Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:23

c_alsemgeest schreef:
Als je vanuit de oppositie naar misschien wel de grootste partij van het land kan doorstromen. Ondanks de extreme punten en een vrij leeg programma kan je imo wel oppositie voeren :')

Gesteld dat je de vaardigheden beheerst: ja, dan kan het.

Als al je moties en wetsvoorstellen neerkomen op "het kabinet moet aftreden en we moeten de islam afschaffen" dan stemmen alleen je eigen leden voor en bereik je niets.

(Okee, Dion Gaus heeft de dierenpolitie erdoor gekregen. Nu was dierenmishandeling al meer dan 100 jaar strafbaar, maar dit voegde iets toe. Maar dat is zo ongeveer alles in 12 jaar....)

No_No

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:30

Ik had de pol ingevuld maar ik ben van gedachte veranderd :o zijn er meer die dat doen/gedaan hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:32

No_No schreef:
Ik had de pol ingevuld maar ik ben van gedachte veranderd :o zijn er meer die dat doen/gedaan hebben?

Ben heel benieuwd naar je switch van wat naar wat en waarom?
Nee ik ben lid van een partij en zal niet van gedachten veranderen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:38

Zojuist mijn bolletje rood gekleurd. Zo mij politieke plicht zit er weer op

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:39

Ook ik heb net gestemd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:40

No_No schreef:

Ja van GL naar D66.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:47

van oorsprong was ik PvdA, daarna sp. Nu vind ik het standpunt van sp heel goed alleen ben ik niet overtuigd. Ik ben van mening dat een maatschappelijke stage voor jongeren heel goed is, de veiligheid omhoog moet en er geld moet naar defensie. Ik ben het met het CDA eens over het dubbele paspoort, niet geheel zoals ze het brengen maar ik ben het er wel mee eens dat het veranderd kan. Net als de veiligheid en dus de maatschappelijke stage. Ik ben ook voor meer bevoegdheden van het AIVD. Ik heb niets te verbergen dus ik vind het geen probleem dat ik nagetrokken kan worden. Ik ben wel van mening dat mensen met slechte bedoelingen dan sneller gesignaleerd zullen worden, sneller ingegrepen kan worden en dus sneller opgepakt worden. Ook vind ik dat de politie harder mag optreden en de straffen zwaarder worden. Alleen... Cda vind ik ook wat te christelijk.. Tegen euthanasie vind ik een heel groot streukelpunt. En de winkels op zondag, maar dat is bijzaak :o

Gisteren ontdekte ik nieuwe wegen, daar gaat mijn stem naar toe. Ik werk zelf in de zorg, zwaar werk. Ik zie wel wat in hun pensioen voorstel. 45 jaar werken, daarna mag je met pensioen.
Minder papierwerk, vlugtelingenbeleid, kleine bedrijven en zzpers die ze tegemoet komen, meer geld naar defensie en ook voor de boeren opkomen. Voor mij staat deze partij dichtbij. Ze zijn nieuw maar toch ben ik erg benieuwd naar wat ze verder te zeggen hebben. Ze zullen geen grote invloed hebben op de grote partijen, dat geeft wel wat twijfel maar dan zou ik tactisch gaan stemmen en dat wil ik eigenlijk ook niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:48

Pffff, ik ben schijnbaar middenlinks conservatief en laat er nou geen enkele partij zijn die daarop aansluit.
Ik zit letterlijk precies tussen SP en CDA in bij het kieskompas
Punten die voor mij extra belangrijk zijn zijn het zorgstelsel/eigen risico, afblijven van de hypotheekrenteaftrek, studiebeurs terug, geen kilometertijden en investeren in wegen ipv openbaar vervoer

Iemand die mij iets kan adviseren?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:55

Janneke2 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Als je vanuit de oppositie naar misschien wel de grootste partij van het land kan doorstromen. Ondanks de extreme punten en een vrij leeg programma kan je imo wel oppositie voeren :')

Gesteld dat je de vaardigheden beheerst: ja, dan kan het.

