Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:16

Ben het wel met het bovenstaande bericht eens. En inderdaad, je kiest je kleding toch zelf?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:19

Als kind niet...

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:40

aikon schreef:
Kies jij zelf dan niet de kleren die je wilt dragen? En wat maakt kleren, ongeacht voor wie "bedoeld", een onprettig iets voor je? Wil je dan bloot rond lopen? (van mij mag je, heb niks tegen nudisten)

Snap eigenlijk niet echt waar het probleem ligt.
Je bent transgender zeg je, gaat van vrouw naar man, men spreek je al aan als man en dat vind je vervelend terwijl je je zelf wil laten "ombouwen" (akelig woord) Daarnaast heb je de lichaamskenmerken (de mannelijke?) En daar heb je een hekel aan. :?

Zelf ben ik niet-binair en vind dit een vreemd iets om te lezen. Ik draag wat lekker zit en kijk niet naar voor wie het bedoelt zou moeten zijn of kleur, lach als mensen mij met meneer aanspreken terwijl ik toch aan de buitenkant vrouw ben. Heb zeker geen hekel aan mijn lijf (nou ja die tieten mogen wel een aantal maten kleiner of helemaal weg, mij om het even) Ook geen probleem onder de douche of mij zelf in de spiegel te zien. (moet nodig afvallen dat wel weer >;) )
Ik heb wat ik heb en heb het leren accepteren en respecteren.

Als ik jou tekst lees heb ik heel erg het idee dat je je zelf niet accepteert noch respecteert noch eigenwaarde hebt. En ik betwijfel of dit gaat veranderen als je omgebouwd bent.
Heb je hier al eens hulp bij gehad? Is een echt oprechte vraag.
Je zult niet de eerste (en ook niet de laatste) zijn die na ombouwen zich toch nog niet goed voelt in het lijf wat men dan heeft. Hou dit goed voor ogen!

Als kind kiest vaak een ouder wat je draagt, dat was een voorbeeld voor de mevrouw op wie ik reageerde dus had ik alles een man naar vrouw perspectief gezet zodat zij zich erin kon verplaatsen. En had ik maar mannelijke kenmerken, zou ik een moord voor doen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:47

aikon schreef:
En wat maakt kleren, ongeacht voor wie "bedoeld", een onprettig iets voor je? Wil je dan bloot rond lopen? (van mij mag je, heb niks tegen nudisten)

Die opmerking over nudisme negeer ik maar.
Aikon, verdiep je eens in het onderwerp. Te beginnen bij het begin.
Een van de eerste dingen die we over een ander mens willen weten is: man of vrouw.
Ja, ook in Nederland anno 2017.
Enwe worden niet opgevoed tot sexeneutrale volwassen, maar tot man of vrouw.
Los van wat ik er van vind: dat zijn de feiten.

Citaat:
Als ik jou tekst lees heb ik heel erg het idee dat je je zelf niet accepteert noch respecteert noch eigenwaarde hebt.

Wat denk je, dat het met een mens v/m doet, als je non stop wordt aangesproken als v terwijl je m bent of omgekeerd?

Voor wie het geen issue is: je lacht er vrolijk om.
Maar hoezo snap je dan niet dat het voor een ander wel een issue is...?
Citaat:
En ik betwijfel of dit gaat veranderen als je omgebouwd bent.
Heb je hier al eens hulp bij gehad? Is een echt oprechte vraag.
Je zult niet de eerste (en ook niet de laatste) zijn die na ombouwen zich toch nog niet goed voelt in het lijf wat men dan heeft. Hou dit goed voor ogen!

Ombouwen is een zware operatie en de oudere trauma's genees je er niet mee.
Dat zijn 2 feiten (maar 0 argumenten om er van af te zien).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:56

LadyMadonna schreef:
Als kind niet...

