Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:57

8nnemiek schreef:
Ik zit in 2050 net aan mijn pensioenleeftijd :=
Het is ook niet voor niks dat ik en mijn vriend flink aan het sparen zijn om eerder te kunnen stoppen. Nu kun je nog wat genieten van je pensioen.. Ik ben bang dat dat tegen die tijd wel anders is..

En het vervelende is dat je nog zo duurzaam kan leven, je kan in een hutje op de hei gaan leven, het maakt allemaal niks uit zo lang de burgers, bedrijven en de wereldleiders het probleem niet serieus nemen..

Ik vrees voor enorme geldontwaarding waardoor je zorgvuldig opgebouwde spaargeld/pensioen verdampt is voordat je het kunt gebruiken. Vergeet vooral niet in het heden te genieten, dat kunnen ze je in elk geval niet meer afnemen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:58

Dan heb je mijn vervolgpost niet gelezen..

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:06

8nnemiek schreef:
Dan heb je mijn vervolgpost niet gelezen..

Jij gaat er dus van uit dat de beurs overeind blijft?

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:12

Cer schreef:
Maar, advocaat van de duivel.... als je dan de filmpjes ziet over de megabedrijven die gewoon door denderen... Dan is het eigenlijk voor de 'gewone' mens toch hopeloos... Ja ieder klein beetje helpt, maar uiteindelijk op grote schaal toch niet hoor...

De 'gewone man' heeft misschien minder impact dan die bedrijven.. Toch? Of werkt dat anders?
Neem als voorbeeld het plastic.. ik kan ervoor kiezen (en dat doe ik indien mogelijk) producten te kopen die niet in plastic zitten. Maar ik denk dan ook 'stop het gewoon niet in plastic, verpak het gewoon anders, hoe moeilijk kan t zijn?" Dan ben je niet afhankelijk van wat mensen kopen.. maar dan is het ger gewoon niet..


Tja,' hoe sterk is de eenzame fietser'...?

Via via ken ik de plastic soup surfer.

En hij bracht (toen hij niet op de surfplank stond) een braaf advocatenkantoor op een uitstekend idee: je kunt een deurwaarder naar zo'n bedrijf sturen: of ze zo vriendelijk willen zijn om plastic te minderen omdat het niet vrijblijvend is.

En inmiddels zijn een flink aantal steden zo ver dat er herbruikbare plastic bekers van een euro worden gebruikt bij evenementen ipv wegwerpspul (dat tamelijk onherroepelijk direct afval wordt).

En na hééél lang zeuren zit er eieieindelijk statiegeld op plastic pet flesjes. (Prompt zie je verzamelbakken: 'doneer hier je fles voor het goede doel').

Dus ja, individuele mensen kunnen fikse zoden aan de dijk zetten.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:18

tamary schreef:
8nnemiek schreef:
Dan heb je mijn vervolgpost niet gelezen..

Jij gaat er dus van uit dat de beurs overeind blijft?

Als er een crash komt dan crasht alles; de beurzen, de huizenprijzen, de euro.. maar zo lang die crash niet komt zijn aandelen voor ons de meest veilige manier om financieel onafhankelijk te worden/blijven. We hebben flink geïnvesteerd in onze boot om offgrid te kunnen leven. Ik zou niet weten waar ik verder nog geld in zou moeten stoppen.
Wij vinden het fijner om nu een paar jaar hard te werken en binnenkort te kunnen stoppen met werken, dan tot ons 65e door te moeten werken en er dan achter te komen dat we niet meer van ons pensioen kunnen genieten.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:46

Cer schreef:
Maar, advocaat van de duivel.... als je dan de filmpjes ziet over de megabedrijven die gewoon door denderen... Dan is het eigenlijk voor de 'gewone' mens toch hopeloos... Ja ieder klein beetje helpt, maar uiteindelijk op grote schaal toch niet hoor...

