Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:42

purny schreef:
Devic schreef:
Ja ze willen natuurlijk wel kunnen vaststellen dat jouw vermogen nog hoger is dan het toegestane vermogen voor iemand in jouw situatie. Dat kan helaas alleen door deze dingen te vragen.

Maar wat hebben schulden te maken met die 125 euro? Inkomen opgeven ja, je hele financiële historie nee.

Schulden worden toch weggestreept tegen vermogen? Het heeft met elkaar te maken dacht ik

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:47

purny schreef:
Kennis van mij heeft niet eens een laptop en weet niet hoe de digitale wereld werkt.

Maar dat is toch ook gewoon bizar? Digitalisering is niet iets van het laatste jaar. Als je écht nul kennis hebt van de digitale wereld en niet zwaar geestelijk beperkt bent gaat er iets fout.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 15:51

Ik ken er ook voldoende hoor die niet weten hoe iets werkt. Of hooguit kunnen bellen en sms en met hun telefoon. Gewoon nooit de kans gehad er iets mee te doen. Of de capaciteit niet hebben net te leren. Een loopt zelfs nu tegen betaling van rekeningen aan. Zoon moet overmaken want ja papieren overschrijvingen doen het niet meer. Sommige instanties doen alles digitaal. En geen enkele rekening houden met een groep die dat niet kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:56

karuna schreef:
Ik ken er ook voldoende hoor die niet weten hoe iets werkt. Of hooguit kunnen bellen en sms en met hun telefoon. Gewoon nooit de kans gehad er iets mee te doen. Of de capaciteit niet hebben net te leren. Een loopt zelfs nu tegen betaling van rekeningen aan. Zoon moet overmaken want ja papieren overschrijvingen doen het niet meer. Sommige instanties doen alles digitaal. En geen enkele rekening houden met een groep die dat niet kan.

Maar als de zoon het wel kan hebben ze dus wel de kans om het te leren ;) dat is een kwestie van ernaast gaan zitten met een schriftje en stappen opschrijven. Alleen was het natuurlijk handiger geweest dat 20 jaar geleden al te doen, toen digitalisering intreding deed en alles nog
eenvoudiger was. Toen was ook al duidelijk dat alles meer gedigitaliseerd ging worden. Dat je dan twintig jaar lang de boot mist vind ik bijzonder

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:57

996981 schreef:
purny schreef:
Kennis van mij heeft niet eens een laptop en weet niet hoe de digitale wereld werkt.

Maar dat is toch ook gewoon bizar? Digitalisering is niet iets van het laatste jaar. Als je écht nul kennis hebt van de digitale wereld en niet zwaar geestelijk beperkt bent gaat er iets fout.

Of er heeft nooit iemand de moeite genomen om je het te leren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 15:59

:n Nee "even" ernaast zitten en uitleggen werkt niet. Het blijft gewoon niet plakken. Sommige mensen zullen het gewoon nooit begrijpen hoe het werkt. Niet iedereen is even begaafd. Of heeft fikse dislectie, of analfabeet of beheerst de taal niet goed genoeg. Helaas zijn dat er meer in nederland dan menig mens denkt -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:00

karuna schreef:
:n Nee "even" ernaast zitten en uitleggen werkt niet. Het blijft gewoon niet plakken. Sommige mensen zullen het gewoon nooit begrijpen hoe het werkt. Niet iedereen is even begaafd. Of heeft fikse dislectie, of analfabeet of beheerst de taal niet goed genoeg. Helaas zijn dat er meer in nederland dan menig mens denkt -O-

Hoe weet jij dat nou. De een pakt het sneller op dan de ander

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:01

En daarvoor kan je hulp inschakelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:03

purny schreef:
karuna schreef:

Hoe weet jij dat nou. De een pakt het sneller op dan de ander

Nou omdat dat geprobeert is en nog eens en nog eens. En zo ken ik er best wat waar het gewoon niet wil :n