Als al je moties en wetsvoorstellen neerkomen op "het kabinet moet aftreden en we moeten de islam afschaffen" dan stemmen alleen je eigen leden voor en bereik je niets.

(Okee, Dion Gaus heeft de dierenpolitie erdoor gekregen. Nu was dierenmishandeling al meer dan 100 jaar strafbaar, maar dit voegde iets toe. Maar dat is zo ongeveer alles in 12 jaar....)

Dierenmishandeling wordt bestraft als vernieling niet als dierenmishandeling. Dat is namelijk nog steeds niet strafbaar. Dieren pijn doen is vernieling

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:55

Liselot schreef:
...en investeren in wegen ipv openbaar vervoer

Iemand die mij iets kan adviseren?

Kijken op http://www.stemgedrag.nl

En ik zal het iedereen afraden om in meer asfalt voor auto's te investeren.
Je gooit het geld weg: er komen meer files, mensen worden het OV uigejaagd (...na de nu al jaren gaande afbraak van het OV is er nu eeiindelijk een soort keerpunt...) meer herrie, fijnstof, boetes uit Brussel (en de boetes van de milieu schade, extra beroep op de gezondheidszorg etc etc zijn vele malen hoger dan die boetes uit Brussel...!).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:56

Janneke: als je in het westen woont is het ov prima, maar hier in de regio gewoonweg niet. Ik kan met ov doorgaans niet eens op tijd op mijn werk komen (of ik ben 2x zo lang onderweg voor een belachelijke prijs), maar sta wel in de file ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:58

Pabie schreef:
Gucci_ schreef:
Ik zou op pvv stemmen, omdat ik het met veel standpunten eens ben, behalve over Europa, daarom twijfel ik.
Maar ik heb liever dat de vvd niet wint (niemand in mijn omgeving, familie zou dat willen).
De zorg vind ik erg belangrijk en duurzaamheid.

Hmm en wat in de zorg dan? Iedere partij is voor betere zorg maar de ene specifieker dan de ander. Eigen risico willen ze geloof ik beide afschaffen en ook meer handen aan een bed. (Maar ja wie wil dat nou niet maar als het geld "op" is moeten vaak de werknemers maar harder werken..Ik ben benieuwd welke partijen dit ook echt hard gaan doorvoeren maar dat weet ik niet)

Pvv ontkent voor een groot gedeelte wel de klimaat problemen dus klimaat zal niet hoog op het lijstje komen bij PVV helaas.

Realiseer je wel dat als de PVV wint ze met bijna niemand kunnen samenwerken en dan alsnog iemand anders minister president wordt. Tenzij PVV met Rutte gaat sammen werken (wat VVD wel heeft uitgesloten maar de VVD maakt meer kans om over stag te gaan dan de linkse partijen want naast imiigratie beleid en Europa liggen PVV en VVD heel dichtbij elkaar).

Groenlinks en PVV verschillen in de peilingenwijzer ook niet veel (3 zetels) dus her zou nog zomaar kunnen dat Groenlinks hoger eindigt, omdat die peilingen vaak niet nauwkeurig blijken te zijn. Omdat veel mensen pas last minute beslissen en doordat de peilingen zichzelf beïnvloeden (mensen gaan vaak voor partijen die hoog in de peilingen staan). En het onderlinge verschil per peiling is ook enorm. Het houdt bijvoorbeeld rekening met welke groepen zij denken dat opkomen maar die groepen zullen waarschijnlijk dit jaar anders verdeeld zijn, de jongeren zijn enorm opgespoord om te stemmen en ik geloof ook dat er een veel groter gedeelte jongeren gaat stemmen.

Nou die peilingen geloof ik totaal niet. 99.8% kans dat Hillary Clinton president werd en geert wilders zou 16 zetels gezakt zijn. Nee ik stem iig niet naar peilingen :')

Daarbij zou ik Europa niet te hoog nemen aangezien hij dat toch niet voor mekaar krijgt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:59

Liselot: http://www.kamerbreed.info/home/?page_id=607

Hier kan je op jouw belangrijkste punten duidelijk zien wat het programma van een partij omhelst.

