eerst ook niet. :=

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:45

Ik denk ook niet dat Oekraïne zomaar zegt oké prima we stoppen ermee.

Wat ik wel echt eng vindt is dat Poetin zo onvoorspelbaar is. Ik ben vannacht nog wel even lang wakker geweest met de gedachte wat als er nu een nucleair wapen wordt ingezet? Ben er nu wel wat rustiger onder maar moet er wel regelmatig aan denken

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:45

_San87_ schreef:
Quir schreef:
Dat is onverwachts -O-

Het is dubbel : op zich heel goed om Oekraïne te helpen, maar tegelijkertijd wordt het er allemaal misschien wel veel gevaarlijker op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:47

Quir schreef:
_San87_ schreef:

Nou dat absoluut, maar het is zo niet Zweeds...

Zweden vermijd echt altijd alle conflicten, dus dit is echt heel onverwachts. Net even Zweedse vrienden gesproken en die zeggen precies hetzelfde, ze geloofde het eerst ook niet. :=

Ja, snap ik. Ik hoor iedereen hier ook van huh :?.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:48

Precies wat hierboven staat. Ik kan het niet geloven. Ik wacht dit af met alle in- en outs zodat we weten wat die hulp inhoudt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:49

sterregoud schreef:
_San87_ schreef:

Het is dubbel : op zich heel goed om Oekraïne te helpen, maar tegelijkertijd wordt het er allemaal misschien wel veel gevaarlijker op.

Daar ben ik ook wel bang voor, zeker omdat de oorlog dreiging met Rusland hier in Zweden al jaren aanwezig is. Meest recente is paar weken terug nog Rusland die met drones over de energie centrales gevlogen heeft. Ik denk dat Rusland juist Zweden eerder iets durft "aan te doen", dan wanneer het meerdere landen zullen zijn.

Misschien hadden de mensen gisteren in de winkel hier die met hun foldertje "wat als er oorlog komt" blikvoer aan het in slaan waren, nog niet zo mis. -O-

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:50

[/quote]

Het is dubbel : op zich heel goed om Oekraïne te helpen, maar tegelijkertijd wordt het er allemaal misschien wel veel gevaarlijker op.[/quote]

Ja, het wordt dan gevaarlijker. Maar ik als Nederlandse ben niet belangrijker als iemand die in Oekraïne woont.

Ik heb de mazzel dat ik hier geboren ben, maar dat had net zo goed un Oekraïne kunnen zijn.

Dus ja, ik vind dat we moeten helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:54

Maar hopen dat Hackers Anonymous vandaag ook weer even ongenadig toe gaat slaan en de USSR flink dwars gaat zitten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:10

Ja het wordt gevaarlijker als Zweden zich er mee gaat bemoeien. Maar is er een keuze? Zie het als een puberale hengst. Hij misdraagt zich, hij bijt en slaat. Moet je dan kort en duidelijk corrigeren, of laat je het gaan in de hoop dat het over gaat?

Poetin stopt niet, Poetin heet zijn tanden gezet in een oorlog hij wil de boel opschudden. Hij heeft China achterzich. Hij gaat alle niet Navo landen trachten te imponeren. Is de reactie zwak dan pakt ie ze. Navolanden zal hij op het laatst pas pakken.

Poetin is op een afslachtmissie. Iedereen die verwacht dat er met hem nog te onderhandelen valt leeft in een sprookjes wereld.

Hij moet nu heel hard en met grote overtuiging de kop ingedrukt worden.

Europa offert Oekraine op ze winnen tijd maar land nr 2 annexeren gaat de wereld echt niet accepteren.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 25-02-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:11

Citaat:

Citaat:
Ja, het wordt dan gevaarlijker. Maar ik als Nederlandse ben niet belangrijker als iemand die in Oekraïne woont.

Ik heb de mazzel dat ik hier geboren ben, maar dat had net zo goed un Oekraïne kunnen zijn.

Dus ja, ik vind dat we moeten helpen.