De 'gewone man' heeft misschien minder impact dan die bedrijven.. Toch? Of werkt dat anders?
Neem als voorbeeld het plastic.. ik kan ervoor kiezen (en dat doe ik indien mogelijk) producten te kopen die niet in plastic zitten. Maar ik denk dan ook 'stop het gewoon niet in plastic, verpak het gewoon anders, hoe moeilijk kan t zijn?" Dan ben je niet afhankelijk van wat mensen kopen.. maar dan is het ger gewoon niet..

werken bij die bedrijven ook niet "gewone mensen"? geen idee wat jij voor werk doet bv, maar wat zou op jou werk beter kunnen?
Ik werk zelf in de industrie en zie hoeveel er soms voor niets wordt verspild, maar ook hoeveel projecten er zijn om te verduurzamen. De industrie staat echt niet stil, maar kan ook nog enorme stappen maken. Natuurlijk hebben de super dure grote projecten wellicht de grootste impact op langere termijn, maar zet een stoom-/waterslang terug uit na gebruik is toch een actie die bij een enkele persoon ligt i.p.v. dat daar een hele directievergadering voor moet komen, en wat toch wel degelijk impact heeft nu bv wordt gevraagd spaarzaam met water om te gaan.

En juist als consument kun je veel sturen bij bedrijven; bied jij bv je iphone aan om te laten repareren ipv direct te vervangen, en doen met jou meer personen dat, dan zal apple zorgen dat de reserve onderdelen op voorraad blijven. Als nooit iemand zijn > 2 jaar oude iphone op stuurt wordt er een opslagloods bezet gehouden met spul wat niet gebruikt wordt omdat er geen vraag naar is, wat dus ook weer ruimte, elektra, gas etc. nodig heeft..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:53

boeflover schreef:
Cer schreef:
Maar, advocaat van de duivel.... als je dan de filmpjes ziet over de megabedrijven die gewoon door denderen... Dan is het eigenlijk voor de 'gewone' mens toch hopeloos... Ja ieder klein beetje helpt, maar uiteindelijk op grote schaal toch niet hoor...

De 'gewone man' heeft misschien minder impact dan die bedrijven.. Toch? Of werkt dat anders?
Neem als voorbeeld het plastic.. ik kan ervoor kiezen (en dat doe ik indien mogelijk) producten te kopen die niet in plastic zitten. Maar ik denk dan ook 'stop het gewoon niet in plastic, verpak het gewoon anders, hoe moeilijk kan t zijn?" Dan ben je niet afhankelijk van wat mensen kopen.. maar dan is het ger gewoon niet..

werken bij die bedrijven ook niet "gewone mensen"? geen idee wat jij voor werk doet bv, maar wat zou op jou werk beter kunnen?
Ik werk zelf in de industrie en zie hoeveel er soms voor niets wordt verspild, maar ook hoeveel projecten er zijn om te verduurzamen. De industrie staat echt niet stil, maar kan ook nog enorme stappen maken. Natuurlijk hebben de super dure grote projecten wellicht de grootste impact op langere termijn, maar zet een stoom-/waterslang terug uit na gebruik is toch een actie die bij een enkele persoon ligt i.p.v. dat daar een hele directievergadering voor moet komen, en wat toch wel degelijk impact heeft nu bv wordt gevraagd spaarzaam met water om te gaan.

En juist als consument kun je veel sturen bij bedrijven; bied jij bv je iphone aan om te laten repareren ipv direct te vervangen, en doen met jou meer personen dat, dan zal apple zorgen dat de reserve onderdelen op voorraad blijven. Als nooit iemand zijn > 2 jaar oude iphone op stuurt wordt er een opslagloods bezet gehouden met spul wat niet gebruikt wordt omdat er geen vraag naar is, wat dus ook weer ruimte, elektra, gas etc. nodig heeft..

Je telefoon op moeten sturen en in fabrieksinstellingen moeten terugzetten weerhoudt de meeste mensen denk ik. Die telefoon is toch een verlengstuk van jezelf geworden, die geef je niet zomaar uit handen.

