Orkaan Irma

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:48

Sterkte allemaal! Zijn er mensen die na Maria nog een teken van leven hebben gekregen uit Dominica, afgezien van de premier? Kennissen van me wonen daar, maar zowel wij als haar familie heeft nog geen contact kunnen leggen. We hebben dus geen idee hoe het met ze is...

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:58

Dominica is behoorlijk gesloopt. Laatste berichten zijn dat er bij 95% van de huizen geen fatsoenlijk dak meer op ligt. Er zijn daar zeker 7 doden gevallen. Ik verwacht dat de communicatie nog goed plat ligt.

Over puerto rico las ik nog geen nieuws. Maria trekt nu als cat.3 langs de oostkust van de Dominicaanse republiek. Ik hoop dat ze niet opnieuw aan kracht wint en af blijft nemen, maar voor zover ik op het plaatje zag gaat het oog langs de DR en blijft dus boven zee. Dan kan ze makkelijker ana kracht winnen, toch?

Sterkte trouwens, iedereen in het pad van Maria.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:35

Ja klopt. Inmiddels is het bevestigde dodental op Dominica opgelopen tot 15. Op het eiland zijn maar een paar communicatietorens en die zijn allemaal als luciferhoutjes geknakt. Er is - behalve met sateliettelefoons - dus geen communicatie mogelijk. De laatste berichten waren dat het met vliegtuigen en boten niet mogelijk is om het eiland te benaderen. Er zijn met behulp van helicopters een aantal hulppaketten en medewerkers gedropt op een aantal verschillende plekken, maar het eiland is zo onbegaanbaar geworden dat grote delen gewoon helemaal niet bereikbaar zijn. Hieronder een foto van hoe Roseau (de hoofdstad) er nu bij ligt (foto is te groot om te tonen dus vandaar in link:
https://i.guim.co.uk/img/media/a786750623c4838272b0879f4e96ad686bb0c371/40_0_1200_720/master/1200.jpg?w=1920&q=55&auto=format&usm=12&fit=max&s=650c439f8e27428c95e956c3863fc19d
alleen de stenen huizen staan nog, de houten huizen met golfplaten daken die er tussen stonden zijn volledig verwoest.
We weten nog altijd niets van hoe het met onze kennis en haar gezin is...
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 22-09-17 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:37

Hier zijn beelden te zien die ze gisteren vanuit een vliegtuigje hebben kunnen maken. Het eiland was voorheen vrijwel volledig begroeid, voornamelijk met bananen en palmen. Er lijkt niets van over...

http://edition.cnn.com/2017/09/20/world ... index.html


In 2015 is Orkaan Erika over Dominica heen geraasd. Die orkaan heeft zo veel destructie achter gelaten dat daarna is besloten dat geen enkele andere orkaan ooit nog de naam Erika mag dragen, uit respect voor alle slachtoffers. Erika heeft bijna een volledig dorp de zee in geslagen, incl. de er naartoe leidende wegen (en de op dat moment aanwezige bewoners). Toen wij er 1,5 jaar later waren, was dat deel van het eiland nog steeds afgesloten. Veel wegen die wel gewoon gebruikt waren, waren voor Nederlandse begrippen onbegaanbaar (als in: zulke grote gaten in de weg dat een stuurfoutje fataal kan aflopen). Meerdere bruggen waren volledig weggeslagen, en de doorgang over de rivieren werd op die plekken opgelost door zeecontainers in de rivier te leggen waar je overheen kon rijden (dóódeng). Op een deel van het eiland waar we met regelmaat langs 'moesten' was een deel van een berg weggeslagen, waardoor de geasfalteerde weg als een soort lint boven een afgrond hing, het asfalt hield zichzelf aan elkaar, eronder zat letterlijk niets. Daar mocht je overheen, maar dan wel langs het uiterste randje dat nog aan de berg vast zat. Pilonnen om de boel af te zetten zijn er maar weinig, dus hier hadden ze dat opgelost met een paar stokjes en rood/wit afzetlint. Levensgevaarlijk in het donker natuurlijk - vooral omdat op de meeste plekken ook gewoon geen openbare verlichting is. Dominica als staat zijnde is straatarm. Dit is echt een genadeklap.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:04

;( Wat erg dit !
Gewoon alles weggeveegd....
Veel sterkte voor iedereen die zwaar getroffen is. :(:)

Janneke2

Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:55

Van de week op de radio, Piet Vellinga, professor in Wageningen. Hij bestudeert al 30 jaar (!) de effecten van klimaatverandering.

En hij was somber en terughoudend: wonen op de Carribben gaat steeds lastiger worden. (En in de stille Oceaan zullen eilanden groepen verdwijnen.)
De meeste Carribische eilanden hebben wel bergen en daar kun je nog wel een tijd wonen in een betonnen huis.

En daarna dus de politieke vragen: we weten dit, wat gaan we er aan doen?
:=
Zelfs al halen we de afspraken van Patijs - we weten dat deze eilanden onevenredig veel ellende over zich heen zullen krijgen. |(

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:33

Janneke2 schreef:
En daarna dus de politieke vragen: we weten dit, wat gaan we er aan doen?

Waarschijnlijk weinig. De meeste eilanden daar zijn leuk voor toeristen, maar zijn niet van levensbelang voor de meeste andere landen op de wereld. Ja, de Kaaimaneilanden hebben momenteel een persoonlijk belangrijke functie voor veel machthebbers, maar die kan ook prima ergens anders vervuld worden. Voor het raffineren van olie uit Venezuela wordt ook wel een andere locatie gevonden, en tegen die tijd is die olie misschien sowieso wel op.
Voor de rest? Wat mooie gebaren voor de bühne zodat het niet lijkt dat we het gebied echt aan zijn lot overlaten, en verder gewoon wegkijken en doen of onze neus bloedt waarschijnlijk.

