Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:38

MyWishMax schreef:
Pmarena, als jij ergens een afspraak hebt staan in Valkenburg en je gaat bellen of je morgen terecht kan? Dat heeft niks te maken met het niet weten, Google en je weer dat dat echt niet kan. Het begon namelijk over telefoontjes over iets waar je echt van kan bedenken dat dat absoluut niet gaat.

Verder al je pas over een paar weken erheen zou gaan, dan weet je toch ook waar je heen gaat en kan je het opzoeken. Of je wacht even af tot na het weekend. Waarom moet je dat dan NU weten? Wacht heel even af. Ja, als je dit weekend zou vertrekken of volgende week, maar niet voor over een paar weken zoals al naar voren kwam. Er komt dan wel een update. Maar als het er slecht is hebben ze echr compleet andere dingen aan hun hoofd dit weekend sowieso. Dan is het jammer van iemand zijn of haar vakantie maar dat valt echt in het niet bij deze ramp.

Kim, 'fijn' voor jullie, maar vreselijk heftig voor vrienden zeg. Dikke knuffel en sterkte nog

Ik hoef dat ook helemaal niet NU te weten, zoals ik ook al heel duidelijk zei -O-
Wij hebben ook helemaal geen afspraken in Valkenburg zelf.

Maar stel dat we ergens de komende week af zouden hebben gesproken, tja ik wil het met alle liefde opzoeken maar HOE dan precies :? Volgens mij staat er nergens een lijst online met alle bedrijven in de regio en in hoeverre die wel of niet door kunnen / willen draaien.

Hotel in hartje Valkenburg is duidelijke zaak. Maar de rest van de regio daar heb je imo eigenlijk alleen zekerheid als je contact hebt met het bedrijf zelf / iemand kent in de buurt die weet hoe het er daar voor staat. De doorsnee toerist weet toch ook helemaal niet of geheel Valkenburg onder water staat / stond of alleen een deel? Ik zou ook echt niet weten of er dermate hoger / gunstiger gelegen delen zijn daar met een hotelletje dat nog prima door kan draaien voor mensen die alleen maar even een paar dagen op een berg wilden zitten ofzo :o

Hoe zie jij dat voor je dan hoe een toerist er (met zekerheid) achter moet komen zonder het bedrijf te bellen :?

Niet om af te leiden van hoe verschrikkelijk naar het allemaal is.
Maar ik vind dat er wel heel makkelijk lelijk wordt gedaan over bellende toeristen die wellicht ook gewoon bellen vanuit de goede intentie dat ze niet iemand zonder inkomsten willen laten zitten, die hen gewoon verwacht :(:)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:39

Meine gute zeg. Sommige mensen hebben echt een bord voor hun kop. :n

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:39

Bij ons kan ook iedereen op vakantie komen die geboekt heeft maar het is wel zo dat een hoop toeristische 'attracties' niet open zijn, niet toegankelijk of dat er aangepaste vormen zijn. De Mergellandroute is nu ook niet te rijden. De DMM niet te wandelen en Duitsland en België zijn ook af te raden om te bezoeken. Dan heb ik het niet eens over de strengere maatregelen.

Cowboy55 schreef:
Er zijn zeker delen in het Heuvelland die nu redelijk droog zijn. Maar realiseer je dat het landschap de komende maanden veranderd is. Die leuke mountainbike route door het bos die op het internet staat als ‘groen’ (makkelijk) is de afgelopen dagen uitgewassen door het water. De zachte grond en dennennaalden zijn weg. Boomstronken en stenen liggen bloot. En dan is je ‘groene’ piste ineens een ‘zwarte’ (moeilijke) piste. En als je dan op je plaat gaat mag het plaatselijke ziekenhuis een ambulance te boonies in sturen om je op te pikken. En die hebben nu wel wat beters te doen. Dus blijf effe een weekje weg.

Zelfs ons dagelijkse veldrondje a 4/5km is een hele beklimming op het moment. Niet omdat er water gestaan heeft maar wel omdat er rivieren aan water doorheen zijn gelopen. Waar eerst een 'strakke' veldweg was is nu een behoorlijke groeve geslagen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:40

Precies. Gewoon even bellen, je excuseren voor als het wel erg ongelegen komt. Info vragen en meteen vragen of men wel zit te wachten op toeristen. Dan nog even het aller beste wensen en klaar is je telefoongesprek.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:40

rien10 schreef:
Niobe schreef:
Je kunt natuurlijk gewoon gaan en mensen gaan helpen met opruimen.
Al zou ik een vakantie in de rampgebieden hebben geboekt nu, het laatste waar ik nu zin in zou hebben is een relaxte vakantie daar, terwijl er zoveel mensen nu kampen met de gevolgen.

