Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 01:37

Dubbelaccount? Ik heb al 18 jaar hetzelfde account. Nog meer aannames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 04:51

Rinske schreef:
Ik moet hier een beetje om grinniken, want ik zie ook bij jou niet op de inhoud maar op de toon reageren bij zowat elke reactie :) .

Blij dat ik je heb kunnen doen grinniken, een beetje humor en relativeren is absoluut belangrijk in een discussie als deze waar we totaal geen invloed hebben op de situatie omdat we geen stemrecht hebben in de USA en er zo goed als niemand met stemrecht hier informatie zal gaan halen. Je waarneming dat ik op de toon en niet de inhoud reageer bij zowat elke reactie leg ik naast me neer want daar kan ik me niet in vinden. Maar als je daar een punt van wilt maken en met voorbeelden wilt komen dan ben ik wel bereid daar naar te kijken, mits jij ook bereid ben de aantijging terug te trekken indien we kunnen concluderen dat je standpunt niet voldoende bewezen is.

Rinske schreef:
En ik bedoel natuurlijk ook dat ook al test je veel of weinig, er overlijden nog steeds enorm veel mensen daar per dag aan corona, allemaal door slap leiderschap. Alle zogenaamd "sterke leiders" scoren slecht bij de aanpak van de coronacrisis. Veel zieken, veel ziekenhuisopnames, veel doden. Dan kun je wel eigenwijs zeggen dat een mondkapje vervelend zit, maar een beademingsapparaat zit nog veel vervelender....

En ja, er overlijden nog mensen elke dag aan corona, zie de grafiek hieronder met een 7-daags moving average. De trend is helaas niet helemaal duidelijk omdat er een duidelijke daling te zien was maar in de laatste 2 weken weer een lichte stijging. De vraag is dus of die stijging doorzet of dat het maar een tijdelijke opleving was.

Afbeelding

Kijken we echter naar de verhouding doden ten opzichte van het aantal nieuwe gevallen, dan is dat redelijk stabiel de afgelopen 2 weken:

Afbeelding

Wel zou ik daar aan toe willen voegen dat er sprake lijkt te zijn van "herd immunity" als je kijkt naar het aantal nieuwe gevallen en het dodenaantal. De staten die eerst het hardst getroffen waren laten nu de minste groei in het aantal nieuwe gevallen zien en andersom. Als dit inderdaad door herd immunity zou komen dan lijkt de relatie met zwak of sterk leiderschap van ondergeschikt belang. Zie onderstaand overzicht voor de correlatie, ik ben nieuwsgierig of jij enige waarde hieraan hecht:

Afbeelding

Of het dan ook komt door "zwak leiderschap" zou ik niet durven zeggen, dus misschien wil jij toelichten hoe je tot die conclusie bent gekomen dat dat de oorzaak is? Wat is zwak leiderschap om te beginnen? Is bijvoorbeeld je mening veranderen omdat de inzichten veranderen zwak of sterk leiderschap? Hoe kwantificeer je Trump specifiek op bepaald leiderschapsaspecten? En hoe duidelijk is de correlatie die je suggereert? Er zijn bijvoorbeeld landen met extreem sterk leiderschap (autoritair leiderschap) met heel veel doden (China bijvoorbeeld waar de macht in handen van een partij ligt), terwijl andere landen met "zwakkere leiders" het ongetwijfeld beter doen. Ik vraag dat omdat er misschien het gevoel kan ontstaan dat mensen die anti-trump zijn zich in het algemeen negatief over hem uitlaten en zwak leiderschap een duidelijke negatieve connotatie heeft. Dus als je meer inzicht kan geven wat voor jou zwak leiderschap is wordt het misschien duidelijker of dat direct te correleren valt aan het aantal corona gevallen in Amerika. Als voorbeeld van sterk leiderschap zou ik bijvoorbeeld de beslissing van Trump noemen dat hij op korte mijn besloot om een travel ban in te voeren voor vluchten naar de USA, maar hier kwam een grote negatieve backlash op vanuit zowel de EU (12 maart 2020) en de WHO.