Ik stem dit jaar ook afwijkend van overige jaren. Ga voor de PvdA terwijl ik normaal aan de andere kant van het midden stem. Maar zij sluiten het beste aan op mijn belangrijkste punten en misschien nog wel belangrijker: zij hebben geen belangrijke punten voor mij die echt afwijken van mijn mening.

Ik hoop met heel mijn hart de extreme partijen in NL (of je nu extreem rechts, extreem links, extreem christelijk of extreem pro dieren) geen podium wordt geboden en niet aan de macht komen.
Ben groot voorstander van gematigdheid in de politiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:59

....dan lijkt het mij politiek de HOOGSTE tijd om te investeren in OV.

Of zoals ze hier in Drenthe wel doen: schoolkinderen een ebike geven (omdat de bus onbetaalbaar gemaakt werd |( )

En het sijt me, extra asfalt helpt toch niet tegen file. Ja, voor 5 miljard |( een half jaartje.

Goed OV helpt iedereen op een boel verschillende vlakken ipv 5 miljard weg te gooien aan een kleine groep.
(5% minder auto's betekent geen file meer. Dat is dus een miljard per 1% autobezitters. Daar kunnen we erg goed OV mee regelen.)

En verkeerskundigen hebben blaren op hun tong, we weten dit al jaren en jaren - maar het komt nul keer ter sprake in verkiezingstijd....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-03-17 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:02

Ik ga voor GroenLinks, en ik heb hier in de poll D66 aangevinkt.
Ik vind beide prima, maar ik heb toch meer met de standpunten van GL. Daarnaast denk ik dat áls ze in een coalitie komen het nodig is om ruimte te hebben om compromissen te maken. Maar ik kan me alsnog echt wel in hun standpunten vinden. Daarnaast vind ik Jesse écht toegankelijk en aansprekelijk, jong, fris, ik denk dat dat het goed doet in de kamer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:05

Ov is voor mij veel te duur. Ik zou vlak bij huis kunnen instappen in de trein en vlakbij mijn werk kunnen uitstappen. Het is voor mij goedkoper om een auto te hebben dan met de trein te reizen.
Als wij met twee personen naar mijn ouders willen in Friesland dan is de auto vele malen goedkoper en sneller. Ik wil best met de trein, maar niet voor dit geld. Volgens mij zijn er meer mensen die zo denken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:07

No_No schreef:
Ov is voor mij veel te duur. Ik zou vlak bij huis kunnen instappen in de trein en vlakbij mijn werk kunnen uitstappen. Het is voor mij goedkoper om een auto te hebben dan met de trein te reizen.
Als wij met twee personen naar mijn ouders willen in Friesland dan is de auto vele malen goedkoper en sneller. Ik wil best met de trein, maar niet voor dit geld. Volgens mij zijn er meer mensen die zo denken.

Inderdaad :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:09

Ik vind de trein persoonlijk ook ridicuul duur.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:10

Klopt, en het wordt alleen maar duurder. :( Een van de nadelen van de machtspositie van de NS.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:14

Maar als er geïnvesteerd wordt in het OV, kan het vast goedkoper en beter. Maar dan moet daar wel geld voor vrijgemaakt worden.

Dan zou je met het OV naar je werk gaan, en de auto hebben om naar friesland te rijden. Nu betaal je een vast bedrag voor een auto. Dan zou je betalen voor alleen de kilometers die je rijdt. Dus alleen voor het stuk naar en van Friesland.

Ik woon zelf in een kerkdorp, waar we de buurtbus hebben die 1x per 1,5 uur gaat. En om op school te komen doe ik er 1 uur en 45 minuten over, en ik moet 3x overstappen. Maar toch doe ik het. Terwijl het met de auto 40 minuten is, benzine kost ook geld, parkeren op school kost geld, ik sta in de file en het is slechter voor het milieu.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:17

Ik pak zelf ook de trein en als er weer een auto komt dan wordt dat op z'n minst een hybride (ik zal door handicap op termijn zeker een auto nodig hebben). Maar ik ben niet blij met de trein. En voor dat geld wil ik ook veel meer gecontroleerd worden :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:18

