IMANDRA schreef:Hoe denken jullie over kleinere partijen?
Ik heb de stemwijzer gedaan (maar moet me nog even verder inlezen en wat meer wijzers doen haha) en JONG kwam bij mij (nét) bovenaan. Maar die lijkt me wat kleiner en ik ken ze verder niet.
(sowieso, VVD en Groenlinks stonden weer eens gelijk op plek nr 2 in mijn stemwijzer dus ik moet eens goed gaan nadenken over voor welke ik dit jaar ga als ik niet voor JONG kies)
@Purny: Ja21 is toch een afgeleide/aftakking van FvD? Die mensen waren het dus blijkbaar eens met het FvD gedachtegoed, ik zou het vreemd vinden als het ineens hele andere waarden en meningen zou hebben?
Het enige verschil tussen JA21 en FvD is Baudet. En misschien dat ze wat minder achter allerlei (corona)complottheorieën aanlopen.
Omdat ik liefst een beetje strategisch stem, gaat mijn voorkeur niet uit naar een kleine partij. Verder vind ik het belangrijk dat de partij waar ik op ga stemmen daadwerkelijk regeringsverantwoordelijkheid kan en wil dragen.
Kleine partijen zijn vaak niet meer dan lobbypartijen van een specifieke groep waardoor een brede visie en maatschappelijke orientatie ontbreekt, wat m.i. wel een voorwaarde is voor regeringsdeelname.
Wat mij betreft mag de kiesdrempel ook wel omhoog, al die splinterpartijtjes voegen m.i. weinig toe.