Askja schreef:
Het zit je wel hoog ;-) Feitelijk heb ik dit al gedaan door aan te geven dat ik van je wil aannemen dat je de betreffende uitspraak bedoelde als mening en niet als feit. En dat meen ik. Zo heilig is de taalkunde nou ook weer niet voor mij dat ik er een principekwestie van wil maken.

Het zit me hoog omdat zo discussies gevoerd worden hier op bokt. Persoon A maakt een aantijging aan het adres van persoon B, persoon geeft weerwoord en als persoon A daar niets meer tegenin te brengen heeft dan zal persoon A niet meer reageren of doorgaan over iets anders. In een nette discussie waar mensen hun discussiepartner respecteren lijkt het me evident dat als je een expliciete aantijging doet die vervolgens aangevochten wordt, je daar op reageert door of de aantijging expliciet terug te trekken of inhoudelijk te reageren op de verdediging. Ik kan je enkele voorbeelden hier uit het topic geven waarbij iemand een stelling inneemt die vervolgens weerlegt wordt en er daarna geen reactie meer op komt, maar omdat die gevallen niet op jou persoonlijk slaan zal ik de voorbeelden achterwegen laten. Ik had gehoopt dat je daarom, in plaats van "ik snap hoe je het bedoelde" zou reageren met een "ik snap hoe je het bedoelde en trek daarom de aantijging dat je je mening als feit brengt terug". Op die manier is het ook makkelijker voor mij om het achter me te laten en er niet later weer op een andere manier op te terug te komen. Maar als jij dat niet expliciet wilt zeggen zal ik het verder ook laten rusten.

En ik vind het prettig om te horen dat ook jij het volkskrant artikel niet neutraal vond, dat geeft mij het gevoel dat ik de tijd die ik besteed heb om het door te spitten geen verspilde moeite was. En je analyse van het ontbreken van onpartijdigheid bij zowel Fox News en CNN kan ik me helemaal in vinden, blijkbaar is er toch behoorlijk wat common ground. Over de Volkskrant kan ik me verder geen mening vormen op het teleurstellende stuk dat gelinked was na omdat ik verder de volkskrant niet lees.

Askja schreef:
Opvallend trouwens dat er ineens een trol actief is hier. Maar dat zie je overal natuurlijk.

Ik snap niet waarom het opvallend is dat er hier "ineens" een trol actief is. Ik zou dat op kunnen vatten als een suggestieve opmerking maar ik neem aan dat het een meer algemene opmerking was niet specifiek gericht aan mij en zal er dan ook verder niet op in gaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:28

Enzino, dat gaat echt niet over jpu. Dat gaat over iemand die gelooft in satanische samenzweringen en Pizzagate. Lees maar eens wat er in jouw afwezigheid gepost is. Ik neem althans aan dat jij niet in Pizzagate gelooft.

Ik snap ook echt wel wat je bedoelt met het hele mening vs feit verhaal. Het woord aantijging vind ik dan wel weer overdreven. Maar ik zal in deze discussie proberen zelf hier nog wat zorgvuldiger mee om te gaan, niet alleen ten opzichte van jou maar alle (serieuze) posters in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:42

Perfect, dank je!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:43

Was me inderdaad direct duidelijk dat niet Enzino werd bedoeld. Heel gek misschien: maar bij dergelijke gelegenheden denk ik in eerste instantie: oei, zou die bokker wel weten dat haar account gehackt is? :o

Nog even over sterke en zwakke leiders: sterke leiders verbinden en laten hun bestuur niet beïnvloeden door electorale overwegingen. Ergo: crisisbeleid berust op feiten en is er op gericht de ongunstige omstandigheden te elimineren met de minste ongewenste neveneffecten.