Dat ligt dan meer aan je ouders dan aan de 'maatschappij''.
Daarnaast kun je een kind in de winter ook niet met een tutu en hempje naar buiten sturen, ook al wil deze dat nog zooooooo ontzettend graag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:20

Ik snap ook niet zo goed waarom je het rot vind als mensen je aanspreken als man terwijl je juist een man wilt zijn? Als ze je aanspreken als vrouw is het ook weer niet goed want je voelt je geen vrouw.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:29

Geryon schreef:
Ik snap ook niet zo goed waarom je het rot vind als mensen je aanspreken als man terwijl je juist een man wilt zijn? Als ze je aanspreken als vrouw is het ook weer niet goed want je voelt je geen vrouw.

Ik vindt het JUIST fijn als mensen dat doen. Zoals ik in een eerdere reactie had verteld had ik dat atukhe geschreven vanuit het oogpunt van iemand die zich vrouw voelde maar van buiten man was, dus dat ging niet over mij maar in transgender in het algemeen.
Als mensen mij per ongeluk zij/haar noemen zeg ik gewoon rustig dat ik een jongen ben, ik voel me dan wel zwaar poedersuiker maar ik doe er niet gek over

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:36

Hmm, valt transgender eigenlijk onder genderneutraal? Is dat niet meer het wisselen van de polarisatie? Je wilt in dit geval een man zijn. Je zal dus geen genderneutrale smaak hebben in zo'n geval, maar eerder voor specifiek mannen kleren gaan (?)
Please correct me if I am wrong.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:52

Ik loop vaak gewoon rond in m’n paardrijbroek en 3 maten te groot vest, het te grote vest is dan om mijn afschuwelijke rondingen te verbergen. Ik weet wel dat genderneutraal onder de paraplu-term transgender zit(dus je niet identificeren met je geslacht) maar ‘t is inderdaad meer er tussen zitten (denk ik, ik heb hier zelf geen ervaring mee) en transgender is van het ene naar het andere. Ik denk dat als m’n lichaam helemaal man zou zijn ik me niet meer verberg achter te grote kleding maar meer zou doen waar ik zin in heb(in een gewoon t shirt lopen zonder me extreem oncomfortabel te voelen) maar een t shirt kan iedereen in lopen dus ik denk dat het vrij genderneutraal zou zijn. Maar dat is denk ik meer mijn smaak qua kleding, wat natuurlijk weer bij iedereen verschilt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:58

Unisex is dan ook weer niet specifiek gender neutraal.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een ultiem voorbeel van genderneutraal is.
Misschien zoiets als een glittertopje en een legerbroek of zo. Of een man in zakenpak met uitgebreid make-up wellicht.
Ik probeer de term nog altijd wat beter te plaatsen want zo eenvoudig is het niet geloof ik.

Ik hoop dat je transformatie voorspoedig verloopt :)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:21

Sizzle schreef:
Unisex is dan ook weer niet specifiek gender neutraal.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een ultiem voorbeel van genderneutraal is.
Misschien zoiets als een glittertopje en een legerbroek of zo. Of een man in zakenpak met uitgebreid make-up wellicht.
Ik probeer de term nog altijd wat beter te plaatsen want zo eenvoudig is het niet geloof ik.

Ik hoop dat je transformatie voorspoedig verloopt :)

We zullen het misschien wel nooit weten! Zolang zij die genderneutraal zijn zich maar fijn voelen.
Heel erg bedankt!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 14:33

vikawiek dat verklaard het een en ander. ;) Bedankt voor de toelichting.
Ennuh, geen moord begaan ;) Zitten ook weer lastige kanten aan met waar ze je moeten plaatsen in de bak.
Erg jammer dat jij als kind niet meer vrijheid hebt gehad om je zelf te ontplooien. En dat doet kleding keuze al. Ik heb mij ook lang niet prettig gevoeld met mijn uiterlijk, heb op een goeie dag besloten mij niet meer te verstoppen achter mijn kleren en ben gewoon in t-shirt gaan lopen. Door de schaamte van mij af te gooien voelde ik mij "bevrijd" van mijn eigen denkbeeld. Misschien heb je hier iets aan. Neemt niet weg dat ik mij van binnen anders voel dan dat ik er van buiten uit zie. Maar de schaamte en ergernis zijn weg.