Waar ik me dan weer vooral aan erger is dat je zelf geen accu kunt verwisselen en dat ze daar zelfs opsturen voor eisen.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:56

Reparatie zou super zijn, maar dan moet dat wel goed toegankelijk zijn, zowel qua kosten als qua waar moet ding naar toe. Langsgaan bij de winkel (en dan een die alle merken mag en kan voeren) en dat die onderdeel heeft/kan bestellen en ter plaatse kan vervangen. Alleen ik vermoed dat daarvoor ook een heleboel meer onderdelen universeel voor moeten worden en daar willen bedrijven niet aan meewerken.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:07

Goed ander voorbeeld dan, zelf een boodschappen tas meenemen naar de winkel. Dan hoeft de winkel minder vaak plastic tasjes bij te bestellen en wordt er dus ook minder geproduceerd (vraag en aanbod). Voor jou een kleine moeite, maar hoe meer mensen het doen toch iets met impact

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:15

Ik weet niet hoe het bij andere telefoons zit, maar voor iPhones kun je reparatie setjes kopen waarmee de meeste reparaties vrij makkelijk zelf te doen zijn. Niet via Apple zelf, daar zijn ze wel mee bezig volgens mij.. maar ze maken hun telefoons tegenwoordig wel zo dat bijna alles vervangen kan worden.

Plastic zakjes koop ik eigenlijk nooit.. Ik heb zo’n net-tasje, die zijn fijn! Super sterk en daar past echt heel veel in :))

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:15

boeflover schreef:
Cer schreef:
Maar, advocaat van de duivel.... als je dan de filmpjes ziet over de megabedrijven die gewoon door denderen... Dan is het eigenlijk voor de 'gewone' mens toch hopeloos... Ja ieder klein beetje helpt, maar uiteindelijk op grote schaal toch niet hoor...

De 'gewone man' heeft misschien minder impact dan die bedrijven.. Toch? Of werkt dat anders?
Neem als voorbeeld het plastic.. ik kan ervoor kiezen (en dat doe ik indien mogelijk) producten te kopen die niet in plastic zitten. Maar ik denk dan ook 'stop het gewoon niet in plastic, verpak het gewoon anders, hoe moeilijk kan t zijn?" Dan ben je niet afhankelijk van wat mensen kopen.. maar dan is het ger gewoon niet..

werken bij die bedrijven ook niet "gewone mensen"? geen idee wat jij voor werk doet bv, maar wat zou op jou werk beter kunnen?
Ik werk zelf in de industrie en zie hoeveel er soms voor niets wordt verspild, maar ook hoeveel projecten er zijn om te verduurzamen. De industrie staat echt niet stil, maar kan ook nog enorme stappen maken. Natuurlijk hebben de super dure grote projecten wellicht de grootste impact op langere termijn, maar zet een stoom-/waterslang terug uit na gebruik is toch een actie die bij een enkele persoon ligt i.p.v. dat daar een hele directievergadering voor moet komen, en wat toch wel degelijk impact heeft nu bv wordt gevraagd spaarzaam met water om te gaan.

En juist als consument kun je veel sturen bij bedrijven; bied jij bv je iphone aan om te laten repareren ipv direct te vervangen, en doen met jou meer personen dat, dan zal apple zorgen dat de reserve onderdelen op voorraad blijven. Als nooit iemand zijn > 2 jaar oude iphone op stuurt wordt er een opslagloods bezet gehouden met spul wat niet gebruikt wordt omdat er geen vraag naar is, wat dus ook weer ruimte, elektra, gas etc. nodig heeft..


Ja, mee eens. Maar het is zo makkelijk al je verantwoordelijkheden te rationaliseren naar een beetje onbekende en anonieme organisatie waardoor je zelf geen actie hoeft te ondernemen. Maar het vraag- aanbod principe blijft bestaan in deze kwestie. Grote bedrijven doen domweg wat wij willen. Ze besteden bakken geld aan consumentenonderzoek :j

Maar wil wel een opmerking hier plaatsen. Er werd eerder gezegd: consuminderen. Ja mega effectief. Maar, dit is een korte termijn oplossing, uiteindelijk moet het systeem anders en een van de wijze is door de vraag te veranderen vanuit de consumenten. Ik geloof overigens ook niet heel erg in de morele waardes / acties van ons te benoemen.
Voorbeeld. Veel mensen vinden vegans irritant. Zie je ook hier op bokt. Waarom? Een van de dingen die wij als individu het liefste zijn is een goed persoon. Wanneer iemand anders betere morele waardes blijkt te hebben zien wij dit als een bedreiging. En om zelfbeeld te herstellen gaan wij deze persoon automatisch irritant vinden.

https://www.offpage.nl/ebooks/2016_fcramwinckel/

Samenvatting staat ook op nemo kennislink

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:24

Danique_G schreef:
Voorbeeld. Veel mensen vinden vegans irritant. Zie je ook hier op bokt. Waarom? Een van de dingen die wij als individu het liefste zijn is een goed persoon. Wanneer iemand anders betere morele waardes blijkt te hebben zien wij dit als een bedreiging. En om zelfbeeld te herstellen gaan wij deze persoon automatisch irritant vinden.