Mijn persoonlijke keuze zou ook zijn om weg te blijven. Ook al kan ik er terecht.

Mocht ik voor komende week geboekt hebben, dan had ik waarschijnlijk óók de accommodatie een berichtje gestuurd of het een mogelijkheid zou zijn mijn boeking te annuleren/ verzetten naar een later tijdstip.

Want inderdaad, je hebt er nu niet veel te zoeken/ je kan eigenlijk niets doen.

Maar zou de accommodatie stug volhouden dat het òf nu vakantie is, of €2500 kwijt (Want dát kost een weekje Landal Vaals wel), dan Had ik toch een keer extra op mn hoofd gekrabd, want dat is gewoon een behoorlijke som geld. Camping in Gulpen kost €36 per nacht, 2 weken zit je dus ook al aan de €550. Het liefst zou je dan je vakantie verzetten, maar kan héél goed snappen dat zn camping dat niet accepteert als hun gewoon open kunnen zijn.

En dan moet je toch echt zélf de keuze gaan maken en dat is ieder voor zich.

Genoeg mensen die waarschijnlijk afzeggen, genoeg mensen die dan toch maar gaan....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 16-07-21 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:41

Cowboy55 schreef:
Er zijn zeker delen in het Heuvelland die nu redelijk droog zijn. Maar realiseer je dat het landschap de komende maanden veranderd is. Die leuke mountainbike route door het bos die op het internet staat als ‘groen’ (makkelijk) is de afgelopen dagen uitgewassen door het water. De zachte grond en dennennaalden zijn weg. Boomstronken en stenen liggen bloot. En dan is je ‘groene’ piste ineens een ‘zwarte’ (moeilijke) piste. En als je dan op je plaat gaat mag het plaatselijke ziekenhuis een ambulance de boonies in sturen om je op te pikken. En die hebben nu wel wat beters te doen. Dus blijf effe een weekje weg. Over een week ga je dan nog steeds onderuit maar zijn er wat hulpverleners in de buurt die NIET wat beters te doen hebben dan jou uit de bossen te halen.

Dit idd

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:43

KimD schreef:
Cowboy55 schreef:
Er zijn zeker delen in het Heuvelland die nu redelijk droog zijn. Maar realiseer je dat het landschap de komende maanden veranderd is. Die leuke mountainbike route door het bos die op het internet staat als ‘groen’ (makkelijk) is de afgelopen dagen uitgewassen door het water. De zachte grond en dennennaalden zijn weg. Boomstronken en stenen liggen bloot. En dan is je ‘groene’ piste ineens een ‘zwarte’ (moeilijke) piste. En als je dan op je plaat gaat mag het plaatselijke ziekenhuis een ambulance te boonies in sturen om je op te pikken. En die hebben nu wel wat beters te doen. Dus blijf effe een weekje weg.

Zelfs ons dagelijkse veldrondje a 4/5km is een hele beklimming op het moment. Niet omdat er water gestaan heeft maar wel omdat er rivieren aan water doorheen zijn gelopen. Waar eerst een 'strakke' veldweg was is nu een behoorlijke groeve geslagen.

Dat bedoel ik. En als op de Mergellandroute de afdaling van Camerig naar Vaalsbroek ineens modderig blijkt te zijn terwijl je op je fietsje 70 doet (makkelijk te halen) wordt dat ook weer ambulance werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:44

rien10 schreef:
Precies. Gewoon even bellen, je excuseren voor als het wel erg ongelegen komt. Info vragen en meteen vragen of men wel zit te wachten op toeristen. Dan nog even het aller beste wensen en klaar is je telefoongesprek.

Nou precies, dat zou mijn insteek ook zijn als ik komende week ergens verwacht werd :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:45

Eh, mvdende reageerde op dat bellen wat kimd benoemde en dat mensen nu moeten weten of er wat aan de hand is als ze deze zomer geboekt hebben zodat ze nog kunnen omboeken anders. Dat vind ik dus echt te absurd.