Helpen door meer burgers de ellende in te trekken helpt niks en niemand. Helpen door gas te besparen (50% of meer), en versneld overschakelen naar een ander soort gas als bv biogas al dan niet samen met waterstof oid. Gelazer 1 is dat alle infrastructuur op Russisch gas draait en de burger de problemen en prijs van andere aardgas leveranciers (aardgasmarkt ligt aardig vast qua wat waar naar toe gaat) krijgt. Onze overheid kan wel van alles zeggen, maar dan hadden ze al 20+ jaar geleden van de kont moeten komen. Nu is het weer mooie praat maken en de gewone burger krijgt de klappen zoals in elk conflict/ramp/etc. het geval is. Worden we zometeen toch WOIII in gerommeld door een stelletje wij willen herkozen worden idioten? Enkel omdat die geen zin/kennis? hebben van en andere culturen en de realiteit van alternatieven voor fossiel (spoiler : die zijn er eigenlijk niet.) Maar zulke waarheden geven een mix van massahysterie (bar slecht voor iedereen) en kost je politiek de kop en je luizenbaantje in het bedrijfsleven er na.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:15

Het zou ook best kunnen zijn dat ze het in Zweden benauwd krijgen. Finland is vast wel iets wat ze in hun achterhoofd hebben en ja dat kan beter toch voorkomen worden. Oekraïne had voorkomen moeten worden. Als Zweden het voortouw neemt. Wie weet wat het teweeg brengt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:20

Ik gok dat als we Poetin laten doen waarmee hij mee bezig is we een 2de Hitler gaan krijgen.

Hoop zo dat mijn voorgevoel mis is.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:22

Marcella schreef:
Ik gok dat als we Poetin laten doen waarmee hij mee bezig is we een 2de Hitler gaan krijgen.

Hoop zo dat mijn voorgevoel mis is.

Je bent zeer zeker niet de enige die dit denkt. Denk echt dat dit pas het topje is van een hele grote berg ellende.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:24

Hoe zou het gaan met Rusland als Poetin niet meer aan de macht is?
Kijk, hij gaat nooit uit zichzelf aftreden, maar hij is inmiddels ook al weer bijna 70. Het presidentschap zou toch een keer op moeten houden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:25

NOS heeft echt een vreselijke foto geplaatst van onschuldige schuilende burgers die zijn omgekomen bij een raket inslag op een school....

Wordt er even stil van

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:25

Daar ben ik ook bang voor, maar ook dat hij mogelijk meer financiële mogelijkheden heeft + leger heeft dan wat tot nu toe gedacht word. Zou mij niet verbazen als dit al jaren voorbereid is.

Die is pas te stoppen als hij tussen een stel planken lig onder de grond. :=

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:26

Josien_ schreef:
Kijk, hij gaat nooit uit zichzelf aftreden, maar hij is inmiddels ook al weer bijna 70. Het presidentschap zou toch een keer op moeten houden.

Ik denk dat het op dezelfde voet verder gaat.

Een land dat al jaren communistisch is, is heel lastig aan te passen. Als Poetin overlijd zal een ander persoon achter hem op dezelfde manier verder gaan. Macht doet iets met je.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:27

Josien_ schreef:

Er gaan geruchten rond op het internet ( VI Vandaag had het er gisteren over , maar heel betrouwbaar is mijn bron dus niet hoor) dat Poetin ernstig ziek zou zijn.

Ik ging vandaag even erop Googelen en kreeg wel wat informatie maar dat was heel wisselend. Volgens de ene website had hij kanker en volgens de andere Parkinson en volgens een andere beide ziektes.

Zou het niet heel vervelend vinden als dat ernstig ziek even wat sneller gaat verlopen. Ik hoop in ieder geval als het waar is hij er heel veel last van gaat krijgen. Hij blijkt ook heel bang te zijn voor corona was het gerucht. Zijn lijf zou dat niet meer aan kunnen.

Dus misschien wens ik hem ook wel dikke corona toe