Mening, wetenschap is daar stuk genuanceerder over. Kort is het of dierlijke hulp (mest en werk) of fossiel en die laatste moet exit, want andere menselijke habitat hebben we niet. Op industrie schaal produceren kan niet zonder fossiel en daar wrikt het dus nogal ongeacht het product. Hoewel aarde geen gesloten systeem is (zonlicht is nogal essentieel voor alles), is het wel een systeem waar vrijwel alles met elkaar in verband staat en van elkaar afhankelijk is. Het scheiden daarvan zowel door industrie als een filosofie als vegan is niet duurzaam gezien het uitsluiten van delen van dat systeem. Zeker niet als je desondanks wel alle functionaliteit verwacht.

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:33

tamary schreef:
Danique_G schreef:
Voorbeeld. Veel mensen vinden vegans irritant. Zie je ook hier op bokt. Waarom? Een van de dingen die wij als individu het liefste zijn is een goed persoon. Wanneer iemand anders betere morele waardes blijkt te hebben zien wij dit als een bedreiging. En om zelfbeeld te herstellen gaan wij deze persoon automatisch irritant vinden.

Mening, wetenschap is daar stuk genuanceerder over. Kort is het of dierlijke hulp (mest en werk) of fossiel en die laatste moet exit, want andere menselijke habitat hebben we niet. Op industrie schaal produceren kan niet zonder fossiel en daar wrikt het dus nogal ongeacht het product. Hoewel aarde geen gesloten systeem is (zonlicht is nogal essentieel voor alles), is het wel een systeem waar vrijwel alles met elkaar in verband staat en van elkaar afhankelijk is. Het scheiden daarvan zowel door industrie als een filosofie als vegan is niet duurzaam gezien het uitsluiten van delen van dat systeem. Zeker niet als je desondanks wel alle functionaliteit verwacht.


Heb je het onderzoek gelezen, Tamary? Dit is slechts een samenvatting daarvan.
Ik denk dat er een miscommunicatie is.


Hoewel aarde geen gesloten systeem is (zonlicht is nogal essentieel voor alles), is het wel een systeem waar vrijwel alles met elkaar in verband staat en van elkaar afhankelijk is.

Dat is logisch, dat is namelijk in essentie de definitie van een systeem

Het scheiden daarvan zowel door industrie als een filosofie als vegan is niet duurzaam gezien het uitsluiten van delen van dat systeem. Zeker niet als je desondanks wel alle functionaliteit verwacht.

Dit is vrij vaag voor mij, sorry. Ik spreek over systeeminnovatie om minder aanspraak op gedragsverandering te doen. Dit gezien gedragsverandering erg complex is en een korte termijn oplossing. Waarom zou je immers heel inefficiënt daarop inzetten als je ook je economische systeem kunt veranderen? Ik noem als voorbeeld dit onderzoek. Je ziet veel weerstand gedrag terwijl de initiator de beste intenties heeft. Niet eenvoudig. Wel efficiënter. Je spreekt over over zonlicht en relateert dit aan een human made systeem? Ik zie vrij weinig relatie in deze vergelijking specifiek. Tenzij je spreekt over zonen energie. Maar dat doe je niet.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:20

Spoiler:
zullen we de ontkenners gewoon negeren? Ik vind de uitwisseling van info interessanter

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:31

Nog even en dan moeten we ons schuldig voelen dat we op de aarde rondlopen

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:47

De ontkenners?