Daarom schrijf ik ook dat als je dit weekend of volgende week zou gaan je wel zal moeten bellen oid. Dat snap ik en dan kan je niet anders en is het logisch. Maar voor over een paar weken zal ik persoonlijk nog even wachten, want dat hoef je idd niet nu te weten. Dat schrijf ik al in het bericht dat je quote, pmarena.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:46

pmarena schreef:
rien10 schreef:

Nou precies, dat zou mijn insteek ook zijn als ik komende week ergens verwacht werd :j

Precies :j

Niets verkeerds aan. Juist fijn als het bedrijf wel open is en zo geen extra verlies lijd.

Ik snap de weerstand daar tegen niet zo goed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:48

Maar even serieus he.

Láát de mensen daar gewoon even met rust. Laat de mensen waarvan hun hele hebben en houwen is verzopen even hun wonden likken en proberen hun spulletje weer op orde te krijgen.

Met een greintje fatsoen in je donder, snap je gewoon dat een vakantieganger op dit moment gewoon niet de eerste noodzaak is.

Er zitten mensen zonder water, stroom, huis en mensen zijn vermist.

Laat ze gewoon, hou even je kop en als je wat wilt doen, ga jezelf aanmelden om te helpen.

Maar zeiken over communicatie of een vakantiepark? Leer verdorie even prioriteiten stellen. Gewoon, ophouden.

cursebreaker

Maar ik denk dat daar niemand over valt perse, over vooruit kijken en dan contact opnemen met de locatie waar je geboekt hebt. Maar meer over mensen die er nu al zijn en gaan bellen dus of de kabelbaan morgen open is. Maar je kunt toch wel zelf al invullen dat het gewoon echt niet te doen is om in t gehele heuvelland morgen weer overal naartoe te kunnen, laat staan in Valkenburg zelf.

Verder vind ik het wel begrijpelijk en logisch dat je voor een latere aankomst even gaat kijken wanneer wat en waar mogelijk is. Nu is daar idd weinig over te zeggen nog omdat ze ook nog bezig zijn vooral met hulp verlenen en zal er nog weinig tot geen werkzaamheden verricht worden mbt restaureren van bepaalde dingen overal in de omgeving. Dus daar kun je dan beter korter voor vertrek contact over opnemen. Maar ik zou persoonlijk voor bv dit weekend al gecanceld hebben. Op zo’n kort termijn is het gewoon echt allemaal nog te ‘instabiel’ de hele situatie.

Op dit moment vind ik persoonlijk ook dat de comforts van vakantie vieren of niet wel even op de achtergrond horen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

mvdende schreef:
rien10 schreef:

Mijn persoonlijke keuze zou ook zijn om weg te blijven. Ook al kan ik er terecht.

Mocht ik voor komende week geboekt hebben, dan had ik waarschijnlijk óók de accommodatie een berichtje gestuurd of het een mogelijkheid zou zijn mijn boeking te annuleren/ verzetten naar een later tijdstip.

Maar zou de accommodatie stug volhouden dat het òf nu vakantie is, of €2500 kwijt (Want dát kost een weekje Landal Vaals wel), dan Had ik toch een keer extra op mn hoofd gekrabd, want dat is gewoon een behoorlijke som geld. Camping in Gulpen kost €36 per nacht, 2 weken zit je dus ook al aan de €550. Het liefst zou je dan je vakantie verzetten, maar kan héél goed snappen dat zn camping dat niet accepteert als hun gewoon open kunnen zijn.

Genoeg mensen die waarschijnlijk afzeggen, genoeg mensen die dan toch maar gaan....

Totaal offtopic maar nee joh, lül niet. :') En zo'n groot bedrijf is best flexibel met omboeken in zo'n situatie, net zoals met Corona maar kleine ondernemers kunnen dat niet zomaar, die hebben dan veel te veel financiële schade.

germie

Ladygiroc schreef:
Ik vind het zo lastig voor te stellen dat water gewoon ruim een meter ìn je huis staat. Van de week een interview met een vrouwtje van een b&b en die wees aan tot waar het water binnen liep, was gewoon hoger dan zijzelf.

Qua info van en naar toeristen.. ik ben totaal niet bekend daar dus ik zou ook bellen als ik zeer binnenkort geboekt zou hebben. Dan kun je pissed off zijn maar het heeft imo niks te maken met wel of heen empathie hebben.

Als ik overigens zou weten dat ik dieren zou kunnen redden zou ik nu nog in de auto stappen er erheen rijden!