Maar ja, er wordt niet voor niets gezegd dat een democratie de minst kwade regeringsvorm is te midden van een heleboel nog schadelijker regeringsvormen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:02

mysa schreef:
Was me inderdaad direct duidelijk dat niet Enzino werd bedoeld. Heel gek misschien: maar bij dergelijke gelegenheden denk ik in eerste instantie: oei, zou die bokker wel weten dat haar account gehackt is? :o

Nog even over sterke en zwakke leiders: sterke leiders verbinden en laten hun bestuur niet beïnvloeden door electorale overwegingen. Ergo: crisisbeleid berust op feiten en is er op gericht de ongunstige omstandigheden te elimineren met de minste ongewenste neveneffecten.

Maar ja, er wordt niet voor niets gezegd dat een democratie de minst kwade regeringsvorm is te midden van een heleboel nog schadelijker regeringsvormen.

Gehackt .. dat zou ook nog kunnen. Of worden we nu met zijn allen te paranoïde?

Wat betreft jouw opmerking over sterke en zwakke leiders, als je het zo bekijkt zijn er maar heel weinig sterke leiders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:23

Enzino, misschien vindt je dit artikel ook wel interessant:
https://www.statnews.com/2020/07/20/tru ... -the-math/

Ze kijken ernaar of de hoeveelheid testen daadwerkelijk het verhoogde aantal aan cases verklaard. Dat is in enkele staten zo, maar in het overgrote merendeel is het verhoogde aantal cases door de verspreiding van het virus gekomen.

En wat betreft leiderschap vind ik dit wel een interessante, gaat over een goede vs slechte leider: https://www.psychologytoday.com/us/blog ... nald-trump

Edit: En dit is ook een interessante. Hoewel een aantal zaken inderdaad goed gaan onder Trump, heeft hij het schijnbaar aan Obama te danken. In veel gevallen heeft Obama namelijk de grote ommezwaai gedaan qua statistieken, en profiteert Trump van de groei die in het Obama-era is ingezet. Ook schijnt het zo te zijn dat statistieken in het eerste jaar van Trump vrijwel alleen vanuit het Obama-era komen, omdat de effecten van zijn policies dan nog niet goed te merken zijn. Maar daar heb ik zo even geen bron voor :)
https://www.washingtonpost.com/business ... my-charts/

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:43

Ik heb me ook eens verdiept in de zgn. pizzagate, ik kende het helemaal niet. Als er ook maar iets van waar is, dan is het wel triest.

Ik krijg het gevoel dat trump meer medestanders krijgt. Gelukkig hoef ik zelf niet te stemmen daar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:10

Askja schreef:
Wat betreft jouw opmerking over sterke en zwakke leiders, als je het zo bekijkt zijn er maar heel weinig sterke leiders.

En dat is dus inherent aan de democratie, vandaar die laatste opmerking. Maar betere vormen van bestuur zijn ook nog niet gevonden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:21

germie schreef:
Ik heb me ook eens verdiept in de zgn. pizzagate, ik kende het helemaal niet. Als er ook maar iets van waar is, dan is het wel triest.

Ik krijg het gevoel dat trump meer medestanders krijgt. Gelukkig hoef ik zelf niet te stemmen daar.

Kan je ook uitleggen waar dat gevoel op gebaseerd is. En wat dat pizzagate betreft, nee natuurlijk is dat niet waar. Er was zelfs een gekkie die gewapend met een geweer die pizzeria binnen kwam vallen om zelf de problemen wel even op te lossen. Helaas voor hem kwam hij er toen achter dat die pizzeria geeneens een kelder heeft. Maar dat soort feiten zijn nooit zo relevant voor complotgekkies, zoals de QAnon gelovigen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:54

Karl66 schreef:
germie schreef:

Kan je ook uitleggen waar dat gevoel op gebaseerd is. En wat dat pizzagate betreft, nee natuurlijk is dat niet waar. Er was zelfs een gekkie die gewapend met een geweer die pizzeria binnen kwam vallen om zelf de problemen wel even op te lossen. Helaas voor hem kwam hij er toen achter dat die pizzeria geeneens een kelder heeft. Maar dat soort feiten zijn nooit zo relevant voor complotgekkies, zoals de QAnon gelovigen.