Overigens, ik bedoelde mijn post dus helemaal niet als afschuiven.. ik hoop niet dat t zo gelezen wordt, maar uit hoe ik gequote word lijkt dat nu wel zo :o

Boeflover: ik snap niet zo goed dat die tasjes er überhaupt nog zijn? Waarom is dat?

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:53

Cer schreef:
De ontkenners?

Overigens, ik bedoelde mijn post dus helemaal niet als afschuiven.. ik hoop niet dat t zo gelezen wordt, maar uit hoe ik gequote word lijkt dat nu wel zo :o

Boeflover: ik snap niet zo goed dat die tasjes er überhaupt nog zijn? Waarom is dat?


Edit: Ik denk niet dat ze jou bedoelde hoor. Zie slechts een paar gebruikers die vol in standje hoax staan

- Olie lobby
- Gemak van de mens
- Bestaande systemen, die te kostbaar zijn om om te vormen
- Nog geen nieuw systeem hebben die hetzelfde niveau van comfort biedt als de plastic tas. Op kantoor is een borgsysteem geïntroduceerd op een mooie herbruikbare beker. Dat maakt echt veel los hoor

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:04

Oh zo, thanks!

Ik vind de berichten hier erg interessant maar als ik lees wat er wereldwijd gebeurt en wat sommige mensen voor zichzelf (in goede zin) kunnen realiseren denk ik: “wat ben ik dan aan t prutsen met mn fietsje en een linnen tasje, daarmee komen we toch nergens ..” -O-

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:06

Wat Danique zegt :D. Ik zie jou niet zo hoor Cer! Eerder gewoon kritisch / advocaat van de duivel, das juist interessant in een discussie

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:10

Cer schreef:
De ontkenners?

Overigens, ik bedoelde mijn post dus helemaal niet als afschuiven.. ik hoop niet dat t zo gelezen wordt, maar uit hoe ik gequote word lijkt dat nu wel zo :o

Boeflover: ik snap niet zo goed dat die tasjes er überhaupt nog zijn? Waarom is dat?

Gewoonte denk ik. Kijk je naar andere landen is het vaak zelfs nog gewoonte dat de caissière voor je inpakt. Daarbij gewoon het spul wat ze in haar hand heeft en niet logisch ingepakt, dat kost dus veel meer tasjes en alsnog scheurt de helft voor je bij de auto bent. Toch zie je daar ook wel al initiatieven van herbruikbare tassen, weliswaar enkel die van die winkel zodat ze op de standaard passen, want de cassiere moet nog steeds inpakken, maar ook daar komt dus al een verandering gelukkig.
En gelukkig zijn wij sowieso al lang van het zelf in pakken geweest dus dat stukje doen we al beter als de rest, maar in de tijd dat plastic tasjes gratis waren dacht bijna niemand eraan zelf een boodschappen tas mee te nemen, hooguit een koeltas voor de diepvries spullen. Nu het niet meer gratis is denken mensen er blijkbaar opeens bij na dat het geen vanzelfsprekendheid is en onuitputtelijke bron.

Toen ik nog bij de bouwmarkt merkte kon ik heel goed het verschil merken tussen gratis tassen en tasjes voor 10 cent. Opeens werden spullen naar de auto gesjouwd ed. Het duurde toen ook wel een paar maanden voor we het nieuwe model tasje (logo wijziging) in de winkel hadden om eerst de oude voorraad op te maken, dat was voorheen een kwestie van 1-2 weken!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:55

boeflover schreef:
Goed ander voorbeeld dan, zelf een boodschappen tas meenemen naar de winkel. Dan hoeft de winkel minder vaak plastic tasjes bij te bestellen en wordt er dus ook minder geproduceerd (vraag en aanbod). Voor jou een kleine moeite, maar hoe meer mensen het doen toch iets met impact

Je mag in Tanzania al geen wegwerp plastic meer invoeren, en die wegwerp tasjes zijn daar ook niet te koop. Dus er zijn landen verder dan hier. Terwijl dat toch echt nog een derde wereldland is.