Ik heb overstromingen meegemaakt in Vietnam en ja, het stond ook 50 cm op de benedenverdieping. Dat is inderdaad wel raar.
Ook hele straten blank (30 cm hoog en dus soms in woningen) in Mexico meegemaakt in 2019.
Bedenk wel dat je dan in zo'n geval je hele keuken e.d. weg kunt doen, dat is vaak spaanplaat en dus niet waterbestendig. De bank kan vaak weg, enz. Dus rommel heb je echt en grote schades ook. De gestucte wanden zijn vaak verwoest, schimmels. Het is niet over als het water weg is zeg maar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:49

Misschien zou ik vragen; "ik heb geboekt, zal ik toch komen, dan steek ik de handen uit de mouwen.
Ik weet niet of ik wat kan betekenen, maar ik kan in ieder geval voor alle harde werkers broodjes smeren, koffie zetten en een avond maaltijd maken".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:50

cursebreaker schreef:
Maar ik denk dat daar niemand over valt perse, over vooruit kijken en dan contact opnemen met de locatie waar je geboekt hebt. Maar meer over mensen die er nu al zijn en gaan bellen dus of de kabelbaan morgen open is. Maar je kunt toch wel zelf al invullen dat het gewoon echt niet te doen is om in t gehele heuvelland morgen weer overal naartoe te kunnen, laat staan in Valkenburg zelf.

Verder vind ik het wel begrijpelijk en logisch dat je voor een latere aankomst even gaat kijken wanneer wat en waar mogelijk is. Nu is daar idd weinig over te zeggen nog omdat ze ook nog bezig zijn vooral met hulp verlenen en zal er nog weinig tot geen werkzaamheden verricht worden mbt restaureren van bepaalde dingen overal in de omgeving. Dus daar kun je dan beter korter voor vertrek contact over opnemen. Maar ik zou persoonlijk voor bv dit weekend al gecanceld hebben. Op zo’n kort termijn is het gewoon echt allemaal nog te ‘instabiel’ de hele situatie.

Op dit moment vind ik persoonlijk ook dat de comforts van vakantie vieren of niet wel even op de achtergrond horen.

Dit dus inderdaad :+ Jij schrijft duidelijker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:52

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:

Precies :j

Niets verkeerds aan. Juist fijn als het bedrijf wel open is en zo geen extra verlies lijd.

Ik snap de weerstand daar tegen niet zo goed.

Ik snap het wel goed dat er weerstand is in het scenario dat beller prima weet dat het modder het bedrijf gisteren nog aan de lippen heeft gestaan en er duidelijk niks mogelijk is. Maar imo. bel je alleen als je twijfel hebt hoe de situatie ter plaatse is.

Voor iemand die de regio kent en de beelden heeft gezien is het zo klaar als een klontje hoe erg het is.
Maar voor de argeloze toerist bestaat de optie dat hun hotel / dagje uit of iets misschien nog wel prima er bij staat en prima bereikbaar is via een andere kant ofzo.

Die herkent op die beelden niet dat het precies hun locatie en omtrek is die onder water ligt :(:)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:53

MyWishMax schreef:
cursebreaker schreef:

Dit dus inderdaad :+ Jij schrijft duidelijker.

Curse is een mede Limbo. Het is anders als je de praktijk kent.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:54

Echt mvdende stop hiermee..
Werkelijk in elk topic begin je over je eigen hachje en hoe duur je vakantje wel niet is als je niet kunt gaan.

Stop hiermee..
Je hebt zoals iemand al aangaf echt een flinke beperking in je communicatie... Hou dan beter je mond dicht.
Je werkt echt in elk topic weer het bloed onder de nagels vandaan.

Geul weer gezakt binnen de oevers?
Gelukkig!!

Hoe is de maas op dit moment?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:55

MyWishMax schreef:
Eh, mvdende reageerde op dat bellen wat kimd benoemde en dat mensen nu moeten weten of er wat aan de hand is als ze deze zomer geboekt hebben zodat ze nog kunnen omboeken anders. Dat vind ik dus echt te absurd.

Daarom schrijf ik ook dat als je dit weekend of volgende week zou gaan je wel zal moeten bellen oid. Dat snap ik en dan kan je niet anders en is het logisch. Maar voor over een paar weken zal ik persoonlijk nog even wachten, want dat hoef je idd niet nu te weten. Dat schrijf ik al in het bericht dat je quote, pmarena.

Nu bellen voor iets over een paar weken kan inderdaad wel later. Maar stel je hebt iets geboekt voor morgen vlakbij Valkenburg, dan wil je ook wel weten waar je aan toe bent lijkt mij. En er zullen ook ondernemers zijn die open zijn en die zeggen van je komt maar gewoon of geld weg. Het zijn niet altijd de gasten die 'niet sociaal' zijn.

