Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:48

Valt dieren doden en opeten onder traditie dan?
Daarnaast, ik denk dat de vegan hausse vooral te maken heeft met een uitwas als de huidige bio-industrie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:55

mysa schreef:

Of liever gezegd: is het eten van peulvruchten en groenten een aanslag op de Nederlandse traditie :o?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:57

Magrathea schreef:
mysa schreef:

Of liever gezegd: is het eten van peulvruchten en groenten een aanslag op de Nederlandse traditie :o?

Als je uitgaat van een warme prak van aardappelen, groente en vlees met jus erover wel :+

rien10

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:00

Raasdonders met spek is anders oer-hollands hoor :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:00

Ik ga knorr wereldgerechten aanklagen!!!!! -:(-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:03

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk omdat zij steeds meer zien dat de Nederlandse cultuur meer en meer verdwijnt. Persoonlijk denk ik ook dat we daar voor moeten waken. Het kan toch niet zo zijn dat mensen die niet in Nederland geboren zijn gaan bepalen wat er hier wel en niet gebeurd. Dat gaat mij te ver, en ik denk dan dat ze wat lessen in aanpasen en integreren gemist hebben.

Prima om rekening te houden met anderen, maar niet ten koste van alles.

Noem eens één fundamenteel Nederlands gebruik wat verloren is gegaan door het toedoen van de niet in Nederland geboren Nederlanders.

Ik zeg dat we ervoor moeten waken ;-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:06

Weet je wat ook traditie was? Sigaretten op tafel in glaasjes als er bezoek kwam, of er nu kinderen bij waren of niet. Is toch gezellig. Doen we nu ook niet meer omdst ee inzien dat het misschien ook slecht kan zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:19

Magrathea schreef:
Weet je wat ook traditie was? Sigaretten op tafel in glaasjes als er bezoek kwam, of er nu kinderen bij waren of niet. Is toch gezellig. Doen we nu ook niet meer omdst ee inzien dat het misschien ook slecht kan zijn.

Of de prachtige traditie van kwelspelen zoals palingtrekken en katknuppelen. Handige oplossing voor het zwerfkattenprobleem. Echt goede tradities moeten behouden worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:20

Magrathea schreef:

Ook dat doen ze nog in bepaalde gebieden :')
Verandering kost inderdaad gewoon tijd. Is het dan altijd slecht ? Vind ik niet.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:24

Traditie in die zin bestaat eigenlijk niet echt in Nederland. Als je vergelijkt hoe het er bijvoorbeeld 200 jaar geleden aan toeging is er van veel van die zaken niks meer over, waar we denk ik blij over mogen zijn :Y) Veel dingen zijn misschien pas enkele decennia echt een ding, iets waar bepaalde generaties mee zijn opgegroeid. Zoiets kan je lijkt mij geen traditie noemen, maar een gewoonte. En gewoontes zijn er om af en toe te breken zou ik zeggen. Regelmatig afstappen van de dagelijkse sleur en het opnieuw bekijken van bepaalde zaken in de huidige maatschappij is juist heel gezond in mijn ogen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:28

Lynnepinny schreef:
Traditie in die zin bestaat eigenlijk niet echt in Nederland. Als je vergelijkt hoe het er bijvoorbeeld 200 jaar geleden aan toeging is er van veel van die zaken niks meer over, waar we denk ik blij over mogen zijn :Y) Veel dingen zijn misschien pas enkele decennia echt een ding, iets waar bepaalde generaties mee zijn opgegroeid. Zoiets kan je lijkt mij geen traditie noemen, maar een gewoonte. En gewoontes zijn er om af en toe te breken zou ik zeggen. Regelmatig afstappen van de dagelijkse sleur en het opnieuw bekijken van bepaalde zaken in de huidige maatschappij is juist heel gezond in mijn ogen.

Maar nooit onder druk van een ander.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:28

Elisa2 schreef:
Ik denk omdat zij steeds meer zien dat de Nederlandse cultuur meer en meer verdwijnt. Persoonlijk denk ik ook dat we daar voor moeten waken. Het kan toch niet zo zijn dat mensen die niet in Nederland geboren zijn gaan bepalen wat er hier wel en niet gebeurd. Dat gaat mij te ver, en ik denk dan dat ze wat lessen in aanpasen en integreren gemist hebben.

Prima om rekening te houden met anderen, maar niet ten koste van alles.