Ik koop heel soms nog een plastic tas, als ik hem vergeten ben. Maar ik hergebruik elk plastic tasje hier. Zelfs de zakjes die om fruit zitten krijgen een nieuw doel: afvalzak. Ik gebruik al jaren geen zwarte zakken meer voor mijn afval. Dozen worden op deze manier ook gebruikt als afvalbak.
In de zomer zet ik tijdens het douchen een grijze emmer er bij in de douche. Daar vang ik water op als het nog warm moet worden en tijdens het douchen ook nog wat. Zo heb ik een 5 liter water wat weer voor de planten is. Ik moet zeker nog 15 liter per dag extra aan de planten geven, maar elk beetje helpt.

Fruitresten gaan op de tuin, die zijn zo weg, zelfs bananenschillen. Ook koop ik geen mondkapjes of zelftesten.

Dit zijn gewoon kleine dingen die iedereen zou kunnen doen.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:04

Ik herinner mij ook warme mooie zomers toen ik kind was. Ik ben geboren in 1971 Echter was het toen in de top eens 30 graden. Nu is het 33. 35
In 2019 hier zelfs een paar dagen 38 graden.
Dat was in Spanje zo als je op vakantie was.
Nu is het daar ook steeds 40+ en in het binnenland bijna 50
Dat is niet zoals het was en zeker iets om je zorgen over te maken.
Nog nooit zijn er zoveel bosbranden geweest door heel Europa. Dat was ook nooit aan de orde op een enkele brand na.
Die droogte is ook niet normaal.

En ja daarintegen was het vorig jaar zeer nat en de temperaturen normaal. Maar deze warme, droge zomers gaan de overhand krijgen. En ik denk persoonlijk we daar niks meer aan kunnen veranderen en al helemaal niet als heel de wereld daar niet in mee doet of mee wil doen

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:15

Overstromingen zijn er ook wel geweest hoor. Droge zomers met bosbranden herinner ik mij ook al van meer dan 20 jaar terug. Toen ik nog op de middelbare school zat, dus zeker 25 jaar terug, toen heb ik bosbranden gezien in het zuiden van Frankrijk.
Toen ik studeerde, dus 20 jaar terug ofzo, toen moesten mijn ouders op een zondag (werd schande van gesproken, op zondag reizen) van een camping in Tjechie omdat ze anders weggespoeld zouden worden.
Zowel droogte als wateroverlast is niet iets van de laatste 5 jaar. Het bestaat zeker al meer dan 40 jaar.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:22

Je hebt het over de meer zuidelijke landen. Ik heb het vooral over hoe ik het in eigen land ervaar.
Ik herinner mij vooral het meest wisselvallige tot zeer natte zomers die de regel waren hier.
En je had zeker ook goede zomers met 6 weken lang mooi weer
Ik denk dat de droge zomers zoals deze eerder regel dan uitzondering gaan worden.

Edit; ik herinner het mij vooral goed omdat mijn ouders in begin jaren 80 acht jaar lang van april tot oktober op het strand werkten. Zij verhuurde surfplanken.
Ik was als kind/puber dus ook in mijn vakantie dagelijks op het strand te vinden. Er was niks anders zo afhankelijk van het weer voor hun inkomen en veel jaren waren echt bagger wat dat betrof omdat het veelal natte, bewolkte, stormachtige K*t zomers betrof
Laatst bijgewerkt door Popstra op 18-08-22 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:26

germie schreef:
Overstromingen zijn er ook wel geweest hoor. Droge zomers met bosbranden herinner ik mij ook al van meer dan 20 jaar terug. Toen ik nog op de middelbare school zat, dus zeker 25 jaar terug, toen heb ik bosbranden gezien in het zuiden van Frankrijk.
Toen ik studeerde, dus 20 jaar terug ofzo, toen moesten mijn ouders op een zondag (werd schande van gesproken, op zondag reizen) van een camping in Tjechie omdat ze anders weggespoeld zouden worden.
Zowel droogte als wateroverlast is niet iets van de laatste 5 jaar. Het bestaat zeker al meer dan 40 jaar.


De plekken waar het voorkomt en hoe vaak het voorkomt / de ernst daarvan wel.

Mag ik vragen waarom je het overgrote merendeel van de wetenschappers niet gelooft? Waarom denk jij het beter te weten dan mensen die er jaren aan research in hebben gestoken?

Die laatste vraag bedoel ik niet vervelend, ben gewoon oprecht benieuwd.