Ik ga echt nooit geloven dat waar ik woon zoveel verbeterd wordt dat het te doen.
Over de late en vroege diensten nog maar niet gesproken want dan rijd er gewoon niks (meer).
Waar ik er met de auto een half uurtje over doe en met OV 2 uur 40 zie ik niet hoe ze dat gaan oplossen.
Nu ben ik de files meestal net voor in de ochtend, de rest van de tijden is ver buiten de spits, maar de weg waar ik over moet staat anders dagelijks vast. Puur omdat ze vertikken er een 3e rijstrook neer te leggen terwijl dat daar wel erg hard nodig is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:27

Amyyy schreef:
Maar als er geïnvesteerd wordt in het OV, kan het vast goedkoper en beter. Maar dan moet daar wel geld voor vrijgemaakt worden.

Dan zou je met het OV naar je werk gaan, en de auto hebben om naar friesland te rijden. Nu betaal je een vast bedrag voor een auto. Dan zou je betalen voor alleen de kilometers die je rijdt. Dus alleen voor het stuk naar en van Friesland.

Ik woon zelf in een kerkdorp, waar we de buurtbus hebben die 1x per 1,5 uur gaat. En om op school te komen doe ik er 1 uur en 45 minuten over, en ik moet 3x overstappen. Maar toch doe ik het. Terwijl het met de auto 40 minuten is, benzine kost ook geld, parkeren op school kost geld, ik sta in de file en het is slechter voor het milieu.

Ik zal het anders vertellen.. We hebben TWEE auto's. Mijn partner moet ook met de auto naar zijn werk. Als ik met de trein kan dan kan mijn auto gewoon weg. En als we met twee personen naar Friesland kunnen met de trein voor minder dan met de auto, dan wil ik dat zeker ook doen.

Laat ze ook wat doen aan die accu's van elektrische fietsen. Ik wil bij goed weer en een geschikte dienst ook best met de fiets. Ik koop alleen niet zon fiets omdat een nieuwe accu bijna net zo duur is als een nieuwe fiets.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:01

Ik ben gelukkig op tijd geland. En in volle overtuiging. Het lijkt wel of ik plots het licht heb gezien :)*

Het wordt D66 in plaats van Groen Links, waarop ik in de bokt poll had gestemd.
D66 past op voor mij belangrijke details toch beter bij mij, verbazendwekkend goed eigenlijk. Dat kwam niet uit de Stemwijzer, dus het loont om ook partijprogramma's te bekijken.

Ik hoop dat Groen Links de derde partij wordt. Veel bewondering voor de energie die het uitstraalt en de veranderzin en toekomstvisie.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:10

Liselot schreef:
No_No schreef:

Inderdaad :j

en daarom moeten ze het ov verbeteren en goedkoper maken door er geld in te inversteren imo. Het probleem is inderdaad slecht ov maar daarom is het niet zo dat autorijden heilig is en daar alles ingeinvesteerd moet worden dat is symptoom bestrijding. Het ov moet eens flink aangepakt worden zodat iedereen normaal vanaf 5 uur sochtends vlakbij met de bus kan minimaal elk halfuur.

En dat het nou eens goedkoper wordt want NS ziet alleen maar winst, dankjewel marktwerking.. Zo'n bedrijf meot niet op winst draaien maar zonder winstoogmerk (netzoals het ov chipkaart bedrijf dat eigenlijk zou moeten zijn, maar uiteindelijk een hoger rendement heeft dan apple producten.. (zo'n plasticje van 20 cent waarde voor 7.50-11 euro verkopen... belachelijk)). Dus ja ik zie veel problemen in het OV en het OV is niet goed genoeg maar de oplossing is dan om het OV te verbeteren en goedkoper te maken ipv met z'n allen de auto in te duiken.

Voor de mensen die echt niet anders kunnen dan met de auto (door beperking of extreem slecht ov in de buurt oid) is er dan ook geen file meer en kunnen ze ook om een normale tijd thuis zijn ipv 2 uur per dag in de file vertoeven