De meeste van deze mensen zijn wel in Nederland geboren. Alleen hun voorouders niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:30

elnienjo schreef:
Lynnepinny schreef:

Definieer "een ander"?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:31

Ik lees dat als Iemand anders dan behorende bij jouw groep, jouw inner circel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:32

elnienjo schreef:
Lynnepinny schreef:

Een ander? Een andere Nederlander? Lijkt mij prima dat we onze eigen gewoontes mogen aanpassen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:32

mysa schreef:
Daarnaast, ik denk dat de vegan hausse vooral te maken heeft met een uitwas als de huidige bio-industrie.

De vegan Hausse is ook zo enorm doorgeslagen. Heeft wel allemaal te maken met frusteatie can de vio industrie maar ook mede omdat men een geromantiseerd beeld heeft van de natuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:37

Stierenvechten is ook traditie, paarden zadelmak maken door ze aan een touw aan een dikke paal in het weiland te knopen tot ze geen verzet meer was ook een gebruik. Ik vind het prima dat gebruiken en tradities veranderen door de jaren heen . Geen enkel probleem mee maar niet op een gewelddadige opruiende manier. Van beide kanten trouwens. Het feit dat er twee kanten zijn zegt trouwens al genoeg . Dit zal je met alle dingen die jaren op een bepaalde manier aanwezig zijn geweest hebben.
Mijn vader was in sommige zaken nogal uitgesproken , had ook altijd een mening over vriendjes, maakt me niet uit wat ze doen als ze maar geen lang haar hebben. Dat haatte hij, dus heb ik de vriend van een schoolvriendin geleend. Meegenomen naar huis en voorgesteld aan pa en ma, later op de avond zei hij, viel toch wel mee voor zo’n haarbal en klaar. Nooit weer aanmerkingen gehad. En wel vriendjes met lang haar, ze waren welkom. Bij veel zaken moet je eerst laten zien dat het niet zo erg is en mensen rustig laten wennen, geef ze de kans om er mee om te gaan in plaats van te commanderen, intimideren en te eisen. Willen winkels Pieten van allerlei kleuren in de etalage of intochten met alle kleuren, ga dat dan niet lopen verzieken op die ene iets te zwarte maar accepteer dat het elk jaar beter gaat. Ipv etalages in te gooien of te protesteren voor zo’n winkel of intocht want zo kweek je juist verzet en onverdraagzaamheid. KOPZ kan niet verwachten dat wat 400 jaar aanwezig is geweest in één klap verwijderd word. En laat mensen, ook de witte in hun waarde .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:38

MarlindeRooz schreef:
Definieer "een ander"?

Gewoon letterlijk 'ieder ander'.

Over het voorbeeld van roken wat vroeger normaal was binnenshuis. Zelf kon ik niet tegen rook, mijn ouders rookten zelf ook niet, maar hadden in de jaren 70/80 wel de bekende glaasjes sigaretten op tafel voor de visite.

Toen ik op mezelf ging heb ik mijn eigen huis rookvrij verklaard. Gasten konden buiten onder het afdak roken, maar niet in huis. Ik heb bij rokers waar ik op bezoek ging nooit lopen drammen dat zij hun huis rookvrij zouden moeten maken tbv niet rokers zoals ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:38

Lynnepinny schreef:

Meestal veranderen tradities geleidelijk aan. Dat er nu een gigantische ruzie over is heeft ook te maken met de polarisering van de huidige maatschappij. Daarnaast is de wereld enorm geglobaliseerd en is zwarte piet verward met de Amerikaanse black face traditie.

Ik vind dat Rutte het heel goed heeft aangepakt. Ik ben geen fan van rutte, maar hij heeft het wel op een sussende manier gezegd. Zwarte Piet verdwijnt ook geleidelijk aan. Ook al is het alleen maar omdat ouders van de doelgroep niet willen dat hun kind geconfronteerd wordt met eentje die een scene gaat schoppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:46

En dat laatste is ronduit schandalig, van zowel pro als contra .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:47

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:51

Loretta schreef:
Dit is nu wat ik eng aan deze beweging vind.

https://youtu.be/fdX6aVzPgHs

Noemen ze dit nu gelijkwaardigheid?

Zie je hoe ontroerd en geëmotioneerd de donkere mensen zijn, ze staan niet te grinniken hoor. Ja heftig , eng zeker niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:53

Loretta schreef:

Het lijkt wel 'n sekte. :n

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:57

elnienjo schreef:
Loretta schreef:

Het lijkt wel 'n sekte. :n

Dat heb je goed gezegd

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:05

Je weet heel de context niet? :+
Amerikanen doen dingen vaak nogal ehhh anders. Wie weet was dit wel bedoeld om te laten zien hoeveel spijt een bevolking heeft van jarenlange racisme. Of waren het allemaal mensen wiens voorouders slaven hebben gehad?