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:03

purny schreef:
Of er heeft nooit iemand de moeite genomen om je het te leren

Je moet natuurlijk ook wel zelf aangeven dat je iets niet snapt. Er is niemand die dat kan ruiken en er is niemand anders dan jijzelf verantwoordelijk je zaken te kunnen regelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:05

karuna schreef:

Als je stap voor stap duidelijk opschrijft, eventueel met printscreens, welke stappen moeten worden doorlopen hoeft het niet ''te blijven plakken''. Je kunt het dan gewoon opzoeken. Wel is het van belang dat je wil leren en aangeeft dat je hulp nodig hebt.

Volgens mij zijn die laatste twee factoren eerder het probleem dan het niet kunnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:09

Nou ja en anders dan maar niet en dan zijn ze inderdaad afhankelijk van een ander om hun gedoe te regelen. Jammer maar helaas.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:13

karuna schreef:

Er is gewoon een categorie mensen die gaan het inderdaad nooit leren. Het zou voor iedereen beter zijn om gewoon te accepteren dat deze mensen bestaan.

MyWishMax

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:25

Maar voor die mensen zijn er verschillende instanties die hulp kunnen bieden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:27

MarcoBorsato schreef:
Nou ja en anders dan maar niet en dan zijn ze inderdaad afhankelijk van een ander om hun gedoe te regelen. Jammer maar helaas.

Is ook prima, maar verwachten dat hele instanties met logge, niet geatomiseerde, bureaucratische systemen moeten werken omdat er een handje vol mensen niet snapt hoe internet werkt is niet helemaal realistisch...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:40

996981 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Is ook prima, maar verwachten dat hele instanties met logge, niet geatomiseerde, bureaucratische systemen moeten werken omdat er een handje vol mensen niet snapt hoe internet werkt is niet helemaal realistisch...

Dat je deze gedachte er op na kan houden geeft weer in wat voor prachtige luxe positie je zit. En als je nu gaat protesteren dan ga ik het alvast inkaderen voor je:

Niet iedereen heeft de luxe om tijd uit te rekken om die oliebol te leren. En omdat ze die luxe niet hebben, moeten ze inderdaad hulp in schakelen die veelal geld kost. Waardoor ze nog minder mogelijkheden hebben om het te leren. Ik woon met een praktijk voorbeeld samen. Sinds ik bij hem woon is het voor hem (naar eigen zeggen) een stuk makkelijker en veel minder stress omdat ik het digitaal kan doen nu. En nú komt hij inderdaad langs me zitten om het ook te leren. Maar die jaren voor mij had hij zo niemand en was die mogelijkheid en ruimte er simpelweg niet.

En ik zou nu zeggen; als die zogenaamde logge instanties er nu minder log van geworden waren.... Maar de instanties die al log waren zijn dat IMO nu nog veel meer terwijl hun werknemers zelf steen en been klagen over de digitalisering. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:59

Ayasha schreef:
Dat je deze gedachte er op na kan houden geeft weer in wat voor prachtige luxe positie je zit. En als je nu gaat protesteren dan ga ik het alvast inkaderen voor je:

Niet iedereen heeft de luxe om tijd uit te rekken om die oliebol te leren. En omdat ze die luxe niet hebben, moeten ze inderdaad hulp in schakelen die veelal geld kost. Waardoor ze nog minder mogelijkheden hebben om het te leren. Ik woon met een praktijk voorbeeld samen. Sinds ik bij hem woon is het voor hem (naar eigen zeggen) een stuk makkelijker en veel minder stress omdat ik het digitaal kan doen nu. En nú komt hij inderdaad langs me zitten om het ook te leren. Maar die jaren voor mij had hij zo niemand en was die mogelijkheid en ruimte er simpelweg niet.