Mijn zusje moest gisteren van de camping bij Nijmegen. Die heeft dus 2 dagen te lang betaald. Daar zal ze echt niet moeilijk over doen.

Daarnaast weet je ook niet of mensen die wat geboekt hebben misschien ook bellen met de vraag of ze eventueel kunnen helpen.

De reddingsbrigades in Groningen zijn afgebeld, inzet niet meer nodig. Maar ik heb er jaren bij gezeten, ben ook nog zweminstructeur op dat gebied geweest. Ik heb ook gezegd van als er nog hulp nodig is, laat maar weten.

De Seine bij Chatillon-sur-Seine staat nu op 1.96m. Dat betekent dat het park onder water staat daar. Nu gebeurt dat in de winter ook wel, maar het is nu echt wel heel hoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:59

Ja op dit moment bellen voor over een aantal weken dat heeft natuurlijk geen enkele zin, maar ook ik zei dat al :)

Het advies "blijf gewoon weg uit de regio / geef ze rust" vind ik alleen een slechte want daarmee tref je de bedrijven die wèl mensen kunnen ontvangen en die rust helemaal niet willen. Als je verder nergens in de weg gaat lopen dan hoeven die bedrijven toch niet gedupeerd te worden :(:)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:00

KimD schreef:
mvdende schreef:

Totaal offtopic maar nee joh, lül niet. :') En zo'n groot bedrijf is best flexibel met omboeken in zo'n situatie, net zoals met Corona maar kleine ondernemers kunnen dat niet zomaar, die hebben dan veel te veel financiële schade.

Afbeelding

€1900 voor 7 nachten Landal Vaals in augustus voor een 4 persoons huisje.

Natuurlijk is dit last minuut, maar extreem veel goedkoper is het echt niet als je 6 maanden van tevoren boekt. En zeker niet voor een 6-8 persoonshuisje.

Ik heb namelijk gekeken voor Landal in Duitsland en daar was het kleinste hondenhuisje voor 1 personen gewoon écht €2500 voor 2 weken in juni (buiten het hoogseizoen dus.)

rien10

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:02

Niemand ontkent dat Landal duur is. Maar zullen we het bij het topic houden?
Overstromingen en de bijbehorende sores?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:03

En in principe, Limbo of niet, weet toch iedereen ook dat de hulpdiensten voorlopig ook nog 24/7 bezig zijn overal. Die moet je ook gewoon niet in de weg willen zitten, lopen, fietsen, rijden. Je hoeft niet hier te wonen om te zien wat er gaande is. Ik als Heerlenaar zijnde zie en hoor het meeste ook via digitale kanalen - wat voor heel Nl beschikbaar zijn - en bekenden in de omgeving.

Aan de ene kant moet zeggen dat ik ook best verbaasd ben dat hotels ed aangeven dat ze goed bereikbaar zijn. Ze vergeten voor het gemak wel te vermelden dat er met klem verzocht wordt door gemeentes ed om niet naar het heuvelland te gaan aan ons omwonenden dus ik snap niet zo goed dat toeristen wel gemotiveerd worden dan toch te komen. Ik snap dat de geen geld kwijt willen raken, zeker na alle Corona ellende ook, en ik gun ze de gemiste klandizie echt niet, maar je kunt momenteel toch echt niet gezellig vakantie vieren in de hele omgeving. Lijkt me handiger dat ze dat even laten voor wat het is tot ze na het verlenen van hulp kunnen beginnen met omgeving controleren en werkzaamheden starten zodat er meer bekend is over de gehele omgeving; wat veilig is en wat niet. Tot daar meer mee gedaan is geworden, bekend over is gemaakt zou ik zelf toch ook niet met een fijn gevoel naar zo’n regio op vakantie gaan moet ik zeggen.

Vakantie kosten zijn een beetje irrelevant hier lijkt me. Met de meeste bedrijven is idd wel een oplossing te vinden en zeker in zo’n situatie als dit. Ze zullen mensen graag weer ontvangen wanneer het mogelijk is/beter te doen is. Maar ook al kreeg je geen geld terug of een vervanging van…, wat echt niet zal gebeuren, dan kan je vakantie uitvoeren toch niet belangrijker zijn als hulpdiensten momenteel hun gang te laten gaan en in te gaan tegen de wensen van gemeentes om weg te blijven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:04

Nou, ik heb genoeg off topic gelezen :+
Kan het nu weer bij het doel van het topic blijven en elkaar op de hoogte houden over hoe de situatie is?