Ik hoop dat je goede begeleiding krijgt in je traject, en je dan wel goed in je vel voelt zitten. Een weg terug word vaak niet geboden.

Janneke2 Heb jij iets tegen nudisten? Zijn gewone normale mensen en nog veel socialer dan de meesten geklede mensen.

Waarom zou ik mij niet verdiepen in het onderwerp? Omdat ik het voorbeeld van vikawiek niet helemaal snap? Wat nu een stuk duidelijker is na uit leg.

Ik ben wel degelijk gender neutraal opgevoed door mijn ouders. Al had oma liever gezien dat ik meer meisjes dingen droeg en mij meer als meisjes ging gedragen. Lang leve hippie ouders :D
Ook mijn neefjes en nichtjes worden zo opgevoed. Niks geen grens met dit is mannelijk dus jij doet/draagt dit en dit is vrouwelijk dus dat moet jij doen/dragen.
Net als Sizzle ben ik van mening dat aan de ouders ligt en niet aan de maatschappij. Deze word steeds meer gender neutraal.

Maar wat heeft het dragen van kleren die je persoonlijk lekker vind zitten te maken met andere mensen die willen weten met wat voor een geslacht je geboren bent? Dat bepaalde instanties dat willen weten ivm onderzoek of detentie ok. Maar de gewone mede mens heeft daar geen hout mee te maken. Nu niet en nooit niet!

Waarom kan jij niet snappen dat er mensen zijn die het niet KUNNEN snappen waarom iemand er wel een (groot) probleem mee heeft? Het is voor mij het zelfde als een vrouw die zelf geen kinderen wil, maar man/vriend lief die het absoluut wel wil en ze deze niet wil verliezen, toch maar zwanger worden. Dat snap ik ook niet. Net als mensen die homofielen vergruizen als iets vies/onnatuurlijks. En zo kan ik nog wel even door gaan. Leven en laten leven.

Door vragen te stellen aan betreffende persoon, en uit te leggen waar je iets niet snapt, kan er een beeld geschept worden over het waarom het voor zo iemand zo voelt. En als deze er ook voor open staat om naar een andere manier van denken te gaan overstappen om zo het eigen denkbeeld aan te passen om een gelukkiger leven te gemoed te gaan. Hebben beide partijen er profijt van.

Sizzle ik zie me zelf wel lopen in roze glitter topje met legerbroek :D Leuke combo :P
Mannen in pak met make-up lopen er in de zakenwereld al rond. Geen uitgebreide alla drag queen, maar make-up (oogpotlood, eyeliner, rouge) en haarlak word zeker gebruikt.
Uniseks is net als gender neutraal noch mannelijk noch vrouwelijk. Lijkt mij dan wel enigszins gelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:38

Ik loop als paardenmeisje rond in spijkerbroeken en andere praktische kleding, waarmee je zo op paard kunt.
Ik maak graag grappen over het feit dat ik 'altijd een broek draag' maar toch naar die wc moet "met die lange rij" (en dat met enige regelmaat aan de laars lap).

Maar een paar jaar terug leende ik een jas van een mannelijke collega. Ik zag mezelf in een ruit weerspiegeld en dacht/ voelde "Neee...." . Ik ben geen man.

@Viekawiek: ik vermoed dat dat zo ongeveer hetzelfde is als wat jij telkens voelt: "Neeee - ik ben geen vrouw!"

Voor mij was het een paar seconden, voor jou is het een constante ervaring, en ik vond het geen leuk gevoel.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:26

Janneke2 schreef:
Ik loop als paardenmeisje rond in spijkerbroeken en andere praktische kleding, waarmee je zo op paard kunt.
Ik maak graag grappen over het feit dat ik 'altijd een broek draag' maar toch naar die wc moet "met die lange rij" (en dat met enige regelmaat aan de laars lap).