Janneke2

Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:00

Tja - dat soort onverschilligheid, daar wordt een mens niet vrolijk van.

(Ik geef volmondig toe dat het een gigantisch probleem is en dat ik een soort van jaloers ben op 'klimaatontkenners'.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:55

Janneke2 schreef:
Tja - dat soort onverschilligheid, daar wordt een mens niet vrolijk van.

(Ik geef volmondig toe dat het een gigantisch probleem is en dat ik een soort van jaloers ben op 'klimaatontkenners'.)

Een gigantisch probleem is het zeker, maar er zullen er waarschijnlijk genoeg zijn die beargumenteren waarom het niet hún probleem is, of niet het meest urgente probleem, of een te duur probleem om er iets aan te doen, of dat achteraf puinruimen goedkoper is dan wat er nodig is om deze ramp af te wenden, of...

Daarbij hoeven degenen die er niet iets aan willen doen het ook nog niet eens onderling eens te zijn. Ook als ze allemaal hun eigen beweegredenen hebben om het niet te doen, is dat waarschijnlijk genoeg om een echte oplossing te blokkeren.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:14

Dit komt nu wel heel dichtbij!
Waar hij nu uitgerekend landfall gaat maken wonen wij. :+ (ben nu wel in belgië maargoed, mijn mama niet haha)
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:45

Jeetje, ik had het helemaal gemist dat er weer ééntje aankwam :oo
Veel sterkte voor jou en je mama ! Zo te hopen dat iedereen safe blijft en de schade beperkt.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:03

Zal niet zo heftig worden, hopelijk blijft het bij een cat 1! We zullen zien

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:45

Pandora2 schreef:
Jeetje, ik had het helemaal gemist dat er weer ééntje aankwam :oo
Veel sterkte voor jou en je mama ! Zo te hopen dat iedereen safe blijft en de schade beperkt.

Ik wist het ook niet. Hopelijk wordt dat weer geen zo'n krachtige als de vorige. Ze hebben in dat gebied al hun portie gehad dit jaar.

Anoniem

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:18

Och nog een orkaan.. Mijn collega zit nu op Playa del Carmen, die gaat de volle laag krijgen..

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:28

Relaxed schreef:
Och nog een orkaan.. Mijn collega zit nu op Playa del Carmen, die gaat de volle laag krijgen..

Daar blijft het gelukkig een depressie
Vanaf hij in de golf van mexico komt zal hij sterker worden en zal het een orkaan worden
en dan nog.. ziet er niet uit dat hij heel sterk zal worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:49

xTitanic schreef:
Relaxed schreef:
Och nog een orkaan.. Mijn collega zit nu op Playa del Carmen, die gaat de volle laag krijgen..

Daar blijft het gelukkig een depressie
Vanaf hij in de golf van mexico komt zal hij sterker worden en zal het een orkaan worden
en dan nog.. ziet er niet uit dat hij heel sterk zal worden!


Euh ja, maar je zit niet in Playa voor de regen ;)

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:08

Kan gebeuren toch :+

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:53

Oei alweer eentje tis wel raak dit jaar zeg.

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:56

Titanic, blijft 'maar' een depressie? Als gevolg van Nate zijn er al 15 doden gevallen in Costa Rica en Nicaragua. Je bagataliseert het nogal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:32

Fitzroy schreef:
Titanic, blijft 'maar' een depressie? Als gevolg van Nate zijn er al 15 doden gevallen in Costa Rica en Nicaragua. Je bagataliseert het nogal.

Er is een heel verschil tussen een depressie of storm en een orkaan. Zoiets wordt pas een orkaan genoemd als er bepaalde windsnelheid aanwezig is. Ook al is een depressie of storm heel vervelend, het is niet hetzelfde als een orkaan en zal voor milde overlast zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:34

Hier even de schalen op een rijtje.

Klasse Windsnelheden (km/h) Benaming Schade
TD < 62 Depressie -
TS 63 – 118 Storm -
S-1 119 – 154 Orkaan Licht
S-2 155 – 178 Orkaan Matig
S-3 179 – 210 Orkaan Uitgebreid
S-4 211 – 250 Orkaan Extreem
S-5 > 250 Orkaan Catastrofaal

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:00

Ik weet het verschil wel, Joolien. Maar het gaat mij erom dat Titanic (en jij nu ook btw met je milde gevolgen) er nogal luchtig over doet terwijl er al 15 doden zijn gevallen.
Overigens is het een tropical storm op dit moment.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:38

Dat er 20+ doden zijn gevallen was ik niet van op de hoogte op het moment dat ik die reactie heb geplaatst.
Voor mij blijft het alsnog maar een depressie/storm en ben ik al heel blij dat het 'maar' een categorie 1 zal zijn als hij mogelijks over mijn moeders dak passeert..

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:41

Relaxed schreef:
Euh ja, maar je zit niet in Playa voor de regen ;)


Regen lijkt me nog de minste zorg..

Het is wel echt raak dit jaar, hopelijk krijgen de slachtoffers ook echt de hulp die ze nodig hebben :(:)

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:38

Nate is nu cat 1 en ze verwachten dat hij in de loop van de avond (lokale tijd) groeit tot een cat 2. Hij zal naar verwachting morgenochtend aan land gaan bij Biloxi, naast New Orleans. Daar is het alarm al geluid en in veel staten daar is al alarm geslagen.

Ik dacht inmiddels 25 doden op Nate's naam te zien staan.

Op mijn wind-app staat overigens landfall at nightfall.