Ik heb wat vrienden in Florida en die hangen toch allemaal Trump aan, nou ja, aanhangen, ze noemen het 'de beste kiezen uit de slechten'. Dus daarom zegt mijn gevoel dat Trump wel weer herkozen gaat worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:59

We zullen wel zien wie er president word. Ergens denk ik, laat het Trump maar zijn. Hij heeft nog geen tegenslag gehad tot Corona kwam, toen hij president werd kon hij wel juichen dat het allemaal hosanna ging maar hij lifte alleen mee op de economische groei die allang had ingezet onder Obama dus dat is zeker niet zijn verdienste. Wanneer hij president blijft kan hij dan laten zien wat hij waard is om een land dat economisch aan de rand van de afgrond staat weer op de been te helpen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:02

Alleen laten alle cijfers op dit moment wat anders zien. Dat wil niet zeggen dat het een gelopen race voor Biden is, maar dat Trump serieus veel moeite moet doen om het gat weer te dichten. Al is hij daar gisteren wel goed mee begonnen door weer een persconferentie over corona te geven en de pandemie serieus te nemen. Dat verwachten de Amerikanen namelijk van hun president. En dit is slechts een begin, wat hij maandenlang vol moet blijven houden, terwijl Biden op dit moment op een serieuze voorsprong staat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:05

Precies Bigone. Hij die aan de macht wil staan, hij die op zijn bek mag gaan.

Of hij gaat het heel goed doen. Wie weet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:36

bigone schreef:
We zullen wel zien wie er president word. Ergens denk ik, laat het Trump maar zijn. Hij heeft nog geen tegenslag gehad tot Corona kwam, toen hij president werd kon hij wel juichen dat het allemaal hosanna ging maar hij lifte alleen mee op de economische groei die allang had ingezet onder Obama dus dat is zeker niet zijn verdienste. Wanneer hij president blijft kan hij dan laten zien wat hij waard is om een land dat economisch aan de rand van de afgrond staat weer op de been te helpen.
Denk je oprecht dat hij daar toe in staat is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:37

Nee!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:38

Waarom zeg je het dan, je liet me schrikken :')

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:42

Ik denk dat er met nog vier jaar Trump geen democratie meer over is, vooral als de meerderheid in de senaat Republikeins blijft.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:48

Twitter verwijdert duizenden accounts die complottheorieën QAnon verspreiden:

https://www.nos.nl/l/m/234148

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
QAnon is m.i. een erg kwalijke, schadelijke bron van complottheorieën (wie benieuwd is naar de oorsprong van de hier eerder geuite ideeën omtrent satanische Democraten, Pizzagate etc.: dat komt hier dus vandaan). Trump heeft overigens meer dan eens berichten van QAnon geretweet. Naar ik vermoed niet omdat hij er oprecht in gelooft, maar omdat het het past in zijn strategie om de Democraten aan te merken als onbetrouwbaar, corrupt, leugenachtig etc.

Maar je kunt betwisten of deze accounts verwijderd moeten worden. Tot men echt juridisch over de schreef gaat, mogen complottheorieën gedeeld worden, dat valt naar mijn idee onder vrijheid van meningsuiting.
Door ze te verwijderen geeft Twitter de QAnon-aanhang een stok in handen om hun vijanden mee te slaan: zie je wel, Deepstate aan het werk, we worden monddood gemaakt.
En dat zal indirect Trump, lijkt mij, ook weer in de kaart spelen wat betreft het verdacht maken van Democraten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:48

Eerlijk gezegd, misschien verdienen de Amerikanen wel een president als Trump.