En ik zou nu zeggen; als die zogenaamde logge instanties er nu minder log van geworden waren.... Maar de instanties die al log waren zijn dat IMO nu nog veel meer terwijl hun werknemers zelf steen en been klagen over de digitalisering. :+

Ik zit inderdaad in een luxe situatie, omdat ik die voor mijzelf gecreëerd heb, door hard te werken en geen excuses te zoeken. Je bent zelf eindverantwoordelijk voor je levensonderhoud en geluk.
Er zijn tientallen redenen waarom het afronden van een studie mij niet zou kunnen lukken, maar ik heb het toch gedaan. Mezelf met hard werken opgewerkt van een VMBO kader advies (door achtergrond bevooroordeelde niveau inschaling en ouders die de capaciteit niet hadden mij te helpen met huiswerk) naar een HBO papier. Dat papiertje heb ik met een lage studieschuld kunnen halen, omdat ik er altijd naast gewerkt heb.

Ik kom ook ''uit de onderkant van de samenleving'', ben opgegroeid in een typische volksbuurt waarbij 80% in de bijstand zat, maar heb voor mezelf besloten dat ik dat niet wilde en dat ik álles in mijn macht ging doen om daar niet in terecht te komen.

Dat het is gelukt ervaar ik dus als luxe ja, maar meer omdat ik er zelf voor gewerkt heb.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:00

Morganlefay schreef:
Een smartphone is duurder dan een laptop en gaat veel sneller kapot. Verder zit daar ook een duur abonnement aan vast

Ligt eraan wat voor telefoon je neemt, de mijne was €150,- nieuw en ik heb prepaid. :)
Oké, buiten de deur heb ik geen internet (alleen via wifi of beltegoed) maar ik kom weinig tot niets tekort hiermee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:16

Niet voor het een of ander. Maar mijn man rooit het van zijn 14 op zijn eentje. Heeft op 17 zijn broertje bij in huis moeten nemen. ‘Opgroeien in een volksbuurt’ is niet de onderkant van de samenleving. :x
De enige moment dat mijn man uitkering gehad heeft, was na een zware rug operatie. Verder heeft hij altijd zijn eigen kost bij elkaar gewerkt. Dus dat veroordelende toontje over er voor werken mag je bij je houden. Denk dat maar heel weinig mensen het gered zouden hebben in de situatie van mijn man zoals hij gedaan heeft.

Opgroeien in een volksbuurtje met überhaupt een kans op zijn school afmaken was voor mijn man al dikke luxe geweest. Dan hebben we het niet eens over verdere studies.

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Ik zit inderdaad in een luxe situatie, omdat ik die voor mijzelf gecreëerd heb, door hard te werken en geen excuses te zoeken. Je bent zelf eindverantwoordelijk voor je levensonderhoud en geluk.
Er zijn tientallen redenen waarom het afronden van een studie mij niet zou kunnen lukken, maar ik heb het toch gedaan. Mezelf met hard werken opgewerkt van een VMBO kader advies (door achtergrond bevooroordeelde niveau inschaling en ouders die de capaciteit niet hadden mij te helpen met huiswerk) naar een HBO papier. Dat papiertje heb ik met een lage studieschuld kunnen halen, omdat ik er altijd naast gewerkt heb.

Ik kom ook ''uit de onderkant van de samenleving'', ben opgegroeid in een typische volksbuurt waarbij 80% in de bijstand zat, maar heb voor mezelf besloten dat ik dat niet wilde en dat ik álles in mijn macht ging doen om daar niet in terecht te komen.

Dat het is gelukt ervaar ik dus als luxe ja, maar meer omdat ik er zelf voor gewerkt heb.

karuna
Drukke kabouter

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:21

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:50

Ayasha schreef:
Niet voor het een of ander. Maar mijn man rooit het van zijn 14 op zijn eentje. Heeft op 17 zijn broertje bij in huis moeten nemen. ‘Opgroeien in een volksbuurt’ is niet de onderkant van de samenleving. :x
De enige moment dat mijn man uitkering gehad heeft, was na een zware rug operatie. Verder heeft hij altijd zijn eigen kost bij elkaar gewerkt. Dus dat veroordelende toontje over er voor werken mag je bij je houden. Denk dat maar heel weinig mensen het gered zouden hebben in de situatie van mijn man zoals hij gedaan heeft.