Maar een paar jaar terug leende ik een jas van een mannelijke collega. Ik zag mezelf in een ruit weerspiegeld en dacht/ voelde "Neee...." . Ik ben geen man.

@Viekawiek: ik vermoed dat dat zo ongeveer hetzelfde is als wat jij telkens voelt: "Neeee - ik ben geen vrouw!"

Voor mij was het een paar seconden, voor jou is het een constante ervaring, en ik vond het geen leuk gevoel.

dat laatste dus! precies wat ik elke dag voel.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:18

Ik ben op zich vrij simpel in dit soort dingen: doen, within reason. "Beste reizigers" zeggen of een optie "neutraal" in vragenlijsten zetten. Top. Doen. Voor grotere veranderingen sta ik er iets anders in. Genderneutrale wc's vind ik zelf geen probleem, maar wil je dan alle wc's genderneutraal maken of overal een extra wc? Als je alle wc's genderneutraal maakt krijg je wss ophef van mensen die niet met t andere geslacht in zo'n situatie terecht willen komen (trauma bv). Hoe haalbaar (en wenselijk) een colpllmpleet genderneutrale samenleving is vraag ik me dus wel af. Neemt niet weg dat er zeker naar de community geluisterd mag worden en maatregelen mogen worden doorgevoerd (zolang t redelijk blijft. Ben t er ook mee eens dat je niet iedereen tevreden kunt stellen).

@ vivawiek. Puur interesse; zit je al in een transitietraject eigenlijk? Of ben je dat niet van plan?
Edit. Lees net dat je voor gesprek bij de vu was :).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:32

Ierpier schreef:
Hoe haalbaar (en wenselijk) een colpllmpleet genderneutrale samenleving is vraag ik me dus wel af.

Een compleet genderneutrale samenleving sterft vanzelf uit. Er is altijd een moment dat het er wel toe doet wat iemand tussen de benen heeft, anders komt er weinig nageslacht. Stiekem doet het er zelfs veel vaker dan alleen in de directe aanloop naar 'de daad', want een heel groot deel van ons gedrag heeft op de een of andere manier wel te maken met het communiceren richting (potentiële) partners.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:41

oomens schreef:
Ierpier schreef:
Hoe haalbaar (en wenselijk) een colpllmpleet genderneutrale samenleving is vraag ik me dus wel af.

Een compleet genderneutrale samenleving sterft vanzelf uit. Er is altijd een moment dat het er wel toe doet wat iemand tussen de benen heeft, anders komt er weinig nageslacht. Stiekem doet het er zelfs veel vaker dan alleen in de directe aanloop naar 'de daad', want een heel groot deel van ons gedrag heeft op de een of andere manier wel te maken met het communiceren richting (potentiële) partners.

Ik bedoel met een compleet genderneutrale samenleving niet dat iedereen non-binair identificeert, maar een samenleving die qua facaliteiten (kledingafdeling, wc's etc) en in verwachtingen bij een bepaalde sekse in principe neutraal is. Sekse hoeft niet neutraal te zijn in een wereld waarin gender in principe wel neutraal is. Dat de mensheid uitsterft als we onze kinderen niet kleur coderen geloof ik niet zo. Maar zoals ikik zei: ik zie het ook niet voor me in praktische zin. Daarnaast hebben veel (meer?) Mensen behoefte aan een gegenderde samenleving, wat ook niet onredelijk is.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:49

Denk daarnaast ook dat veel mensen die zich wel gegenderd voelen altijd een drang zullen hebben tot genderexpressie. Ook al maak je officieel alles genderneutraal zul jee bij kleding waarschijnlijk uiteindelijk toch weer een systeem van mannelijk/vrouwelijk ontwikkelen.