Ik vind het in ieder geval positief voor ons dat Europa begint te beseffen dat we ons echt moeten losweken van de VS en zelf onze boontjes doppen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:56

Askja schreef:
Twitter verwijdert duizenden accounts die complottheorieën QAnon verspreiden:

https://www.nos.nl/l/m/234148

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
QAnon is m.i. een erg kwalijke, schadelijke bron van complottheorieën (wie benieuwd is naar de oorsprong van de hier eerder geuite ideeën omtrent satanische Democraten, Pizzagate etc.: dat komt hier dus vandaan). Trump heeft overigens meer dan eens berichten van QAnon geretweet. Naar ik vermoed niet omdat hij er oprecht in gelooft, maar omdat het het past in zijn strategie om de Democraten aan te merken als onbetrouwbaar, corrupt, leugenachtig etc.

Maar je kunt betwisten of deze accounts verwijderd moeten worden. Tot men echt juridisch over de schreef gaat, mogen complottheorieën gedeeld worden, dat valt naar mijn idee onder vrijheid van meningsuiting.
Door ze te verwijderen geeft Twitter de QAnon-aanhang een stok in handen om hun vijanden mee te slaan: zie je wel, Deepstate aan het werk, we worden monddood gemaakt.
En dat zal indirect Trump, lijkt mij, ook weer in de kaart spelen wat betreft het verdacht maken van Democraten.

Ja dat is weer een hele discussie op zich. Want in principe geldt vrijheid van meningsuiting en moeten we dat hoog in het vaandel houden, maar waar trek je de grens precies? 'Mag' je die vrijheid hebben wanneer je structureel misinformatie verspreidt (bewust danwel onbewust)? Volgens mij breng je er niet direct mensen mee in gevaar, maar het is dan weer gevaarlijk voor de democratie als mensen geloven in dingen die gewoon niet waar zijn, maar je kan in zo'n situatie ook maar moeilijk bewijzen dat ze ongelijk hebben (gezien alle bronnen die je kan noemen niet betrouwbaar zijn in hun ogen). Lastig.

Je link doet het trouwens niet bij mij: wat voor beargumentatie heeft Twitter hiervoor? (als het niet te veel offtopic gaat hoor :)) )

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:12

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:21

Thanks! Hm ja lastig. Je wil die misinformatie tegengaan maar doordat Twitter de accounts verwijderd/niet meer prominent laat zien kunnen ze wel weer zeggen 'Zie je wel, ze proberen ons monddood te maken zodat de waarheid niet boven water komt'. Dus het zal hopelijk werken om 'nieuwe' mensen te behoeden van deze gedachtegang, maar tegelijkertijd werkt het wel bevestigend bij mensen die er al in geloven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:25

Schemerdier schreef:
Eerlijk gezegd, misschien verdienen de Amerikanen wel een president als Trump.

Ik vind het in ieder geval positief voor ons dat Europa begint te beseffen dat we ons echt moeten losweken van de VS en zelf onze boontjes doppen.

Ik hoop inderdaad dat dat doorzet. Ook een beetje de erfenis van WOII, toen waren de Amerikanen onze bevrijders en weldoeners in de vorm van de Marshall-hulp. (die overigens minder onbaatzuchtig was dan destijds ervaren werd).

Gelijkelijk begonnen veel mensen toch wel wat nuchterder naar de VS te kijken. Denk aan Vietnam de Golfoorlog etc.

Ik kan me helemaal vinden in wat Oek de Jong in de Volkskrant zei:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b8175ca5/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:55

Ik denk dat we ons niet hoeven los te weken, daar zorgt Trump zelf wel voor met zijn gedrag. De spanningen tussen china en us gaan naar een kookpunt toe door de voorgenomen acties van Trump, sluiten van consulaat in Usa en weigeren van visa. Straks worden de banden verbroken tussen die twee en dan heeft de us een levensgroot probleem.