Opgroeien in een volksbuurtje met überhaupt een kans op zijn school afmaken was voor mijn man al dikke luxe geweest. Dan hebben we het niet eens over verdere studies.

Je hebt het over een veroordelende toon van mijn kant, maar zelf kun je er ook wat van. Sneu dat je man is opgroeit in de situatie die je schetst, dat gun je niemand.

Het geeft je echter ook geen vrijbrief om iedereen die het een fractie beter heeft maar de mond de snoeren “want het kan altijd erger”.

Opvallend dat omgevingsfactoren in dit topic veelal gezien worden als een reden waarom dingen niet lukken, maar deze zelfde omgevingsfactoren bij een “succesverhaal” ineens minder relevant zijn.

Ik vind dit echt een boeiend topic :)
In mijn ogen ben je zelf eindverantwoordelijk voor ontwikkeling en geluk. Dat dit niet voor iedereen makkelijk voor het oprapen ligt is een feit. Maar de mogelijkheden zijn er wel. Voor iedereen die in Nederland woont.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:52

purny schreef:
Devic schreef:
Ja ze willen natuurlijk wel kunnen vaststellen dat jouw vermogen nog hoger is dan het toegestane vermogen voor iemand in jouw situatie. Dat kan helaas alleen door deze dingen te vragen.

Maar wat hebben schulden te maken met die 125 euro? Inkomen opgeven ja, je hele financiële historie nee.

Wat hier eerder al geantwoord is. Je schulden worden inderdaad van het vermogen afgetrokken.

Wel komt er een wijziging in de wet aan dat fraudeschulden NIET meer van het vermogen afgetrokken worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:53

Nee niet voor iedereen in nederland. :n Helaas en zolang dat denkbeeld er blijft zul je altijd narigheid houden. Ben je 55 plus? Vergeet het maar geen baas wil je nog hebben. De mensen die net buiten de wia? Geloof ik nu vallen. Helaas werken kan niet meer. Mensen die geestelijk niet in staat zijn te werken door welke reden ook. Die kunnen ook niet hun "eigen kansen creeeren".

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:09

karuna schreef:
Nee niet voor iedereen in nederland. :n Helaas en zolang dat denkbeeld er blijft zul je altijd narigheid houden. Ben je 55 plus? Vergeet het maar geen baas wil je nog hebben. De mensen die net buiten de wia? Geloof ik nu vallen. Helaas werken kan niet meer. Mensen die geestelijk niet in staat zijn te werken door welke reden ook. Die kunnen ook niet hun "eigen kansen creeeren".

Die kunnen wel degelijk hulp zoeken bij het creëren van eigen kansen. Veel gemeentes hebben regelingen voor mensen die net buiten de wet vallen, of om andere redenen moeite hebben met het creëren van hun eigen kansen. Zoals eerder gezegd moet je wel zelf aangeven dat je hulp nodig hebt. Niemand kan dat ruiken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:21

996981 schreef:
karuna schreef:

Die kunnen wel degelijk hulp zoeken bij het creëren van eigen kansen. Veel gemeentes hebben regelingen voor mensen die net buiten de wet vallen, of om andere redenen moeite hebben met het creëren van hun eigen kansen. Zoals eerder gezegd moet je wel zelf aangeven dat je hulp nodig hebt. Niemand kan dat ruiken.

De mevrouw van die taarten dacht ook dat ze bezig was met het creëren van kansen. In overleg met haar werkcoach. Is even de bijstand uitgeweest, kwam er toch weer in, en mag nu 15.000 euro terugbetalen. Niet voor iedereen komt dat verhaal met die kansen goed.